Gå til innhold

Hva slags hagebod/redksapsbod har du? Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg snart få bygget meg en bod til hagemøbler, sykler, grill og hageredskaper.

Men jeg er så usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hva er best?
Er det best å kjøpe ferdig bod? Byggesett? Eller få en snekker til å bygge. Så må den vel funderes i grunnen, da må man ha murer?

Hva slags folk kontakter man? Kjøper man bod først, og så får man arbeidsfolk til å sette den opp, eller spør man først et byggefirma (eller hagearkitekter??) og så kommer de frem til hvilken man trenger? Eller er det en arktiekt som tegner den?

Bør man ha strøm, så man får lys?
Jeg tror i hvert fall at jehg vil ha den ganske stor, men det e romtrent alt jeg.

HVordan gjorde dere det, og er dere fornøyd? Hvordan er boden deres? Fortell!

Anonymkode: 23e43...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du sjekke med kommunen hva du har lov til å bygge. Det kommer an på hvor du bor og hvor stor tomten din er.

Deretter ville jeg tatt tingene du tenker å ha i boden og plasert dem på plenen for å se hvor mye plass det faktisk tar. Tenk på atcdu skal kunne kjøre ting ut og inn uten å irritere deg over at det er forctrangt.

De billigste bodene er ofte greie å sette opp, men ikke så holdbare. En spessialbygd bod blir sansynlig vis en del dyrere, men da kan du få den så den passer huset og terenget.

Anonymkode: 9c1d7...8f5

Skrevet

Vi har ganske stor tomt, ca 2 mål, og i det ene hjørnet er det satt opp en bod som har omtrent samme fasong og størrelse som en container.

Vindu på hver kortside, to rom inni, panel på utsiden og shingel på taket. For syns skyld et inngangsparti med "balkong" i hele bodens lengde med rekkverk på og dobbel inngangsdør. Ser mer ut som et dokkehus enn bod egentlig, gardiner i vinduene og alt ;) Malt i samme farge som huset.

God plass inni til sykler, div hageting, gressklipper, akebrett, ski osv.

Den er satt opp på fire hjørner med leca, litt skrå tomt så fra baksiden er det litt glippe under den som det er satt noen greier som tåler å stå ute, men som er ute av syne der. Noen sekker med jord/lecakuler, en kvistkvern o.l.

Ikke vi som har bygget den, det er forrige eier, men både størrelse og utseende er fint.

Ville snakket med en tømrer jeg. Vet de selger byggesett i byggforretningene, altså alle materialene du trenger også bygger du sammen selv.

Anonymkode: 1f0e8...bf5

Skrevet

Takk for gode tips, begge to!

Skrevet

Stnes sjeldent de frittstående hagebodene er særlig pene å se på. Vurder om du på en estetisk pen måte kan utvide en garasje, bygge tørr oppbevaring under en terrasse eller på annen måte integrere lagerplassen pent i omgivelsene. 

Anonymkode: a85f0...309

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stnes sjeldent de frittstående hagebodene er særlig pene å se på. Vurder om du på en estetisk pen måte kan utvide en garasje, bygge tørr oppbevaring under en terrasse eller på annen måte integrere lagerplassen pent i omgivelsene. 

Anonymkode: a85f0...309

Det er ikke mulig å sette den i forlengelsen av huset (har ikke garasje), men den kan stå inntil en mur. 
Det å få den pen er også en utfordring, for hvis jeg bare kontakter tømrer, har de ofte ikke så veldig sans for estetikk.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mulig å sette den i forlengelsen av huset (har ikke garasje), men den kan stå inntil en mur. 
Det å få den pen er også en utfordring, for hvis jeg bare kontakter tømrer, har de ofte ikke så veldig sans for estetikk.

Husk at du må holde noen meters avstand til eiendomsgrensen.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at du må holde noen meters avstand til eiendomsgrensen.

Ja, det skal jeg huske på. tror det er ganske kort avstand som er lov, men det blir ikke noe problem.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det skal jeg huske på. tror det er ganske kort avstand som er lov, men det blir ikke noe problem.

Tenkte bare i tilfellet muren sto i grensen. Jeg tror avstanden som regel skal være 4 meter.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte bare i tilfellet muren sto i grensen. Jeg tror avstanden som regel skal være 4 meter.

Nei, det er 1 meter så lenge boden er under 50 kvm, under 4 meter høy og ikke skal være boareal.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er 1 meter så lenge boden er under 50 kvm, under 4 meter høy og ikke skal være boareal.

Godt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...