Gå til innhold

Tidsreisemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom tidsreisemaskin var oppfunnet; hvilken tid tror dere ville bli besøkt hyppigst?  Når ville dere reist til? 

Anonymkode: 4641f...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

80-tallet og dratt til en Queen konsert 🙌

Anonymkode: 12001...c35

Skrevet

Hmm..ja, det hadde vært noe....må man bare velge et sted?...hvis man kunne reist til fremtiden ville jeg gjort det...er sååå nysgjerrig på hvor langt de er kommet om noen hundre år. Ellers så ville jeg sjekket ut hvem Jesus var. Dratt på en Elvis konsert og....nei, jeg gir meg, det er så mange steder og tider jeg hadde hatt lyst å reise til.

Anonymkode: 61496...37a

Skrevet

Det er utallig steder og æraer jeg gjerne ville ha vært vitne til. Aller helst ville jeg endret på hendelser.

Men bare for å stille min nysgjerrighet, ville jeg bl.a. dratt til Gönekli Tepe og andre siviliserte samfunn som oppsto før de lærde mener at vi hadde siviliserte samfunn. Jeg vil vite hvordan de klarte å ha så mye felles da de bygget pyramidene i Egypt, Latin-Amerika og templer/pyramider i Kambodsja. Hvordan hadde de kunnskap den gangen, som vi ikke klarer å replikere selv i dag. Hvordan klarte de å sette opp de store steinstatuene på Påskeøya? Hva var formålet med Stonehenge? 
Vi føler at vi sitter på mer kunnskap i dag enn tidligere. Altså er kunnskapen lineær, noe vi får mer og mer av. Men hvordan kunne det være så mye til felles i alle verdenshjørner når mennesket spredte seg før sivilisasjonen? Hvordan kan alle de gamle religionene ha så mye til felles? Hvordan visste de hvilke planter som måtte blandes sammen for at ayahuaska skulle kunne fungere i kroppen? Det hadde vært veldig fascinerende å kunne få svar på det man ikke klarer å finne ut ved å spa i jorda. 

Anonymkode: 47fd0...c61

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan alle de gamle religionene ha så mye til felles?

Hva mener du de har til felles?

Skrevet
37 minutter siden, Pashla skrev:

Hva mener du de har til felles?

Ikke meg du spør, men de har mye til felles. Gudene: de har en Gud for havet, en for været, en for krig, en for kjærlighet osv. Så har de alle et sted de kommer til om de lever et godt liv, og et de kommer til om de lever et dårlig liv. 

Anonymkode: 137b8...db8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men de har mye til felles. Gudene: de har en Gud for havet, en for været, en for krig, en for kjærlighet osv. Så har de alle et sted de kommer til om de lever et godt liv, og et de kommer til om de lever et dårlig liv. 

Anonymkode: 137b8...db8

Hvilke religioner da? Dette gjelder jo bare noen få. Og hvem er guden for været i f eks buddhismen, jødedommen eller åsatroen? 

Skrevet
48 minutter siden, Pashla skrev:

Hvilke religioner da? Dette gjelder jo bare noen få. Og hvem er guden for været i f eks buddhismen, jødedommen eller åsatroen? 

Nå var ikke dette ment som en diskusjonstråd. Jeg siktet heller ikke til noen av de religionene. Jeg mente eldre religioner, ikke organiserte trossamfunn. Altså spor de har funnet i eldre sivilisasjoner fra før de store religionene. De som har mest til felles med evt. hinduismen og oldtidens egyptiske mytologi. De religionene du sikter til var ikke en gang «oppfunnet» i den tiden jeg vil tilbake til. Mye tyder på at man hadde gudedyrkelse og et nok så avansert verdensbilde  tidligere enn først antatt.
Nå er ikke religionen i seg selv det som driver min nysgjerrighet. Det er likhetene over hele linja. Likheter i alt fra steinmalerier til byggeteknikker.  Antakelig var ikke Sumererne de første som brukte avansert matematikk, som kunne si omkretsen av jorda - uten teleskop og mulighet til å forflytte seg over store områder. I vår kultur så er ting lineært. Men vitenskap ser ut til å være mer dynamisk. Sivilisasjonen begynte ikke i Mesopotamia, Göbekli Tepe beviser det, og antakelig er set flere andre og eldre sivilisasjoner vi ikke har funnet. Hvor mye visste vi, og hvordan ble kunnskapen tilegnet, før den ble borte. Ingen aner virkelig hvordan pyramidene i verken Egypt eller Latin-Amerika er bygget. 
Selv om middelalderen regnes som tiden da vi skjønte at jorda var rund og at vi var en planet i solsystemet, Riktig nok hadde bl.a Aristoteles skjønt at jorda var en sfære, men dette ble en glemt kunnskap, spesielt undertrykket av den katolske kirke.  Galileo fikk kreditt for å oppdage ting om solsystemet/universet som de har funnet ut var kjent fra den paleolittiske tid ut fra hulemalerier. 
Jeg tror det er veldig mye som var oppdaget før vi gjenoppdaget det fra jernalderen til nyere tid. Og vi hadde hjelpemidler de øyensynlig ikke disponerte. Jeg vil bare vite hvordan. 

Men sånn for moro skyld... Hva ville du brukt en tidsmaskin til? 

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Jeg tror de snakket om de eldre religionene her altså...

Anonymkode: cf1d9...7ed

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de snakket om de eldre religionene her altså...

Ja, eksempler ville uansett være fint.

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har mest til felles med evt. hinduismen og oldtidens egyptiske mytologi. De religionene du sikter til var ikke en gang «oppfunnet» i den tiden jeg vil tilbake til. Mye tyder på at man hadde gudedyrkelse og et nok så avansert verdensbilde  tidligere enn først antatt.

Hinduismen har da virkelig ikke mye til felles med egyptisk mytologi. Og den gudedyrkelsen du sikter til, vet vi jo lite om - altfor lite til å si at «alle» hadde mye til felles?

Skrevet

Jeg ville reist til Nord-Norge i 1950-tallet og funnet ut hvorfor pappa ikke vil fortelle om barndommen sin. 
Eller 100 år fram i tid for å se hvordan etterkommerne mine får det. ☺️

Anonymkode: e7422...ac8

Skrevet

En uke frem i tid for å sjekke lottotallene eller en uke tilbake for å levere kupong hadde sikkert vært en grei første tur.

Anonymkode: fd17d...050

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville reist til Nord-Norge i 1950-tallet og funnet ut hvorfor pappa ikke vil fortelle om barndommen sin. 
Eller 100 år fram i tid for å se hvordan etterkommerne mine får det. ☺️

Anonymkode: e7422...ac8

Det hadde jeg ikke turt! Like greit å ikke hvite om hva som skjer. Da tenker jeg mer på sykdom, død osv. Hva som har skjedd det har skjedd men å vite hva som kommer til å skje det er skummelt

Anonymkode: 6ffe2...cd6

Skrevet
5 timer siden, Pashla skrev:

Kan du ikke bare la noe gå? Man trenger ikke gnage på alt!

Anonymkode: e622f...da3

Skrevet

Tja, Tor var tordenguden i norrøn mytologi. I den babylonske religionen, samenes urreligion, flere indianske urreligioner og abourginere sin, samt flere av de andre eldste religionene, som den egyptiske, finner man mye samme type guder. Dette har nok antagelig mest med at mennesket trengte å forklare verden rundt seg, og dette er generelt sett gjennomgående i religionsfenomenologi også. Behovet for forklaringer, system, normer og verdier. Hinduismen, slik vi kjenner den, oppstod i Harappakulturen og springer blant annet ut i fra en sterk tro på elementguder, spesielt ildguden. Det er også derfra tanken om reinkarnasjon og avatarer kommer fra. Om det var arierne som kom med dette eller og det fra før av i Indusdalen, er rett nok mer uklart. Hun du svarer har likevel helt rett i at det er mye likt i de eldste religionen (mytologiene om du vil).

Anonymkode: 4d474...44c

Skrevet

Fram i tid, funnet ut om jeg noen gang vil bli gravid. Det har mye å si for hva jeg ville gjort idag. 
Tilbake i tid, til 1850-1900 tallet. Gått i flotte kjoler og sett på kjekke menn. Kanskje middelalderen, men da var detmye fælt. 

Anonymkode: 0d8ee...cf7

Skrevet

Ja, eksempler ville uansett være fint.

Hinduismen har da virkelig ikke mye til felles med egyptisk mytologi. Og den gudedyrkelsen du sikter til, vet vi jo lite om - altfor lite til å si at «alle» hadde mye til felles?

Hvis du trenger eksempler fordi du ikke kan noen eldre, så har det lite for seg å diskutere dette altså. Bare det du spør om viser hvor lite du vet.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du trenger eksempler fordi du ikke kan noen eldre, så har det lite for seg å diskutere dette altså. Bare det du spør om viser hvor lite du vet.

Det er vel flott å spørre hvis man vet lite. Bare så rart at folk blir furtne når de blir spurt.

Skrevet
På 19.8.2020 den 21.36, Anonym bruker skrev:

Dersom tidsreisemaskin var oppfunnet; hvilken tid tror dere ville bli besøkt hyppigst?  Når ville dere reist til? 

Anonymkode: 4641f...63d

Jeg ville reist til 1500 tallet, opplevd renessansen og møtt Leonardo da Vinci!

Anonymkode: 6cf1b...75f

Skrevet
8 timer siden, Pashla skrev:

Det er vel flott å spørre hvis man vet lite. Bare så rart at folk blir furtne når de blir spurt.

Var jeg som skrev det, og jeg er ikke furten. Synes bare at tråd om tidsmaskiner førte til en uventet diskusjon om paleolittisk gudedyrkelse, religion, sjamanisme - kall det hva du vil. Ønsket mitt med tidsreisen var jo faktisk å observere. Hvordan hadde de overraskende «moderne» kunnskaper om solsystemet, bygging av steinformasjoner/pyramider/templer, og øyensynlig likheter i religion (Jeg kalte det for det, siden de antakelig dyrket guder, hadde seremonier, men vet selvsagt at Hinduismen regnes som den eldste religionen). Med likheter sikter jeg ikke til likheter i den grad du finner det i semittisk monoteistiske religioner, men fellestrekk som ser ut til å følge helt fra starten eller har utviklet seg parallellt på ulike sider av jorda.

Selvsagt vet jeg at det er vanskelig å vite akkurat hva de trodde på, men mye tyder på at det «alltid» har vært en form for tro (på grunn av hjernens anatomi), altså fra før menneskene vandret fra menneskehetens vugge. Det er jo ikke gitt at mennesker som bor på svært ulike steder skal it ikle en gudstro. Dessverre er jo mye tolkninger. Tidligere tids mennesker etterlot seg ikke all verdens av ting på samme måte som vi vil gjøre. De hadde ikke bøker eller lydfiler, og de fleste levninger ligger nedgravd ennå, med det meste av den tiden  er vel blitt til sand og jord.
Bare Göbekli Tepe ligger overraskende dypt begravd.

Det de finner er hulemalerier og graver som tyder på religion/gudsdyrkelse/sjamanisme. Graver som er funnet, viser offer/gaver, noe som antyder troen på en sjel/Gud. Alle disse funnene er jo fra «nyere» tid, men før mennesket begynte å oppdage og dele kunnskap. Enten peker det i retning av at de har tatt med seg denne «spiritualismen» fra  begynnelsen, eller at menneskene uten å være i kontakt med hverandre, har utvikler riter, polyteistisk gudstro, offer - uavhengig av hverandre. Jeg synes det er svært fascinerende fra et ateistisk ståsted. Hvordan gikk dette for seg? 

Dette var jo i grunn en lettsindig tråd, så forventet bare ikke at det jeg skrev her var noe som må forsvares. Bare det å skulle dra tilbake i den tiden for å observere og forstå sammenhenger, impliserer et ønske om bedre kunnskap, altså en erkjennelse for at det er mye vi ikke har forutsetning til å sikkert vite i dag. Til og med på nyere funn (bronsealderen og framover), er det mye slutninger som dras ut fra funnene, men vi vet jo strengt tatt ikke det heller. Det er store rom for feiltolkninger. 

Skrevet
9 timer siden, Pashla skrev:

Du mener det er vår jobb å utdanne deg? Du kunne jo prøve å Google litt. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du mener det er vår jobb å utdanne deg? Du kunne jo prøve å Google litt. 

Nei, jeg følger vanlig logikk og regner med at den som kommer med påstanden har noe belegg for den. 
Selv har jeg lest MYE mytologi, særlig Egypt, Mellom-Amerika, Irland og Norge, men også fra noen afrikanske tradisjoner og fra Persia, og vet du hva? Jeg ser faktisk ikke så mange likheter. Verdensbildet i Kebra Nagast ligner ikke zoroasternes. Irske middelaldermyter ligner ikke norske. Egyptiske pyramidebyggere hadde helt andre beveggrunner enn de guatemaltekiske. Og så videre.

Skrevet
8 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, jeg følger vanlig logikk og regner med at den som kommer med påstanden har noe belegg for den. 
Selv har jeg lest MYE mytologi, særlig Egypt, Mellom-Amerika, Irland og Norge, men også fra noen afrikanske tradisjoner og fra Persia, og vet du hva? Jeg ser faktisk ikke så mange likheter. Verdensbildet i Kebra Nagast ligner ikke zoroasternes. Irske middelaldermyter ligner ikke norske. Egyptiske pyramidebyggere hadde helt andre beveggrunner enn de guatemaltekiske. Og så videre.

Men hører denne diskusjonen hjemme her i denne tråden? Du har litt lett for å spore av og gnage i vei på hva det måtte være som interesserer deg. Litt slitsomt. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hører denne diskusjonen hjemme her i denne tråden? Du har litt lett for å spore av og gnage i vei på hva det måtte være som interesserer deg. Litt slitsomt. 

Du får rapportere den inn, da. HI introduserte emnet. Jeg ba om utdyping. Det tenker jeg er relevant i tråden. Dine følelser om saken eller om meg, derimot, er ikke relevant.

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Men det at du ikke ser likheter i det du har lest motbeviser ikke at de finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...