Gå til innhold

Dekke kostnader for briller til barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilke tilfeller blir kostnader for briller til barn dekt, og hvor mye dekkes?

Anonymkode: 8013f...af4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere ulike tilstander som dekkes. Datteren min får dekt briller pga stor forskjell mellom h og v øye, altså hun har veldig mye mer pluss på det ene. Differansen må være så så stor, men husker ikke hva grensa er. Får dekt 100%. 

Anonymkode: 71fcf...f5a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere ulike tilstander som dekkes. Datteren min får dekt briller pga stor forskjell mellom h og v øye, altså hun har veldig mye mer pluss på det ene. Differansen må være så så stor, men husker ikke hva grensa er. Får dekt 100%. 

Anonymkode: 71fcf...f5a

 Dessverre går ingen, med veldig få unntak, dekt 100% med de nye reglene som kom 1.mars. Nå får  man dekt 1200kr eller 2400 kr med" riktig diagnose", men de fleste får ikke dekt noe. Optiker/ øyelege kan si om ditt barn vil få noe dekt. 

Anonymkode: 577ee...34c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Dessverre går ingen, med veldig få unntak, dekt 100% med de nye reglene som kom 1.mars. Nå får  man dekt 1200kr eller 2400 kr med" riktig diagnose", men de fleste får ikke dekt noe. Optiker/ øyelege kan si om ditt barn vil få noe dekt. 

Anonymkode: 577ee...34c

Javel, merkelig at jeg ikke betalte ei krone da vi fikk nye briller i sommer da, men... 

Anonymkode: 71fcf...f5a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Javel, merkelig at jeg ikke betalte ei krone da vi fikk nye briller i sommer da, men... 

Anonymkode: 71fcf...f5a

 Da har dere enten kjøpt billige briller, eller så er synet til ditt barn så spesielt at dere får dekt alt på individuelt vurdering. 

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hva-har-du-vansker-med/briller-og-kontaktlinser

Anonymkode: 577ee...34c

Skrevet

Vår datter er over 10 år, har over 7 i styrke. Brillene hennes som hun må ha kostet va 8000kr, søknad ble sendt i mars om refusjon av penger. Har ikke mottatt ei krone, ikke hørt noe heller.

Anonymkode: 7a6e1...8e1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vår datter er over 10 år, har over 7 i styrke. Brillene hennes som hun må ha kostet va 8000kr, søknad ble sendt i mars om refusjon av penger. Har ikke mottatt ei krone, ikke hørt noe heller.

Anonymkode: 7a6e1...8e1

7 pluss eller minus? Kjøpte briller til sønnen min rett før innføringen av nye regler så har ikke trengt noen nye enda. Han har 8+ og trenger de for å klare hverdagen. Helt idiotisk at de tok vekk den støtten 

Anonymkode: 093c5...a41

Skrevet

Tja. Ifølge noen her kan jo barna bare trene opp øynene. Da slipper de sikkert briller.

Anonymkode: b2b2c...da5

Skrevet

Ene ungen min har latent strabisme/skjult skjeling. Hun får dekt 100% på glass og 500 kr til innfatningen. 

Anonymkode: 73fc5...610

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ene ungen min har latent strabisme/skjult skjeling. Hun får dekt 100% på glass og 500 kr til innfatningen. 

Anonymkode: 73fc5...610

Dessverre ikke etter 1. mars

Anonymkode: 577ee...34c

Skrevet

Min sønn med alvorlig dårlig syn for faktisk dekt 100%. Jeg ble selv overrasket. Her er det snakk om ganske så alvorlige øreplager ikke bare litt. Han var nærmest blind på det ene øyet da hjernen hans hadde koblet ut bruken av det øyet. I tillegg har han +10.3 på det ene øyet og +9.47 på det andre så her er det alvorlig. Vi fikk dekt alt vi må bytte brilleglass 3-4 ganger i året. 

Anonymkode: 286c1...326

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her står de faste satsene for hva nav dekker

https://www.interoptik.no/briller/tilbud/barnebriller-med-stotte-fra-nav/

Men man kan søke om mer støtte etter individuelle behandlingsløp, så man kan få mer

 

Anonymkode: a7c5b...f8d

Jo men det stemmer ikke i alle tilfeller på den siden du linket til så var det kun til 6.0 d min sønn har 10! Da går det under noe helt annet. Siste brillene hans kostet 15000 og alt ble dekt rubbel og bit. Men det tok 4 måneder fra vi betalte til vi fikk pengene overført 

Anonymkode: 286c1...326

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

7 pluss eller minus? Kjøpte briller til sønnen min rett før innføringen av nye regler så har ikke trengt noen nye enda. Han har 8+ og trenger de for å klare hverdagen. Helt idiotisk at de tok vekk den støtten 

Anonymkode: 093c5...a41

Mi har 7,25+ i tillegg til skjult skjeling. Men har ikke hørt noen ting fra NAV. Aner ikke om vi får ei krone. 

Anonymkode: 7a6e1...8e1

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mi har 7,25+ i tillegg til skjult skjeling. Men har ikke hørt noen ting fra NAV. Aner ikke om vi får ei krone. 

Anonymkode: 7a6e1...8e1

Vår har 7,5 +pluss på eller øyet og bare 1,5 +på andre. Vi fikk dekket 2400. Måtte betale 5700 kr selv..

Anonymkode: 7d28e...327

Skrevet
På 24.8.2020 den 20.52, Anonym bruker skrev:

Javel, merkelig at jeg ikke betalte ei krone da vi fikk nye briller i sommer da, men... 

Anonymkode: 71fcf...f5a

Jeg fikk også dekt 100% i sommer. MEN, det var fordi brillene var på salg og vi skulle bare ha ett glass med styrke. Du får ikke med det rekvisisjon med dekning i %. Du får med beløp ut fra diagnose og så kan man være heldig å få dekket alt. 
Mitt barn er nærsynt på ett øye og trengte bare ett glass med styrke. 

Anonymkode: c08cc...b6e

Skrevet

Synes det er helt syke regler, og stakkars barn som har foreldre med dårlig økonomi eller foreldre som ikke «gidder» å prioritere.

 

Fy søren så dårlig gjort av Erna og ta fra barn i Norge muligheten til å lære på lik linje med de barna som er født heldig..😡

 

Dette har hun jaggu «tenkt lenge på» når der ble satt mål om høyere nivå på leseferdigheter og forståelse for realfag i grunnskolen.

Jammen er jeg glad for at jeg er født «heldig»,har jobb og Ok økonomi, så mine barn har muligheten til læring på skola.

 

Erna bør skamme seg!

Anonymkode: 7a6e1...8e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...