Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Gir dere summen til barnet på en bestemt dato, eller MÅ hun/han følge et undervisningsopplegg i regi av den norske kirke først? Ja, for man kan jo ikke gi barn pengegaver uten grunn, har jeg skjønt. Anonymkode: 57b03...935
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Vi sparer ikke først og fremst for å gi til barnet, men for å dekke større utgifter ifbm barnet, som evt regulering, kofirmasjon, sertifikat. Men det som blir igjen skal han få, ikke på en bestemt dato, men når han skal kjøpe bolig. Anonymkode: 82d9b...812
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Gratulerer med dagens desidert dummeste innlegg Anonymkode: 15fb0...3fb
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Hæ? De jeg kjenner som sparer barnetrygden gjør det i eget navn og pengene er beregnet til studietid og egenkapital til bolig. Hva har det med konfirmasjon å gjøre? Anonymkode: 638a4...a2e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Jeg legger av barnetrygden på egen konto som i mitt navn. Ungene vet ikke om at pengene eksisterer, tanken er at jeg skal ha til å hjelpe til med egenkapital til første bolig. Grunnen til at jeg ikke har fortalt om pengene er at jeg vil at de når den tid kommer ikke skal forvente å få dette opp i hendene. Jeg vil at de skal begynne å spare til egenkapital som om de måtte ordne det selv, fordi jeg tenker at det er mye økonomisk læring i dette. Så håper jeg å kunne overraske med at sparetiden blir forkortet. Dette er en stund fram i tid, mine har fortsatt noen år igjen til konfirmasjon. Når det gjelder konfirmasjon, enten her eller der, eller ikke konfirmasjon i det hele tatt, kommer ungene til å få nøyaktig den samme gaven av oss foreldre uansett hva de velger, også om de velger ingen konfirmasjon i det hele tatt. Dette kommer til å være en pengegave, der noe vil være til fri disp, og noe skal settes på sparekonto. Dette kommer jeg til å fortelle dem før de velger, for å forebygge at de velger å konfirmere seg bare pga pengegave. Anonymkode: e44f6...ddc
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hæ? De jeg kjenner som sparer barnetrygden gjør det i eget navn og pengene er beregnet til studietid og egenkapital til bolig. Hva har det med konfirmasjon å gjøre? Anonymkode: 638a4...a2e Ikke noe. Like lite som andre pengegaver har med konfirmasjon å gjøre. Man kan gi vekk penger av hvilken grunn som helst. Anonymkode: 57b03...935
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Vi sparer for å bidra til at barna har EK når de skal inn på boligmarkedet. Barna har ikke fått vite at vi setter av penger til dem. Gave til konfirmasjon får de også, men den summen er mye lavere enn det vi har på sparekonto øremerket barna. Og siden du lurer: vår eldste konfirmerte seg humanistisk, de andre velger selv når den tid kommer. Gaver får de helt uavhengig av hva de tror på og hvilke valg de tar. Anonymkode: cd565...126
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Vi sparer i vårt navn. De pengene står i reserve til større utgifter om vo trenger det, som til bunad, regulering, førerkort eller liknende. Hvis det er noe igjen kan det brukes til hjelp ved etablering eller liknende. Anonymkode: 135e4...ca6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Vi sparer barnetrygden og barnebidraget på konto til barna. Pengene skal gå til utdanning, lappen eller bolig. Til sammen sparer vi vel 5 tusen til hver av barna i mnd. I tillegg har ungene egen sparekonto
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Gir dere summen til barnet på en bestemt dato, eller MÅ hun/han følge et undervisningsopplegg i regi av den norske kirke først? Ja, for man kan jo ikke gi barn pengegaver uten grunn, har jeg skjønt. Anonymkode: 57b03...935 Jeg tror kanskje ikke at du har skjønt noe, egentlig. Anonymkode: e2463...31c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi sparer barnetrygden og barnebidraget på konto til barna. Pengene skal gå til utdanning, lappen eller bolig. Til sammen sparer vi vel 5 tusen til hver av barna i mnd. I tillegg har ungene egen sparekonto Det blir rundt 1 mill på 18 år, det er jo bare helt vlt Anonymkode: 15fb0...3fb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det blir rundt 1 mill på 18 år, det er jo bare helt vlt Anonymkode: 15fb0...3fb Hvorfor er det vilt?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi sparer barnetrygden og barnebidraget på konto til barna. Pengene skal gå til utdanning, lappen eller bolig. Til sammen sparer vi vel 5 tusen til hver av barna i mnd. I tillegg har ungene egen sparekonto Altså, barnebidraget? Dere får masse penger av din eks som dere ikke trenger men bare sparer opp? Han har forhåpentligvis god lønn selv... Anonymkode: 38f7e...881
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Altså, barnebidraget? Dere får masse penger av din eks som dere ikke trenger men bare sparer opp? Han har forhåpentligvis god lønn selv... Anonymkode: 38f7e...881 Han tjener mer enn meg ja. Vi er enige om å spare de pengene til barna og han synes det er veldig fint at pengene spares. Både han og jeg tjener godt men han tjener fortsatt dobbelt så mye som meg. Hans kone tjener normal lønn og min mann godt. Vi har således penger i begge hjem til å sette av til barna
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Vi har spart til ungene og eldste startet på høyere utdannelse forrige uke. Hun har nå 300.000,- til å bruke på studier istede for å ta opp masse studielån. Anonymkode: 4f9df...20b
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Sparer barnetrygden, men det er for å ha penger til de utgiftene vi vet kommer som er vanlig å hjelpe til med og som er øremerket noe, feks lappen, utdanning, bolig osv. Anonymkode: 3c48b...ece
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke noe. Like lite som andre pengegaver har med konfirmasjon å gjøre. Man kan gi vekk penger av hvilken grunn som helst. Anonymkode: 57b03...935 Er det sant!!! Dæven. Dette var nytt for meg. Anonymkode: 0f3b0...379
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har spart til ungene og eldste startet på høyere utdannelse forrige uke. Hun har nå 300.000,- til å bruke på studier istede for å ta opp masse studielån. Anonymkode: 4f9df...20b Det er en veldig god start for henne ♥️
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Hvorfor er det vilt? Syr du rett og slett puter under armene på ungene økonomisk også? Anonymkode: 00c1f...664
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #21 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Syr du rett og slett puter under armene på ungene økonomisk også? Anonymkode: 00c1f...664 Syns du det er passende å kritisere en bruker fordi du gjenkjenner nicket hennes? Anonymkode: 57b03...935
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. august 2020 #22 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Syr du rett og slett puter under armene på ungene økonomisk også? Anonymkode: 00c1f...664 På ingen måte. Den langsiktige planen er å hjelpe dem slik at de har mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Hjelp til egenkapital. Vi håper de har mulighet til å studere og ha en jobb ved siden av studiene. Vi ser for oss at det kjøpes en 3 roms til hvert barn. Og de leier ut ett rom. De kommer kun å ha råd til dette ved å jobbe og studere samtidig. Dette hadde vært gull da jeg var 19. Da var det dog lettere å få lån. Jeg klarte meg men det ble mye pasta og ostesnitzel. I dag er det ett helvete å komme inn på boligmarkedet og siden vi har mulighet så ønsker vi å hjelpe til
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. august 2020 #23 Skrevet 18. august 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har spart til ungene og eldste startet på høyere utdannelse forrige uke. Hun har nå 300.000,- til å bruke på studier istede for å ta opp masse studielån. Anonymkode: 4f9df...20b Må bare spørre... Fikk hun velge om pengene skal gå til utdanning eller bolig?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #24 Skrevet 18. august 2020 23 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Må bare spørre... Fikk hun velge om pengene skal gå til utdanning eller bolig? Nei. Hun utdanner seg i utlandet og ville sittet igjen med ekstremt høyt studielån. Derfor går denne delen av sparekontoen til studier. Resterende som er i overkant av halvparten går til bolig når den tid kommer. Vi er ikke så opptatt av at våre barn må kjøpe bolig første gang på boligmarkedet. Anonymkode: 4f9df...20b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. august 2020 #25 Skrevet 18. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hun utdanner seg i utlandet og ville sittet igjen med ekstremt høyt studielån. Derfor går denne delen av sparekontoen til studier. Resterende som er i overkant av halvparten går til bolig når den tid kommer. Vi er ikke så opptatt av at våre barn må kjøpe bolig første gang på boligmarkedet. Anonymkode: 4f9df...20b Ok. Takk for svar☀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå