Gå til innhold

Hjeeelp! Alkoholproblem og gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 28 år gammel kvinne som dessverre fant nylig ut at jeg er 4.5 mnd på vei. Jeg er overhodet ikke klar eller i stand til å verken ta vare på meg selv eller dette barnet... jeg har store alkoholproblemer, og har drukket mye hittils i svangerskapet fordi jeg ikke visste at jeg var gravid! 
 

Jeg prøver så godt jeg kan og begrense inntaket, men jeg kjenner at fordi jeg ikke har noe tilknytning til barnet eller sånt, så er det lettere å «glemme» at jeg faktisk er gravid! 
 

Jeg har god kontakt med lege, og helsepersonell, men jeg føler ikke jeg får hjelpen jeg trenger for å slutte helt, motivasjonen er bare ikke der i det hele tatt, jeg er for syk! 
 

Så derfor tenkte jeg å spørre her, kanskje noen har hatt samme problem eller vet om noen som kanskje kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan gjøre det beste ut av resten av svangerskapet og eventuelt hvordan jeg kan fortsette å «drikke litt» som ikke er så skadelig! 
 

Jeg ønsker ingen dømmende kommentarer, da dette er ett reelt problem!

Takk på forhånd!

Anonymkode: 9c338...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at dette er en utrolig vanskelig situasjon. Dessverre kan man ikke "drikke litt" når man er gravid siden ingen vet hvor den nøyaktige grensen går mellom skadelig og ikke skadelig. Hvis du ikke kan slutte helt er det selvfølgelig bedre å drikke minst mulig enn å drikke mye. Har ei venninne som drakk ett glass vin per uke og dette var visstnok godkjent av jordmor.

Viktig at du er helt ærlig og åpen med lege og jordmor om hvor mye du drikker. De aller fleste prøver å pynte litt på sannheten ved å si at de drikker mindre enn de egentlig gjør. Men da oppnår du jo bare at de ikke tar det alvorlig. Sier ikke at du har gjort dette, men hvis du ikke har fortalt hvor mye du drikker burde du begynne der hvertfall. Vær ærlig om hvor vanskelig det er og si du må ha hjelp til å hvertfall redusere inntaket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Så fint at du er bevisst på problemet. Legen er lovpålagt å hjelpe deg, men hvis du ikke får den hjelpen du trenger, kan du selv ta kontakt med psykisk helseteam i kommunen. De kan også enten henvise deg direkte eller få legen til å henvise deg til spesialisthelsetjenesten. Det finnes både poliklinisk hjelp å få, og døgnbehandlig hvor man frivillig kan legge seg inn på en avdeling for gravide og få hjelp. Du kan for eksempel kontakte Borgestadklinikken for å få informasjon. Masse lykke til.

Anonymkode: 92814...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alkoholen medfører hjerneskade på barnet. Ville du gitt en øl til en 1-åring? Nei. På samme måte som man ikke gir en røyk til en 1-åring. 
 

Du skal stoppe. Fordi det er et uskyldig lite barn det går utover. Barnets helse er viktigere enn din! Du skal legges inn, og få ordentlig hjelp. Kontakt legen og be om innleggelse 

Anonymkode: 4a8ec...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...