Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Tilnærmet alle jeg kjenner ser mye TV. Filmer, serier osv. Jeg er stikk motsatt og synes TV er kjedelig, men forstår at folk ser på det. Det som irriterer meg er at når de har besøk, så MÅ den glanekassa stå på. Og hvis den ikke gjør det, så MÅ den skrus på fordi nå begynner «norske talenter» eller noe andre greier. Jeg tar det som et hint, og reiser meg for å gå. TV er ikke en besøksgreie. Men da får jeg beskjed om at det ikke er et hint om å gå, men vi kan jo se det sammen!? Altså. Hvis jeg vil være asosial, så kan jeg jo bare dra hjem. Så mens de ser på programmet, så sitter jeg der i over en time og hører på folk som konkurrerer i sang eller dans, mens verten/vertinnen diskuterer med meg om hvem som er flinke og ikke. Jeg har ikke noe svar, for jeg følger ikke med. Så reiser jeg meg nok en gang for å gå «men herregud! Nå kommer jo snart resultatet! Vil du ikke se det!?» nei. Det det ikke interessant for meg. Er det vanlig å ha TV på når man har invitert gjester? Anonymkode: 9dc24...fa8
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, Mr. Freeze skrev: Du virker jo helt utrolig sur. Jeg blir oppgitt over at folk ikke klarer å skru av skjermen av og til ja. I alle fall når man har fått et besøk man selv har bedt om å få. Men så var det ikke det jeg lurte på da Anonymkode: 9dc24...fa8
Gjest Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tilnærmet alle jeg kjenner ser mye TV. Filmer, serier osv. Jeg er stikk motsatt og synes TV er kjedelig, men forstår at folk ser på det. Det som irriterer meg er at når de har besøk, så MÅ den glanekassa stå på. Og hvis den ikke gjør det, så MÅ den skrus på fordi nå begynner «norske talenter» eller noe andre greier. Jeg tar det som et hint, og reiser meg for å gå. TV er ikke en besøksgreie. Men da får jeg beskjed om at det ikke er et hint om å gå, men vi kan jo se det sammen!? Altså. Hvis jeg vil være asosial, så kan jeg jo bare dra hjem. Så mens de ser på programmet, så sitter jeg der i over en time og hører på folk som konkurrerer i sang eller dans, mens verten/vertinnen diskuterer med meg om hvem som er flinke og ikke. Jeg har ikke noe svar, for jeg følger ikke med. Så reiser jeg meg nok en gang for å gå «men herregud! Nå kommer jo snart resultatet! Vil du ikke se det!?» nei. Det det ikke interessant for meg. Er det vanlig å ha TV på når man har invitert gjester? Anonymkode: 9dc24...fa8 Det er frekt å se på TV når man har bedt gjester! Der er kun få unntak, f eks hvis du ber noen på grandprix-fest der konseptet er å se på programmet mens man drikker seg stadig fullere og synger med. Og noen ganger kan jeg se litt på fredagskrim sammen med mamma, fordi hun også liker det. Ut over det er det tabu å ha på TV når man har besøk!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Jeg synes det kan være hyggelig å se tv sammen akkurat som jeg liker å lage mat sammen eller stoppe sokker sammen. Det jeg synes blir kjedeøig er å bare skulle sitte og snakke uten å gjøre noe. Etter en times tid blir jeg ganske rastløs. Anonymkode: 17c9b...bf4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Jeg synes det er frekt å skru på TV hvis man har besøk, med mindre det er snakk om helt spesielle tilfeller (viktige nyheter) eller gjester som overnatter. Et annet unntak er selvfølgelig hvis man inviterer spesielt til dette, f.eks. har invitert til filmkveld. Utover dette skal TV være av og mobilen i lommen/vesken. Anonymkode: 26a13...c21
Himmel og hav Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Tv'n slås ikke på under besøk om vi ikke er enige om at det er noe vi gjerne vil se, som en håndballkamp el. Alt annet kan vi se siden når vi ikke har besøk.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tilnærmet alle jeg kjenner ser mye TV. Filmer, serier osv. Jeg er stikk motsatt og synes TV er kjedelig, men forstår at folk ser på det. Det som irriterer meg er at når de har besøk, så MÅ den glanekassa stå på. Og hvis den ikke gjør det, så MÅ den skrus på fordi nå begynner «norske talenter» eller noe andre greier. Jeg tar det som et hint, og reiser meg for å gå. TV er ikke en besøksgreie. Men da får jeg beskjed om at det ikke er et hint om å gå, men vi kan jo se det sammen!? Altså. Hvis jeg vil være asosial, så kan jeg jo bare dra hjem. Så mens de ser på programmet, så sitter jeg der i over en time og hører på folk som konkurrerer i sang eller dans, mens verten/vertinnen diskuterer med meg om hvem som er flinke og ikke. Jeg har ikke noe svar, for jeg følger ikke med. Så reiser jeg meg nok en gang for å gå «men herregud! Nå kommer jo snart resultatet! Vil du ikke se det!?» nei. Det det ikke interessant for meg. Er det vanlig å ha TV på når man har invitert gjester? Anonymkode: 9dc24...fa8 Ingen av mine venner skrur på tv'en når jeg kommer på besøk. Vi sitter på verandaen, drikker kaffe og skravler. Aldri hatt det problemet. Anonymkode: f8b85...6d2
oslofrk Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Jeg er SÅ enig med deg HI! Nå har jeg ingen venner som gjør det, men jeg har bedt om vi kan skru av tv’n hos feks naboen - når hun har invitert meg inn. Helt i orden om hun vil se, men det vil ikke jeg! 😉
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Tipper dere som klager over at det er frekt og usosialt å se på TV når man har gjester, er de første som drar opp telefonen og sjekker alt av varsler som tikker inn. Anonymkode: 37742...582
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tipper dere som klager over at det er frekt og usosialt å se på TV når man har gjester, er de første som drar opp telefonen og sjekker alt av varsler som tikker inn. Anonymkode: 37742...582 Min erfaring er motsatt, at de som er opptatt av å ikke se tv når de har andre på besøk, eller ikke ønsker at andre skal slå på tv når de kommer, det er også de samme som er gode på å legge bort mobilen når de er på besøk eller inviterer til besøk. Jeg skulle akkurat si at de som sitter med nesa nedi mobilen hele tiden, bare mååå sjekke den midt i en samtale (selv om de vet det ikke er noe viktig, og bare mååå svare fort...), de er like irriterende som de som ikke greier å la være å se på tv når de har gjester. Jeg har blitt så lei at jeg har begynt å skvise slike bort. Sier fra på forhånd. Noen har takket meg, de var ikke bevisst hvor ille de var blitt selv. Andre blir sure, så like greit å da distansere seg fra dem. Fortsetter utviklingen slik så tenker jeg at det kommer til å bli mange sosiale problemer i tiårene som kommmer, for mennesker mister utrolig mye når de ikke kan kommunisere, når de ikke greier å ha ro på seg, når de ikke greier å møte andres blikk. Lover ikke bra for de som er skjermavhengig. Anonymkode: 38771...2d4
Havhesten2017 Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Ser aldri TV selv og hadde blitt genuint sjokkert om vennene mine ville se på "Skal vi danse" når jeg er der og de kan snakke med meg.....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Jeg kjenner ingen som har tv’n på når de har gjester. Kjenner egentlig svært få som ser lineær TV mer i det hele tatt, med unntak av min far som ser nyheter (vi ser nyheter på NRK-appen når ungene er i seng) og min sønn og kompisene som ser fotballkamper. Anonymkode: f4880...65e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Bare det at du kaller det «glanekasse». Har kun hørt det begrepet fra folk på 80+ Anonymkode: 94dbe...9ec
Syngensang Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tipper dere som klager over at det er frekt og usosialt å se på TV når man har gjester, er de første som drar opp telefonen og sjekker alt av varsler som tikker inn. Anonymkode: 37742...582 Kvifor trur du det?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir oppgitt over at folk ikke klarer å skru av skjermen av og til ja. I alle fall når man har fått et besøk man selv har bedt om å få. Men så var det ikke det jeg lurte på da Anonymkode: 9dc24...fa8 Liker du musikk, eller irriterer det deg også? Er det sånn at du vil gå hvis f.eks radioen står på? Anonymkode: f4908...3f6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Sport og talentkonkurranser er på mange måter sosiale program som kan ses og diskuteres sammen. Særlig menn møtes jo ofte for å se sport/fotball sammen. Kvinner kanskje oftere talentkonkurranser og reality. Jeg ser nesten aldri TV selv og er ikke så sosial av meg ellers. Men kan leve meg inn i at sosiale mennesker som også liker å se spesielle sosiale programmer på TV liker å dele dette sammen med med noen. På samme måte som det kan være fint å dele en bra film med noen som liker samme sjanger. Å ikke glo TV på når man har besøk (så sant det ikke er avtalt) burde være en selvfølgelig norm hos de fleste. Men det er vel en kjent sak at alle ikke er oppvokst med samme folkeskikk og kultur. Så om du misliker TV sterkt, så foreslår at jeg du tar venner i forkjøpet framover. Inviterer dem til deg eller en kaffe ute og så finner du en måte å bringe tema på banen. At du rett og slett synes TV titting er dønn kjedelig og det siste du ønsker å gjøre sammen med venner. Er de noenlunde sosialt intelligente, så tar de hintet og dropper fjernkontrollen akkurat når du er på besøk. Evt inviterer deg andre tidspunkt som favorittprogrammmene deres pågår. Anonymkode: 7af6c...12f
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 TV gjør mennesket mindre intellegent. Anonymkode: 94849...f05
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 Jeg ser en del på tv, da jeg er kronisk syk og ufør. Men får jeg besøk, så er selvfølgelig tvn skrudd av. Anonymkode: 92ab3...e21
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Liker du musikk, eller irriterer det deg også? Er det sånn at du vil gå hvis f.eks radioen står på? Anonymkode: f4908...3f6 Det kommer jo an på om det er mulig å snakke i tillegg. Hvis det ikke er mulig, så plager det meg. Ellers hører jeg mye musikk hjemme Anonymkode: 9dc24...fa8
oslofrk Skrevet 18. august 2020 #21 Skrevet 18. august 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Liker du musikk, eller irriterer det deg også? Er det sånn at du vil gå hvis f.eks radioen står på? Anonymkode: f4908...3f6 Det er da virkelig ikke sammenlignbart!
CherryC Skrevet 18. august 2020 #22 Skrevet 18. august 2020 Aldri opplevd at folk skrur på tv-en når de har besøk. Her står TV aldri på, en liten time på kveldstid eneste og barne-TV for minste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå