Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 I fire uker har min sønn hatt brennkopper. Først ett utbrudd pÃ¥ en hel arm, etter to uker med smøring og kompresser sÃ¥ det fint ut. SÃ¥ dukket det opp en prikk pÃ¥ rumpa. Denne spredde seg ut over hele rumpa og lÃ¥rene. Antibiotika ble ett faktum og sÃ¥rene er i sterk bedring nÃ¥. I fire uker har han skiftet truse x2/dag , sÃ¥rskift, smøring , skiftet pÃ¥ alle senger i huset daglig, rengjort bad daglig, overflater, skiftet hÃ¥ndkler pÃ¥ to bad x4/dag. Dette da han er 5Ã¥r og overalt. Litt i vÃ¥r seng, litt i storebror sin osv. I 4 uker. Jeg er høygravid og dritt lei! Inntil nÃ¥ har det sett ut til at vi ikke har smittet storebror eller oss voksne. Men sÃ¥ dusjet 7Ã¥ringen i dag Ã¥ jeg ser fire brennkopper pÃ¥ lÃ¥ret hans samt flere smÃ¥. Jeg kjente jeg knakk sammen i tÃ¥rer. Jeg vet jo hva det betyr. X antall uker med nøye rengjøring av absolutt alt, sikkert stor spredning Ã¥ en unge som mÃ¥ være hjemme fra skolen. Jeg bruker sikkert 3-4 t hver dag pÃ¥ Ã¥ rydde, vaske, brette klær, smøre/bandasjere osv. Jeg er tung, lei unger som hyler under hvert sÃ¥rskift ogsÃ¥ er vi på’n igjen! NÃ¥ mangler det bare at lillebror fÃ¥r nytt utbrudd igjen, nÃ¥ som han nesten er frisk. Hvordan i helvette bli kvitt dette? Uten at det smittes frem og tilbake? Jeg er livredd for Ã¥ dra en nyfødt inn i dette hjemmet. Jeg er sÃ¥ sliten av dette at jeg bare mÃ¥ grine og klage litt. Jeg orker ikke mer. Vannkopper, omgangssyke, syk man er jo bagatell i forhold til dette! Gi meg heller alt pÃ¥ en gang, bare ikke brennkopperðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜.  Bør jeg be om antibiotika pÃ¥ storebror med en gang, slik at begge fÃ¥r kur samtidig Ã¥ at vi blir kvitt det før mini blir født? Hilsen sliten mamma. Anonymkode: 4e88e...dd8
tante grusom master of law Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: I fire uker har min sønn hatt brennkopper. Først ett utbrudd pÃ¥ en hel arm, etter to uker med smøring og kompresser sÃ¥ det fint ut. SÃ¥ dukket det opp en prikk pÃ¥ rumpa. Denne spredde seg ut over hele rumpa og lÃ¥rene. Antibiotika ble ett faktum og sÃ¥rene er i sterk bedring nÃ¥. I fire uker har han skiftet truse x2/dag , sÃ¥rskift, smøring , skiftet pÃ¥ alle senger i huset daglig, rengjort bad daglig, overflater, skiftet hÃ¥ndkler pÃ¥ to bad x4/dag. Dette da han er 5Ã¥r og overalt. Litt i vÃ¥r seng, litt i storebror sin osv. I 4 uker. Jeg er høygravid og dritt lei! Inntil nÃ¥ har det sett ut til at vi ikke har smittet storebror eller oss voksne. Men sÃ¥ dusjet 7Ã¥ringen i dag Ã¥ jeg ser fire brennkopper pÃ¥ lÃ¥ret hans samt flere smÃ¥. Jeg kjente jeg knakk sammen i tÃ¥rer. Jeg vet jo hva det betyr. X antall uker med nøye rengjøring av absolutt alt, sikkert stor spredning Ã¥ en unge som mÃ¥ være hjemme fra skolen. Jeg bruker sikkert 3-4 t hver dag pÃ¥ Ã¥ rydde, vaske, brette klær, smøre/bandasjere osv. Jeg er tung, lei unger som hyler under hvert sÃ¥rskift ogsÃ¥ er vi på’n igjen! NÃ¥ mangler det bare at lillebror fÃ¥r nytt utbrudd igjen, nÃ¥ som han nesten er frisk. Hvordan i helvette bli kvitt dette? Uten at det smittes frem og tilbake? Jeg er livredd for Ã¥ dra en nyfødt inn i dette hjemmet. Jeg er sÃ¥ sliten av dette at jeg bare mÃ¥ grine og klage litt. Jeg orker ikke mer. Vannkopper, omgangssyke, syk man er jo bagatell i forhold til dette! Gi meg heller alt pÃ¥ en gang, bare ikke brennkopperðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜.  Bør jeg be om antibiotika pÃ¥ storebror med en gang, slik at begge fÃ¥r kur samtidig Ã¥ at vi blir kvitt det før mini blir født? Hilsen sliten mamma. Anonymkode: 4e88e...dd8 Ja i ditt tilfelle ville jeg nok spurt om antibiotika. Dere mÃ¥ jo bli kvitt det en gang for alle.
prekæs Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Fikk du ikke noen type salve? Dette høres veldig slitsomt ut. Har litt erfaring med brennkopper og salve har alltid hjulpet mine. Du har fÃ¥tt salve pÃ¥ resept hÃ¥per jeg.Â
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Trenger ikke be om antibiotika med en gang, og du trenger ikke holde på å vakse/styre så mye du gjør. Skjønner godt at du er sliten! Kjøp kvalitetsplaster, gjerne vannfast, og ha det på hver eneste prikk. La de sitte på til du ser det løsner litt/det ikke er helt tett lenger. Anonymkode: 5b7ad...5e4
tante grusom master of law Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, prekæs skrev: Fikk du ikke noen type salve? Dette høres veldig slitsomt ut. Har litt erfaring med brennkopper og salve har alltid hjulpet mine. Du har fått salve på resept håper jeg. Vi fikk salve sa min hadde det. Men plastrene som satt over ga ham sår som det kom brennkopper i. Og slik hadde vi det gående. Tilslutt var det så mye at det måtte antibiotika til.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Brennkopper er noe dritt. Behandling utvendig og ennvendig fikk jeg beskjed om fra en hyttenabo som hadde forsket på dette. For å si det slik, ikke det legene gir råd om. Pencilin/antibiotika innvendig og klorhexidyn utvendig.  Min datter hadde det i fjor og ett mareritt å bli kvitt. Hun har byttet lege og er over 16år, så mor har ikke noe serlig å si lengre. Men hun kom kjempe sint hjem fra legn flere ganger. Jippi, jeg skal fortsette å smøre med samme krem som jeg har gjort i tre måneder nå. Det endte med at vi tok noen snarveier og fikk antibiotika og renset med klorhexidyn flere ganger om dagen, samt at det fikk mye luft. En uke etter så var det ikke en flekk igjen og ikke vært noe siden. (Synd tanta til faren ikke er lege lengre, men heldigvis har hun venner) Anonymkode: a451a...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, prekæs skrev: Fikk du ikke noen type salve? Dette høres veldig slitsomt ut. Har litt erfaring med brennkopper og salve har alltid hjulpet mine. Du har fått salve på resept håper jeg. Jeg har ikke fått salve på resept. Kan jeg få det og hvilken? Jeg bruker brulidine men føler ikke den hjelper.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
prekæs Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 4 minutter siden, tante grusom master of law skrev: Vi fikk salve sa min hadde det. Men plastrene som satt over ga ham sår som det kom brennkopper i. Og slik hadde vi det gående. Tilslutt var det så mye at det måtte antibiotika til. Uff, veldig slitsomt. Mange som reagerer på plaster og blir huden skadet av det, så har man det gående. De gangene jeg har behandlet det har det hovedsakelig vært i ansiktet og da har det godt fort over. Er nok greit å prøve unngå plaster.
prekæs Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke fått salve på resept. Kan jeg få det og hvilken? Jeg bruker brulidine men føler ikke den hjelper.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8 Den brukte jeg og, men mener jeg fikk den på resept. Hør med legen din du.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger ikke be om antibiotika med en gang, og du trenger ikke holde pÃ¥ Ã¥ vakse/styre sÃ¥ mye du gjør. Skjønner godt at du er sliten! Kjøp kvalitetsplaster, gjerne vannfast, og ha det pÃ¥ hver eneste prikk. La de sitte pÃ¥ til du ser det løsner litt/det ikke er helt tett lenger. Anonymkode: 5b7ad...5e4 Nei ba aldri om antibiotika pÃ¥ lillebror før det ble sÃ¥ ille pÃ¥ rumpa. Fant ikke stort nok plaster eller plastre som kunne sitte rundt anus😅. Det bare datt av. Kjøpt dyre kompresser som sitter utrolig godt, mÃ¥ fjernes med plasterfjerner.  Jeg føler jeg mÃ¥ vaske Ã¥ styre sÃ¥pass nÃ¥r barnet er over alt i huset. Plutselig er han i vÃ¥r seng Ã¥ jeg vÃ¥kner opp med han etter at faren drar pÃ¥ jobb kl 05. Ã… da føler jeg sengen kan være infisert med bakterier. Litt fordi det ikke skal bli flere smittet og hvertfall ikke jeg som høygravid og med penicillinallergi. Prøver Ã¥ begrense det jeg kan Ã¥ har virkelig stÃ¥tt pÃ¥ for Ã¥ unngÃ¥ det, forgjeves ser jegðŸ˜.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Prøv å vask sårene med klorhexidin på q-tips (tørker ut sår, selv om det er flytende) og smør på bacimycin. Min erfaring er at sårene tørker ut og leges raskt da. La den med kopper ha eget håndkle, sørg for god håndhygiene og dekk kun til kopper som ikke dekkes av klær. Da gjerne med gazbind og sånn hvit plastertape. Tror det bør være minst mulig fuktig. Min fikk det i munnvikene, og siden han brukte smokk, ble det fuktig, og da utviklet det seg raskt. Lykke til! Før jeg fikk anbefalt klorhexidin og bacimycin, hadde jeg 4 unger som smittet hverandre på omgang i over 6 uker. Etter jeg fikk tipset, har evnt utbrudd raskt blitt stoppet. Anonymkode: 2d372...5ff
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Brennkopper er noe dritt. Behandling utvendig og ennvendig fikk jeg beskjed om fra en hyttenabo som hadde forsket på dette. For å si det slik, ikke det legene gir råd om. Pencilin/antibiotika innvendig og klorhexidyn utvendig.  Min datter hadde det i fjor og ett mareritt å bli kvitt. Hun har byttet lege og er over 16år, så mor har ikke noe serlig å si lengre. Men hun kom kjempe sint hjem fra legn flere ganger. Jippi, jeg skal fortsette å smøre med samme krem som jeg har gjort i tre måneder nå. Det endte med at vi tok noen snarveier og fikk antibiotika og renset med klorhexidyn flere ganger om dagen, samt at det fikk mye luft. En uke etter så var det ikke en flekk igjen og ikke vært noe siden. (Synd tanta til faren ikke er lege lengre, men heldigvis har hun venner) Anonymkode: a451a...2b3 Heldigvis var legen fin her, fikk antibiotika så fort jeg ba om det. Måtte ikke kjempe slik som dere. Heldigvis. Å stakkars din datter! Så vondt og ubehagelig det må ha vært i så lang tid! vi renser med klorexidin, smører med brulidine og inntar ab på lillebror. På storebror er jeg livredd for å åpne kompresser nå. Vil egentlig bare la den sitte så smitten holder seg der. Føler det ble verre for hver gang plastrene ble åpnet på lillebror. Til tross for at jeg renset hver enkelt brennkopp med ny tupher, og smurte med ny qtips på hver enkelt koppe. Likevel ble det verre og verre. Lyst til å prøve motsatt nå, unngå å åpne kompresser frem til de spretter ut utenfor kompressen.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, prekæs skrev: Den brukte jeg og, men mener jeg fikk den på resept. Hør med legen din du. Skal sjekke opp litt. Men tror jeg må betale uansett, får den vel ikke på blåresept. Uansett takk for tips.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prøv å vask sårene med klorhexidin på q-tips (tørker ut sår, selv om det er flytende) og smør på bacimycin. Min erfaring er at sårene tørker ut og leges raskt da. La den med kopper ha eget håndkle, sørg for god håndhygiene og dekk kun til kopper som ikke dekkes av klær. Da gjerne med gazbind og sånn hvit plastertape. Tror det bør være minst mulig fuktig. Min fikk det i munnvikene, og siden han brukte smokk, ble det fuktig, og da utviklet det seg raskt. Lykke til! Før jeg fikk anbefalt klorhexidin og bacimycin, hadde jeg 4 unger som smittet hverandre på omgang i over 6 uker. Etter jeg fikk tipset, har evnt utbrudd raskt blitt stoppet. Anonymkode: 2d372...5ff Jeg skal prøve bacimycin. Den jeg bruker nå er nok lillebror straks immun mot😅. Takk for tips. Jeg tok nylig av alle bandasjer på koppene, syntes det hjalp. Men da væsket de ikke. Storebror bør nok ha sine tildekket for de væsker. Uh hjelpes. 6 uker. Holder ikke ut en dag til😅. Jeg skal prøve å la de tørke, unngå å ta av bandasjer og rense selv om det strider litt mot prosedyren med rens og smør. Ble nesten verre av all bandasjebytte 😅.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 All sympati herfra! Brennkopper er et helvete å bli kvitt, skjønner godt at du begynte å grine da du så det på storebror. Og du som er gravid og sliten også. Jeg fikk det en gang i tjueårene, og det tok godt og vel et halvt år før jeg var helt kvitt det igjen. Jeg reagerte også på plastrene, tåler ingenting, det spredde seg fra kroppen til ansiktet, og da jeg endelig fikk antibiotika, fikk jeg en allergisk reaksjon på den også, noe som gjorde utslettene enda verre. Var et festlig halvår, du. Du har fått mange gode råd her, krysser fingrene for at guttene dine blir fort bedre! Og sørg for antibiotika til eldstemann så fort som mulig, så blir dere kvitt det en gang for alle. Anonymkode: f77ea...336
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: All sympati herfra! Brennkopper er et helvete å bli kvitt, skjønner godt at du begynte å grine da du så det på storebror. Og du som er gravid og sliten også. Jeg fikk det en gang i tjueårene, og det tok godt og vel et halvt år før jeg var helt kvitt det igjen. Jeg reagerte også på plastrene, tåler ingenting, det spredde seg fra kroppen til ansiktet, og da jeg endelig fikk antibiotika, fikk jeg en allergisk reaksjon på den også, noe som gjorde utslettene enda verre. Var et festlig halvår, du. Du har fått mange gode råd her, krysser fingrene for at guttene dine blir fort bedre! Og sørg for antibiotika til eldstemann så fort som mulig, så blir dere kvitt det en gang for alle. Anonymkode: f77ea...336 Takk🥰. Dette kunne vært verre, men føler for å klage ja😅. Det er så slitsomt å sloss med barn som ikke vil smøres, skifte bandasjer, ha på nye plastre i tillegg til all vaskejobben. Den er pyton! Uff grusomt å høre at du hadde det så lenge. Så god tid har ikke vi, må bli borte før mini kommer. Jeg har ligget våken i hele natt å bekymret meg for den kommende tiden, med tanke på storebror. Jeg har bestemt meg for å ringe lege så fort han får en bitteliten brennkopp utenfor bandasjen han nå har fått. Det er uaktuelt at det skal spre seg på samme måte som med lillebror, det har jeg ikke tid til med tanke på lillesøster og for å unngå smitte på henne.  hi Anonymkode: 4e88e...dd8
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 Du må jo også nekte femåringen å være «overalt». Forbud mot å være i andres senger, totalt. Anonymkode: dd72b...378
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 Mener vi fikk en salve som heter Fucidin. Den funket helt supert! Sønnen hadde tre utbrudd på rappen før Fucidin tok det. Anonymkode: 0b9b2...bef
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener vi fikk en salve som heter Fucidin. Den funket helt supert! Sønnen hadde tre utbrudd på rappen før Fucidin tok det. Anonymkode: 0b9b2...bef Den børsuke brukes pga. resistens. Anonymkode: 134de...8cd
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den børsuke brukes pga. resistens. Anonymkode: 134de...8cd Legen sa det, men vi ble ikke kvitt brennkoppene uten. Sønnen fikk det kun i ansiktet, mest rundt munnen, så var umulig å dekke til. Anonymkode: 0b9b2...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå