Gå til innhold

Vondt bein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legg-muskelen på det ene beinet mitt har av en eller annen grunn blitt stiv og vond. Det føles litt som ekstrem stølhet, men altså bare i det ene beinet, og jeg kan ikke huske at jeg gjort noe spesielt som kan ha forårsaket det. Det går greit på ettermiddagen og hjemme, men etter at jeg har sittet stille på jobben et par timer, stivner det helt og jeg klarer knapt å gå normalt.

Noen som har peiling på hva dette kan være? Og hva bør jeg gjøre? Hvile beinet, eller er det bedre å forsøke å trene det? Massere? Det har vært slik i ei uke nå, og jeg begynner å bli lei.

Anonymkode: 0a39c...580

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du andre symptomer i den leggen? Hevelse (tykkere enn den andre), rødhet, varme?

Er det hele leggen, eller bare bak, bare foran eller bare på utsiden? Eller verst nederst bak, mot hælen?

Anonymkode: a0a84...056

Skrevet

Jeg ville fått det sjekket hos lege for å utelukke blodpropp. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du andre symptomer i den leggen? Hevelse (tykkere enn den andre), rødhet, varme?

Er det hele leggen, eller bare bak, bare foran eller bare på utsiden? Eller verst nederst bak, mot hælen?

Anonymkode: 

Det er hele muskelen bak, vanskelig å si hvor det er verst. Det er mest stivt, ikke rødt eller synlig hovent. Blodpropp hadde jeg ikke tenkt på, men er ikke det veldig vondt? Dette er ikke det, bare som ekstrem stølhet. 

HI

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hele muskelen bak, vanskelig å si hvor det er verst. Det er mest stivt, ikke rødt eller synlig hovent. Blodpropp hadde jeg ikke tenkt på, men er ikke det veldig vondt? Dette er ikke det, bare som ekstrem stølhet. 

HI

Blodpropper er normalt varm, rød og/eller hoven, men jeg har sett tilfeller hvor det kun har vært smertefullt. Problemer i rygg/sete/bekken kan også gi symptomer i leggen.

Kan være greit å ta en legesjekk på det uansett siden du ikke vet hva som kan ha forårsaket dette, skal alltid være litt mer obs da.

Om det bare er stølhet så er det flere ting som kan gjøre at du får det, en ting er trening, men kan også være en slags strekk, om du har løftet forkjært, hoppet over/opp på noe og landet eller satset på det benet som nå er stølt. Jeg har et problem med ene foten som gir stivhet i leggen, der kan det være nok å gå i nye/andre sko, gå litt lenger enn jeg ellers gjør, og så blir jeg mye stivere hvis jeg ikke får i meg nok grønnsaker hver eneste dag. Jeg må tøye hver eneste dag for å holde det i sjakk.

Men siden dette er nyoppstått og du ikke vet hvordan du har fått det, ta en legesjekk på det for sikkerhets skyld.

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar! Jeg har ikke trent (på alt for lenge), men jeg har drevet en del med hagearbeid, så det er sannsynlig at jeg har gjort et eller annet dumt uten å legge merke til det. Får kanskje ta en legesjekk. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for langt og utfyllende svar! Jeg har ikke trent (på alt for lenge), men jeg har drevet en del med hagearbeid, så det er sannsynlig at jeg har gjort et eller annet dumt uten å legge merke til det. Får kanskje ta en legesjekk. 

Høres ut som om hagearbeidet kan være synderen. Kan være nok å stå i en stilling statisk over en del tid med belastning. Men få det sjekket for sikkerhets skyld!

Jeg har innsett at jo eldre jeg blir, jo mer må jeg også jobbe for å holde kroppen funksjonell, så jeg har innsett at jeg må tøye hver dag, og enda mer om jeg har gjort noe "uvant", som gjerne er ting jeg før kunne gjøre uten å tenke på det etterpå ;)

Oppdater når du har funnet ut av det, om du husker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...