Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Når en får løs mage/diaré hver gang en spiser type chips, sjokolade, mat med rømme/majones/creme fresh osv , middager med fett som pinnekjøtt og slike ting, hva er det som kan være problemet? Er utrolig slitsomt. Må nesten planlegge litt hvor vi er og hva jeg spiser.. er jeg hjemme gjør det egentlig ikke så mye, men kan liksom ikke ta meg en god gåtur etterpå, da jeg nesten på ha et toalett i nærheten..... Vet at det bare er å kutte ut slike ting, men 😉 Håper noen der ute kan vite litt😊 Anonymkode: f0f2e...05f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Har hatt samme problem i mange år selv. I en periode nå var det så ille at jeg fikk helt spisevegring, og veide 43kg på det laveste. Må holde meg unna alt fett, og kunne leve på mariekjeks i de verste periodene. Fikk stomi for snart et år siden, og gikk opp 10kg fordi jeg nå turte å spise mer. Magesmerter kan man jo bare ta smertestillende for, og leve med til en vis grad. Har aldri fått noen klar diagnose, og havnet i sekken "ibs" - som igrun er like behjelpelig som "lumbago" ved ryggsmerter. Og måtte bare prøve meg frem og finne ut hva jeg tåler ok og ikke. Har funnet ut at lav fodmap hjelper noe. Laktosefritt hjelper litt, men kan fortsatt bare ha feks litt melk i sauser etc. Ren, ukokt melk går veldig galt. Får inn fett via feks avokado. Og spiser "ren", lett fordøyelig mat. Ikke noe marinering, kun salt og pepper som krydder osv. Løk, hvitløk og halvfabrikert mat er som å be om problemer. Oppsummert så handler det egentlig om å spise sunt og lettfordøyelig. Google lav fodmap. Da lærer du litt om hva som er tungt fordøyelig og hvorfor. Noen ganger kan det å kutte ut på noe av det som gjør at magen reagerer gjøre den mer motstandsdyktig på annet. Feks gjør det at jeg innimellom kan ta en kveld med chips og dip (liten porsjon), hvis jeg er flink noen dager i forveien. Anonymkode: 24090...a04
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når en får løs mage/diaré hver gang en spiser type chips, sjokolade, mat med rømme/majones/creme fresh osv , middager med fett som pinnekjøtt og slike ting, hva er det som kan være problemet? Er utrolig slitsomt. Må nesten planlegge litt hvor vi er og hva jeg spiser.. er jeg hjemme gjør det egentlig ikke så mye, men kan liksom ikke ta meg en god gåtur etterpå, da jeg nesten på ha et toalett i nærheten..... Vet at det bare er å kutte ut slike ting, men 😉 Håper noen der ute kan vite litt😊 Anonymkode: f0f2e...05f Har du testet for laktoseintoleranse? Anonymkode: a1428...1d1
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du testet for laktoseintoleranse? Anonymkode: a1428...1d1 Nei, har ikke det. Har ikke magesmerter, men løs mage / diaré har blitt verre. Anonymkode: f0f2e...05f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har hatt samme problem i mange år selv. I en periode nå var det så ille at jeg fikk helt spisevegring, og veide 43kg på det laveste. Må holde meg unna alt fett, og kunne leve på mariekjeks i de verste periodene. Fikk stomi for snart et år siden, og gikk opp 10kg fordi jeg nå turte å spise mer. Magesmerter kan man jo bare ta smertestillende for, og leve med til en vis grad. Har aldri fått noen klar diagnose, og havnet i sekken "ibs" - som igrun er like behjelpelig som "lumbago" ved ryggsmerter. Og måtte bare prøve meg frem og finne ut hva jeg tåler ok og ikke. Har funnet ut at lav fodmap hjelper noe. Laktosefritt hjelper litt, men kan fortsatt bare ha feks litt melk i sauser etc. Ren, ukokt melk går veldig galt. Får inn fett via feks avokado. Og spiser "ren", lett fordøyelig mat. Ikke noe marinering, kun salt og pepper som krydder osv. Løk, hvitløk og halvfabrikert mat er som å be om problemer. Oppsummert så handler det egentlig om å spise sunt og lettfordøyelig. Google lav fodmap. Da lærer du litt om hva som er tungt fordøyelig og hvorfor. Noen ganger kan det å kutte ut på noe av det som gjør at magen reagerer gjøre den mer motstandsdyktig på annet. Feks gjør det at jeg innimellom kan ta en kveld med chips og dip (liten porsjon), hvis jeg er flink noen dager i forveien. Anonymkode: 24090...a04 Takk for tips, skal sjekke det opp. må jo bare bli flinkere med mat, men er ikke så lett med småbarn og turnus jobb.... Anonymkode: f0f2e...05f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du testet for laktoseintoleranse? Anonymkode: a1428...1d1 Men youghurt er ikke noe problem f eks Anonymkode: f0f2e...05f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men youghurt er ikke noe problem f eks Anonymkode: f0f2e...05f Yoghurt og andre syrnede produkterk kan tåles godt av de med lactoseintoleranse Anonymkode: 300a0...16d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Gå til lege. Få utredning for matallergi, crohns osv. Anonymkode: 8dff1...83e
Anonym bruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 På 23.8.2020 den 13.36, Anonym bruker skrev: Takk for tips, skal sjekke det opp. må jo bare bli flinkere med mat, men er ikke så lett med småbarn og turnus jobb.... Anonymkode: f0f2e...05f Samme var/er det for meg. 19år med turnus, og to små barn. Første rådet man får er å spise faste måltider og ha rutiner... Jeg klarer det ikke 100 prosent, men prøver med matpakker, om ikke annet. Anonymkode: 24090...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå