Gå til innhold

Hvordan greier dere henge med ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møter, skole, boktrekk, treninger, matpakke, maskin som alltid er full av klær, oppvaskmaskina er alltid full . Legetimer, tannlegetimer osv osv. Henger ikke med 😱 meg det er noe galt med ??? 

Anonymkode: 515b0...a35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stor planlegger/almanakk hvor alt føres. Søndag ettermiddag sjekkes og planlegges uken som kommer. Ingen kan planlegge noe uten å føre det inn. Søndag planlegger vi også middager og handleliste.

Faste avtaler om samkjøring, og alle tar ansvar for å pakke egne sekker/legge frem eget tøy. Skittentøy skal i kurv og jeg sorterer det. Førstemann hjem setter på vaskemaskinen, det kan selv yngste gjøre fordi det er ferdig sortert. 

Nøkkelen er oversikt.

Skrevet

Pust med magen og konsentrer deg om en ting av gangen

Anonymkode: 38ef5...754

Skrevet

Kalender med alt som skal gjøres. Sjekkes hver søndag

Anonymkode: 47521...577

Skrevet

Har en whiteboard på 2*1 meter på kjøkkenet. Det trengs med 4 unger og ørten aktiviteter 😁

Skrevet

Stress hjelper lite, god planlegging er alfa og omega. 

Gå ting ut av hodet og skriv det ned. 

Vi har en stor whiteboardtavle på kjøkkenet, det er helt gull. 

Deliger oppgaver, du må ikke ha kontroll på alt for alle. Ungene kan få oppgaver og hjelpe til. 

En ting av gangen, om du begynner stresse deg opp med tanken på alt som skal gjøres er løpet kjørt. 

Anonymkode: 1284f...dd0

Skrevet

Kalender, ukeliste med middager, oppdrar barna til å bli selvstendige og har vaskedag. Fire barn.

Anonymkode: d0aae...63a

Skrevet

Hver søndag snakker og samkjører mannen og jeg våre kalendere. Og vi har en god del faste oppgaver, som vi ikke kan skulke. Har fire barn, så det er en kabal 😅

Anonymkode: 88d42...458

Skrevet

Alle gjør sin del. Alt legges inn i felles kalender, slik at vi får varsler i god tid før de ulike hendelsene.

Barna går med søppel, henter post, tømmer og fyller oppvaskmaskin, sorterer sitt eget skittentøy, bretter og legger på plass sitt eget tøy, og rydder etter seg selv. De gjør leksene rett etter skolen, og gjør seg klare til skole og aktiviteter.

Meny leverer matvarene våre på døra. 
Robotstøvsuger går over gulvene hver formiddag. 
Barna sykler eller tar buss til treninger og hjemmekamper når det er mulig. Vi deler i tillegg på kjøring med andre foreldre. 

Familiekabalen er kaos, men jo mer vi får organisert jo mindre kaos føles. 

Anonymkode: 85b7a...ca5

Skrevet

Hvor gamle er barna deres? Og hvordan får dere dem til å bidra med disse tingene dere nevner at de gjør? Jeg føler det eneste jeg gjør er å gjete ungene rundt og kjefte på dem for å få gjennomført en oppgave... og det er like slitsomt som å gjøre det selv.

Anonymkode: c9324...b32

Skrevet

Det gjør jeg ikke. Men der jeg glipper, stepper mannen inn. Vi er heldigvis to voksne i familien. Så det går nå sin skeive gang.. 

Anonymkode: 5c8d4...97c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna deres? Og hvordan får dere dem til å bidra med disse tingene dere nevner at de gjør? Jeg føler det eneste jeg gjør er å gjete ungene rundt og kjefte på dem for å få gjennomført en oppgave... og det er like slitsomt som å gjøre det selv.

Det siste der er i alle fall sant, men hold ut! Det er investering til seinere tider. Mot slutten av barneskolen begynner de å bli klare for å f eks lage en enkel middag aleine.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er de 11-18 år, men de har jo måtte bidra etter evne fra de var små. Forklaring først rundt hvorfor alle må bidra, av og til litt pisk (du får ikke spille på PC før du har...) av og til litt gulrot (hvis du gjør ferdig xxx kan vi bake sammen etterpå). Ting må bare bli en rutine. Jeg tømmer f.eks. nesten aldri oppvaskmaskinen, ungene har faste dager de gjør dette.

Anonymkode: d0aae...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...