Gå til innhold

Forventninger til 10 åring og ryddighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forventer jeg for mye når jeg tenker at en 10 år gammel jente (6. Klassing) bør kunne holde rommet sitt ryddig, reie opp senga og henge opp eget badetøy til tork.

Badetøy fra i går ligger fremdeles i baggen, senga og rommet er kaos.

Anonymkode: ed3f0...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forventer jeg for mye når jeg tenker at en 10 år gammel jente (6. Klassing) bør kunne holde rommet sitt ryddig, reie opp senga og henge opp eget badetøy til tork.

Nei absolutt ikke. Her ville jeg fortsatt å krevd intet mindre enn du gjør nå.

Anonymkode: c8618...847

Skrevet

Ok, så skal eg ta samtalen om forventninger i ettermiddag. 👌 

Skrevet

Har selv en 9 åring som av variabel grad gjør slike ting uoppfordret. Jeg minner henne på mange ting enda, men krangler aldri på det :) Har ikke forventning om at hun ikke trenger rettledning enda. Tenker påminnelser må jeg nok regne med i flere år;)

Hun kan komme hjem fra skolen og uten mas fra meg, tømme sekken og gjøre lekser. (Terpet på siden 1 klasse) Videre kan hun lage seg mat, men kun huske å rydde opp tallerken og ikke pålegget hun har brukt. 

Så trur ikke vi skal forvente av 9-10 åringer skal tenke som Oss voksne ;)

Anonymkode: deaa8...2ae

Skrevet

Du forventer for mye, hvis du ikke har lært henne det tidligere! Du må gå sammen med henne og vise/rettlede henne hvordan hun reier opp senga, sikkert 10 morgener på rad på det tidspunktet det skal gjøres, så vet hun akkurat når og hva hun skal gjøre. Det samme gjelder for badetøy. Når det gjelder rydding av rom må du hjelpe henne med å lage et system med faste plasser for ting, og vise henne/være med henne når hun rydder minst 10 ganger på rad. Hvis du i tillegg klarer å holde en positiv tone under opplæringen,   kan det bli en positiv opplevelse for begge to, og begge vil vite hva konkret som er forventet 😊 (Jeg tror mange foreldre, inkludert meg selv, glemmer opplæring og tror at alder skal gjøre at barn forstår ting, noe som ofte ikke er tilfelle) 

Anonymkode: aaa52...1f0

Skrevet

12 og gir snart opp den kampen. Rommet flyter 5 minutter etter at det er ryddet, og da er det måneder med masing før det ryddes igjen.

Trøster meg med at de som er mest rotete vistnok har høy intelligens ellers.

Anonymkode: 51576...821

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit å forvente det, men noen barn blir eldre før de gjør det uoppfordret.

Jeg har fire barn, fra 11 til 19 år, og de er ganske forskjellige på dette. Jeg forventer det samme, og de gjør som de blir bedt om, men noen må bli bedt om det i lang tid ;)

Jeg hisser meg ikke opp over det, jeg tenker at mine barn vokser opp i et rimelig ryddig og rent hus og alle må bidra for at det blir sånn. Om jeg må minne 16-åringen på å støvsuge kjellerstua eller vaske badet sitt så gjør jeg det, og er fornøyd når det blir gjort. Må jeg minne 11-åringen på å "ta rommet sitt" eller henge opp badetøyet så gjør jeg det, og er fornøyd når det blir gjort.

19-åringen var ganske selvgående siste par årene han bodde hjemme, skiftet på senga, støvsugde kjellerstua og vasket badet, uten at jeg ba om det. Han kunne rote som bare det, men ryddet fordi det var flaut å be hjem kjæreste og venner til et bomba hus, så da tok han det. Han flyttet hjemmefra for en måneds tid siden og holder det fint der han bor nå.

Så mitt tips er å senke skuldrene, ikke bli irritert, bare gjør mamma-jobben som er å minne de på hva de skal gjøre, også kommer det av seg selv og uoppfordret etterhvert. Å forvente at en 10-åring selv ser hva som skal gjøres kan nok være for mye forlangt, de kan tråkke over søppelposen du har satt foran døren uten å ta den med ut, for de tenker ikke over det, men tar de den når du sier "husk søpla" så er du fornøyd.

Anonymkode: 5a495...e75

Skrevet

Både 7 og 8 åringen her vet at man henger opp vått badetøy. De kan reie opp sengene, men gjør det sjelden.. 

rommene er vanligvis sånn passe ryddige, jeg hjelper til ca en gang per 3 måneder ellers klare de det selv. De rydder lekerommet selv. 

de hjelper til med klesvask, henge opp, ta med og legge på plass.

de kan tømme og fylle oppvaskmaskinen.

har ikke vert så flink til å lære dem å lage mat, men det kan være neste prosjekt :) 

Anonymkode: d247e...b18

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine gjør dette - når jeg maser. At de skal huske det helt av seg selv? Ja, etter hvert. Men noen bruker laaaaang tid på å innarbeide det.

Skrevet

Nei, det kan du forvente, men ikke at de gjør det uten masing.

Anonymkode: a20b2...b09

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

12 og gir snart opp den kampen. Rommet flyter 5 minutter etter at det er ryddet, og da er det måneder med masing før det ryddes igjen.

Trøster meg med at de som er mest rotete vistnok har høy intelligens ellers.

Anonymkode: 51576...821

Her i huset har jeg sagt at hvis ikke du rydder rommet idag så får du ikke lov å ha besøk av "Ole" imorgen,da ringer jeg å sier at det ikke passer likevel. Da rydder han motvillig men får det gjort.

Anonymkode: b9342...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...