Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Vi har ei i 4 klasse nå og allerede er det på ann igjen med mas med leksene. Hun hater leksene og det er så ukoselig hver dag med dette. Jeg er så lei av å holde på i lang tid bare får at hun skal skrive ned det hun skal og lesing er jo ett kapittel for seg selv. Hva gjør dere i en slik situasjon? Vi har prøvd alt! Delt opp leksene utover uka, gjør alt på en dag, pause mellom leksene utover dagen, ikke gå ut med venner, ikke gjør kjekke ting. Men når alt kommer til alt så går det ikke bra. Hun havnet nede på grensen på de testene skolene gjør hvert år og. Leske hjelp gir de ikke til alle klassene. Jeg føler jeg står å stanger i veggen! Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Korte ned på mengden? Gjøre lekser maks 30 min hver dag? Selvfølgelig under gitte betingelser. Anonymkode: f1022...561
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Har slitt med akkurat det samme. Det var et mareritt med lekser. Vi gjorde en avtale med lærer om minimumskrav, og fikk gjort en del. Alt hun gjorde ekstra ble en bonus. Ironisk nok er hun utdannet lærer til våren😃 så det er håp. Ikke gode råd fra meg, for her var det gråt og spetakkel når leksene skulle gjøres. Både jeg og ungen var utslitt etterpå, men vi kom gjennom det👍 leksene måtte gjøres, og vi leste og skrev, gjorde mye sammen. Det måtte bare bli sånn. Anonymkode: 0c64c...339
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Korte ned på mengden? Gjøre lekser maks 30 min hver dag? Selvfølgelig under gitte betingelser. Anonymkode: f1022...561 Ja kanskje vi skal høre med læreren om det. Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har slitt med akkurat det samme. Det var et mareritt med lekser. Vi gjorde en avtale med lærer om minimumskrav, og fikk gjort en del. Alt hun gjorde ekstra ble en bonus. Ironisk nok er hun utdannet lærer til våren😃 så det er håp. Ikke gode råd fra meg, for her var det gråt og spetakkel når leksene skulle gjøres. Både jeg og ungen var utslitt etterpå, men vi kom gjennom det👍 leksene måtte gjøres, og vi leste og skrev, gjorde mye sammen. Det måtte bare bli sånn. Anonymkode: 0c64c...339 Heheh ja det er rart med det🙈 jeg likte jo ikke lekser jeg heller men jeg gjor det hvertfall. Jeg kjenner og det er mye spesielt når jeg er kronisk syk og. Hun som er større har det ikke vært noe problemer med, men minsten har vert vanskelig siden hun kom ut🤣 sta som ett esel og temperament til tusen. Hun gir veldig fort opp og gidder ikke prøve. Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Max.30 minutter hver dag. Tilpasset læreplan så hun blir ferdig med noe på ca 30 min. Utrolig demotiverende at man "aldri" blir ferdig. Dialog med lærer om hva som er nødvendige lekser og hva dere kan droppe. Er det noen spesiell grunn til at det tar lang tid.? Vanlige barn strever sjeldent med lekser i den grad...sjekket oppmerksomhet/konsentrasjon? Anonymkode: 3a015...4a8
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Vi gjorde leksene veldig fysiske på den tiden. Leseleksa tok vi ofte ute, i lekehytta eller under kjøkkenbordet. Pugging ble gjort om til leker som involverte løping, hopping og boksing. Anonymkode: 11b1e...146
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 Vi har gjort lekser til en hyggelig ting. Etter middag rydder vi sammen, så skjærer vi frukt, setter frem yoghurt og nøtter og så seter vi oss alle ned og barna gjør lekser mens jeg jobber litt hjemmefra. Har vært veldig bevisst på at lekser kan bli vanskelig når jeg har barn med adhd, så da startet jeg med dette fra første skoledag. Det er litt foreldrenes oppgave å gjøre det til noe annet enn stress og mas. Fungerer det ikke, så fungerer det ikke, men foreldre har det fulle ansvar for å prøve flere metoder Anonymkode: 6f26a...159
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Max.30 minutter hver dag. Tilpasset læreplan så hun blir ferdig med noe på ca 30 min. Utrolig demotiverende at man "aldri" blir ferdig. Dialog med lærer om hva som er nødvendige lekser og hva dere kan droppe. Er det noen spesiell grunn til at det tar lang tid.? Vanlige barn strever sjeldent med lekser i den grad...sjekket oppmerksomhet/konsentrasjon? Anonymkode: 3a015...4a8 Hun blir veldig fort frustrert og gir opp hvis hun ikke får til å lese ett ord som er litt vanskelige eller en oppgave hun sliter med. Selv om jeg hjelper henne med det så blir hun slikt. Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi gjorde leksene veldig fysiske på den tiden. Leseleksa tok vi ofte ute, i lekehytta eller under kjøkkenbordet. Pugging ble gjort om til leker som involverte løping, hopping og boksing. Anonymkode: 11b1e...146 Hørtes kjekt ut☺️ Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har gjort lekser til en hyggelig ting. Etter middag rydder vi sammen, så skjærer vi frukt, setter frem yoghurt og nøtter og så seter vi oss alle ned og barna gjør lekser mens jeg jobber litt hjemmefra. Har vært veldig bevisst på at lekser kan bli vanskelig når jeg har barn med adhd, så da startet jeg med dette fra første skoledag. Det er litt foreldrenes oppgave å gjøre det til noe annet enn stress og mas. Fungerer det ikke, så fungerer det ikke, men foreldre har det fulle ansvar for å prøve flere metoder Anonymkode: 6f26a...159 Kanskje prøve det igjen. Vi hadde slikt vi og før men da var hun mindre. Trudde det skulle gå over når hun ble eldre Anonymkode: acd81...02d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Har dere sjekket synet hennes? Hvis hun må jobbe veldig for å se er det vanlig at de blir slitne etter skoledagen og ikke orker lekser. Anbefaler dere å sjekke det hos noen som har god erfaring med synsundersøkelse på barn. Anonymkode: 88b72...9ef
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Jeg mener ikke dette slemt, men du har to valg; selvfølgelig kan du avtale med læreren mindre belastning, kortere tid, mindre mengde osv. Da vil hun falle bak og bli svakere enn de andre. Det er en vond sirkel å havne i og du risikerer lavere oppnåelse på videre skolegang.. Alternativt to er å legge bort leksene og få skikkelig dreisen på lesingen. Den er roten til alt vondt og godt, og hun må få opp lesehastighet og forståelse. Les, les, les. Lokk, bestikk, lur, true, gjør hva som må til, men frøkna må lese. Masse. Mer enn de andre slik at hun får tatt igjen. Trøsta er at hun kan lese hva som helst, all lesing teller! Når jeg tenker meg om har du et tredje alternativ, status quo. Men det er det vel ingen som vil ha. Lykke til! Anonymkode: a19c5...893
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke dette slemt, men du har to valg; selvfølgelig kan du avtale med læreren mindre belastning, kortere tid, mindre mengde osv. Da vil hun falle bak og bli svakere enn de andre. Det er en vond sirkel å havne i og du risikerer lavere oppnåelse på videre skolegang.. Alternativt to er å legge bort leksene og få skikkelig dreisen på lesingen. Den er roten til alt vondt og godt, og hun må få opp lesehastighet og forståelse. Les, les, les. Lokk, bestikk, lur, true, gjør hva som må til, men frøkna må lese. Masse. Mer enn de andre slik at hun får tatt igjen. Trøsta er at hun kan lese hva som helst, all lesing teller! Når jeg tenker meg om har du et tredje alternativ, status quo. Men det er det vel ingen som vil ha. Lykke til! Anonymkode: a19c5...893 Må bare kommentere ang. alternativ 1. Det er slett ikke slik at de faller bakpå om de ikke gjør lekser, altså, dette er veldig individuelt. Men at lesetrening er bra, er riktig. Jeg har en jente på 11 år som knapt har gjort lekser de siste årene. Hun er svært sterk faglig og scorer maks/i topp på tester, f.eks. de nasjonale prøvene i 5.klasse. Anonymkode: 0ccd0...283
Gjest Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 Sørg for at hun leser noe hun liker, og får leseglede av det. Les med henne minst 15 minutter pr. dag. Øv inn tiervenner og gangetabell utenat. Skit i alle andre lekser, skolen kan ikke forlange det.
Gjest Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke dette slemt, men du har to valg; selvfølgelig kan du avtale med læreren mindre belastning, kortere tid, mindre mengde osv. Da vil hun falle bak og bli svakere enn de andre. Det er en vond sirkel å havne i og du risikerer lavere oppnåelse på videre skolegang.. Alternativt to er å legge bort leksene og få skikkelig dreisen på lesingen. Den er roten til alt vondt og godt, og hun må få opp lesehastighet og forståelse. Les, les, les. Lokk, bestikk, lur, true, gjør hva som må til, men frøkna må lese. Masse. Mer enn de andre slik at hun får tatt igjen. Trøsta er at hun kan lese hva som helst, all lesing teller! Når jeg tenker meg om har du et tredje alternativ, status quo. Men det er det vel ingen som vil ha. Lykke til! Anonymkode: a19c5...893 Lekser har ingen dokumentert læringseffekt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Beklager hvis jeg irdla meg feil. Det er ikke lekser hun må gjøre, men hun må lese. Hun har åpenbart ikke automatisert lesingen godt nok og trenger mengdetrening. Kall det hva dere vil, men hun må lese mer enn de andre slik at hun kan henge med. Anonymkode: a19c5...893
Gjest Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Beklager hvis jeg irdla meg feil. Det er ikke lekser hun må gjøre, men hun må lese. Hun har åpenbart ikke automatisert lesingen godt nok og trenger mengdetrening. Kall det hva dere vil, men hun må lese mer enn de andre slik at hun kan henge med. Anonymkode: a19c5...893 Dobbelt viktig at hun leser ting hun er interessert i. Donald, Pennyblader, Aftenposten junior, Nysgjerrigper, krimnoveller? Om det så er barnebøker med to setninger på hver side, så er det bedre at hun får en lystbetont opplevelse av det.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 16 timer siden, Pashla skrev: Dobbelt viktig at hun leser ting hun er interessert i. Donald, Pennyblader, Aftenposten junior, Nysgjerrigper, krimnoveller? Om det så er barnebøker med to setninger på hver side, så er det bedre at hun får en lystbetont opplevelse av det. Selvfølgelig. Jeg sa vel også at det var det samme hva hun leste, bare hun leste. Anonymkode: a19c5...893
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 Mitt barn lærer ikke noe på skolen fordi han ikke gidder å følge med. Det er det ikke noe jeg får gjort noe med. Vi har bodd de 3 første skoleårene i utlandet, der de har regler.. Når vi kom hit til ingen skikkelige regler, så ga han faen. Han hater lekser! Jeg klippet pc kabelen.. Nå gjør vi lekser sammen. Det er ikke smil hver dag men alt blir gjort. Det som skulle vært gjort på skolen og planlagt lekse. Han får ikke flytte rompa av stolen med mindre han må på do. Grenser, grenser, grenser!! Hadde jeg greid å legge opp hjemmeskole så hadde jeg gjort det. Men slike skills har jeg ikke. Da gjør vi det beste ut av det! Han skårer fult på alle tester på skolen, men har ikke en eneste produktiv time i løpet av året på skolen. Lykke til! Anonymkode: 6c7f4...e8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå