Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Dere som lærte barna deres å lese og skrive før de begynte på skolen, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 0e0d9...9da
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Jeg har ikke aktivt gått inn for det, det er barna selv som har hatt interesse for bokstaver og tall, og har knekt lesekoden selv. Har fire barn, to av de leste før skolestart og to av dem lærte å lese første skoleår. Hun som lærte å lese tidligst var 4 år da hun knakk lesekoden, men hun har alltid vært glad i å lære allverdens. Hun fikk en sånn Fisher Price laptop til jul da hun var 2 år, og det tok ikke lang tid før hele alfabetet var lært (der trykker du på en bokstav også sier den bokstaven høyt), derfra til hun knakk lesekoden var det hennes egen undring og spørsmål som sto for læringen, jeg gjorde ikke noe spesielt. Anonymkode: 219e5...137
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Gjorde ikke noe spesielt. Eldste barnet var ikke interessert så lærte alt på skolen. Lillesøster ville lære å lese fra 3 års alder... hun kunne lese enkle barnebøker fra 4 års alder.. hun lærte nok noe fra å se på når storesøster Gjorde lekser.. 🤷♀️ barn som vil lære finner utav det, resten lærer fint på skolen Anonymkode: 2286f...79c
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Enten så vil ungen lære eller så lar du skolen ta seg av dette. Ikke press ellerr mas på dette hjemme før skolestart, ungen skal ikke bli lei før skolestart. Eldstebarnet mitt knakk lesekoden selv, lurer på om hun var fire år. Tall og bokstaver syns hun alltid var gøy. Godboken har en abc bokklubb vi var med i. Ungen så denne boka hos noen og ville ha de, så da ble vi medlem. Jeg leste de så mange ganger at jeg nesten spydde, hun syns de var så gøy. Hvordan hun knakk lesekoden aner jeg ikke, for ingen fikk lov å lære henne dette. Hadde hun ett spm om hva bokstaven het så spurte hun, sa vi det uten at hun spurte så blei hu sur. Lillesøster kunne såvidt skrive navnet sitt før hun begynte på skolen. Hun fantes ikke intereessert. En skikkelig rastløs unge, så jeg ble ikke overrasket når hun hadde knekt lese og skrivekoden før høstferien. Da var hun ferdig med det og syns det var så irriterende at de måtte lære seg alle bokstaver, skrive bokstaver selv om hun nå hadde lært det. Slik har hun vært i ettertid også. Lærer seg ting på rekord tid, for så å være ferdig med dette. Er noe vanskelig kan hun sitte dag og natt med dette til hun klarer dette. Så unger er ulike. Anonymkode: f6225...9d8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Bare for å ha sagt det, har ikke tenkt å mase med det, men at han kan lære det på gøy. Om det er noen apper, eller aktivitetsbøker deres barn elsket som lærer dem å lese og skrive HI Anonymkode: 0e0d9...9da
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Jeg aner ikke hva snuppa kan helt før skolestart. Hun er snart 5 nå, så førskolebarn i år. Hun snakket engelsk fra hun snakket. Vi snakker norsk hjemme! Hun kopierer bokstaver. Hun skriver navnene til de hun er glad i og venner. Hun staver noen ord, av seg selv 🤔 Hun gjør endel hoderegning ut av det blå. Tall fra 0-15. Jeg har ikke gjort noe for at hun skal lære ord, tall eller bokstaver. Hun har alltid vært tidlig ute. Jeg har KUN pushet for at hun skal være barn, for å leke, være kreativ, utfordringer.. Hun har eldre søsken. Hun har sett de sitte med lekser. Hun elsker å skrive og later som at hun leser. Jeg kommer ikke til å pushe på det. Snart er leketiden over uansett! Anonymkode: 242b9...74f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Som de andre her har vi ikke gjort noe spesielt for å lære henne å lese eller skrive, og tar ikke initiativ til å lære henne det heller. Men de gangene hun selv har tatt initiativ og spør, så svarer vi og snakker med henne om det, leker leseleker med bøker hun har osv. Det eneste vi alltid har gjort er å lese mye for henne - hver morgen til frokost og hver kveld før hun legger seg. Når det er snakk om slike bøker man leser ferdig der og da leser vi mellom 2 og 4 slike bøker hver dag. Ev mellom 2 og 6 kapitler i en bok hver dag. Styrt av hennes ønsker og hva vi har tid til. Anonymkode: 5a52c...09c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare for å ha sagt det, har ikke tenkt å mase med det, men at han kan lære det på gøy. Om det er noen apper, eller aktivitetsbøker deres barn elsket som lærer dem å lese og skrive HI Anonymkode: 0e0d9...9da Vi har et puslespill med alfabetet som er populært. For hver bokstav sier vi hvem det er sin, f. eks farmor, venner osv. Toåringen kjenner igjen mange bokstaver allerede. Anonymkode: 9751a...bed
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Satt sammen og skrev bokstaver og små ord fordi sønnen min ønsket det. Hadde tavle i magnet med bokstaver som han lekte med og plakat med alfabetet, pluss puslespill med tall og bokstaver. Det var omtrent det eneste han lekte med rundt fireårsalderen. Leste godt før skolestart. Andre sønnen min brydde seg ikke og kunne bare skrive navnet sitt før 1. trinn. Begge er like gode på skolen, så man tar hverandre som regel igjen. Handler om modenhet og interesse. Anonymkode: 2ecdf...74b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare for å ha sagt det, har ikke tenkt å mase med det, men at han kan lære det på gøy. Om det er noen apper, eller aktivitetsbøker deres barn elsket som lærer dem å lese og skrive HI Anonymkode: 0e0d9...9da «Apper». Du verden. Du vil ta fra småttisen all nysgjerrighet, kan jeg høre? Anonymkode: 01229...0cd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere som lærte barna deres å lese og skrive før de begynte på skolen, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 0e0d9...9da Min yngste lærte å lese og skrive før hun begynte på skolen. Jeg lærte henne det ikke, faktisk nesten det motsatte. Men hun var veldig interessert og "på", ville vite hvilken bokstav er det og etterhvert ble det ord. Ville vite hvordan ord skrives, om vi kunne skrive det på en lapp for henne så hun kunne skrive det selv. Hun ville skrive ting vi skulle ha på handlelista, skrive kort til bursdager osv og spurte hele tiden hvilken bokstav som kom etter. Så begynte hun å trekke sammen bokstaver til ord og plutselig leste hun, det bare kom av seg selv uten at jeg gjorde noe. Da hun hadde begynt å lese ville hun etterhvert stadig se på liten a, liten n, enten at jeg skulle skrive det for henne så hun kunne se eller hun pekte i en bok og spurte. Det eneste jeg egentlig har gjort som kanskje kan ha påvirket er at jeg alltid har lest mye for henne. Jeg tror ikke det er noen fordel å kunne lese og skrive før skolestart, det beste er å få lære det sammen med klassen sin. Anonymkode: 4896f...ccc
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 Jeg var litt motsatt jeg, ønsket egentlig å holde litt igjen før skolestart slik at det ikke skulle bli kjedelig. Likevel lærte to av fire seg å lese og skrive før skolen, ene lenge før. Hun kunne også regne godt. Husker jeg ble helt satt ut da hun spurte hva tallene ved varene var og jeg forklarte prinsippet, og hun da vi kom til kassen så at nå hadde vi handlet for 136 kroner (det stemte). Hun var da 4,5 år og hadde åpenbart lagt sammen summene i hodet etter hvert som jeg plukket med varer. Nå skal det sies at hun er uvanlig intelligent da, de andre barna har lært i mer normalt tempo. Anonymkode: e6dd1...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå