Gå til innhold

Hund og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke erfaringer har dere allergikere når det gjelder hund? Jeg er allergisk mot pollen og katt, og har også reagert på alle «allergivennlige» hunder jeg har møtt. Reagerer ikke på hunder med vanlig pels. 

Anonymkode: 2c476...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ett barn som reagerer på noen og andre ikke. Min datter er ikke allergisk i den forstand, men har en sykdom som gjør st hun reagerer på pelsen (klappet feil hund så kan plutselig hele huden hennes bli rød og hovne opp. En veldig sjelden gang har hun fått de vanlige symptomene som rennende nese, hovene øyne osv men da tror vi det har vært noe hunden har vært borte i siden det kan skje med hunder hun ellers ikke har reagert på) 

Min søster har hatt to hunder. Samme rase og de har samme far begge to. Første hunden kunne hun bare se på før hun begynte å reagere, andre hunden har hun enda ikke reagert på. Noe som passer henne veldig bra siden denne hunden aldri får nok kos og krever å sove på fanget. De gjør også akkurat de samme tingene med hundene slik at det burde ikke vært så store forskjeller. 

Hun er lik når det kommer til katter også. Min tidligere samboer reagerte ikke på kattene vi hadde, men hos noen så reagerte han bare han kom inn døra hos de som hadde katter. Våre katter var gatemikser, så ikke noen allergivennlige katter heller. 

Anonymkode: 1be7c...bd0

Skrevet

Har mann og to barn som på papiret er allergisk mot hund. Mannen er også allergisk mot katt og gresspollen. Barn 1 er allergisk mot bjørk, gress og burot i tillegg til hund, men ikke mot katt. Barn 2 er ganske allergisk mot de fleste pelsdyr, ikke bare hund. Han klør av "vanlige" hunder. Vi har en allergivennlig rase, og ingen av dem reagerer det minste på vår hund. Vi testet ut ved å passe en hund av samme rase i en uke før vi kjøpte vår, og nå er vår 4 år gammel og altså null reaksjon på den. Så det er vår erfaring. Jeg og barn 3 og 4 er ikke allergisk i det hele tatt, mot noe. 

Anonymkode: 39ffc...611

Skrevet

Min datter kan reagere sterkt på både hunder og katter. Enkelte ganger hovner hun så mye opp i ansiktet og øynene at hun må på observasjon på legevakten/sykehuset. Av og til reagerer hun ikke i det hele tatt, selv om hun har fått reaksjoner av samme dyr tidligere. Det har ingen sammenheng med at dyret er allergivennlig. Den verste reaksjonen har hun fått av. Allergivennlig hund. Er hun på besøk over flere dager hos noen med hund reagerer hun dag 1, men ikke dag 2,3 osv.

Da hun tok allergitest etter et alvorlig tilfelle slo det knapt ut på katt og ingen ting på hund, mens hun fikk skyhøye verdier på egg, hvete og melk som hun ikke er allergisk mot. Allergitester er ganske bortkastet. Man må nesten bare prøve seg frem rundt dette med allergi. 

Anonymkode: 9127b...cfb

Skrevet

Mannen og datteren er allergisk mot hund på papir, men datteren tåler allergivennlige hunder greit. Mannen reagerer på begge deler, men kun noen hunderaser som gir han såpass problemer at han bare må reise hjem, dusje og ta ventolin for å puste normalt. 

Alltid like moro å høre de med hund som har lest at hvis du bare eksponeres for dyr i oppveksten, så er problemet løst. Mannen har vokst opp med både hund, katt og i et hus hvor ingen har støv på hjernen. 

Anonymkode: 4138a...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...