Gå til innhold

Så lei av utlandske naboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har somaliske naboer i kommunal leilighet her. De roper konstant til hverandre, roper i telefonen til alle døgnets tider (da klagde jeg til styret i sameiet når det pågikk på natta), spiller høy musikk,  det stinker sterk matlukt konstant. Inviterer gjerne vennene sine og sitter rett utenfor inngangsdøra. Barna leker ute alene til etter midnatt. Skriker, roper og det holder på hele natta lang. Ingen voksne som er ute og passer på disse barna.  Jeg håper de flytter snart men da kommer det vel bare en ny familie fra samme land. De kan jo ikke ta opp lån med rente og derfor legger de beslag på kommunale boliger til evig tid. Meget spesielt. Skulle jeg gått til kommunen å si jeg må ha kommunal bolig med bostøtte fordi jeg ikke vil betale renter. Ikke så enkelt å løse problemet, når de utenlandske familiene har 9 barn hver, og storfamilien møtes flere ganger i uka.

Anonymkode: 248ab...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har min medfølelse... Bare trist hva ikke-vestlig innvandring gjør med Norge.

Anonymkode: 39a4f...595

Skrevet

Derfor har jeg bosatt meg i et område uten utlendinger. Har vel en polsk familie i området, ellers familie av norsk opprinnelse. Har boliger med familier slik du beskriver et stykke unna og det lukter spesielt når jeg går forbi. Kombinasjon av krydder og skyllemiddel. Jeg hadde ikke orket å leve med den lukten og alt bråket. 

Anonymkode: c2b43...eec

Skrevet

Sarte folk. Bra dere slipper å oppleve krig. Hvem skulle dere sende en klage til da? 

Anonymkode: 3ad89...b2f

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sarte folk. Bra dere slipper å oppleve krig. Hvem skulle dere sende en klage til da? 

Du skal være glad du slipper bo slik.

Skrevet

Jeg har en nabo i etasjen under, som har så dårlig renhold at det lukter ut i oppgangen. Og en nabo over som driver med kronisk oppussing til de underligste tider. 

Begge er hvite menn. 

Det går i grunn greit å mislike naboer atferd uten å generalisere på etnisitet, altså. 

Anonymkode: a7bcd...970

Skrevet

Her er det flere ting som er så graverende mtp omsorgssvikt at jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Barn skal ikke oppleve roping og skriking, og de skal ha trygge rammer, deriblant fornuftig døgnrytme. 

Anonymkode: 9d1fc...3c0

Skrevet

Jeg har også somaliske naboer. Hyggelige mennesker, høflige barn. Matlukta var en tilvenning, men nåb bryr det meg ikke lenger. Spesielt ikke når jeg får Samosa levert på døra.

Jeg har hatt min del drittnaboer, både utenlandske og norske. Det ene er ikke bedre enn det andre.

Anonymkode: 186a6...124

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har somaliske naboer i kommunal leilighet her. De roper konstant til hverandre, roper i telefonen til alle døgnets tider (da klagde jeg til styret i sameiet når det pågikk på natta), spiller høy musikk,  det stinker sterk matlukt konstant. Inviterer gjerne vennene sine og sitter rett utenfor inngangsdøra. Barna leker ute alene til etter midnatt. Skriker, roper og det holder på hele natta lang. Ingen voksne som er ute og passer på disse barna.  Jeg håper de flytter snart men da kommer det vel bare en ny familie fra samme land. De kan jo ikke ta opp lån med rente og derfor legger de beslag på kommunale boliger til evig tid. Meget spesielt. Skulle jeg gått til kommunen å si jeg må ha kommunal bolig med bostøtte fordi jeg ikke vil betale renter. Ikke så enkelt å løse problemet, når de utenlandske familiene har 9 barn hver, og storfamilien møtes flere ganger i uka.

Altså... du høres ikke ut som drømmenaboen selv. Angående høy lyd på kveld kan di gi beskjed om at dette ikke er ok på en vennlig å positiv måte.

Du generaliserer veldig når du går utifra at de ikke kan ta opp lån på grunn av renter og religion! Ganske få og ekstremt religiøse dette gjelder. Der blir det samme som at jeg nå antar at du er lat, snylter på nav, røyker, har null utdannelse og bor i kommunal bolig. Dette baserer jeg på at du bor i sameie der det er kommunale boliger og at du er smårasistisk og fordomsfull og derfor trenger noen lavere enn deg på rangstigen å klage på.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal være glad du slipper bo slik.

Du vet ingen ting om hvordan jeg bor.

Skrevet

Her er det flere ting som er så graverende mtp omsorgssvikt at jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Barn skal ikke oppleve roping og skriking, og de skal ha trygge rammer, deriblant fornuftig døgnrytme. 

Tull. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Somali er et ganske høylydt språk, det er svært usannsynlig at barna finner det skremmende at foresatte snakker høyt i telefonen, altså. Fornuftig døgnrytme og manglende tilsyn kan selvfølgelig være barnevernsanliggender, men det kommer veldig an på om barna fungerer på skole, alderen etc. - det er i hvert fall ingen selvfølge at man skal involvere barnevern fordi naboen har en annen oppdragerkultur. 

Anonymkode: a7bcd...970

Skrevet

Ja, nei, hold rasismen din borte. Dette er et naboproblem, ikke et "utlendingproblem". Hvis det du sier om barna er sant, ring barnevernet. Ellers må du vel bare fortsette å klage til utleier.

Anonymkode: ce8eb...89c

Skrevet
21 timer siden, ulenissen skrev:

Altså... du høres ikke ut som drømmenaboen selv. Angående høy lyd på kveld kan di gi beskjed om at dette ikke er ok på en vennlig å positiv måte.

Du generaliserer veldig når du går utifra at de ikke kan ta opp lån på grunn av renter og religion! Ganske få og ekstremt religiøse dette gjelder. Der blir det samme som at jeg nå antar at du er lat, snylter på nav, røyker, har null utdannelse og bor i kommunal bolig. Dette baserer jeg på at du bor i sameie der det er kommunale boliger og at du er smårasistisk og fordomsfull og derfor trenger noen lavere enn deg på rangstigen å klage på.

Strengt tatt blir det du skriver helt feil. I følge SSB er det kun 9% som røyker samtidig som det er under 12% av innvandrere fra Somalia som tar opp lån for å kjøpe bolig siden de ser på det som verre enn å spise gris. 

Så jeg vil si at dette sier mer om deg enn HI. At du hopper på å kaller alt for rasistisk og generaliserende. Dette er et problem man burde ta opp med moskeene slik at flere tok opp lån og kunne kjøpe egen bolig og med dette ville kanskje flere fra Somalia komme seg i fast jobb også. 

Anonymkode: eba25...109

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nei, hold rasismen din borte. Dette er et naboproblem, ikke et "utlendingproblem". Hvis det du sier om barna er sant, ring barnevernet. Ellers må du vel bare fortsette å klage til utleier.

Anonymkode: ce8eb...89c

Dette er ikke rasisme.  Oppførselen nevnt i åpningsinnlegget er helt vanlig oppførsel av store barnefamilier fra enkelte kulturer med stor slekt som en nyinnflyttet/dårlig integrert. Har aldri hørt om innvandrere fra land som Vietnam drive på slik.

Skrevet

Strengt tatt blir det du skriver helt feil. I følge SSB er det kun 9% som røyker samtidig som det er under 12% av innvandrere fra Somalia som tar opp lån for å kjøpe bolig siden de ser på det som verre enn å spise gris. 

Så jeg vil si at dette sier mer om deg enn HI. At du hopper på å kaller alt for rasistisk og generaliserende. Dette er et problem man burde ta opp med moskeene slik at flere tok opp lån og kunne kjøpe egen bolig og med dette ville kanskje flere fra Somalia komme seg i fast jobb også. 

Statestikk er tall. Hi kan ikke vite at naboene er blant de 85% som ikke vil ta opp lån. Det kan godt være at de ikke har økonomi til å ta opp lån. Det kan skyldes at de ikke får jobb på grunn av diskriminering i arbeidsmarkedet mot innvandrere. (https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Etnisitet/arbeidsliv/diskriminering_i_arbeidslivet/)

Jeg kan heller Ikke vite om Hi er blant de 20% av de uten utdanning som røyker. Jeg bare viser at fordommer på grunn av manglende kunnskap er lett å få. Utifra de opplysningen Hi gjør om egne boforhold går jeg utifra at hun har lav sosioøkonomisk status, dermed har høyere sannsynlighet for blant annet røyking enn ellers i befolkningen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke rasisme.  Oppførselen nevnt i åpningsinnlegget er helt vanlig oppførsel av store barnefamilier fra enkelte kulturer med stor slekt som en nyinnflyttet/dårlig integrert. Har aldri hørt om innvandrere fra land som Vietnam drive på slik.

Okay. Så du er rasistisk kun overfor noen da, og ikke alle. Det ble det ikke bedre av 🙄

Gjest Forumassistent
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette.

Forumansvarlig

Skrevet

En ting du kan forsøke HI, er det å passe hunder og minigriser.... Kan godt vær at noen ikke vil dele inngangen med en gris. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...