Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Jeg sliter litt..forholdet vårt har vært litt opp og ned i det siste.Jeg kjenner bare at lysten er helt borte på å være intim.Føler meg helt unormal.Null lyst.Har dere hatt slike perioder? Anonymkode: 6b62a...9d1
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Ja tror det er normalt. Anonymkode: 40af8...9f5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja tror det er normalt. Anonymkode: 40af8...9f5 Ikke noe god følelse...gått et år slik nå...lover ikke godt for forholdet Anonymkode: 6b62a...9d1
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Jeg har hatt det slik. Fra å være veldig seksuelt aktiv, til å miste lysten helt da overgangsalderen satte inn. Jeg tvang meg likevel selv til å ha sex over noen år, men tror det bare gjorde vondt verre. Tilslutt fikk jeg nesten angst av mas og krav om sex, og gruet meg til hver kveld. Jeg er nå skilt, og det er fantastisk å leve i fred! Ingen mas og krav, jeg skal aldri mer ha en mann! Anonymkode: 80a03...101
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Nei, det har jeg ikke. Er 43 år å alltid vært veldig kåt av meg. Blir nesten litt fornermet når det går en dag uten sex. Anonymkode: 9edae...2f4
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt det slik. Fra å være veldig seksuelt aktiv, til å miste lysten helt da overgangsalderen satte inn. Jeg tvang meg likevel selv til å ha sex over noen år, men tror det bare gjorde vondt verre. Tilslutt fikk jeg nesten angst av mas og krav om sex, og gruet meg til hver kveld. Jeg er nå skilt, og det er fantastisk å leve i fred! Ingen mas og krav, jeg skal aldri mer ha en mann! Anonymkode: 80a03...101 Hvor gammel er du? Anonymkode: 9edae...2f4
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg sliter litt..forholdet vårt har vært litt opp og ned i det siste.Jeg kjenner bare at lysten er helt borte på å være intim.Føler meg helt unormal.Null lyst.Har dere hatt slike perioder? Anonymkode: 6b62a...9d1 Ja, sånn har det vært siden siste barnefødsel, og det er mange år siden.. Anonymkode: 3df9d...c07
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Få ut fingern og gå i gang. Det er ikke sånn at lysten daler ned fra himmelen. Anonymkode: 89db9...a9b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Få ut fingern og gå i gang. Det er ikke sånn at lysten daler ned fra himmelen. Anonymkode: 89db9...a9b Hvorfor sier alle det? Det funker ikke. Det er som å si at man må tenke positivt hele tiden. Men hva med de vonde følelsene, skal ikke de kunne komme til uttrykk? Livet er ikke bare glede og positivitet. Hi. Det er helt normalt å få tørke av og til. Jeg har hatt det sånn i ti år, men ligger likevel med mannen nå og da. Innimellom er det godt, innimellom kjedelig. Jeg gjør det likevel for å tilfredsstille han. Vet ikke om det er rett, men et samlivsbrudd nå orker jeg ikke. Og i hvertfall ikke pga sex, vi har det jo så fint ellers. Hvordan har dere det ellers da? Anonymkode: dbcd3...6cc
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Sliter med dette selv, kan fint klare meg uten sex. Har sex ca 1 gang i uken for da får jeg noen få dager uten ønske fra mannen , som for meg føles som mas. Anonymkode: d13e7...765
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 Det er så trist å lese om alle som ikke har lyst, men som gjør det "for husfredens skyld". Som jeg skrev lenger opp, så gjorde jeg også det de siste årene av ekteskapet. Men etterhvert innså jeg at dette er jo nærmest på linje med prostitusjon!! Jeg hadde sex for å beholde ekteskapet og få fred for mas, men det jeg egentlig ønsket var å bestemme over egen kropp! Jeg kom til et punkt der situasjonen var så inngripende at jeg bestemte meg for at skilsmisse var det eneste rette, uansett om det splittet familien. Jeg kunne ikke lenger la mannen min "få viljen" bare for å slippe mas. Jeg bor nå alene med barna, og det er helt nydelig! Aldri mer krav om å legge seg samtidig med mannen, uønskede seksuelle tilnærmelser og klaging over manglende sexliv. Aldri, aldri mer skal en mann inn i huset her! Anonymkode: 80a03...101
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er så trist å lese om alle som ikke har lyst, men som gjør det "for husfredens skyld". Som jeg skrev lenger opp, så gjorde jeg også det de siste årene av ekteskapet. Men etterhvert innså jeg at dette er jo nærmest på linje med prostitusjon!! Jeg hadde sex for å beholde ekteskapet og få fred for mas, men det jeg egentlig ønsket var å bestemme over egen kropp! Jeg kom til et punkt der situasjonen var så inngripende at jeg bestemte meg for at skilsmisse var det eneste rette, uansett om det splittet familien. Jeg kunne ikke lenger la mannen min "få viljen" bare for å slippe mas. Jeg bor nå alene med barna, og det er helt nydelig! Aldri mer krav om å legge seg samtidig med mannen, uønskede seksuelle tilnærmelser og klaging over manglende sexliv. Aldri, aldri mer skal en mann inn i huset her! Anonymkode: 80a03...101 Ikke hi her, men... Jeg forstår og respekterer valget ditt. Jeg har flere ganger vært innom samme tanke selv. Likevel. For meg veier det tyngre å ha et godt vennskap med mannen, et hus hele familien trives i, et stabilt nettverk for barna, og generelt livet vårt. Jeg, og vi, har det så godt totalt sett. Jeg har valgt å svelge den «sex-kamelen» (haha, ser for meg en sexkamel! 😂) og ligge med mannen nå og da. Ja, kanskje er det prostitusjon, men for meg går det helt greit. Jeg skulle gjerne ha sluppet, men for å opprettholde livet slik det er nå, må jeg bare det. Anonymkode: dbcd3...6cc
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 For en mann er det trist å lese om kvinner uten lyst. Seksuell lyst er en fantastisk energikilde i hverdagen, til å gjøre alt egentlig, også alt som ikke har noe med sex å gjøre. Dette er et samfunnsproblem, som rammer både kvinnen og mannen. Fint å lese, tross alt, at mange kvinner kan leve godt med det likevel. Selv om jeg tror de ville hatt et mye mer spennende og godt liv dersom de hadde sexlysten intakt. Selvsagt er det aldri noen glede å gjøre noe du ikke har lyst til. Anonymkode: cbdab...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke hi her, men... Jeg forstår og respekterer valget ditt. Jeg har flere ganger vært innom samme tanke selv. Likevel. For meg veier det tyngre å ha et godt vennskap med mannen, et hus hele familien trives i, et stabilt nettverk for barna, og generelt livet vårt. Jeg, og vi, har det så godt totalt sett. Jeg har valgt å svelge den «sex-kamelen» (haha, ser for meg en sexkamel! 😂) og ligge med mannen nå og da. Ja, kanskje er det prostitusjon, men for meg går det helt greit. Jeg skulle gjerne ha sluppet, men for å opprettholde livet slik det er nå, må jeg bare det. Anonymkode: dbcd3...6cc Akkurat slik du beskriver livet ditt nå, levde jeg i mange år! Da var akkurat det du peker på også viktig for meg. Vi fungerte ok som familie, og jeg valgte å tvinge meg selv til sex for husfredens skyld, nettopp for at det å slippe skilsmisse var viktig. Likevel, etter mange år på den måten, kom jeg til et punkt der det ikke lenger var greit, jeg fikk nærmest panikkangst når mannen gjorde tilnærmelser! Jeg har nå innsett at min (og mange kvinners?) manglende lyst henger sammen med biologien: Etter overgangsalderen er det fra naturens side ikke nødvendig med lyst, vi er ikke lenger fruktbare! Dette er jo oftest ikke forenlig med ekteskap da... Iallefall ble skilsmisse en riktig og lykkelig løsning for meg! Anonymkode: 80a03...101
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 Jeg tror det viktigste spm her er: hvorfor har du ikke lyst? Er det hormonelle endringer, stress, depresjon, generelle vansker i samlivet, har mannen gitt opp personlig hygiene etc. Ulike årsaker fordrer ulike tiltak! Det neste spm er: ønsker du å gjøre noe med det? Kanskje er begge fornøyde? Hvis dere ikke er det; bestill time ved FVK feks. Ta en weekendtur uten barn. Fokuser på tid sammen. Det kan ofte bli bedre! Anonymkode: b6816...219
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #16 Skrevet 20. august 2020 Vi har sex hver fredag! Kun da. I starten var det rart, men nå gleder vi oss begge to. Jeg synes det er godt å slippe mas resten av uka, mannen synes det er godt å slippe å bli avvist. Anonymkode: 9d56a...bde
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #17 Skrevet 20. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier alle det? Det funker ikke. Det er som å si at man må tenke positivt hele tiden. Men hva med de vonde følelsene, skal ikke de kunne komme til uttrykk? Livet er ikke bare glede og positivitet. Hi. Det er helt normalt å få tørke av og til. Jeg har hatt det sånn i ti år, men ligger likevel med mannen nå og da. Innimellom er det godt, innimellom kjedelig. Jeg gjør det likevel for å tilfredsstille han. Vet ikke om det er rett, men et samlivsbrudd nå orker jeg ikke. Og i hvertfall ikke pga sex, vi har det jo så fint ellers. Hvordan har dere det ellers da? Anonymkode: dbcd3...6cc Det funker jo ikke hvis du på ti år bare har gjort det nå og da... 🙄 Og jo, positiv innstilling virker. Å dyrke det vonde og triste er selvforsterkende. Livet er ikke bare hyggelige hendelser, men du SELV kan velge å være glad. Hvis jeg var mannen din, hadde jeg ikke holdt ut å bli avvist i ti år. Det er vondt å være i den andre enden av et sexløst forhold også. Hvordan har han det med å være den ingen har lyst på? Anonymkode: 89db9...a9b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #18 Skrevet 20. august 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nå innsett at min (og mange kvinners?) manglende lyst henger sammen med biologien: Etter overgangsalderen er det fra naturens side ikke nødvendig med lyst, vi er ikke lenger fruktbare! Dette er jo oftest ikke forenlig med ekteskap da... Men hvis du tror overgangsalder stopper seksuell lyst, så har du misforstått. Det er ikke en generell sak det der, selv om det muligens er sant for akkurat din kropp. Hvor gammel var du da dere slutta å ha sex, da? Altså da du begynte å bare gå med på det for hans skyld? Anonymkode: 89db9...a9b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #19 Skrevet 20. august 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det neste spm er: ønsker du å gjøre noe med det? Dette spørsmålet er utrolig viktig. Dersom du har en partner skylder du han en innsats. Å slå seg til ro med null sexlyst er ikke særlig omtenksomt synes jeg. At du som singel trives uten sexlyst er helt greit og forståelig, men har du en partner med sexlyst blir det noe annet. Anonymkode: cbdab...d0a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. august 2020 #20 Skrevet 20. august 2020 Det er helt normalt. Prøv å analysere hvorfor. Er du sliten? Har du mye å tenke på? Føler du deg elsket? Forholdet fikser seg ikke selv, det må jobbes med, hver dag. For menn uttrykkes gjerne kjærlighet gjennom sex, mens damer må føle seg elsket for å nyte sex (sånn generelt altså, alle er ikke slik). Snakk med mannen om hvordan du har det. Gi kompliment og kjærtegn gjennom dagen. Om ikke du orker sex enda, så gi tydelig beskjed til han om det, slik at han ikke tolker signalene dine feil og blir skuffet, mens du ikke tør å vise kjærtegn eller nyte de du får. Det er ikke særlig lystøkende å føle forventningen om sex for hvert kompliment man får.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #21 Skrevet 20. august 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis du tror overgangsalder stopper seksuell lyst, så har du misforstått. Det er ikke en generell sak det der, selv om det muligens er sant for akkurat din kropp. Hvor gammel var du da dere slutta å ha sex, da? Altså da du begynte å bare gå med på det for hans skyld? Anonymkode: 89db9...a9b Jeg tror at endringene i hormoner som skjer ved overgangsalderen påvirker sexlyst, ja! Det er vel temmelig innlysende. Disse endringene starter gjerne lenge før vi kvinner mistenker at klimakteriet har startet, kanskje for noen allerede i midten av 30 årene. Alt dette mener jeg er underkommunisert til oss kvinner. Som veldig mange andre ting her i verden, blir dette et problem som vi kvinner må løse for å holde mannen tilfredsstilt! Veldig mange "løser" det altså med å ha sex mot sin vilje, fordi det blir ansett som en plikt man har påtatt seg ved å gå inn i et forhold. Om kvinnen selv ønsker å opprettholde sexlivet, kan hun jo forsøke å finne en løsning, som allerde er nevnt her. Om hun derimot ikke engang ønsker et sexliv - som faktisk er mer vanlig enn man skulle tro - er vel skilsmisse en av løsningene. Anonymkode: 80a03...101
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #22 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hvis du tror overgangsalder stopper seksuell lyst, så har du misforstått. Det er ikke en generell sak det der, selv om det muligens er sant for akkurat din kropp. Hvor gammel var du da dere slutta å ha sex, da? Altså da du begynte å bare gå med på det for hans skyld? Anonymkode: 89db9...a9b Jeg glemte å svare på spørsmålene dine: Jeg var veldig seksuelt aktiv fra 16 - ca 40 år. Etter dette dalte sexlysten, men jeg hadde pliktsex i ca 10 år. Anonymkode: 80a03...101
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #23 Skrevet 20. august 2020 Det er helt sikkert biologiske forklaringer på dalende sexlyst. Og, dersom du ikke har sexlyst, er det også vanskelig å bli motivert til å få lyst på noe du ikke er interessert i. Jeg tror også mannen spiller en rolle i dette, hadde han behandlet partneren sin på samme måte som de første månedene av forholdet, ville kanskje lysten vært annerledes for henne også. Men ingen mann klarer vel det. Jeg tror at, hos mange kvinner uten lyst, så er biologien for å få lyst tilstrekkelig til stede, men den kommer ikke fram av seg selv lenger (vanens makt/tilvenning). Anonymkode: cbdab...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #24 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror at endringene i hormoner som skjer ved overgangsalderen påvirker sexlyst, ja! Det er vel temmelig innlysende. Disse endringene starter gjerne lenge før vi kvinner mistenker at klimakteriet har startet, kanskje for noen allerede i midten av 30 årene. Alt dette mener jeg er underkommunisert til oss kvinner. Som veldig mange andre ting her i verden, blir dette et problem som vi kvinner må løse for å holde mannen tilfredsstilt! Veldig mange "løser" det altså med å ha sex mot sin vilje, fordi det blir ansett som en plikt man har påtatt seg ved å gå inn i et forhold. Om kvinnen selv ønsker å opprettholde sexlivet, kan hun jo forsøke å finne en løsning, som allerde er nevnt her. Om hun derimot ikke engang ønsker et sexliv - som faktisk er mer vanlig enn man skulle tro - er vel skilsmisse en av løsningene. Anonymkode: 80a03...101 Men dette er jo ikke påvist. Det er heller ikke østrogenet som gir sexlyst, det er tvert om testosteronet. At du selv er gått inn i tørka før du var 40 beviser jo ingen ting. Mange rapporterer jo at de har mer lyst og bedre sex seinere i livet. Det kjenner i alle fall jeg meg igjen i. Anonymkode: 89db9...a9b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #25 Skrevet 20. august 2020 Ja, hadde det sånn i 2år etter første barnet ble født. Så ville jeg finne ut hvorfor, og parterapi gjorde susen. Når mannen (endelig) forsto at han måtte bidra mer fikk jeg energien tilbake. Så måtte jeg ta en liten runde med meg selv, og kaste bort bitterheten som hadde bygget seg opp. Rolig bygget vi opp sexlivet sammen. I parterapi en fikk vi innblikk i hverandres behov, og jobbet med det. (han ønsket bekreftelser, jeg ønsket rent hus og søvn 😉) Vi er ikke som når vi var 20år lenger, men sex er i allefall godt og morsomt igjen. Og jeg kan få spontan lyst. Anonymkode: 61cbf...649
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå