Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Om hvordan skoledagen har vært/ hva de har gjort. Har en som ikke deler noen ting. Han er også noe sen språklig så vet ikke om det har noe med at han synes det er vanskelig eller om det er normalt at de ikke deler så mye. Anonymkode: 2978f...fbd
Optatium Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Fint lite. Har vært sånn alltid. Svarer "husker ikke" eller "bra"npr jeg spør 🙈 kommer litt mer hvis jeg er spesifikk, hvem har du lekt med, hva spiste dere, hva gjorde du i friminuttet osv.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, Optatium skrev: Fint lite. Har vært sånn alltid. Svarer "husker ikke" eller "bra"npr jeg spør 🙈 kommer litt mer hvis jeg er spesifikk, hvem har du lekt med, hva spiste dere, hva gjorde du i friminuttet osv. Ok da er det kanskje ikke unormalt. Legger alt på forsinkelsen, men godt å høre at det ikke trenger handle om det. Anonymkode: 2978f...fbd
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Min har akkurat begynt i 2. klasse. Han svarer like kort; «kjedelig», «litt gøy», «husker ikke» osv. Tror ikke det er veldig unormalt. Anonymkode: ed937...81f
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Min erfaring med så små, er å stille spesifikke spørsmål. De lever ofte her og nå. Det er ikke alltid naturlig for de å fortelle om dagen, uten å få spørsmål om det først. Elevsamtaler kan fort bli vanskelege, da de fort kan bli oppfattet som «politiavhør», og de er redd for å svare feil. Derfor planlegger jeg ofte samtaler jeg tar med de ute i friminutt eller når de jobber. Anonymkode: 997bb...b03
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Når skoledagen er slutt, så tenker han ikke mer på den, tror jeg. Det er først nå de få dagene de har hatt i tredje klasse han uoppfordret forteller fra dagen. Før har jeg vært avhengig av å vite noe om hva som har skjedd og stille direkte spørsmål som «hadde dere fotball i gymmen, lekte du med Jonas i friminuttet» osv. Jeg tror det er svært normalt det førsteklassingen din gjør nå. Anonymkode: 2f85a...ef9
Optatium Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok da er det kanskje ikke unormalt. Legger alt på forsinkelsen, men godt å høre at det ikke trenger handle om det. Anonymkode: 2978f...fbd Ja, min er ikke forsinket akkurat så tror ikke det ligger der 🙂
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Min 3.-klassing forteller nå. Men jeg har øvd mye med ham, og brukt samtalemetode (DCM) jeg er kurset i på jobb (barneverntjeneste). Har jobbet med å få barna til å fortelle mer siden barnehagen. Det tar tid, men det kommer mer og mer. Anonymkode: 8e8c8...bd4
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 3.-klassing forteller nå. Men jeg har øvd mye med ham, og brukt samtalemetode (DCM) jeg er kurset i på jobb (barneverntjeneste). Har jobbet med å få barna til å fortelle mer siden barnehagen. Det tar tid, men det kommer mer og mer. Anonymkode: 8e8c8...bd4 De fleste barn trenger man ikke bruke noen som helst annen metode enn å være oppriktig interessert i dagen deres, altså. Det kommer som regel helt av seg selv med alderen. Anonymkode: 2f85a...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 Takk for svar dere. Godt å høre om andres erfaringer😀 Anonymkode: 2978f...fbd
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Alt avhenger av hvordan man spør" har du hatt det fint på skolen?", Får dårlig svar. Men dersom jeg spør:" hva lærte du idag? Hvem lekte du med i friminuttet? Sang dere? Snakket du med sidemannen? Osv. Da får jeg masse svar. Anonymkode: 60fb0...b45
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 Det tror jeg er helt normalt. Ikke spør om hvordan dagen var eller sånne veldig generelle spm. Spør om hva gjorde du i storefri idag? Hvilken bokstav lærte du om idag? Hva hadde dere i gym idag? Korte og spesifikke spørsmål. Overlesser du unger med spørsmål er ungen lei av din nyskjerrighet før uka er omme, men korte spørsmål og få spørsmål. Etterhvert finner du kanskje en måte å få ungen litt på gli på. Min ene unge kunne jeg ikke spørre før på sengekanten. Når hun var ferdig med skolen så var hun ferdig, ryddet hodet klart til lek og fritid, men på sengekanten kunne jeg spørre for da var hun ferdig med lek og fritid igjen. Andre ungen kunne jeg spørre rundt middagsbordet innimellom, kunne ikke bli noe fast spørrerunde. Men vips så skravlet hun som en foss om hvordan dagen hadde vært, og innimellom skravlet hun uten at jeg spurte. Min manns ene barn sa i tre år: fint. Så gikk det over til: dritt. Ikke ett eneste annet ord når vi spurte eller grov. Det var fint eller dritt, ikke noe om hva som var fint eller hva som var dritt. Anonymkode: 1e524...e02
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Får svar på spesifikke spørsmål som feks.hva var det morsomste som skjedde i dag? Hva var det dummeste? Hvor var dere på tur? Likte du leken dere hadde i andre time? Osv. Anonymkode: 22b8b...795
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 Min forteller litt noen ganger, men jeg må ofte spørre litt før hun kommer i gang. Jeg prøver å spørre enkle og konkrete spørsmål, da er det lettere at hun svarer på det. F.eks hvem satt du ved siden av da dere spiste? Hvor lekte dere i friminuttet i dag? Var leken morsom? Hvilken bokstav lærte dere i dag? Hva tegnet du i dag? Hvilken sang lærte dere i dag? Hvis jeg spør mer generelt som f.eks hva hun har gjort/lært i dag sier hun bare "husker ikke/ingenting" og på spørsmål om hvordan hun har hatt det i dag er svaret alltid "fint". Hun forteller ofte ikke noe særlig når vi henter og resten av den ettermiddagen, men ved leggetid eller dagen etter har hun ofte mer på hjertet, så det er nok mange inntrykk og mye å gå gjennom i de små hodene. Anonymkode: de7d8...900
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 On 8/19/2020 at 6:54 PM, Anonym bruker said: Om hvordan skoledagen har vært/ hva de har gjort. Har en som ikke deler noen ting. Han er også noe sen språklig så vet ikke om det har noe med at han synes det er vanskelig eller om det er normalt at de ikke deler så mye. Anonymkode: 2978f...fbd han sier svært lite, sier stort sett vet ikke og husker ikke og gjør det forsatt nå i 5 klasse Anonymkode: 0a2ce...2e3
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 Min er svært snakkesalig og oppvakt. Men sier lite om skoledagen, også når jeg spør. Han går i 2. Anonymkode: f74c4...6aa
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 Nei. Nå går han i 4.klasse å forteller forsatt veldig lite selv om jeg spør å viser interesse. Han svarer "husker ikke" Anonymkode: adeb7...de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå