Gå til innhold

Brystreduksjon - ønsker råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på brystreduksjon i årevis nå, men føler ikke at jeg kan gjøre det av flere grunner:

1) Jeg synes det er å utsette meg (og familien) for risiko, iom. at alle operasjoner har risiko for komplikasjoner.

2) Jeg vet ikke om det gjør meg til et dårlig forbilde for døtrene mine (vær fornøyd med kroppen din etc.)

3) Mannen min liker store pupper (vet at det er et ugyldig argument).

4) Kostnad på ca 50.000 om jeg må ta det privat.

Men... Jeg har str 75F og har komplikasjoner med brystrygg og nakke. Og jeg føler at jeg ikke får beveget meg som jeg ønsker i tillegg til at jeg føler meg stor/tjukk i alle typer klær på grunn av puppene Jeg har BMi på 25, så er ikke såååå stor kropp. Privat koster operasjonen ca 50.000, men med de plagene jeg har kan det jo hende at kostnaden dekkes. 

Er det noen som har råd og erfaring, og ikke minst kan si noe om hvordan resultatet ble for dere som har gjort det. Hva gjorde du i forhold til atbeidsgiver etc. 

Ps: Er 40+ og ferdig med å få barn. 

Anonymkode: 6d49b...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg var ikke like stor i brystpartiet som deg, men jeg hadde en pupp som var 350 gram større enn den andre. Jeg tok reduksjon og løft. Fikk bedre selvtillit og økonomisk hadde jeg spart det opp på forhånd. Mine barn var for små til å skjønne det. Men jeg har snakket med de om det i ettertid, og de skjønner at det var et problem for meg. 

Gjør det som er best for deg! 

Lykke til!! 

Anonymkode: 3bb35...bbc

Skrevet

Jeg ble operert for 6 uker siden. Jeg fikk det dekket av samme årsaker som deg, det var ingen problem. Jeg ble operert på privatklinikk, men betalte kun egenandel. Ingen ventetid.

Den første uka etter operasjonen hadde jeg mye smerter, men i ettertid viser det seg at jeg er en av de få som ikke klarer å omsette morfin i kroppen, så de smertestillende jeg fikk (OxyContin, OxyNorm) hadde ingen effekt. Dessuten tåler jeg ikke NSAIDs, så jeg er vanskelig å smertelindre 😅 Det gikk heldigvis bra likevel.

Kirurgen fjernet ikke så mye som jeg skulle ønske (gikk fra 70F til 70D), men puppene har perfekt form og står rett ut av seg selv. Arrene er i tillegg veldig pene, de er sydd på innsiden og er bare en tynn strek rundt brystvorten, ned til undersiden av brystet og ut til sidene. Jeg gleder meg til jeg kan kaste bhen og slippe nakkeplager!

I forkant av operasjonen tok jeg er lang, god samtale med barnet mitt og forklarte at jeg trengte operasjonen av medisinske, ikke kosmetiske, grunner. Han vet nøyaktig hvor mye hodepine jeg har hatt de siste årene, så han skjønte det godt. "Opposite plastic surgery", sa han 😂

Jeg har hatt ferie, og trengte derfor ikke sykemelding.

Anonymkode: b5c3d...bc0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble operert for 6 uker siden. Jeg fikk det dekket av samme årsaker som deg, det var ingen problem. Jeg ble operert på privatklinikk, men betalte kun egenandel. Ingen ventetid.

Den første uka etter operasjonen hadde jeg mye smerter, men i ettertid viser det seg at jeg er en av de få som ikke klarer å omsette morfin i kroppen, så de smertestillende jeg fikk (OxyContin, OxyNorm) hadde ingen effekt. Dessuten tåler jeg ikke NSAIDs, så jeg er vanskelig å smertelindre 😅 Det gikk heldigvis bra likevel.

Kirurgen fjernet ikke så mye som jeg skulle ønske (gikk fra 70F til 70D), men puppene har perfekt form og står rett ut av seg selv. Arrene er i tillegg veldig pene, de er sydd på innsiden og er bare en tynn strek rundt brystvorten, ned til undersiden av brystet og ut til sidene. Jeg gleder meg til jeg kan kaste bhen og slippe nakkeplager!

I forkant av operasjonen tok jeg er lang, god samtale med barnet mitt og forklarte at jeg trengte operasjonen av medisinske, ikke kosmetiske, grunner. Han vet nøyaktig hvor mye hodepine jeg har hatt de siste årene, så han skjønte det godt. "Opposite plastic surgery", sa han 😂

Jeg har hatt ferie, og trengte derfor ikke sykemelding.

Fikk du dekket pga nakkeplager? Måtte du til fastlege først og undersøke brystene? Kan ikke du fortelle litt om prosessen i forkant og hvor lang ventetid det var?

Anonymkode: 916c0...565

Skrevet

Bare få en henvisning av fastlegen din. Jeg tror du kan få det dekket basert på det du sier. Det er en liten operasjon og lite smerter i etterkant. Du får sykemelding. Jeg fikk faktisk 6 uker. Jeg var også bekymret for komplikasjoner, men det skjer ytterst sjeldent. Jeg har ikke måtte forsvare det for mine tre døtre og de forstår godt at det var av helsemessige årsaker. 

Det er en befrielse å ha mindre pupper! I tillegg får man et løft og jeg kan for første gang i mitt liv gå uten bh om jeg vil!

Anbefales på det sterkeste! Bestill deg en time hos fastlegen og få deg en henvisning 😉

Anonymkode: 251e8...c6e

Skrevet

Jeg reduserte for 20 år siden og ikke angret en dag! Jeg var 25 og hadde samme str som deg. Reduserte til B-cup. Fikk det dekt, og kan ikke huske at jeg hadde særlig med smerter etterpå. Jeg husker at jeg syntes jeg hadde veldig lite smerter, i forhold til hva jeg hadde forventet. Mine bryst hang en del, og selv nå 25 år etter og mange ekstra kilo, er formen på dem fin. 

Anonymkode: fa068...ac2

Skrevet

Dere som er så plaget - har dere ordentlige bh’er? Mine pupper har variert mellom 70E - 70G opp gjennom årene, men de har aldri gitt meg plager, verken i hode, nakke eller rygg.. Men jeg kjøper bher som koster nærmere 1000 kr (og varer i 20 år), og det har jeg gjort siden jeg var i slutten av tenårene.. 

Anonymkode: a6347...a2b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du dekket pga nakkeplager? Måtte du til fastlege først og undersøke brystene? Kan ikke du fortelle litt om prosessen i forkant og hvor lang ventetid det var?

Anonymkode: 916c0...565

Ja, jeg fikk det dekket pga smerter i nakke og skuldre, som igjen ga kronisk hodepine. I tillegg syntes jeg brystene hemmet meg en del i hverdagen, spesielt under trening og aktivitet.

Jeg dro til fastlegen min og forklarte problemstillingen. Han undersøkte brystene, spurte hvilke plager jeg har, og så sendte han henvisning til en privat klinikk som har avtale med folketrygden. Etter ca en måned fikk jeg time hos en plastikkirurg, som undersøkte, målte og tok bilder av brystene, mens vi snakket om hvilke plager jeg hadde. Der ble vi enige om at brystene var store og plagsomme nok til at jeg fikk operasjonen dekket. En uke etterpå ble jeg operert.

Som sagt hadde jeg mye smerter i etterkant, men ser av de andre svarene du har fått at det kanskje ikke er helt vanlig. Uansett synes jeg det var verdt det, fordi resultatet ble så bra 😊

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er så plaget - har dere ordentlige bh’er? Mine pupper har variert mellom 70E - 70G opp gjennom årene, men de har aldri gitt meg plager, verken i hode, nakke eller rygg.. Men jeg kjøper bher som koster nærmere 1000 kr (og varer i 20 år), og det har jeg gjort siden jeg var i slutten av tenårene.. 

Ja jeg har ordentlige (og dyre) BH-er og størrelsen er målt i en god undertøysbutikk.

Jeg tror ikke rygg og nakkeplagene mine utelukkende kommer av bryststørrelsen, men jeg er sikker på at bryststørrelsen ikke hjelper på problemene. Noe av årsaken er en tidligere prolaps, mens resten sannsynligvis kommer av min litt lute holdning over tid (ubevisst gjemming av store pupper).

Anonymkode: 6d49b...3b5

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis og dessverre er vi alle laget forskjellig. At du ikke har vært plaget av brystene dine skyldes antagelig ikke de dyre bhene alene :) Jeg har ikke tall på hvor mange kroner jeg har brukt på ulike bher, vondt i hodet har jeg hatt likevel.

Skrevet

Jeg har hørt et par stykker som har blitt operert de siste årene, hvor de har satt brystvortene for høyt - og det er jo veldig dumt. Så ett tips er å nevne at de må være påpasselig med det. Ellers er det viktig å ta det HELT med ro i tiden etterpå - noe som kan være litt vanskelig å huske hvis det ikke er smertefullt.... 

Skrevet

Følger denne. 
Jeg har 75H og begynner å bli skikkelig lei. Jeg er 167 cm, 67 kg, og hver gang jeg skal kjøpe meg en topp, bluse eller kjole, er det stor fare for at jeg ser vulgær og horete ut. Svære jur som dominerer hele meg.
Ikke kan jeg jogge, selv den beste sportsbhen klarer ikke å holde igjen når puppene mine kommer hoppende. Ri, spille fotball med sønnen min, eller hoppe på trampolina meg niesen min, kan jeg glemme. Jeg er så lei.

Dere som har operert og er fornøyd, hvor ble dere operert? Jeg har ikke råd til å betale selv...

Anonymkode: e5f1e...fa1

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Følger denne. 
Jeg har 75H og begynner å bli skikkelig lei. Jeg er 167 cm, 67 kg, og hver gang jeg skal kjøpe meg en topp, bluse eller kjole, er det stor fare for at jeg ser vulgær og horete ut. Svære jur som dominerer hele meg.
Ikke kan jeg jogge, selv den beste sportsbhen klarer ikke å holde igjen når puppene mine kommer hoppende. Ri, spille fotball med sønnen min, eller hoppe på trampolina meg niesen min, kan jeg glemme. Jeg er så lei.

Dere som har operert og er fornøyd, hvor ble dere operert? Jeg har ikke råd til å betale selv...

Anonymkode: e5f1e...fa1

Aleris. Betalte 350 kroner i egenandel.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt et par stykker som har blitt operert de siste årene, hvor de har satt brystvortene for høyt - og det er jo veldig dumt. Så ett tips er å nevne at de må være påpasselig med det. Ellers er det viktig å ta det HELT med ro i tiden etterpå - noe som kan være litt vanskelig å huske hvis det ikke er smertefullt.... 

Hvorfor helt med ro? Jeg er spl og begynte i jobb igjen 10 dager etterpå. 

Anonymkode: 9a184...878

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor helt med ro? Jeg er spl og begynte i jobb igjen 10 dager etterpå. 

Anonymkode: 9a184...878

Enig med deg, de første fire dagene skal man holde seg i ro, men etter det kan man gå turer, sykle og gå på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...