Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg har hatt utredning av bv. Jeg har advokat som går igjennom saken min fordi bv brøt taushetsplikten sin grovt og utleverte hele min sak til 2 personer. Advokaten min mener at saken bv har på meg er tynn og feilbehandlet. Hun mener at jeg med god samvittighet skal takke nei til alle frivillige hjelpetiltak. At jeg gjør noe av det de har bedt meg om, feks gå til psykolog for traume i barndommen, men på eget initiativ! Hun mener at bv da vil henlegge saken men bekymring og ta den opp om 6 mnd. Det kjøper oss tid til å gå igjennom hele saken nøye, innhente nye rapporter etc, og jeg er da godt i gang med psykolog. Min advokat jobber til daglig med barneversaker og var desverre godt kjent med barnevernet i min kommune. Jeg har bare gode papirer fra barnehagen, skolen, helsestasjonen og fastlegen. Men de gnager på tidligere traume. Barnehagen, helsestasjonen og fastlegen mener at det er det ikke noe grunnlag for. Har ikke snakket med skolen om saken ennå. Er det noen her som har sagt nei til frivillige tiltak fra barnevernet? Hva skjedde? Anonymkode: daa55...ba6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Men hva tenker du om tiltakene bv foreslår da? Kan de være positive for barnet ditt? Jeg hadde heller sett på en ev gevinst for barnet enn å bastant si nei til alt. Bv har ditt barns beste i tankene. Anonymkode: 0b0a0...3b6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva tenker du om tiltakene bv foreslår da? Kan de være positive for barnet ditt? Jeg hadde heller sett på en ev gevinst for barnet enn å bastant si nei til alt. Bv har ditt barns beste i tankene. Anonymkode: 0b0a0...3b6 Det de har foreslått er at jeg går til psykolog. Det gjør jeg allerede. De foreslå besøkshjem en helg i måneden for barna mine. Det har jeg allerede med min bror, noe bv har godtatt tidligere. Skulle tro de ikke ville sette opp tiltak som allerede er i orden? De foreslo samtaler om løst og fast jevnlig. Noe jeg ikke ser nytte av når det ikke skal være konstruktivt. Jeg vet at bv skal ha barnas beste i tankene. Men dette er et barnevern i vinden med masse negativ omtale i media. Skal jeg da trosse advokaten som har mye erfaring med akkurat dette bv kontoret også? Hi Anonymkode: daa55...ba6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 La det ligge.. du sloss mot vinden. Ikke har du mistet barna heller. Ofte er det mer i saken enn den berørte vil innrømme og. Starter du denne kampen, fremstår du som om bv har 100% rett. Lar du saken ligge, kommer tvilen deg til gode. Anonymkode: 07163...3aa
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt utredning av bv. Jeg har advokat som går igjennom saken min fordi bv brøt taushetsplikten sin grovt og utleverte hele min sak til 2 personer. Advokaten min mener at saken bv har på meg er tynn og feilbehandlet. Hun mener at jeg med god samvittighet skal takke nei til alle frivillige hjelpetiltak. At jeg gjør noe av det de har bedt meg om, feks gå til psykolog for traume i barndommen, men på eget initiativ! Hun mener at bv da vil henlegge saken men bekymring og ta den opp om 6 mnd. Det kjøper oss tid til å gå igjennom hele saken nøye, innhente nye rapporter etc, og jeg er da godt i gang med psykolog. Min advokat jobber til daglig med barneversaker og var desverre godt kjent med barnevernet i min kommune. Jeg har bare gode papirer fra barnehagen, skolen, helsestasjonen og fastlegen. Men de gnager på tidligere traume. Barnehagen, helsestasjonen og fastlegen mener at det er det ikke noe grunnlag for. Har ikke snakket med skolen om saken ennå. Er det noen her som har sagt nei til frivillige tiltak fra barnevernet? Hva skjedde? Anonymkode: daa55...ba6 Med en advokat som råder deg til det, så hadde jeg hørt på advokaten din. Jeg takket selv nei til forslag om frivillige hjelpetiltak. Kjente på en frykt både før og etterpå for at det skulle bli oppfattet som om jeg ikke ville barnets beste eller manglet selvinnsikt (og det ble også påstått), men jeg hadde vurdert det nøye og var svært sikker på at det var riktig for både barnets og egen del å takke nei. Årsaken til at jeg takket nei var sammensatt: - Tiltakene virket vilkårlige. Det fremsto på meg nesten som om det var viktigere å få noe registrert som gjort, dvs. at det var anbefalt hjelpetiltak, enn å se på om disse ville være til hjelp for barnet eller familien som helhet. Jeg sa at jeg skulle revurdere noen hjelpetiltak, dersom jeg fikk en ordentlig begrunnelse for hvorfor de var valgt og hva slags resultat barnevernet ville være fornøyd med. Da hørte jeg faktisk ikke mer. - Vi var en til vanlig relativt ressurssterk familie i en vanskelig livssituasjon, og jeg mente at vi var i en god prosess med å få det bedre da brevet om opprettet undersøkelse kom. Vi hadde allerede kommet langt, og jeg vurderte det slik at vi med stor sannsynlighet ville klare å få det bedre uten noen form for hjelpetiltak, og at tiltakene heller ville kunne medføre en tilleggsbelastning for oss begge. - Jeg hadde tillit til barnevernet som institusjon før undersøkelsessaken, men prosessen jeg opplevde medførte at jeg mistet den, opplevde stigma, gråt mye og tvilte på meg selv, og jeg slet skam over å ha vært i barnevernets søkelys i lang tid etterpå. Slikt blir man ikke en sterkere og bedre forelder av. Det som har gitt meg tilliten tilbake, er faktisk de kloke og nyanserte svarene her inne fra enkelte som har signert som barnevernsansatte (før de blir slettet). Saken ble avsluttet med bekymring og gjenåpnet et halvt år etter. Da var vi gjennom hele den belastende prosessen på ny med innhenting av informasjon og samtaler, men saken ble da henlagt uten bekymring. En skremmende sak du burde få advokaten din til å se på er dette: Hvis det er feilinformasjon i saken, så får man beskjed om å skrive og få lagt ved et tilleggssnotat der du påpeker hva du mener er feil og hvorfor. Samtidig er det slik at når en barnevernssak arkiveres for 100 år i riksarkivet, så følger ikke slike vedlegg med, dersom jeg har forstått det riktig. Der blir kun barnevernets versjon stående umiotsagt, og vil være det barnet finner dersom det i voksen alder vil se sin egen sak.... Anonymkode: 9fab5...186
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Det er vanskelig å mene så mye om hva som er lurt. En del advokater er skråsikre og triggerhappy uten å ha så mye å fare med. Enkelte barneverntjenester er lite tillitvekkende. Hva som er tilfellet her er vanskelig å vurdere uten å lese saken. Det jeg kan si sikkert er at det er ikke uvanlig å takke nei til tiltak. Det er ikke automatikk i at den gjenopptas om seks måneder, men om bekymringen er på et visst nivå vil den nok bli det. Det at du føler det handler om hva barnevernet "har på deg," tilsier jo at det har vært noen utfordringer underveis i undersøkelsen. Saken skal - selvsagt - handle om hva barnet behøver og hvordan det kan oppnås. Oftest vil det være mulig å bli enige om dette, men det betinger visse kommunikasjonsferdigheter. Har du forsøkt å gjennomgå de konkrete forslagene til tiltak, og be om forklaring på hva som er målet og hva som er hensikten med å ha barnevernssak dersom det er tiltak som allerede gjøres? Gjør det gjerne skriftlig. Da blir spørsmålene dine dokument i saken og dere unngår kanskje en konfrontativ tone. (Det stemmer for øvrig ikke at innsigelser man kommer med ikke arkiveres. Alt skal i mappen og den arkiveres i sin helhet). Anonymkode: 5feeb...427
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Jeg er i bransjen og har sett mye slett arbeid fra barnevernet, så kan forstå noe av det du skriver. Men så skjønner jeg ikke helt hva du har å vinne på å takke nei til alle hjelpetiltak, hvis det betyr ny undersøkelse om 6 mnd? Vet du hvilke tiltak det gjelder? Hvis psykolog for deg er ett, så er vel den saken grei. Hva annet vil de? Og dette med brudd på taushetsplikt kan vel advokaten hjelpe med uavhengig om du takker nei til alle hjelpetiltak? Anonymkode: 48bad...01d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Jeg har jobbet i barneverntjenesten i en del år. Enig i at det er stor variasjon i kvaliteten hos ulike kontorer og ansatte. Psykolog til deg er jo uansett ikke et tiltak barneverntjenesten tilbyr, det bare anbefaler de. Så hvis psykolog og besøkshjem er de eneste hjelpetiltakene de tilbyr kan du svare, gjerne skriftlig så det dokumenteres i saken, at du på eget initiativ går til psykolog for traumebehandling, og vil fortsette behandlingsløpet der. Og at besøkshjem for barna ivaretas innenfor barnas familienettverk, som du vurderer som et bedre alternativ for barna enn å være hos et besøkshjem de ikke har tilknytning til. Si deg enig med barneverntjenesten i deres vurdering, men forklar at det ikke er nødvendig å motta hjelpetiltak gjennom barneverntjenesten, fordi de aktuelle tiltakene allerede er iverksatt, og vil videreføres. Anonymkode: 68357...8c6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Jeg hadde ikke kjempet imot dersom BV hadde startet sak. Av og til lurer jeg på om det er krigen de vil ha. Du må stå på dersom du orker. Selv hadde jeg bare sagt at de får ta barna, uten kamp. Dersom jeg får 1 stk telefon fra barenevernet om dårlig omsorg, får de hente barna! Jeg gidder ikke å forsvare meg! Flere som føler det slik? Anonymkode: 7bcd9...737
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jobbet i barneverntjenesten i en del år. Enig i at det er stor variasjon i kvaliteten hos ulike kontorer og ansatte. Psykolog til deg er jo uansett ikke et tiltak barneverntjenesten tilbyr, det bare anbefaler de. Så hvis psykolog og besøkshjem er de eneste hjelpetiltakene de tilbyr kan du svare, gjerne skriftlig så det dokumenteres i saken, at du på eget initiativ går til psykolog for traumebehandling, og vil fortsette behandlingsløpet der. Og at besøkshjem for barna ivaretas innenfor barnas familienettverk, som du vurderer som et bedre alternativ for barna enn å være hos et besøkshjem de ikke har tilknytning til. Si deg enig med barneverntjenesten i deres vurdering, men forklar at det ikke er nødvendig å motta hjelpetiltak gjennom barneverntjenesten, fordi de aktuelle tiltakene allerede er iverksatt, og vil videreføres. Anonymkode: 68357...8c6 Det må da være en skremmende dårlig undersøkelse som er utført dersom de ikke har hatt dialog om dette før? Anonymkode: 9fab5...186
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det de har foreslått er at jeg går til psykolog. Det gjør jeg allerede. De foreslå besøkshjem en helg i måneden for barna mine. Det har jeg allerede med min bror, noe bv har godtatt tidligere. Skulle tro de ikke ville sette opp tiltak som allerede er i orden? De foreslo samtaler om løst og fast jevnlig. Noe jeg ikke ser nytte av når det ikke skal være konstruktivt. Jeg vet at bv skal ha barnas beste i tankene. Men dette er et barnevern i vinden med masse negativ omtale i media. Skal jeg da trosse advokaten som har mye erfaring med akkurat dette bv kontoret også? Hi Anonymkode: daa55...ba6 Hvilken type samtale om løst og fast? Og hvem skal du snakke med? Anonymkode: 43b3a...66b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det må da være en skremmende dårlig undersøkelse som er utført dersom de ikke har hatt dialog om dette før? Anonymkode: 9fab5...186 Det fremkommer ikke av hovedinnlegget hvor de er i undersøkelsen og hvilken dialog man har hatt. Det medvirker til at det er vrient å mene så mye om saken. Anonymkode: 5feeb...427
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Psykolog er ikke et tiltak gjennom barnevernet. De kan foreslå det i dialog med deg, men du må da svare at dette allerede er ivaretatt. Du går til behandling på eget initiativ. Dersom de har foreslått besøkshjem må du selvfølgelig opplyse at dette allerede er ivaretatt gjennom familien. barnevernet må i såfall komme med en begrunnelse av hvorfor de eventuelt mener dette ikke er tilstrekkelig. Du sier at de har godkjent dette tidligere - noe som må innebære at dette ikke er en nyoppstått sak og at du har hatt oppfølging av barnevernet tidligere. det kan jo være at de mener familienettverket ikke er det beste for barna eller at din bror ikke i tilstrekkelig grad kan fungere som besøkshjem. I så tilfelle bør du gå i dialog med barnevernet - ikke bare avfeie forslagene. Min er faringer at mye løses med god dialog. når advokater kommer på banen, eskalerer ofte konfliktsituasjonen. Advokatene blir mer opptatt av å "vinne" og påpeke feil enn å faktisk se hva som er best for familien og barna. de kan selvfølgelig være gode støttespiller når og hvis ting går fryktelig galt og en offentlig instans roter til en sak. Men slik jeg skjønner det er det her snakk om forslag til tiltak for deg og barna. Da bør dialog være første pri. Anonymkode: df9e6...5b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå