Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Er det flere her som har egen assistent til barnet sitt i barnehagen? Min barnehage mener at sønnen min som er rolig nysgjerrig, søt og snill trenger det. Det eneste som feiler han at han er litt sen motorisk med tanke på at han ser veldig dårlig. Han bruker briller og er kommet seg kjempe mye motorisk. Er blitt veldig flink greier nå til og med å løpe og hoppe med begge bena. Men de mener vi skal koble inn ppt og få assistent på han. Jeg kjenner at DET synes jeg ikke er greit. Dere som har det kan dere fortelle meg litt om det. Eventuelt dere som fikk avslag Anonymkode: 38482...6b9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det flere her som har egen assistent til barnet sitt i barnehagen? Min barnehage mener at sønnen min som er rolig nysgjerrig, søt og snill trenger det. Det eneste som feiler han at han er litt sen motorisk med tanke på at han ser veldig dårlig. Han bruker briller og er kommet seg kjempe mye motorisk. Er blitt veldig flink greier nå til og med å løpe og hoppe med begge bena. Men de mener vi skal koble inn ppt og få assistent på han. Jeg kjenner at DET synes jeg ikke er greit. Dere som har det kan dere fortelle meg litt om det. Eventuelt dere som fikk avslag Anonymkode: 38482...6b9 Men hvorfor er det et problem? En assistent skal holde seg i bakgrunnen og hjelpe til i situasjoner der det trengs. Hvis barnehagen har for dårlig kapasitet til å følge han godt nok opp, feks under påkledning, kan det jo være greit å ha noen som kan hjelpe til uten at det krever en masse styr. Assistenten skal ikke fotfølge ungen heller Anonymkode: f9b0c...29e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #3 Skrevet 22. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er det et problem? En assistent skal holde seg i bakgrunnen og hjelpe til i situasjoner der det trengs. Hvis barnehagen har for dårlig kapasitet til å følge han godt nok opp, feks under påkledning, kan det jo være greit å ha noen som kan hjelpe til uten at det krever en masse styr. Assistenten skal ikke fotfølge ungen heller Anonymkode: f9b0c...29e Jeg bare synes det er så frustrende at han blir sykeliggjort på denne måten det er ingenting galt med han. Han er tross alt bare akkurat fylt tre år. Men ønsker å høre andres erfaring hvem som fikk assistanse til sitt barn. Ser for meg at det ikke blir lettest å få det til ett barn som i bunn og grunn egentlig absolutt ikke har behov for det. Dette har blitt ganske så negativ spiral og vi vurderer dessverre å bytte barnehage. Da vi føler at han ikke blir tatt tilstrekkelig vare på. Andre barn river av han brillene, sist uke måtte vi lete til 8 på kvelden hele familien for å finne de. Da var han veldig redd og hadde mareritt hele uken etter det da han var redd for han ikke så noe Anonymkode: 38482...6b9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bare synes det er så frustrende at han blir sykeliggjort på denne måten det er ingenting galt med han. Han er tross alt bare akkurat fylt tre år. Men ønsker å høre andres erfaring hvem som fikk assistanse til sitt barn. Ser for meg at det ikke blir lettest å få det til ett barn som i bunn og grunn egentlig absolutt ikke har behov for det. Dette har blitt ganske så negativ spiral og vi vurderer dessverre å bytte barnehage. Da vi føler at han ikke blir tatt tilstrekkelig vare på. Andre barn river av han brillene, sist uke måtte vi lete til 8 på kvelden hele familien for å finne de. Da var han veldig redd og hadde mareritt hele uken etter det da han var redd for han ikke så noe Anonymkode: 38482...6b9 Jeg vil tro det er nettopp på grunn av slike hendelser de tenker det kan være greit å ha assistent. Ta kontakt med ppt og hør hva de synes. Anonymkode: f9b0c...29e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #5 Skrevet 22. august 2020 Du føler han blir for dårlig ivaretatt i barnehagen, men er negativ til at de får økt bemanning for å ivareta ham? At det var? Anonymkode: ebf7c...b73
sug lut Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 Du er skeptisk til at han får hjelp? Jøss. Dette er ikke noe bhg gjør for å ta deg, altså. Trenger kanskje assistent du også?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 Hvorfor er det så negativt å få en ekstra voksen til å hjelpe til? Er barnet sen i det motoriske, ta imot hjelp når dere har muligheten nå. Jo raskere barnet får hjelp om det trengs, jo bedre blir det for barnet på kort og lang sikt. Det tar gjerne tid før hjelpen kommer, så om barnet får den eksta lille hjelpen det trenger i barnehagen er det mye bedre enn om hjelpen kommer når barnet begynner på skolen. Det virker nesten som du syns det er flaut at barnet skal få hjelp, ha en voksen som skal hjelpe ditt barn. Barnet vil ikke føle det i barnehagen, men skjer det på skolen er barnet så stort at det vil merke dette og de andre barna skjlnne det. Og en ekstra voksen i barnehagen er bare positivt for alle, en ekstra person som kan trøste og heie frem alle, selv om de egentlig skal være der for ett barn. Anonymkode: 62d8f...94e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #8 Skrevet 22. august 2020 Dette blir veldig bakvent, du synes ikke barnehagen ser han nok, og når de ønsker en ekstra assistent så føler du de sykeliggjør han? Ta imot all hjelp dere kan få! Du sier han pga synsproblematikk har vært litt treg motorisk, de andre barna skjønner ikke at de må ta litt hensyn og han blir redd. Beste måten å jobbe med dette på er jo å få flere voksne inn. Det er kjempeviktig å jobbe med det nå, så jevner ting seg ut mot skolestart. Ikke få piggene ut fordi de ønsker å hjelpe. Anonymkode: 94b9e...99e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 Kan være de bare prøver seg for å få ekstra bemanning. Opplevde det selv en gang. Fikk ut av intet telefon fra datteren min sin primærkontakt(en assistent)med spørsmål om det var greit om de søkte om ekstra ressurser på vegen av datteren min. Jeg skjønte ingenting, for hadde aldri før hørt noe om at datteren min hadde utfordringer av noe slag. Så jeg ble irritert for at de ikke hadde tatt kontakt tidligere om det var noe som ikke fungerte. Fikk til svar at: Ja, nei, det var egentlig ikke noe galt med henne, annet enn at hun ble lett fornærmet og småsint hvor noe ikke gikk hennes vei. Akkurat det hadde vært nevnt før og det hadde vi hatt dialog på, skal sies at barnehagen selv kunne gjort ting for å unngå de vanskelige situasjonene, men de så ikke på det som problem. Så ikke noe hun skulle trenge assistent for. Men etterhvert så innrømte den ansatte at de hadde mistet ressurser når det forrige årskullet hadde begynt på skolen. Der var det flere med ekstra behov og nå var det ingen(de var to årskull på samme avdeling) så de ville prøve det de kunne for å få inn ekstra ressurser. Jeg ble bare enda mer irritert, så sa nei. Så klart hadde det gagnet både vårt barn og de andre at det kom mer bemanning inn, men fremgangsmåten likte jeg ikke. Visste jo ikke om det ville følge datteren vår videre at hun trenger ekstra ressurser uten at hun egentlig trengte det. Anonymkode: c0f13...b8c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 Jeg klarer ikke helt å følge deg. Du sier at barnehagen ikke følger opp sønnen din ordentlig, og at han blir plaget av andre barn. Du ønsker ikke ekstraressurs da du mener dette vil bidra til å sykliggjøre sønnen din. For meg høres det å sette inn en ekstra assistent for å hjelpe sønnen din i de vanskelige situasjonene som en fornuftig og potensielt god løsning. Hva ville vært din drømmeløsninh? Anonymkode: f6b2c...abd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 Dette høres litt rart ut for meg, du synes ikke bhg ser sønnen din nok, så da de abefaller en en hjelper til han, så er det galt, Vet det virker som du ikke er lett og gjøre fornøyd Anonymkode: 1dcf5...c2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 Herregud. Det handler vel ikke om å sykeliggjøre barnet. Dessuten, tror du at man får satt inn ressurser uten at det finnes grunn til det? Nei, om barnet henvises til ppt, så blir det utformet en sakkyndig vurdering. Dvs psykolog, logoped, fysioterapeut, spesialpedagog eller hva som er aktuelt for ditt barn, observerer barnet, snakker med foreldre og barnehage, det foretas kartlegginger osv. Dersom barnet vurderes til ikke å ha behov, så får det heller ingen ressurser (timer til assistent). Det er mange barn med tydelige behov og diagnoser, som ikke får mer enn 8-15 timer pr uke, så om ditt barn har et lite behov, vil det heller ikke få mange timene til oppfølging. En normalt god barnehage, vil bruke ressursene på en måte så barnet ikke blir sykeliggjort. Barnet vil få støtte og trening der det trenger det, ut fra en iop som må lages (individuell opplæringsplan). De andre barna i barnehagen pleier å se det som ganske naturlig at noen barn for eksempel er inne og jobber/trener mer enn andre. Så altså: barnet vil aldri få tildelt timer om det ikke finnes et behov. Så jeg skjønner ikke hva du er så redd for. Det handler om å hjelpe barnet. Nekter du det, så kan du meldes for omsorgssvikt. Anonymkode: b9733...577
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 Jeg tenker at det er utelukkende positivt! Min yngste har det nå og det er helt supert. Får mye støtte i enkelte situasjoner og utviklingen er formidabel. Han er litt umoden og sen i forhold til de andre og for meg var det virkelig trygt og godt å vite at det er noen der som sørger for at han blir godt ivaretatt og får samme tilbud som alle andre. Anonymkode: 4231f...1a2
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Nei jeg er generelt litt negativ da jeg har følt at de har prøvd å sykeliggjøre han før blant annet med å ringe helsestasjonen avtale med legen osv. Legen selv om legen flere ganger har sagt at det ikke trengs tiltak. Jeg ønsker selvsagt at han skal få hjelp og ønsker virkelig det! Det jeg har satt meg tvilende til er om han i det hele blir kvalifisert til hjelp. Jeg har fått inntrykk av flere med sterkt behov ikke har fått nødvendig hjelp. Blir litt feil at mitt barn liksom skal frata dem det. Anonymkode: 38482...6b9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 Men som sagt for han hjelp for han virkelig trenger det, det gjør saken selvsagt til en helt annen Anonymkode: 38482...6b9
Kaffekjerring Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Jeg ville ha blitt utrolig glad for å ha en barnehage som så barnet ditt på den måten, som den han er og de ekstra behovene han måtte ha. Jeg kan skjønne reaksjonen din, for det kan virke litt skummelt og stort kanskje, at han skal ha ekstra ressurs i barnehagen. Men tro meg, det vil lønne seg. Ser han veldig dårlig så vil det uansett være synlig. Jeg har to barn med ekstra behov. Et i skolealder som ser dårlig. Han går under kategorien svaksynt/sterkt svaksynt. Han har alltid hatt ekstra oppfølging i varierende grad. Hadde ikke 100% ekstra assistent, men kanskje 50%. Mitt andre barn er godt over 2 år. Han har samme synsfeil som skolebarnet, men har i tillegg en genfeil til som utløser 100% ekstraressurs. Det bekymrer meg. Fremtiden bekymrer meg, hvordan skal han klare seg i barnehagen? Men så tar jeg meg i å kjenne litt på hvor trygt han har det der fordi han har ekstra personale som kan se etter han. Det er ikke slik at de gjør det veldig synlig og leier han i hånda hele veien. Men de finnes alltid i bakgrunnen OM det skulle være noe og det er en kjempetrygghet for meg og oss. Et godt samarbeid med barnehagen har gjort at de tør å si ifra om de ser noe som kan være litt "off". Jeg kan utdype i det vide og det brede. Men skulle det nå være noe så send meg en pm (går det tro?) eller fortsett her. Jeg har rimelig god erfaring med det😁
Blondzilla Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 Jeg har to barn (av tre) med spesielle behov og er selv spesialpedagog. La barnehagen henvise ppt. Dersom barnet ditt ikke har behov for hjelp, vil han heller ikke få et vedtak. I Oslo så er det svært sjelden at det blir satt inn assistenter som jobber med disse barna, det er stort sett pedagoger/spesialpedagoger. Dersom utredningen fra ppt gir barnet ditt et vedtak burde du ta i mot det med åpne armer, det er jo en kjempefordel for han!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 Tusen takk for de to siste svarene. Det hjalp litt. Han har veldig dårlig syn så mye av motorikken er pga det. Anonymkode: 38482...6b9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 Jeg jobber som støttepedagog i bhg. For tiden jobber jeg opp mot ett barn som har ca. 80% støtte. Selv med så mange støttetimer, forfølger jeg ikke barnet. Jeg er til stede og kan støtte der det trengs. De andre barna vet jeg må hjelpe X om det trengs, men jeg kan fint leke og gjøre ting med andre barn, mens noen andre følger med på X. Men siden barnet har så mange timer, er det jeg som "gjør alt". Bleieskift, matsituasjonene, legging, vekking, jobber med spesielle tiltak og tilrettelegger det pedagogiske arbeidet på avd sammen med ped.leder. Om ppt og sakkyndig rapport utløser et vedtak om støtte, betyr det bare at alle ser det samme og vil hjelpe barnet. Barnet ditt vil nok ikke få like mange timer som "mitt" barn, men en støttepedagog i enkelte situasjoner og som en ekstra voksen, er kun positivt for barnet ditt. Det kan virke litt overveldende i starten, med flere møter, observasjoner, rapporter o.l., men så roer det seg. Alle er genuint interessert i å trekke i samme retning, det er det fine med et tverrfaglig samarbeid. Anonymkode: fc270...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå