Gå til innhold

14-åring og nakenhet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 14 har null hemninger når det gjelder nakenhet. Går gjerne naken mellom rommet sitt og badet, og bryr seg overhodet ikke om jeg ser ham. Har antydet at han kanskje skal ta på en bokser eller ta rundt seg et håndkle, men han ser ikke problemet. Tenker at jeg sikkert bør være glad for at han har et så uanstrengt forhold til kropp, men så blir jeg litt i stuss om jeg bør kreve det likevel. Det plager selvsagt ikke meg, men det hadde kanskje ikke vært helt normalt om en jente på 14 siste seg naken for faren sin? 

Anonymkode: f2ef7...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit - MEN. Det er greit å fortelle at ute blant folk er ting litt annerledes. Ikke sikkert naboen har lyst til å se. Mellom badet og rommet er helt Ok. Også om det dreier seg om datter vs far.

Anonymkode: e4d43...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han begynner å gå naken på skolen bør du nok si noe. Ellers gjør det jo ikke noe.

Anonymkode: 00067...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit - MEN. Det er greit å fortelle at ute blant folk er ting litt annerledes. Ikke sikkert naboen har lyst til å se. Mellom badet og rommet er helt Ok. Også om det dreier seg om datter vs far.

Anonymkode: e4d43...401

Det hadde vært helt utenkelig for meg som 14-åring å vise meg naken for faren min, selv om jeg kommer fra et hjem der nakenhet på ingen måte var tabu. Men han tenker vel annerledes enn meg der, da. Angående naboer er det ingen som har innsyn, og han går jo ikke naken ute. 

Anonymkode: f2ef7...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har underlige tabuer og bør jobbe med ikke å overføre disse til ungen. 

Anonymkode: bdb87...c99

Vet du hva tabu betyr? 

Jeg har ingen tabuer når det kommer til dette, men jeg er rett og slett litt usikker på om man som forelder på et tidspunkt bør sette foten ned og si at ting er litt annerledes når man er i ferd med å bli voksen. Sønnen min er ingen liten gutt i kroppen lenger.  Først og fremst er jeg kanskje litt redd for at han skal komme til å føle det ekkelt senere. Har også en datter som er voksen nå, og vi sluttet aldri å vise oss nakne for hverandre (i situasjoner der det var naturlig), men jeg har aldri vært mor til en gutt i puberteten før, så her er jeg litt usikker. 

Anonymkode: f2ef7...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har underlige tabuer og bør jobbe med ikke å overføre disse til ungen. 

Anonymkode: bdb87...c99

Herregud, noen av dere er virkelig gale

Anonymkode: 8d271...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva tabu betyr? 

Jeg har ingen tabuer når det kommer til dette, men jeg er rett og slett litt usikker på om man som forelder på et tidspunkt bør sette foten ned og si at ting er litt annerledes når man er i ferd med å bli voksen. Sønnen min er ingen liten gutt i kroppen lenger.  Først og fremst er jeg kanskje litt redd for at han skal komme til å føle det ekkelt senere. Har også en datter som er voksen nå, og vi sluttet aldri å vise oss nakne for hverandre (i situasjoner der det var naturlig), men jeg har aldri vært mor til en gutt i puberteten før, så her er jeg litt usikker. 

Anonymkode: f2ef7...feb

Han har jo selv styrt det inn på en «no problem»- linje. Hvorfor skal du overstyre? 

Anonymkode: 18564...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han styre dette selv, hvis han ikke bryr seg å ikke bry deg om det. De fleste finner selv ut om de er komfortable med nakenhet eler ikke. Jeg er alenepappa, har 2 jenter 9 og 13, ingen av de bryr seg, gjør det samme, går mellom rommet og badet, men går ikke naken rundt ellers. Så lenge man har et normalt forhold til det så ser ikke jeg noe galt i det. Som noen andre sier så lenge det er hjemme så ikke tenk over det. Vær bare glad til for at han er komfortabel med sin kropp.

Anonymkode: b9e7d...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke sprader rundt mer enn fra a til å...og han ikke har stå😅🙈 så burde det være helt ok å gå fra rom til badet naken i sitt eget hjem. Nakenhet er jo tross alt det mest naturlige i verden. Men normer i samfunnet skal man jo selvfølgelig følge likevel. Så praten om normer rundt nakenhet offentlig skader sikkert ikke i rette anledning på en fin og avslappet måte.

Problemer med nakenhet er jo oftest motsatt i dag. Ungdom er mer usikre på kroppen sin enn noen gang og ingen dusjer lengre sammen på skolen og offentlige svømmehaller o.l. Så vi utvikler mer og mer et samfunn der nakenhet kun er noe vi ser på bilder og i film. Som jo ofte igjen er retusjerte og blir unaturlige forbilder. 
 

Så konklusjonen min er vel at du heller bør være stolt av sønnen din som har ett såpass avslappet forhold til kroppen sin tross dagens anspente holdninger til kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...