Gå til innhold

De episodene hvor politiet skyter, og "publikum" raser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner...

Den siste episoden fra media, hvor en mann blir skutt og hardt skadet... 

Politiet blir ringt pga husbråk. De gir han gjentatte beskjeder om å stoppe, han ignorerer dette og går mot bilen. De ber han stoppe, han åpner døra og strekker seg mot noe. Politiet skyter.

Andre episoder som blir filmet, viser det samme. Politiet sikter mot gjerningspersonen, roper og skriker om vedkommende skal legge seg ned/ ta hendene ut av lomma/ snu seg med ryggen mot de osv. Men de nekter. De har "ytringsfrihet" Men er det virkelig en god idé å motsi seg hva bevæpnede politi sier til deg?

Ja, jeg vet st fargede blir trakassert i statene, og jeg er 100% enig i st drt er mye og unødvendig politivold! Det er en makt om autorisasjon og det er holdninger som ikke hører hjemme hos politiet. Og det syntes jeg er helt forferdelig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det må skytes 10 ganger. 

Men hvorfor MÅ man være så forbaska sta? Hvorfor skal man nekte å vise hendene/legge seg ned/ gå ut av bilen osv? Jeg skjønner det bare ikke...

Husker en video jeg så.... en ung gutt står midt i veien. Det står kanskje 8 politimenn bak bilene sine og skriker "ta hendene opp av lomma! Vi skyter om du ikke gjør det!"

Gutten flirer, hilder henene i lomma og går sakte mot de! Hvorfor???? Gutten blir skutt og drept, og han var ubevepned. Han holdt en mobil i hånda...

Men hvorfor kunne han ikke bare høre?????

Anonymkode: b6599...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en god idé å ha bevæpnet politi i alle utrykninger, og er det en god idé å tillate private håndvåpen i alle hjem? Voldsspiralen startet vel et helt annet sted enn i at «noen var ulydige». 

Skrevet

I USA står politi kle med våpen, sikter på vedkommende, hyler og skriker....I en slik situasjon i Norge ville man trolig forsøkt konfliktdempende kommunikasjon, deretter pepperspray og personen ville bli lagt i bakken. I værste fall ville man skutt et varselskudd, deretter ville man skutt i ben eller liknende dersom ingenting ellers hjalp. Man skyter ikke 7 skudd i ryggen på en person som står vendt fra deg. Og iallefall ikke når man vet det er barn i bilen. 

Anonymkode: 1ba50...a6e

Skrevet

Nå er ikke alltid disse personene ved sine fulle fem, og da tenker de neppe klart heller (er ruset f.ek).

Anonymkode: 0604b...dfd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke alltid disse personene ved sine fulle fem, og da tenker de neppe klart heller (er ruset f.ek).

Desto større grunn til å jobbe de-eskalerende. 

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Desto større grunn til å jobbe de-eskalerende. 

Ja, det var ikke ment som noe annet enn en forklaring på HI sitt direkte spørsmål om hvorfor noen av dem ikke bare gjør som de får beskjed om.

Skrevet

Hovedproblemet er vel at i USA kan man bli politi på noen få uker, mens i Norge tar det tre år. Man klarer ikke utdanne høyt kvalifiserte politifolk på noen uker. Der borte lærer de å skyte først og spørre etterpå. Håpløst opplegg.

Anonymkode: a2b71...c90

Skrevet

Det må jo være noe galt med hele systemet, både politiet som hyler og skriker med ladde våpen foran seg, men også med respekten fra folk.

Når en person blir siktet på av flere politifolk, og bedt om å stoppe, og likevel velger å gå rundt hele bilen og å sette seg inn i den, uten å høre på politiet, så er det jo null respekt for dem.

Når da politiet har gasset seg opp mens personen går rundt bilen, stopp eller jeg skyter, og møter null respekt så smeller det da....

Selvfølgelig veldig galt å skyte, men jeg tror ikke de har samme respekt for våpen der borte som det vi har. De føler de må sette seg i respekt, og de har et ladd våpen de ikke helt har tanke for hvor farlig er.

Hele systemet er galt.

Anonymkode: a3f1e...214

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må jo være noe galt med hele systemet, både politiet som hyler og skriker med ladde våpen foran seg, men også med respekten fra folk.

Når en person blir siktet på av flere politifolk, og bedt om å stoppe, og likevel velger å gå rundt hele bilen og å sette seg inn i den, uten å høre på politiet, så er det jo null respekt for dem.

Når da politiet har gasset seg opp mens personen går rundt bilen, stopp eller jeg skyter, og møter null respekt så smeller det da....

Selvfølgelig veldig galt å skyte, men jeg tror ikke de har samme respekt for våpen der borte som det vi har. De føler de må sette seg i respekt, og de har et ladd våpen de ikke helt har tanke for hvor farlig er.

Hele systemet er galt.

Anonymkode: a3f1e...214

Jeg tror vel de fleste der vet bedre enn alle oss hvor farlig et ladd våpen er.

Skrevet

Hvite i usa har større respekt for politiet. Derfor blir også færre skutt.

Anonymkode: 00b8f...008

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oisann 🙄

Anonymkode: 9ac53...8fc

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du mener motsatt, «politiet i USA har større respekt for hvite». 

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Tror du mener motsatt, «politiet i USA har større respekt for hvite». 

Nei, svarte læres opp til å ikke høre på politiet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, svarte læres opp til å ikke høre på politiet.

Jøss. Har du andre ting du mener følger hudfarge...? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...