Gå til innhold

Har skolen lov til dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Et fåtall elever i en klasse (Åttende trinn) har brutt regler. Det sendes elektronisk til foreldrene til disse barna. Alle som får meldingen kan se hvilke andre som er mottakere, og altså kjapt regne ut hvem som brøt regelen.

Jeg er nyansatt lærer på denne skolen, og stusser veldig. Har skolen lov til å informere andre foreldre om hva enkeltelever har gjort? Dette var ikke en alvorlig sak som gikk ut over andre, og absolutt ikke mobbing eller liknende. Jeg trodde dette var slikt som skulle tas med foresatte, ikke deles med andre. Det var kontaktlærer som sendte meldingen.

Anonymkode: ef93e...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaa. . Hvis per, Ole, Kari og Jens ødelagt ett vindu, og lærer kun sendte mld til disse er nok det innafor. Pleier jo ofte å være fellesmøter med foreldre om noe er alvorlig osv. men ikke om mld blir sendt til alle foreldrene med navn 

Anonymkode: 85d0f...97d

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et fåtall elever i en klasse (Åttende trinn) har brutt regler. Det sendes elektronisk til foreldrene til disse barna. Alle som får meldingen kan se hvilke andre som er mottakere, og altså kjapt regne ut hvem som brøt regelen.

Jeg er nyansatt lærer på denne skolen, og stusser veldig. Har skolen lov til å informere andre foreldre om hva enkeltelever har gjort? Dette var ikke en alvorlig sak som gikk ut over andre, og absolutt ikke mobbing eller liknende. Jeg trodde dette var slikt som skulle tas med foresatte, ikke deles med andre. Det var kontaktlærer som sendte meldingen.

Anonymkode: ef93e...b79

Nei, det skal da ikke sendes i en gruppemelding! 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et fåtall elever i en klasse (Åttende trinn) har brutt regler. Det sendes elektronisk til foreldrene til disse barna. Alle som får meldingen kan se hvilke andre som er mottakere, og altså kjapt regne ut hvem som brøt regelen.

Jeg er nyansatt lærer på denne skolen, og stusser veldig. Har skolen lov til å informere andre foreldre om hva enkeltelever har gjort? Dette var ikke en alvorlig sak som gikk ut over andre, og absolutt ikke mobbing eller liknende. Jeg trodde dette var slikt som skulle tas med foresatte, ikke deles med andre. Det var kontaktlærer som sendte meldingen.

Anonymkode: ef93e...b79

Hvilke medie brukes for å sende denne meldingen? Det er tross alt ikke alle av disse plattformene vi får opp samme info på som dere lærere. Blir meldingen sendt via visma eller transponder feks ser ikke vi andre mottakere. 

Anonymkode: d7eaf...ff5

Skrevet

Det bør unngås. Man bør sende Mail som blindkopi, eller til til en og en forelder. 
Men bruker ikke de fleste kommuner Visma nå? Da unngås jo hele denne problematikken. 

Anonymkode: 55398...835

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener jeg, har alle foreldrene i klassen fått samme melding og kan utfra det se hvem som har gjort noe galt?

Jeg tenker at uansett hva disse barna har gjort skal bare foreldrene deres informeres om det, men det kan sendes ut en fellesmelding om at alle foreldre må snakke med barna sine om ditt eller datt, for det har vært noen problemer med det på trinnet.

Anonymkode: eeaaa...760

Skrevet

Det ble sendt ut en fellesmelding til foresatte til alle elevene som hadde brutt regelen, og alle som mottok den kunne se navnene på de andre mottakerne. Vil ikke si hvilken plattform som ble brukt, ettersom jeg er usikker på hvor vanlig den er, men det var ikke Visma.

 

HI

Anonymkode: ef93e...b79

Skrevet

Hm. Vi må bruke blindkopi, men det er for at foreldrene ikke skal se hverandres mailadresser. 

Anonymkode: 350fd...18a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ble sendt ut en fellesmelding til foresatte til alle elevene som hadde brutt regelen, og alle som mottok den kunne se navnene på de andre mottakerne. Vil ikke si hvilken plattform som ble brukt, ettersom jeg er usikker på hvor vanlig den er, men det var ikke Visma.

 

HI

Anonymkode: ef93e...b79

Høres ut som de har gjort en feil når de har sendt den, det skal jo være mulig å sende med blindkopi så ikke alle ser hvem som har fått den. 

Ville tatt det opp med lærer, for det er jo en feil som må rettes i systemet om det ikke er denne utsenderen som har trykket på feil. 

Anonymkode: eeaaa...760

Skrevet

Læreren skulle helt klart sendt til en og en forelder. Det er brudd på taushetsplikten når de andre kan identifiseres. 

Anonymkode: 4c58a...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...