Gå til innhold

Sykt barn og irriterende eks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hjemme med barnet mitt i dag pga vond hals og hoste. Jeg snakket med en lege som jeg er venn med og han sa at barnet skal holdes inne til symptomfri. Jeg er ikke syk og tenkte kanskje barnet kunne være med sin far resten av uken siden han fortsatt er permittert. Jada, ingen problem, men han har ikke tenkt å holde barnet inne. Hva om de trenger noe på butikken? Og i tillegg sa han at han vurderte å ta med barnet på båttur om været blir bra. Barnet har i tillegg lett feber og er litt slapp. Jeg vurderer å likevel være hjemme fra jobb selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Er jeg hysterisk her?

Anonymkode: 9d034...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Hvis barnet orker å bli med på båttur, så er ikke det så skadelig. I tillegg så må man jo i butikken, og er ikke barnet gammelt nok til å være alene hjemme, så må det bli med. Synes han er snill som tar seg av barnet når du må på jobb. Det hadde aldri skjedd her. 

Anonymkode: 514e9...bc1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hvis barnet orker å bli med på båttur, så er ikke det så skadelig. I tillegg så må man jo i butikken, og er ikke barnet gammelt nok til å være alene hjemme, så må det bli med. Synes han er snill som tar seg av barnet når du må på jobb. Det hadde aldri skjedd her. 

Anonymkode: 514e9...bc1

Han er snill ja, men han er jo faren 😉 men pga symptomer skal ikke barnet (ifølge lege) oppsøke butikker etc. Nei kanskje jeg er hysterisk.. 

Skrevet

Syns du virker mye mer fornuftig enn far! Et oppegående menneske greier å handle alt som trengs for ei uke framover, så handle kan han gjøre før barnet kommer. Og hvorfor dra med et febersykt barn ut på båttur? Båten har han vel fremdeles neste uke?

Anonymkode: 154ca...c75

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var hjemme med barnet mitt i dag pga vond hals og hoste. Jeg snakket med en lege som jeg er venn med og han sa at barnet skal holdes inne til symptomfri. Jeg er ikke syk og tenkte kanskje barnet kunne være med sin far resten av uken siden han fortsatt er permittert. Jada, ingen problem, men han har ikke tenkt å holde barnet inne. Hva om de trenger noe på butikken? Og i tillegg sa han at han vurderte å ta med barnet på båttur om været blir bra. Barnet har i tillegg lett feber og er litt slapp. Jeg vurderer å likevel være hjemme fra jobb selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Er jeg hysterisk her?

Man skal være i karantene til man er symptomfri + en dag. Men det betyr ikke at man er isolasjon og man trenger ikke være inne. Hvis barnet orker er det ikke noe problem å være ute eller dra på båttur. Så ja, litt hysterisk er du. 

Hvis de absolutt må ha noe i butikken så må barnet bli med dersom han/hun ikke kan være alene hjemme. Man bør unngå butikker og andre steder hvor folk er samlet, men må man så må mann. Alternativt kan vel du handle for de dersom det blir nødvendig?

Anonymkode: 10b96...c10

Skrevet

Når man har symptomer skal man isoleres ! Dere skjønner vel at noen med feber ikke har lov å gå på butikken nå ? Har man koronasympotmer skal man oppføre seg som om man har det til eventuell negativ test. 

Anonymkode: e4128...183

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har symptomer skal man isoleres ! Dere skjønner vel at noen med feber ikke har lov å gå på butikken nå ? Har man koronasympotmer skal man oppføre seg som om man har det til eventuell negativ test. 

Ja jeg skjønner det. Er derfor jeg selv vurderer å være hjemme, fordi jeg synes han tar så lett på saker og ting.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Man må kun i isolasjon ved påvist korona. I mellomtiden er man i karantene, og det innebærer at man har lov til å gå ut og gå på butikken og apoteket om man må. Du kan lett finne reglene på FHI sine sider.

Anonymkode: 5a918...bc6

Skrevet

Har man symptomer på Korona kan man selvfølgelig ikke gå på butikken. Da kan jeg ha 40 i feber og sår hals, men siden jeg velger ikke å teste meg kan jeg gå på butikken !? Virkelig ? Ikke rart smitten sprer seg. Tenker ikke på TS. Hun virker smart !! 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man symptomer på Korona kan man selvfølgelig ikke gå på butikken. Da kan jeg ha 40 i feber og sår hals, men siden jeg velger ikke å teste meg kan jeg gå på butikken !? Virkelig ? Ikke rart smitten sprer seg. Tenker ikke på TS. Hun virker smart !! 

Du kan være så uenig du bare vil, men reglene et faktisk slik at man kun er i isolasjon hvis man har testet positivt. At jeg og de fleste normale og oppegående mennesker er helt enig med deg, er en annen sak, men du (og jeg) må likevel unngå å spre feil informasjon uansett hva en mener om å gå på butikken med feber og hoste. 

Skrevet

Ok da er det bare å droppe å teste seg da, så kan man gå på restaurant med 40 i feber. 

Skrevet

Får man symptomer skal man isolere seg så fort som mulig frem til man får tatt en test . Ring koronatelefonen å spørr om det er lov å handle med feber du 😅 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok da er det bare å droppe å teste seg da, så kan man gå på restaurant med 40 i feber. 

Forskjell på å gjer heilt nødvendig handletur og gå på restaurant. Men eg har òg fått beskjed om å holde meg og barnet heime og unna folk til symptoma er vekk. Til og med etter negativ test. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke lov. Er kun matbutikken og apotek man har lov til å oppsøke, og bare hvis man må.

Skrevet

Det er dumt når folk går i butikken forkjølet. Vi andre må også være hjemme fra jobb, og barna holdes unna skolen. Syntes det er egoistisk. De får bruke "rett hjem" eller lignende bestillingstjenester i den perioden, hvis ikke han kan planlegge handling nå som han har fått en forvarsel. 

Anonymkode: 7e466...fae

Skrevet

FHI:

"Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri."

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

"Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til prøvesvar foreligger og de ikke lenger har disse symptomene... Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme. t. Hvis du har bekreftet eller sannsynlig covid-19 må du i tillegg være isolert i minst 3 døgn etter symptomfrihet og minst 8 døgn etter symptomdebut."

"Dersom barn får nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon, bør barnet holdes hjemme. Ved feber og hoste skal barnet straks testes for covid-19. Ved milde luftveissymptomer uten feber og hoste, kan man se an tilstanden i 2 dager. Ved ingen bedring, anbefales testing av barnet."

Anonymkode: cb64b...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...