Gå til innhold

Ditt beste hverdagstips..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre små barn. 

Mitt beste tips er å lage matpakker til neste dag når man lager middag. Og ha krisematpakker i frysen. Smurte osteskiver ferdig pakka i matpapir til dager der morgenstresset tar over. 

Anonymkode: 083d4...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt, men å ha god tid kanskje? Legg inn varsler i kalenderen for å kjøpe bursdagsgave, rydde inn hagemøbler osv. Da trenger man ikke å tenke på det «hver dag» frem til det er gjort, og slipper indre stress. 
Hurtigrydding: Alle (som er store nok) rydder effektivt i et kvarter, så er vi ferdige. Motiverende med bare et kvarter, og om man er fire som rydder så tilsvarer det en time med rydding👍🏻

Skrevet

Jeg lar huset flyte mellom hjemkomst og leggetid. Prøver å bruke tiden på å slappe av og være litt med barna innimellom middagslaging og lekser. Mens ungene bader/spiser kveldsmat eller en halvtime før de har leggetid så rydder vi ALT sammen og gjør klar til neste dag. Dvs rydder etter middag, setter på oppvask, setter på vaskemaskinen til neste dag, rydder opp leker, sjekker kalenderen og pakker klar sekker til neste dag, smører matpakker, legger frem klær, osv. Når ungene legger seg er leiligheten ryddet så vi kan slappe av på kvelden, og neste morgen er det bare for meg å re senger, rydde etter frokost og sette på robotstøvsuger før vi fyker ut døren. Nå har vi bare en leilighet og ikke et stort hus, så jeg vet ikke om det passer for alle. Store barn bidrar. 

Alt hos oss har sin faste plass så det er kjapt å rydde på plass, alle vet hvor alt skal ligge. 

Mannen jobber turnus og har derfor fri minst en dag i uka og den dagen er gull verdt. Da farer han rundt og ordner ærender som ellers er stress på ettermiddager, handler (hvis vi ikke bestiller fra Meny), osv. 

Ellers er mitt beste tips å senke skuldrene. Ungene bryr seg ikke om støvet i hjørnet eller rotet på badet, det viktigste er tiden sammen. 

Anonymkode: 78609...732

Skrevet

Har fire barn, med mann som jobber borte annenhver mnd. Og mitt tips er å ikke stresse over litt rot, men ikke vent til det hoper seg opp, mye lettere å smårydde enn skippertak (synes jeg), og inkludere barn i rydding (det er jeg for dårlig til..). 

Anonymkode: c67d4...e83

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre små barn. 

Mitt beste tips er å lage matpakker til neste dag når man lager middag. Og ha krisematpakker i frysen. Smurte osteskiver ferdig pakka i matpapir til dager der morgenstresset tar over. 

Usj. Dårlig tips synes jeg. 😂Brødskiva blir ikke god dagen etter. Da står jeg heller opp 5 min tidligere. 

Anonymkode: 711ac...307

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Usj. Dårlig tips synes jeg. 😂Brødskiva blir ikke god dagen etter. Da står jeg heller opp 5 min tidligere. 

Anonymkode: 711ac...307

Brødskiver fra frysen blir faktisk ikke så verst. De tiner til lunsj og blir ikke tørre. Ellers er det mest middagsrester i lunsjboksen. Idag feks - grove wraps med salat og litt tacokjøttdeig. Med kjøleelement i matboksen holder de seg. 

Skrevet

Legger frem klær kvelden før.

Lager alltid matpakke kvelden før

Ukeshandler, slik at jeg vet hva vi skal ha til middag hver dag, og slipper den daglige turen til butikken

Stresser ikke over litt rot.

Barna skal holde sine egne rom ryddig.

Vil de ha reine klær, må de selv legge det på vaskerommet  (7, 11 og 16 år gamle)

Anonymkode: 7623f...f5d

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre små barn. 

Lager du veldig enkle middager da eller? Når jeg kokkelerer har jeg hvertfall ikke tid til å lage matpakker... det tar jo ikke mange minuttene når man uansett har maten framme til frokost. Og alle kan velge og gjøre litt selv?

Anonymkode: e541a...62e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lar huset flyte mellom hjemkomst og leggetid. Prøver å bruke tiden på å slappe av og være litt med barna innimellom middagslaging og lekser. Mens ungene bader/spiser kveldsmat eller en halvtime før de har leggetid så rydder vi ALT sammen og gjør klar til neste dag. Dvs rydder etter middag, setter på oppvask, setter på vaskemaskinen til neste dag, rydder opp leker, sjekker kalenderen og pakker klar sekker til neste dag, smører matpakker, legger frem klær, osv. Når ungene legger seg er leiligheten ryddet så vi kan slappe av på kvelden, og neste morgen er det bare for meg å re senger, rydde etter frokost og sette på robotstøvsuger før vi fyker ut døren. Nå har vi bare en leilighet og ikke et stort hus, så jeg vet ikke om det passer for alle. Store barn bidrar. 

Alt hos oss har sin faste plass så det er kjapt å rydde på plass, alle vet hvor alt skal ligge. 

Mannen jobber turnus og har derfor fri minst en dag i uka og den dagen er gull verdt. Da farer han rundt og ordner ærender som ellers er stress på ettermiddager, handler (hvis vi ikke bestiller fra Meny), osv. 

Ellers er mitt beste tips å senke skuldrene. Ungene bryr seg ikke om støvet i hjørnet eller rotet på badet, det viktigste er tiden sammen. 

Anonymkode: 78609...732

Å re senger er det hvertfall ingen vits å bruke tid på... sengene må luftes.

Anonymkode: e541a...62e

Skrevet

Å lage matpakker og legge frem klær kvelden før sparer meg mye tid på morgenen.

Lager ukesmeny og storhandler en gang i uken. Det sparer mye tid, penger og minimerer stress ved middagstid. 

Har alltid en oppdatert liste over hva som finnes i tørrvare og fryser, stryker bare ut på listen når jeg tar noe. På den måten vet jeg alltid hva jeg har uten å måtte grave i fryseren eller romstere i skap. 

Anonymkode: a08fc...d9b

Skrevet

La barna lage matpakke selv så tidlig som mulig. Selvgjort er velgjort!

Innarbeide gode rutiner så tidlig som mulig slik at ting går lettere og med mindre mas. Feks skal rommet ryddes hver dag før man legger seg, og støvsuges hver fredag. Da vet barna når de skal gjøre hva, og det blir mindre mas

Anonymkode: 2e139...7ca

Skrevet

Hver søndag lager vi ekstra mat som vi fryser ned til travle dager. Feks en søndag lager jeg lapskaus i min største gryte. Fryser ned i passe mengde til 4 middager, så er det enkelt å ta opp fra frysa og varme til middag.

lager også 4 lasange samtidig, Fryser ned 3. Fiskegrateng, pølsegrateng, grove pizzabunner, kjøttkaker osv.

Anonymkode: 1be5f...bd8

Skrevet

Dele ut korte, avgrensede oppgaver til ungene som de kan fullføre på 5 minutter. Da stiller de opp mellom hver «jobb» og spør «hva skal jeg gjøre nå som jeg er ferdig med å gjøre X?»

Men mine er store nok til å fullføre uten veiledning da. Det er deilig, jeg setter en til å tømme oppvaskmaskinen, en til å fylle tørketrommelen og en til å mate dyrene, og så kan jeg selv i ro og fred gå i gang med middagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...