Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Jeg ønsket ikke å delta på leirskolen(hadde det ikke så bra sosialt), men fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe valg. På trinnet under meg var det et par elever som ikke reiste på leirskole, de hadde vel undervisning hos parallellklassen den uka. Litt nysgjerrig på hvorfor dette blir praktisert så ulikt, er det opp til foreldrene eller lærerne? Det begynner å bli noen år siden jeg var på den alderen, og jeg har ikke barn selv ennå... Har dette endret seg med tiden? Hvordan var det for deg, og hvordan er det for dine barn nå? Anonymkode: 32149...697
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 Leirskole er obligatorisk, men som med det meste annet kan det sikkert droppes med legeerklæring. Anonymkode: 2577f...650
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Leirskole er obligatorisk, det står i læreplanen og skal gjennomføres på skolens regning (man sparer ikke selv til leirskole selv lenger, skolen betaler det) Men de kan jo ikke tvinge barn som f.eks har medisinske grunner til å la være. Da datteren min var på leirskole i fjor var det to stykker som ikke var med, ene hadde angst og klarte ikke sove borte, mye rundt denne jenta. Andre var en gutt og jeg vet ikke grunnen, men dette er også en gutt med flere diagnoser og vanskeligheter på skolen. Skolen og leirskolen skal tilpasse og legge til rette, men noen ganger går det ikke. Anonymkode: 1c86d...5be
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Her så var ikke min sønn med, da han har Asperger. Men det var skolens forslag, at han ikke skulle være med. Samme var det med alle barna med spesielle behov. Så de var igjen 6 barn, som da hadde undervisning sammen på skolen. Men synes det var veldig dårlig å ikke ha et alternativ, som gjorde at de med spesielle behov kunne bli med. Anonymkode: 4679f...731
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Hos oss fikk jeg bli med da jenta vår hadde spesielle behov på den tiden. Det er obligatorisk, og skolen kunne valgt å få med en ekstra voksen på egen regning om de ville. Jeg tilbød meg å gjøre det siden det gjorde det mye enklere for jenta mi som hadde mye angst på den tiden. Men det var ikke populært hverken blant andre foreldre eller lærerne og jeg forstår jo at det ikke hadde fungert om det var flere. Det var en gutt som også hadde pappa i nærheten, men der måtte pappa bo på camping og bare være tilgjengelig. Anonymkode: 7be39...526
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Her så var ikke min sønn med, da han har Asperger. Men det var skolens forslag, at han ikke skulle være med. Samme var det med alle barna med spesielle behov. Så de var igjen 6 barn, som da hadde undervisning sammen på skolen. Men synes det var veldig dårlig å ikke ha et alternativ, som gjorde at de med spesielle behov kunne bli med. Anonymkode: 4679f...731 Det er utilgivelig!! Anonymkode: 6feed...e17
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Her så var ikke min sønn med, da han har Asperger. Men det var skolens forslag, at han ikke skulle være med. Samme var det med alle barna med spesielle behov. Så de var igjen 6 barn, som da hadde undervisning sammen på skolen. Men synes det var veldig dårlig å ikke ha et alternativ, som gjorde at de med spesielle behov kunne bli med. Anonymkode: 4679f...731 Så dette var skolens valg, uten at elevene fikk velge selv? Fy, så dårlig gjort! Snakk om å få dem til å føle seg utenfor. Anonymkode: 32149...697
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Her har det blitt praktisert sånn at én til fire voksne (fra foreldregruppa) kan bli med. Man kan bli med hele eller deler av uka, man må da hjelpe til med aktiviteter osv. Hvis det er mye rift om å være med må det byttes på underveis i uka, men hvis noen barn trenger mor/far der hele veien, så får de det. Og dersom ungene sliter med noe som gjør det vanskelig å sove borte, prøver skolen å hjelpe så mye de kan. Min ene var fortsatt sengevæter i den alderen. Da sørget de for at han fikk sove på enkeltrom, og læreren tilbød seg faktisk å vekke ham en gang hver natt for å få ham på do. Det var avgjørende for at han skulle delta, han ville aldri i livet ha dratt hvis det ikke kunne løses. Anonymkode: 699de...b56
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 Når min sønn var på leirskole så var et barn fra klassen ikke med, en gutt som ikke er noe særlig i klasserommet til vanlig heller da han har noen utfordringer. Jeg ville pushet veldig på å få med barna på leirskole HI, det er noe de vokser på og er stort sett veldig miljøskapende for klassen. Anonymkode: 1d10b...f89
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Her så var ikke min sønn med, da han har Asperger. Men det var skolens forslag, at han ikke skulle være med. Samme var det med alle barna med spesielle behov. Så de var igjen 6 barn, som da hadde undervisning sammen på skolen. Men synes det var veldig dårlig å ikke ha et alternativ, som gjorde at de med spesielle behov kunne bli med. Anonymkode: 4679f...731 Skolen er faktisk plikta til å tilrettelegge for at barn med spesielle behov kan delta og ikke føle seg utenfor. Dersom barna har lyst å bli med. Anonymkode: 7cfdb...ccd
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 On 8/18/2020 at 8:38 PM, Anonym bruker said: Jeg ønsket ikke å delta på leirskolen(hadde det ikke så bra sosialt), men fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe valg. På trinnet under meg var det et par elever som ikke reiste på leirskole, de hadde vel undervisning hos parallellklassen den uka. Litt nysgjerrig på hvorfor dette blir praktisert så ulikt, er det opp til foreldrene eller lærerne? Det begynner å bli noen år siden jeg var på den alderen, og jeg har ikke barn selv ennå... Har dette endret seg med tiden? Hvordan var det for deg, og hvordan er det for dine barn nå? Anonymkode: 32149...697 her fikk begge mine slippe, er ikke alle det passer for, begge mine ble mye mobbet gjennom hele barneskolen så de ønsket ikke og bli med, fikk full forstårelse av både lærer og rektor. i 10 klasse var begge med, vi flyttet og alt ble bedre Anonymkode: 67b50...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå