Gå til innhold

Unge som ruser seg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som nettopp er startet på ungdomskolen. I sommer har tydeligvis Vennegjengen til jenta, tatt et steg videre fra det de holdt på med på mellomtrinnet (røyking, sex og herværk) ), og utforsket annen rus og sexuell omgang med tilfeldige eldre gutter på skolen

Dette er noe vi  ikke kan tillate barnet vårt å delta i , og dermed "mister" hun disse vennene, fordi det eneste de gjør på fritiden er å stille seg på et senter i byen vi bor i, for å røyke, kjøpe narkotika og være med gutter de ikke kjenner som også bruker sterkere saker enn hasj. 

Foreldrene til disse jentene, er foreldre som ikke har særlig kontakt med ungene sine, da de enten er på jobb eller fester med egne venner, så virker som om barna kjører sitt eget løp. 

Vet at skolen har koblet inn helsesøster m.m, da det så smått begynte før ungdomsskolen, men det durer og går i samme tralten likevel. 

Lurer på om vi er for streng, skulle vi latt jenta være med disse jentene og stolt på at hun oppfører seg, noe jeg faktisk gjør, selv om det er noe gruppepress i den gjengen. 

Det har vært så mange narkotikasaker og dødsfall relatert til det miljøet (vel og merke blandt de mer voksne) , men veien dit er vel ganske kort når man starter allerede på ungdomsskolen. Far mener jeg er for streng, siden det er jeg som holder igjen, selv om det er sårt å se jenta ikke ha venner med seg hjem lenger på fritiden. Føler meg rådvill, noen som har erfaring, gode råd ? 

Anonymkode: c2540...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man lar selvfølgelig ikke en 13-åring henge med ungdom man VET driver med narkotika. 

Anonymkode: 8bc97...621

Skrevet

Hvis du tror barnet ditt ikke bedriver de samme tingene er du bra naiv.

Anonymkode: 79671...1f7

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror barnet ditt ikke bedriver de samme tingene er du bra naiv.

Anonymkode: 79671...1f7

Det er faktisk ikke naivt å tro at en 12-13-åring IKKE bruker narkotika og har sex, altså. Spesielt når denne ikke får lov til å henge med dem som gjør det heller. De aller, aller fleste barn på den alderen er rusfrie jomfruer, heldigvis. 

HI: Hold på ditt, og prøv å være raus med å invitere andre jenter hjem til dere slik at datteren din får utviklet nye og sunnere vennskap.

Anonymkode: c50c3...465

Skrevet

Dere må selvfølgelig skjerme jenta fra dette miljøet. Har hun noen fritidsinteresser, driver hun med idrett? Kanskje dere skal hjelpe henne med å bygge nye relasjoner i et sunt miljø?

Anonymkode: fe1ec...ddf

Skrevet

Hvis dette virkelig er vennegjengen og miljøet hun er i og du virkelig har sett dette allerede fra mellomtrinnet ville jeg absolutt ha satt ned foten. For lenge siden. Jeg hadde strukket meg langt for å finne et annet miljø, inkludert å flytte.

Skrevet

Det høres såpass alvorlig ut at jeg synes dere bør vurdere å flytte. 

Anonymkode: 40c7a...8af

Skrevet

Jeg tror vi hadde flyttet for lenge siden.

Anonymkode: a28a5...ce6

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere må selvfølgelig skjerme jenta fra dette miljøet. Har hun noen fritidsinteresser, driver hun med idrett? Kanskje dere skal hjelpe henne med å bygge nye relasjoner i et sunt miljø?

Anonymkode: fe1ec...ddf

Ja, hun har noen fritidsinteresser som hun driver på med, men hun har vært dårlig på å innvolvere seg med ungdommene der, da hun tidligere var venninne med  som de som nå ruser seg. Hun har ikke ruset seg, det vet jeg, og hun har ikke fått vært med disse jentene på fritiden, etter at dette ble kjent. Så jeg ser jo at  vi som foreldre må ta grep å hjelpe henne på vei, slik at hun finner venner i et annet miljø. Selv er hun noe introvert og det gjør ikke saken bedre..

Anonymkode: c2540...789

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror barnet ditt ikke bedriver de samme tingene er du bra naiv.

Anonymkode: 79671...1f7

Hvis du hadde tatt deg tid å lest innlegget, så hadde du sett at barnet ikke har fått vært med disse ungene, siden dette startet, så jeg tror ikke, jeg VET at hun ikke ruser seg. 

Anonymkode: c2540...789

Skrevet

Wow, dette var ille lesing. Nei, du er så absolutt IKKE for streng, HI. Synes det er temmelig oppsiktsvekkende at du i det hele tatt vurderer å la henne være med denne gjengen! Enig med de andre her, dere burde vurdere å flytte. 

Skrevet
1 minutt siden, Bjæk skrev:

Wow, dette var ille lesing. Nei, du er så absolutt IKKE for streng, HI. Synes det er temmelig oppsiktsvekkende at du i det hele tatt vurderer å la henne være med denne gjengen! Enig med de andre her, dere burde vurdere å flytte. 

Det er vel egentlig mannen som mener vi bør vise henne tillitt og la henne vanke med de, men jeg har satt foten ned og streiket helt på det området. Ville bare høre andres mening, i og med at mannen og jeg er totalt uenig i hvordan vi skal løse dette. 

Anonymkode: c2540...789

Skrevet
6 timer siden, amandine skrev:

Hvis dette virkelig er vennegjengen og miljøet hun er i og du virkelig har sett dette allerede fra mellomtrinnet ville jeg absolutt ha satt ned foten. For lenge siden. Jeg hadde strukket meg langt for å finne et annet miljø, inkludert å flytte.

Vi kan nok finne et annet miljø, men å flytte det kan bli langt vanskeligere. Har allerede prøvd å selge leiligheten for et års tid siden, uten hell og i disse koronatider, så virker alt slik helt håpløst. Og det er tydeligvis ikke så lett å selge bolig her, i og med at stedet har så dårlig rykte på seg. Folk flytter tydeligvis ikke hit frivillig hvis de har barn som skal gå på skole. 

Anonymkode: c2540...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...