Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Det er tydelig at hun lever over evne og er blakk, for hun spør meg om private lån mange ganger i året. Jeg sier ja en god del av gangene. Men hver gang hun spør om å låne penger mistenker jeg at hun omgår hun sannheten. Da kommer hun alltid med helt usannsynlige unnskyldninger om hvorfor hun trenger et lån. Tilsvarende dumme unnskyldninger kommer når hun ikke betaler tilbake som avtalt. Hun har faktisk aldri betalt tilbake til avtalt tid, det har vært alt fra dager til måneder senere. Men jeg får alltid tilbake pengene med tid og stunder. Og sånn holder det på. Av og til ber hun om store summer og av og til mindre summer. Jeg føler meg dumsnill som fortetter å låne bort penger, for jeg har jo ikke noe igjen for det annet enn irritasjon over at hun ljuger og betaler sent. Jeg har spurt henne mange ganger om jeg kan hjelpe henne med å se på bedre løsninger i økonomien, men det trenger hun visst ikke hjelp til. Men jeg skjønner jo at hun trenger hjelp og at det jeg gjør nå tydeligvis ikke hjelper mer enn kortsiktig, og kanskje forverrer situasjonen på lang sikt. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: 57d34...3d6
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Vil faktisk tro at et blankt nei hver eneste gang er til stor hjelp! Er du ikke en del av løsningen er du faktisk en del av problemet. Anonymkode: 3e25b...8a1
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Jeg sier alltid ja,men har råd, viktig og hjelpe hvis noen sliter Anonymkode: 9d1ce...92c
Superdolly Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Anonym ...8a1 har faktisk rett: Ved å fortsette å si ja, gjør du det mulig for henne å fortsette å rote med økonomien. Det er også slik at ubedte råd sjelden er spesielt velkomne, så du kan altså ikke hjelpe henne på noen måte så lenge hun ikke vil ha hjelp av deg.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Folk som er blakke pga dårlige valg og dårlig kontroll får ikke låne fem øre av meg. Ved å stadig låne penger til et menneske som er blakk pga dårlige valg, så bidrar man kun til at problemet opprettholdes. Si nei. Hver gang. Anonymkode: 59fb3...ade
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er tydelig at hun lever over evne og er blakk, for hun spør meg om private lån mange ganger i året. Jeg sier ja en god del av gangene. Men hver gang hun spør om å låne penger mistenker jeg at hun omgår hun sannheten. Da kommer hun alltid med helt usannsynlige unnskyldninger om hvorfor hun trenger et lån. Tilsvarende dumme unnskyldninger kommer når hun ikke betaler tilbake som avtalt. Hun har faktisk aldri betalt tilbake til avtalt tid, det har vært alt fra dager til måneder senere. Men jeg får alltid tilbake pengene med tid og stunder. Og sånn holder det på. Av og til ber hun om store summer og av og til mindre summer. Jeg føler meg dumsnill som fortetter å låne bort penger, for jeg har jo ikke noe igjen for det annet enn irritasjon over at hun ljuger og betaler sent. Jeg har spurt henne mange ganger om jeg kan hjelpe henne med å se på bedre løsninger i økonomien, men det trenger hun visst ikke hjelp til. Men jeg skjønner jo at hun trenger hjelp og at det jeg gjør nå tydeligvis ikke hjelper mer enn kortsiktig, og kanskje forverrer situasjonen på lang sikt. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: 57d34...3d6 Det beste for hun er faktisk at du sier nei, for nå hjelper du henne bare lenger ned i grøfta og gjør det egentlig verre som du selv sier. Å vite at man kan låne så enkelt, gjør at man kanskje låner til unødvendige ting. Og dette kjenner jeg godt igjen, har vært der selv, og fikk ikke orden før jeg sluttet å låne av andre. Hvis hun ikke vil ha hjelp med løsninger og ordne opp i det, så er det ikke noe du kan gjøre for å hjelpe henne. Jeg er 99% sikker på at det meste av det hun låner av deg går til unødvendige ting. Anonymkode: 67aa5...f16
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Ts her igjen. Jeg kommer til å si nei til henne fremover, men det kommer til å føles tøft (for oss begge antakelig). Anonymkode: 57d34...3d6
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er tydelig at hun lever over evne og er blakk, for hun spør meg om private lån mange ganger i året. Jeg sier ja en god del av gangene. Men hver gang hun spør om å låne penger mistenker jeg at hun omgår hun sannheten. Da kommer hun alltid med helt usannsynlige unnskyldninger om hvorfor hun trenger et lån. Tilsvarende dumme unnskyldninger kommer når hun ikke betaler tilbake som avtalt. Hun har faktisk aldri betalt tilbake til avtalt tid, det har vært alt fra dager til måneder senere. Men jeg får alltid tilbake pengene med tid og stunder. Og sånn holder det på. Av og til ber hun om store summer og av og til mindre summer. Jeg føler meg dumsnill som fortetter å låne bort penger, for jeg har jo ikke noe igjen for det annet enn irritasjon over at hun ljuger og betaler sent. Jeg har spurt henne mange ganger om jeg kan hjelpe henne med å se på bedre løsninger i økonomien, men det trenger hun visst ikke hjelp til. Men jeg skjønner jo at hun trenger hjelp og at det jeg gjør nå tydeligvis ikke hjelper mer enn kortsiktig, og kanskje forverrer situasjonen på lang sikt. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: 57d34...3d6 Du hjelper henne best med å si «synd å høre at du sliter, men jeg trenger pengene mine selv.» Anonymkode: e96cd...761
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ts her igjen. Jeg kommer til å si nei til henne fremover, men det kommer til å føles tøft (for oss begge antakelig). Anonymkode: 57d34...3d6 Det er bra, vær fremdeles på tilbudssiden hvis hun senere ønsker hjelp til å rydde opp Anonymkode: 67aa5...f16
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 Du kan jo si ja en gang til - dersom du har råd, men med betingelse at dere da setter dere ned og går gjennom økonomien hennes for å finne en langsiktig løsning. Og gjøre det klart at det er siste gang. Tror jeg hadde gjort det sånn dersom det er en god venninne. For hvis ikke du hjelper så aner du ikke hvordan hun skaffer seg penger fremover.. Anonymkode: dc9c5...cea
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 Du kan si ja, med den betingelse at du hjelper henne med å få oversikt i økonomien. Evt setter opp et budsjett Anonymkode: 6ce50...402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå