Gå til innhold

6 åring som ikke vil spise kjøtt, fisk osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I en periode har hun nektet å spise kjøtt fordi det kommer fra dyr. Vil alltid vite hva slags dyr hun spiser. Det nye nå er at hun heller ikke vil ha fisk eller egg (fordi det kommer fra tissen til høna). Elsket Findus fiskegrateng tidligere, men nekter nå å spise. Vil ikke ha melk fordi det kommer fra kua🙄

råd??!

Anonymkode: c5347...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Respekter henne, og gi henne fullverdige alternativer og sørg for at hun ikke får mangelsykdommer. 

Anonymkode: b3648...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene datteren min har også hatt en sånn periode, jeg sa det var helt greit, men da måtte vi sette oss ned og se på hva hun som menneske med behov for div næringsmidler kan bytte det ut med. 

Vi googlet og fant vegetariske oppskrifter, mat med bønner og div for å få i seg næringen hun trenger. 

Lagde litt mat også, men hun valgte å være "kjøtteter" fordi det smakte bedre og var enklere 😉

Anonymkode: c269a...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn har aldri vært noe glad i kjøtt. Det er noe med konsistensen hun ikke liker, men ingen rød trå mellom det hun spiser og ikke spiser. Hun kan spise og like samme rett en gang og ikke like den en annen gang. Så jeg sa det var greit hun ikke spiste det hjemme, men hun skulle smake hver gang og var hun på besøk så spiste hun det hun fikk servert. Det var greit for henne og jeg vet hun har spist det hun har fått servert hos andre (har forhørt meg litt med de hun har vært hos. Sært barn som sier liker ikke syns jeg ikke så mye om) Så slik holdt hun på i veldig mange år. Hun spiser nesten alltid kjøttet til middagen nå, mener ingen storspiser på den fronten og kan skje hun bare smaker også. 
 

Barnet ditt et seks år, nå begynner det å bli så stort at du kan ta en prat med barnet rundt dette. For jeg tenker det er helt greit at barnet ikke vil spise kjøtt eller det som kommer ifra dyr, men da må også barnet spise endel annet for å få i seg alt det trenger som en normalt hadde fått i seg. Når barnet da blir forklart dette så må barnet begynne å tenke ovr hva det vil spise og dere finnr kanskje en middelvei som gjør det enklest for dere som familie. Om barnet velger å ikke spise kjøtt og egg feks, men drikker melk og slike ting eller går for bare vegitar er jo joe dere må finne ut. 
Joda, barn har sine perioder og dette kan bare være det, men uansett bør du ta en prat ang ernæring. For plutselig har denne perioden vart så lenge at uvanene har kommet og det blir vanskelig å vende tilbake. 

Anonymkode: 23d2b...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke dille med sånt. Ungene får spise tilbehør om de ikke vil ha det som blir servert. Alle mine har i perioder hatt 'hang-ups' på mat. Liker plutselig ikke, vil ikke ha, vil kun ha 1 ting osv. Jeg vier det ingen oppmerksonhet og det går relativt fort over 

Anonymkode: c1df7...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har gjort hittil er å gi lite oppmerksomhet på det. Stiller litt krav da. I dag hadde vi fiskepinner og pommes fries til middag (noe hun elsket før). Måtte smake på en bit fiskepinne før hun fikk mere fries. Drikker Biola og spiser stort sett brød med smør. Spiser mye grønt og frukt. Kjenner jeg ikke er så gira på å lage egen middag til henne i en travel hverdag 🙄

hi

Anonymkode: c5347...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en på snart 5 som aldri har spist kjøtt, fisk, kylling osv. Eneste han vil spise av det er kjøttdeig,  fiskekaker,  og lignende.  Sykt irriterende! han nekter som regel å smake også.  Jeg lager ikke egen middag til han da , spiser som regel noe av tilbehøret.  Søsteren er 7 og smaker på det meste,  så håper det skal gå over for minstemann også.  Hva gjør at noen er så kresne , føler ikke at det er vår feil. Vi har jo 2 barn og de er ikke like.  

Anonymkode: 06e3e...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

I en periode har hun nektet å spise kjøtt fordi det kommer fra dyr. Vil alltid vite hva slags dyr hun spiser. Det nye nå er at hun heller ikke vil ha fisk eller egg (fordi det kommer fra tissen til høna). Elsket Findus fiskegrateng tidligere, men nekter nå å spise. Vil ikke ha melk fordi det kommer fra kua🙄

råd??!

Anonymkode: c5347...3f8

Tenk at det kan være ubehagelig for henne å tenke på å spise ku og gris på samme måte som du kanskje ville syntes det var ubehagelig å skulle spise hund eller katt. Om det kun var 'liker ikke' ville jeg nok prøvd hardere å endre vanene hennes, men om hun oppriktig ikke ønsker å spise døde dyr fordi tanken på det blir feil for henne ville jeg tilrettelagt.

Anonymkode: 13392...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det vi har gjort hittil er å gi lite oppmerksomhet på det. Stiller litt krav da. I dag hadde vi fiskepinner og pommes fries til middag (noe hun elsket før). Måtte smake på en bit fiskepinne før hun fikk mere fries. Drikker Biola og spiser stort sett brød med smør. Spiser mye grønt og frukt. Kjenner jeg ikke er så gira på å lage egen middag til henne i en travel hverdag 🙄

hi

Anonymkode: c5347...3f8

Biola kommer ikke fra kua nei... 😉

Anonymkode: 50000...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vi har gjort hittil er å gi lite oppmerksomhet på det. Stiller litt krav da. I dag hadde vi fiskepinner og pommes fries til middag (noe hun elsket før). Måtte smake på en bit fiskepinne før hun fikk mere fries. Drikker Biola og spiser stort sett brød med smør. Spiser mye grønt og frukt. Kjenner jeg ikke er så gira på å lage egen middag til henne i en travel hverdag 🙄

hi

Anonymkode: c5347...3f8

Om hun drikker Biola og spiser smør, så er hun jo ikke helt gjennomført da😏 Om hun har en slik overbevisning, så ville jeg forlangt at hun tok den helt ut. Ikke sjokolade, ikke smågodt, ikke fløteisen, ikke Biola osv. Gikk hun med på det skulle  jeg strekke meg langt for å tilrettelegge for et kosthold hun kunne leve med (næringsmessig) med grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Om hun drikker Biola og spiser smør, så er hun jo ikke helt gjennomført da😏 Om hun har en slik overbevisning, så ville jeg forlangt at hun tok den helt ut. Ikke sjokolade, ikke smågodt, ikke fløteisen, ikke Biola osv. Gikk hun med på det skulle  jeg strekke meg langt for å tilrettelegge for et kosthold hun kunne leve med (næringsmessig) med grønnsaker.

Froventer du virkelig at en 6 åring skal være gjennomført når det gjelder dette?

Anonymkode: 7472e...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Froventer du virkelig at en 6 åring skal være gjennomført når det gjelder dette?

Anonymkode: 7472e...c95

Jeg synes at en 6åring strengt starter  for liten til å ta et slikt valg for kostholdet sitt i utgangspunket, men ser at flere her mener at valget bør respekteres.

Så hvis 6åringen er moden nok til å velge dette bør han vel være moden nok til å være gjennomført også?

Anonymkode: b54d7...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Respekter henne, og gi henne fullverdige alternativer og sørg for at hun ikke får mangelsykdommer. 

Anonymkode: b3648...369

Feil! Hun kan gå rundt å være sulten hvis hun ikke vil spise ordentlig mat. 

Anonymkode: 121bb...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som er slik. Han har vært slik hele livet, men det har blitt bedre og bedre med årene. Nå kan han smake på ny mat og er litt nyskjerrig på hvordan ting smaker. 

Jeg lager ikke egne middager til han, men hvis vi f.eks spiser grateng (han liker ikke blandet mat), så tar jeg av litt pasta og grønnsaker før det blandes sammen. Lager jeg pizza tar jeg av en liten del til han som lages som han liker den. Jeg tilpasser middagen vi allerede har og passer på at det alltid er noe der han velger å spise. Jeg passer på at han får i seg alle næringsstoffer gjennom dagen selv om han kanskje bare spiser pasta med ketchup til middag. Vi lager ikke noen big deal over mat, men vi oppfordrer til å alltid smake uansett om det er noe han sier han ikke liker. Vi OPPFORDRER, men tvinger ingen til å smake eller spise noe de ikke vil ha. Vi snakker mye om hva kroppen har behov for, og jeg er alltid åpen for forslag til pålegg eller middager som han ønsker å prøve ut. Kanskje kan barnet ditt tenke seg å være med å lage middag? 

Jeg ville ikke forlanget at hun "gikk helt ut" som noen sier over her, men jeg ville absolutt informert henne om hva ulike typer mat innebar. Jeg ville vist forståelse for å ikke ville spise dyr og at det er helt greit at hun ikke vil spise alt. Men fortelle henne hvorfor vi spiser dyr! Informer henne, forklar henne produksjonsveien. Hvorfor er melk et problem? Er det konsistens eller er det fordi det kommer fra dyr? Dette er en ypperlig anledning til å lære mye om mat. Er du heldig er dette bare en fase som mange barn går gjennom. 

Jeg har kanskje en annen oppfatning av "slike barn" fordi jeg var et slikt barn selv. Jeg sliter fremdeles ekstremt med mitt forhold til mat. Kjøtt har alltid vært et enormt problem for meg og jeg ble vegetarianer tidlig i tenårene. Som barn taklet jeg ikke kjøtt og spiste det kun når det ble tvunget i meg. Mamma tilrettela aldri måltider for meg og serverte middag med kjøtt, saus og potet. Potet og saus var middagen min i mange år. Derfor ELSKET jeg å spise middag hos bestemor som serverte samme mat med haugevis av deilige grønnsaker og noen pølser(som jeg til nøds kunne spise). For meg lå det mye kjærlighet i at hun ordnet noe ekstra til meg. Jeg sliter fremdeles med mat fordi det konstant har blitt kommentert hva jeg spiser, hva jeg ikke spiser, hvor mye eller lite jeg har spist, og det har vært så mye styr. I mange år løste jeg det ved å bare ikke spise noe fordi jeg orket ikke alle kommentarer. 

Anonymkode: 8cf0d...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Froventer du virkelig at en 6 åring skal være gjennomført når det gjelder dette?

Anonymkode: 7472e...c95

Selvsagt? Hvorfor skal man la 6-åringen kutte ut sunn mat, men ikke søtsaker? Om hun ikke vil spise fordi det kommer fra dyr, er det ikke da fryktelig dårlig gjort å ikke opplyse om andre ting som også inneholder det samme? Hadde problemstillingen eller argumentasjonen til 6-åringen vært «liker ikke» så hadde selvsagt saken vært en annen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vi har gjort hittil er å gi lite oppmerksomhet på det. Stiller litt krav da. I dag hadde vi fiskepinner og pommes fries til middag (noe hun elsket før). Måtte smake på en bit fiskepinne før hun fikk mere fries. Drikker Biola og spiser stort sett brød med smør. Spiser mye grønt og frukt. Kjenner jeg ikke er så gira på å lage egen middag til henne i en travel hverdag 🙄

hi

Anonymkode: c5347...3f8

Fiskepinner og pommefrits til middag? Hva med å iallefall ha grønnsaker ved siden av som hun/dere kan velge?

 

dersom du ikke lager fiskegrateng/fiskepinner osv fra bunnen så synes jeg at dere kanskje har dårlig kosthold? Hva med å lage bedre middager?

hun spiser skive med smør på? Hvorfor ikke pålegg? Dere må jo få i ungen noe næringsrikt. 

Anonymkode: 1b269...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser alt av grønnsaker, det er ikke der problemet ligger. Jeg nevnte fiskepinner og fries fordi det har vært en favoritt før. Men det har endret seg. Smør på skiva fordi hun nekter pålegg. Får ikke noe søtt, foruten lørdagsgodt. Hi

Anonymkode: c5347...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 6 år, det går nok over. Hadde gitt det lite oppmerksomhet. La hun spise tilbehør en periode da, hun går sikkert fort lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fiskepinner og pommefrits til middag? Hva med å iallefall ha grønnsaker ved siden av som hun/dere kan velge?

 

dersom du ikke lager fiskegrateng/fiskepinner osv fra bunnen så synes jeg at dere kanskje har dårlig kosthold? Hva med å lage bedre middager?

hun spiser skive med smør på? Hvorfor ikke pålegg? Dere må jo få i ungen noe næringsrikt. 

Anonymkode: 1b269...e74

Dårlig kosthold fordi man kjøper fiskepinner? Da har vi ræva kosthold; for jeg kam finne på å kjøpe frossen fiskegrateng også jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...