Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hun er 8 og forteller meg at hun stadig føler seg for sliten til å leke med vennene sine. Det blir mye avvising på døra her. Jeg legger merke til at hun er slapp og ikke orker å gjøre for mye fysisk. Hun legger seg tidlig (9-10), men kan godt ligge i sengen til 1-2 når det ikke er skole. Hun har sluttet å leke og foretrekker iPaden sin. Når skjermtiden er omme, legger hun seg ofte i sengen til det er middag. Av og til finner hun frem noen av lekene sine, men hun virker ikke særlig glad eller entusiastisk når hun leker med dem. I går hørte jeg henne gråte på rommet, og sjekket selvfølgelig hva som var galt. Hun ble irritert og ville ikke si hva som er i veien. Jeg la meg med en vond følelse i magen. Jeg har så lyst til å hjelpe henne. Det piner meg å se henne leve på denne måten. Anonymkode: de81c...dbf
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er 8 og forteller meg at hun stadig føler seg for sliten til å leke med vennene sine. Det blir mye avvising på døra her. Jeg legger merke til at hun er slapp og ikke orker å gjøre for mye fysisk. Hun legger seg tidlig (9-10), men kan godt ligge i sengen til 1-2 når det ikke er skole. Hun har sluttet å leke og foretrekker iPaden sin. Når skjermtiden er omme, legger hun seg ofte i sengen til det er middag. Av og til finner hun frem noen av lekene sine, men hun virker ikke særlig glad eller entusiastisk når hun leker med dem. I går hørte jeg henne gråte på rommet, og sjekket selvfølgelig hva som var galt. Hun ble irritert og ville ikke si hva som er i veien. Jeg la meg med en vond følelse i magen. Jeg har så lyst til å hjelpe henne. Det piner meg å se henne leve på denne måten. Anonymkode: de81c...dbf Dere må oppsøke lege! Anonymkode: c42b1...a60
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Barn kan være deprimerte, men det skal også utelukkes annen ikke-psykisk sykdom. Ta henne til fastlegen. Det bør tas blodprøver som inkluderer hb (blodprosent), stoffskifte, jernlagre, ulike vitaminer +++ Anonymkode: f5b42...8ae
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Jeg har et barn med mange liknende symptomer. Hun utredes for depresjon hos BUP nå... Anbefaler dere en henvisning dit, fått god (og rask) hjelp så langt. Anonymkode: 30060...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Dette kan godt være en fysisk sykdom også! Du bør få sjekket henne grundig - dessverre er min første tanke kreft ... Anonymkode: c0e50...cb7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Ja, barn kan bli deprimert, men som de andre her sier så må alt annet utelukkes også. Har du vært hos lege med henne? Jeg har en datter som også sliter veldig nå som puberteten har startet, det er kanskje litt tidlig for din datter, men noen starter jo tidligere der også. Min datter er nå 11 år og har begynt å få litt pupper så man ser puberteten er igang. Hun har vært hos lege sikkert 3 ganger siste året, sliter også med å være sliten uten å få sove om kvelden, vondt i muskler og ledd, hodepine osv. Hun er en glad jente da, så jeg frykter ikke depresjon, men hun sliter likevel. Det er tatt all verdens blodprøver, alt fra diabetes til vitaminmangler, stoffskiftesyktom til kreft. Hun har også tatt mr av hodet. De finner ingenting galt, annet enn litt allergi, så konklusjonen er bare at hun er av de jentene som reagerer kraftigere enn andre på hormonendringene i kroppen nå som hun skal gå fra barn til voksen. Noen trenger samtaler med helsesykepleier, lege eller psykolog, så jeg synes absolutt du skulle ringe legen. Snakk med henne, si at du ser hun er slapp og sliten, og er bekymret for henne. Trygg henne på at noen ganger er det bare det at en kropp som i perioder vokser "for" fort lager litt krøll, og derfor vil du at dere går til legen og sjekker om hun kanskje trenger noen D-vitaminer eller noe sånt, for det kan hende det er derfor hun er sliten. Ikke skrem henne med at hun er syk, bare si at noen ganger bruker kroppen opp noen av vitaminene osv i disse vekstfasene, noen ganger trenger man å snakke med noen fordi kropp og sinn ikke holder helt følge med hverandre og ting føles vanskelig. Si du vil hjelpe henne, men at dere først må til legen og sjekke om det er noe han/hun kan gjøre for å gi kroppen mer energi. Anonymkode: 39ba6...fb3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Jeg har en datter på ni som har vært sånn, men litt bedre nå. Vi var hos legen og hun hadde litt lite jern. Har derfor tatt tilskudd noen måneder nå. Skolen anbefalte å teste for kyssesyke fordi flere barn på skolen har hatt det. Hun var også mye sint og frustrert. Jeg snakket med helsesøster og hun ba min datter og ei klassevenninne komme og spise maten sin der noen dager, og snakket med dem. Siden har hun hatt noen samtaler med min datter alene. Min datter har fått slappet av i sommer, og vi har skjønt at hun trenger mer tid til å forberede seg når noe skal skje, og vi har snakket en del om det at man ikke alltid har lyst til å gjøre noe, men så kan det bli gøy likevel. Anonymkode: f5d03...9ae
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn med mange liknende symptomer. Hun utredes for depresjon hos BUP nå... Anbefaler dere en henvisning dit, fått god (og rask) hjelp så langt. Anonymkode: 30060...c7e Meg med den deprimerte datteren igjen (ikke HI). Du må selvsagt også utelukke fysisk sykdom, som de andre nevner. Vårt barn er også utredet for "alt i verden" først. Fastlegen sa også at BUP ofte avviser henvisninger hvis ikke fysisk sykdom utelukkes først. Tenker det er viktig at dere får hjelp snarest, håper du ringer legen i dag. Det går også an å ta en prat med legen alene først, for å legge en plan og kunne snakke fritt. Anonymkode: 30060...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Sønnen min var lik da han var rundt samme alder. Han sovnet med klærne på, trenere ringte og uttrykte bekymring osv. Dro til legen og det visste seg å være ekstrem allergi! Fikk medisiner, og det hjalp umiddelbart.. ble vaksinert og lite eksponert for ting han er allergisk mot. Anonymkode: 85879...904
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Sønnen min var lik da han var rundt samme alder. Han sovnet med klærne på, trenere ringte og uttrykte bekymring osv. Dro til legen og det visste seg å være ekstrem allergi! Fikk medisiner, og det hjalp umiddelbart.. ble vaksinert og lite eksponert for ting han er allergisk mot. Anonymkode: 85879...904 Det er utrolig mye pollen i år! Kan også være andre ting, ring lege asap. Anonymkode: 85879...904
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå