Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Har deres barn kontakt med besteforeldrene i denne tida med korona? Her er lite smitte hvor vi bor, 3 tilfeller til nå(og det er en familie som har vært i syden)Besteforeldrene på min side har ikke gitt klem eller hatt nærkontakt med barna våre siden i Mars når første mld kom om epidemien. Jeg har forståelse for at de ikke vil bli smittet, men jeg synes samtidig det er trist at barnebarna ikke får besøke dem. Jeg har sagt til mamma at de savner dem og spør etter dem, men de er så opptatt av smitte at det går foran alt. Jeg har sagt til dem at de må ikke forvente at smitten blir borte over natta, kan godt vare i flere år.Men det nytter ikke. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: c857d...3fd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Mine ungr har kontakt med besteforeldrene sine, men ikke like mye som før. Farmor og farfar har de avstandsbesøk med? Meg og mitt ene barn er de eneste i familien som har jobbet i hele denne perioden, vi omgås masse mennesker så jeg skjønner de holder litt avstand når de samtidig er de som hjelper oldemor som begynner å få skrantene helse. Alle andre kan ha hjemmekontor i den familien, så de omgås, men ikke med andre. Vi har vært på ferie med mine foreldre. De syns det var greit, de ville og vi som familie har valgt at vi som familie kan omgås, men kuttet veldig mye annet. Men nå har skole og fritidsaktiviterer startet opp igjen, så nå blir det litt mer avstand igjen. I min side av familien har nesten alle jobbet i hele denne tiden. Vi har muligens ett litt annet syn på liv og død enn andre. Min far tok ett valg om å kutte en behandling som kan forlenge hans liv for mange år siden,han ville heller leve når han kunne enn å leve ett redusert liv i flere år. Alle i familien støtter hans valg og vi vet at det ikke er sikkert han lever imorra, så vi nyter og lever hver dag. Redde for corona er vi ikke, selv om vi gjør det vi kan for å ikke få det. Anonymkode: 74d58...a6d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Hvor gamle er besteforeldrene da? Anonymkode: ce271...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Ja, vi har normal kontakt, inkludert klemming. Til og med oldemødrene har vi kontakt med. De er alle over 90 år og krystallklare på at de heller vil dø en rask og smertefull død av korona enn å visne hen i ensomhet. Da tenker jeg at det er deres valg. Vi holder oss unna om noen er antydning til forkjølet, ellers vasker og spriter vi hender og ene oldemoren vil helst holde litt avstand, de andre to vil ha så mange klemmer som de kan få. Anonymkode: f68f9...470
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Normal kontakt. Vi er restriktive i kontakt med andre for å kunne holde normal kontakt med besteforeldrene, inkl overnatting og barnevakt. Holder oss unna ved forkjølelse etc, og vasker hender osv ofte - Men det har vi alltid gjort. Besteforeldrene er 65år hele gjengen, og ønsker dette selv. Anonymkode: c4c45...26a
soleia Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 I sommar har vi hatt tilnærma normal kontakt, etter ein vår med kalde møte og måltid utomhus. Klemming har eg ikkje drive med sidan februar, anna enn med mann og barn, og vi sit med litt større avstand ved bordet enn før. No til hausten kjem me nok til å kutte litt ned att på kontakten med dei gamle, etter som det ser ut til å blusse opp att her i byen. Det er ein balansegang mellom å beskytte dei utsette og at dei framleis skal ha god livskvalitet. Det vert nok å være saman med litt avstand mellom oss og sprit på bordet. Det same gjeld forøvrig med resten av mine sosiale kontaktar. Besteforeldra her er frå 73-90 år, og nokon har diagnoser som gjer dei ekstra risikoutsette.
Himmel og hav Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 Vi har nesten normal kontakt. Vi treffes, helst ute, går tur, spiller discgolf eller gjør andre aktiviteter der det er lett å holde avstand. Vi har hatt bursdagsselskaper med tilnærma metersavstand mellom familiene. Vi spriter hender før vi forsyner oss av felles mat og gjør det vi kan for å ikke overføre eventuell smitte, men vi er sammen. Klemmer er bytta ut med klapp på ryggen. Ingen god erstatning, men bedre enn ikke noe.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Vi bor vegg i vegg, regner oss nesten som én husstand. De er 65 år. Ingen smitte i kommunen. Vi omgås som normalt, men holder avstand om noen har vært syke. Anonymkode: 7636f...06e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 Har vært normal kontakt siden midten av mai ca. Vi bor i område med lite smitte(og vi har ikke vært ute og reist i sommer). Tar generelle forholdregler både i hverdagen og når vi har besøk/er på besøk. Besteforeldrene er rett under og rett over 70. Generelt har jeg inntrykk av de fleste eldre ikke tar så mange forholdsregler. Syns vi er flinkere vi som er yngre Anonymkode: 5adfd...01b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 Vi har hatt helt normal kontakt hele tiden. Alle besteforeldrene er lang under 65 og er helt friske. Ingen smittetilfeller hverken i vår kommune eller nabokommunene. Anonymkode: 46c22...60a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 Relativt normal kontakt. Vi må reise for å besøke dem, så er mest det som legger begrensningen, når vi først er der omgås vi omtrent som normalt. Har også hatt kontakt med oldemor. Omgås ikke hvis noen er luftveissyke. Anonymkode: c8022...a8c
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 7 hours ago, Anonym bruker said: Har deres barn kontakt med besteforeldrene i denne tida med korona? Her er lite smitte hvor vi bor, 3 tilfeller til nå(og det er en familie som har vært i syden)Besteforeldrene på min side har ikke gitt klem eller hatt nærkontakt med barna våre siden i Mars når første mld kom om epidemien. Jeg har forståelse for at de ikke vil bli smittet, men jeg synes samtidig det er trist at barnebarna ikke får besøke dem. Jeg har sagt til mamma at de savner dem og spør etter dem, men de er så opptatt av smitte at det går foran alt. Jeg har sagt til dem at de må ikke forvente at smitten blir borte over natta, kan godt vare i flere år.Men det nytter ikke. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: c857d...3fd har hatt det hele tiden vi ingen av de er i risikogruppa ,da de er under 65 Anonymkode: 3e264...29f
Optatium Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi har normal kontakt, inkludert klemming. Til og med oldemødrene har vi kontakt med. De er alle over 90 år og krystallklare på at de heller vil dø en rask og smertefull død av korona enn å visne hen i ensomhet. Da tenker jeg at det er deres valg. Vi holder oss unna om noen er antydning til forkjølet, ellers vasker og spriter vi hender og ene oldemoren vil helst holde litt avstand, de andre to vil ha så mange klemmer som de kan få. Anonymkode: f68f9...470 Helt her er vi og. Så normal kontakt for oss.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 I starten var mine foreldre veldig redde for korona, og vi hadde ingen omgang. I sommer har vi sett dem mer som normalt, med klemmer og det hele. Nå når smitten blusser opp er mor veldig engstelig igjen, så nå vet jeg ikke helt hvordan vi skal gjøre det. Jeg er lærer, og må treffe rundt 150 elever i uken, så jeg er jo også ganske eksponert. Anonymkode: c995c...bee
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 Vi har normal kontakt, og har bodd sammen på hytte i en uke med mine foreldre i sommerferien. De er 70 år og overhodet ikke redd for korona. De har vært i Sverige flere ganger (har sommerhus der) prøver å gå i karantene etter hver gang, men det er jo så kjedelig så etter 5 dager mener de at den har vart lenge nok og at de er helt friske. De glemmer stort sett å vaske eller sprite hender og går rundt i oslo sentrum som vanlig. Jeg har gitt opp å prøve å be de være forsiktige. Jeg tenker det er værst for dem, vi er unge, men min far har i tillegg dårlig helse. De tror at det ikke kan ramme dem. Anonymkode: ab599...18f
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Vi begynte å være sammen med dæm igjen i midten av mai. Og har vært på hytta med de flere ganger siden. Anonymkode: 0da55...8ca
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 Selv om det er mest de eldste som risikerer å dø kan sykdomen bli veldig ubehaglig og langvarig for andre også. Argumentet om at besteforeldren og oldeforeldre må få velge selv kjøper jeg derfpr ikke. De gamle må godta at de også kan være smittespredere og ta sitt ansvar som alle andre. En bestemor som smitter sitt barnebarn kan ha ansvaret for at en barnehage eller skole blir utsatt for smitte og derfor må stenge og andre foreldre eller lærere kan bli alvorlig syke. Anonymkode: fa359...963
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #18 Skrevet 24. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har normal kontakt, og har bodd sammen på hytte i en uke med mine foreldre i sommerferien. De er 70 år og overhodet ikke redd for korona. De har vært i Sverige flere ganger (har sommerhus der) prøver å gå i karantene etter hver gang, men det er jo så kjedelig så etter 5 dager mener de at den har vart lenge nok og at de er helt friske. De glemmer stort sett å vaske eller sprite hender og går rundt i oslo sentrum som vanlig. Jeg har gitt opp å prøve å be de være forsiktige. Jeg tenker det er værst for dem, vi er unge, men min far har i tillegg dårlig helse. De tror at det ikke kan ramme dem. Anonymkode: ab599...18f Det der er så alvorlig kriminell oppførsel at du bør anmelde dem. Anonymkode: fa359...963
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #19 Skrevet 24. august 2020 I mars og frem til 17.mai omtrent var vi veldig forsiktige og møttes svært lite og kun utendørs, ingen klemming eller noe. Etter det har vi møttes mer normalt og vært sammen med besteforeldrene, gitt en klem når vi kommer og går. Det har nesten ikke vært smittetilfeller i vår kommune, noe mer i besteforeldre sin kommune. Siden det har vært sommer har det vært naturlig å være mest ute og da er som regel avstanden litt større enn om man sitter inne i stuen. Vi tenker at så lenge besteforeldrene er i såpass god helse som de er og under 65 år så omgås vi omtrent som vanlig så lenge smittesituasjonen ikke forverres og råd endres. Vi er nøye med håndhygiene og symptomfrihet, men kan selvfølgelig ikke gardere oss mot symptomfri smitte. Anonymkode: c3e04...e8a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #20 Skrevet 24. august 2020 Vi har normal kontakt. De er krystallklare på at de heller vil være sammen med oss og eventuelt dø av korona, enn å visne alene og ensom. Mamma har kreft og har ikke lenge igjen uansett, men barna vil hun se. Svigers reiser til Spania for å se etter huset sitt snart. De har ingen andre som kan se til det. Jeg er litt delt. Her vasker vi, spriter, overholder hundre nye regler, og så driter de eldre i det. Hyggelig å møte dem som normalt, men likevel - er det ikke primært for de eldre og syke vi har alle disse tiltakene? Anonymkode: 96a32...501
Optatium Skrevet 24. august 2020 #21 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selv om det er mest de eldste som risikerer å dø kan sykdomen bli veldig ubehaglig og langvarig for andre også. Argumentet om at besteforeldren og oldeforeldre må få velge selv kjøper jeg derfpr ikke. De gamle må godta at de også kan være smittespredere og ta sitt ansvar som alle andre. En bestemor som smitter sitt barnebarn kan ha ansvaret for at en barnehage eller skole blir utsatt for smitte og derfor må stenge og andre foreldre eller lærere kan bli alvorlig syke. Anonymkode: fa359...963 Jeg tror mange av de eldre har et nokså begrenset aktivitetstilbud. Mamma er ufør og med begrenset inntekt. Hun er sjelden ute på noe, handler lite, er ikke i byen osv. Det er jammen hennes valg om hun vil treffe oss eller ikke. Dessuten har INGEN noensinne sagt at man ikke kan få ha nærkontakter. De skal begrenses i antall bare.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #22 Skrevet 24. august 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har normal kontakt. De er krystallklare på at de heller vil være sammen med oss og eventuelt dø av korona, enn å visne alene og ensom. Mamma har kreft og har ikke lenge igjen uansett, men barna vil hun se. Svigers reiser til Spania for å se etter huset sitt snart. De har ingen andre som kan se til det. Jeg er litt delt. Her vasker vi, spriter, overholder hundre nye regler, og så driter de eldre i det. Hyggelig å møte dem som normalt, men likevel - er det ikke primært for de eldre og syke vi har alle disse tiltakene? Anonymkode: 96a32...501 Nei, det er jo for alle. Og for at legene skal slippe å velge ut hvem som må kveles langsomt i stedet for å få behandling. Anonymkode: ce271...ef2
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #23 Skrevet 24. august 2020 Etter månedsvis med luftklemmer og treff med metersavstand utendørs, valgte vi besteforeldrene da det kom beskjed om at man kunne ha en klemmevenn. De er for øvrig under 60 år og i tilsynelatende god form. Anonymkode: 125a3...845
Anonym bruker Skrevet 25. august 2020 #24 Skrevet 25. august 2020 20 timer siden, Optatium skrev: Jeg tror mange av de eldre har et nokså begrenset aktivitetstilbud. Mamma er ufør og med begrenset inntekt. Hun er sjelden ute på noe, handler lite, er ikke i byen osv. Det er jammen hennes valg om hun vil treffe oss eller ikke. Dessuten har INGEN noensinne sagt at man ikke kan få ha nærkontakter. De skal begrenses i antall bare. Jeg er emig i at de må få velge på samme måte som andre, men akkurat som andre må de huske at tiltakene er der ikke bare for å beskytte dem. Deres valg påvirker ikke bare dem selv. De gamle kan også bli smittespredere. Anonymkode: fa359...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå