Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Har en tiåring som sliter veldig med migrene. Har knapt vert på skolen etter den begynte igjen. Sånn var det før sommerferien og... Men i sommer så fikk det bedre... Vi har lurt på om det hsr noe med skolen osv å gjøre og har snakket mye med han Men han sier det ikke er det. Så blir litt rådvill. Er det noen som har prøvd noe behandling som har hjulpet? Fysio, kiropraktor, akupunktur eller lignende? Har timer til utredning på sykehuset, men har ventet noen mnd på å komme til der. Nermere seg heldigvis nå. Noen som har erfaring med migrene hos barn? Holder til i åsane/Bergen om det er noe i nærheten her Anonymkode: 6efe9...ba0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Nok søvn er veldig viktig, legger han seg tidlig nok? Anonymkode: eed73...39e
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nok søvn er veldig viktig, legger han seg tidlig nok? Anonymkode: eed73...39e Ja vi har tenkt på det og, og vert litt strengere på at han skal komme seg i seng om kvelden. Skal legge seg halv ni. Han synes selv det er litt tidlig og ville helst ventet til ni. Men må prøve om det hjelper. Har blitt vekket kl 6, har utsatt det til 6.30 nå så han får litt mer søvn. Vil selv opp tidlig for å slippe å stresse om morgen. Liker å ha god tid om morgen... 😉 Anonymkode: 6efe9...ba0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja vi har tenkt på det og, og vert litt strengere på at han skal komme seg i seng om kvelden. Skal legge seg halv ni. Han synes selv det er litt tidlig og ville helst ventet til ni. Men må prøve om det hjelper. Har blitt vekket kl 6, har utsatt det til 6.30 nå så han får litt mer søvn. Vil selv opp tidlig for å slippe å stresse om morgen. Liker å ha god tid om morgen... 😉 Anonymkode: 6efe9...ba0 Altså det er han som vil tidlig opp om morgen, da han trenger litt tid.. Anonymkode: 6efe9...ba0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Har dere sjekket synet? Og da tenker jeg på både hos optiker og øyelege. Min fikk et nytt liv etter en test, for problemet viste seg å være både nærsynthet og noe dårlig samsyn. Han gikk fra 2-3 kraftige anfall i uken til 2-3 milde i året. Anonymkode: 170f5...dbc
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Har en jente på 11 som sliter med det samme, men er litt bedre nå enn i fjor faktisk. Hun har vært gjennom utredning, allverdens blodprøver, mr av hodet osv, har også tatt synstest, alt er bra. Hun har det også fint på skolen så det er ikke det. Hun sliter litt med å sovne om kvelden da, og kan fort få litt for lite søvn om hun vekkes om morgenen. Lite søvn er en klar trigger. Hun fikk prøve migrenemedisin nå i våres, de venter gjerne til de er 12 år med det, men hun er en høy jente som er like høy og veier like mye som storesøster på 13 så de lot henne prøve. Hun likte det ikke, det tok hodepinen men hun synes bivirkningene var så ekle så vi venter litt før vi evt prøver igjen. Håpet er at det roer seg noe når puberteten er over, hormoner styrer mye hodepine. Storebror her som nå er 16 hadde mye migrene på barneskolen, men hos han forsvant det helt med puberteten. Nå er det mange år siden sist han hadde anfall. De sier at barn med barnemigrene enten vokser det av seg i puberteten, eller det går over til voksenmigrene. Anonymkode: 2563f...471
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Et tips er å se på kostholdet også. Spiser han frokost og nisten på skolen f.eks.? Mange barn hopper gjerne over skolemat da de er for opptatt med andre ting. Vår gutt fikk migrene av lavt blodsukker så for han var det viktig å spise jevnt. Han reagerte også på litt brå svingninger i blodsukkeret (som f.eks. om han hadde gått lenge uten mat og deretter spiste noe veldig søtt). Han får også migrene av akustikk/surr. Så om han skal på steder der vi forventer dette har han med ørepropper. Vi hadde også endret døgnrytme som trigger. Så vi hadde gjerne noen dager ved skolestart der han fikk migrene. For oss var nok blodsukkeret den største triggeren. Nå som han er større (12 år) virker det som om dette har stabilisert seg bedre og han har sjelden migrene. Anonymkode: f919f...255
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Takk for svar. 😊 Han bruker briller. Så synet blir fulgt opp av øyelege jevnlig. Skal til øyelege neste uke for den faste sjekken og. Så da får vi vel vite om brillene trenger endring om det er noe som trigger det. Frokost spiser han alltid, men lunsj er han ikke så flink til og er noe vi har jobbet med, fordi han kan spise litt seint og så får han ikke tid til å spise så mye på skolen. Men han får alltid i seg litt. Så skal følge litt mer med på kostholdet hans. Har tenkt på det og og prøver å passe på at han spiser jevnlig og får i seg nok drikke. Er ikke god på å drikke heller uten mas, så vet det trigger det iblant. Men derfor passer vi veldig på akkurat det nå. Men skal følge med. 😊Har merket noen dager om det blir for mye søtt så kan han bli dårlig. Håper gjerne det er litt det å snu døgnet som påvirker det at det går seg til nå etterhvert. I ferien blir det jo mer søvn. Anonymkode: 6efe9...ba0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Jeg har to barn med migrene, to barn med ulik migrene, ulike triggere og ulike behandlinger. Men det er mye som også er ganske likt og rådene vi har fått for å finne den beste løsningen for de er ganske lik selv om de er ulike. Finn frem en bok og begynn å skrive logg. Dette er veldig greit å begynne med mens dere venter på utredning for da har du også mere å komme med, mere svar du kan gi legene, du har mer kunnskap om barnet ditt enn du hadde hatt før du begynte å skrive logg (unger er unger, så de gjør ikke alltid som vi sier de skal gjøre, de kommer med hvite løgner og de lurer seg rundt regler dere har. Ikke tro at barnet faktisk sov når du trodde det sov, unger er flinke til å late som. En time her eller der kan være det lille som velter lasset) Du kommer til å få beskjed om å fylle ut en hodepinekalender. Det er lurt, men når du gjør dette så bruk en bok og skriv opp for dagen før og den dagen migrenen kom. Hva barnet spiste av mat og hvor ofte, hva slags fysisk aktivitet barnet hadde, hvabarnet gjorde disse dagene (både faste ting og ting som er tatt på sparket) hvordan søvnen var (tok det lang tid før barnet sovnet eller fant roen. Leste det på senga, mobil, musikk osv. Oppvåkninger og om det følte seg utvilt) Du tenker dette blir veldig omfattende, ja det gjør det, men jo mer du spør og graver for å få svar av barnet jo mere tenkerbarnet over hva det har gjort og ikke gjort. Du kommer til å få lettere svar og riktige svar etterhvert. Og du kommer til å se noen røde tråder når du leser over alt du har skrevet etter en stund. Og ja, dette er kjedelig, men det kan gjøre livet veldig mye enklere og mindre smertefult på kortere tid. Jeg gjorde dette med mitt yngste barn. Hun var seks år når vi gjorde dette, så hun var ikke stor nok til å forstå alt selv slik at jeg måtte gå drastisk til verks. Hun forsto ikke selv når kroppen begynte å siifra at den ikke ahdde det godt, hun skjønte det først når kroppen sa helt stopp og da var det litt sent. Vi fant etterhvert noen røde tråder og for henne så var det å gå etter klokka den største tiggeren. Det hadde jeg ikke skjønt om jeg ikke hadde skrivd ned så mye. For dagen etter en dag der vi som familie gikk etter klokka hele dagen så ble hun slått ut av migrenen. Skole/jobb/barnehage fra x til x, en time til første unge skulle kjøres på trening, matlaging mens en annen unge er på trening, foreldremøte kl x for en voksen og forte seg å spise middag slik at vi rakk det før en unge skulle på korps. Selv om ikke hun fulgte klokka like mye som alle siden hun var så liten, så var stresset i huset der. Selv om vi ikke følte det var ett stress, så har vi skjønt i ettertid at det har værg stress. Vi endte opp med å kutte alt av planer som vi hadde kontroll over. Skole, treningerr og foreldremøter var vel nesten det eneste vi hadde på ukeplanen vår. Alt annet lot vi være. Våre venner og familie fikk beskjed om at vi nå ikke skulle planlegge noe, vi skulle ta ting på sparket. Fikk vi lyst til å invitere noen på middag så gjorde vi det samme dag,vi spurte om noen ville være med oss på tur i skogen samme dag, venner ringte og spurte om vi skulle finne på noe med de samme dag osv. Vi sto ofte opp, tittet ut vindu og spurte hverandre: hva har vi lyst til å gjøre idag? Bare det lille spørsmålet ga oss ro og ungen som sleit med migrene begynte å si at idag vil jeg gjøre ingenting for jeg har litt vondt. Hun hadde nå tid til å kjenne etter, før så gikk ting litt i ett. Det høres ut som vi ikke gjorde noe, men vi endte med å gjøre flere ting enn vi hadde gjort før, men kluet er at vi gjorde ting etter dagsformen til alle. Med ettermiddagen fri og uten planer så kunne vi bare ta på skoa og gå ut i skogen, noe som ikke var like lett før siden slikt ikke frister når en har to timer ledig før en unge skal noe. Vi hadde flere unger på besøk hjemme, ungene blebedre kjent med nabobarn slik at det bare var å gå ut og leken kunne vare hele kvelden. De hadde tid til å gjøre ulike ting. Mat er veldig viktig. Minst 5måltider hver dag. Kroppen trenger jevnt inntak av mat, heller litt mat ofte enn mye mat sjeldent. Noen små mellommåltider kan også være lurt. Mine unger har mellombarer liggende i sekker og jakker, for de har skjønt de må ha i seg noe om magen sier den er sulten. Vente en halvtime til de har kommet hjem kan ende med ett anfall, så ett greit mellommåltid for de gangene kroppen trenger mat NÅ. Dette er det samme rådet jeg har fått av alle legene ungene har vært hos. Søvn, finn riktig søvnmengde for barnet. Slutt å tenk at barnet må legge seg til det og det klokkeslettet, men finn ca klokkeslett for når barnet sovner raskt uten å være for trøtt. Barnet bør sovne forholdsvis raskt etter det har kommet seg i seng, jo lengre barnet ligger og ser i taket i senga, jo mindre kvalitetssøvn får barnet. Legger det seg for sent blir dette også feil, så det å finne riktig tid må dere bruke tid på og prøve ut. Mitt barn endte med å legge seg forholdsvis sent, men når anfallene ble redusert fra flere ganger i uka til ca en gang i mnd og da ganske mildt så var det ett tegn på at vi fant riktig tidspungt. Vi endret jo mye, så det var jo ikke bare søvnen sin skyld. Fysisk aktivitet er viktig. Selv om barnet har en dårlig dag så bør det komme seg i litt aktivitet og frisk luft. Om det så bare er å gå rundt kvartalet, så gjør det slik at kroppen ikke dovner til. Ja, det er kjedelig og deg er deilig å ligge i senga, men det kan gjøre at kroppen kommer raskere tilbake. Min ene datter som begynte utredningen ett før corona har brukt akupungtur i flere år. Hun og farmor har gjort dette sammen. Det har noe for seg, selv om det ikke er noen vidunderkur. Jeg har selv brukt det for smerter i hodet (var i en ulykke så ikke migrene) og jeg syns det var veldig deilig. Aner ikke om det hadde veldig virkning, men deg var som en spa for hodet når jeg hadde nålene i meg. En liten pustepause og lade batteriene igjen. Hun klaget over at hun var stiv i nakken i sommer, så nå har vi begynt å trene og tøye nakken hennes. Hun sa dette var teit, men nå som jeg har mast og presset henne en stund så har hun innrømmet at det har hatt noe for seg. Jeg har googlet etter øvelser på nett og fått henne til å finne hva som passer henne. Dette kan hun gjøre mens hun sitter i sofaen, går til butikken, sitter på skolen og igrunn over alt. Det å få inn vanen flere ganger om dagen. Det er lurt for alle egentlig, men for de med migrene er det veldig lurt siden nervene som gjør at en får vondt også går i nakken. Anonymkode: d978d...09c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Vår jente fikk diagnosen barnemigrene da hun var rundt åtte år. Da hadde hun slitt med hodepine fra hun var fem. Vi sjekket syn, sjekket vitaminer, jern etc. Men ingenting var galt. Det virket også som at hun gikk ut og inn av smertene. Klagde på vondt og var helt ute, så kunne hun leke i en time eller to tilsynelatende uten smerter. Dette pågikk gjerne i flere dager på rad, i de verste periodene hver uke. Og aldri i ferier, så vi trodde også at det kunne være sosialt stress i barnehage/skole. Ofte ventet vi med smertestillende fordi vi ikke hadde lyst til å gi henne det når hun var så liten. Det var den største feilen vi gjorde. Etter at hun fikk diagnosen har vi gitt henne smertestillende med en gang hun får vondt og anfallet går over på 20 min. Og da er det borte. Går flere måneder mellom hvert anfall. Hun responderer godt på Ibux, så vi trenger heldigvis ikke noe sterkere enn det. Da hun fikk diagnosen var hun blitt gammel nok til å selv forklare legen hvordan det opplevdes ved anfall. Søvn og mat er viktig, men vi må ikke være superstrikte på tid. Bare at det er minst fire måltider på en dag, og har det vært en natt med lite søvn (typ overnattingsbesøk) så må hun få hvile dagen etter uten for mye på agendaen. Anonymkode: 842fc...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå