Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Få litt perspektiv a. 😂😂😂 Anonymkode: 40142...428
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Du ler så du griner? Av voldtekt og kjøring i ruset tilstand. Anonymkode: 8744f...e8d
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Å sammenligne slike saker blir rett og slett for dumt, spesielt når du setter på de grinesmilefjesene etterpå. Perspektivet i de ulike sakene var at i den først var et en godt voksen mann som med vitende og vilje utnyttet en ung jente, knapt over den seksuelle lavalder, utnyttet sin maktstilling grovt. Det han gjorde var en bevisst handling hvor han ga fullstendig blaffen i følgene for den unge jenta, selv om han visste hva han gjorde. Det kan ikke sammenlignes med at en voksen mann som ikke fikser eget liv ruser seg for å slippe unna egne tanker og følelser. Konsekvensene av det han har gjort kunne potensielt tatt hans eller andres liv, men han har ikke gått bevisst inn for å ødelegge andres liv slik Søviknes gjorde. Forsvarer på ingen måte det Northug har gjort, for det er forkastelig å blande rus og kjøring. Men det han har gjort er noe helt annet enn den overlagte og bevisste handlingen den første gjorde for å utnytte et barn til egen vinning. At Søviknes ble tatt tilbake i politikken sier alt om det partiet han tilhører og det sier dessverre også svært mye om norske politikeres vilje til å beskytte seg selv og "sine". At folket gir slike stemmer er enda mer uforståelig. Anonymkode: 8e6da...266
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Å sammenligne slike saker blir rett og slett for dumt, spesielt når du setter på de grinesmilefjesene etterpå. Perspektivet i de ulike sakene var at i den først var et en godt voksen mann som med vitende og vilje utnyttet en ung jente, knapt over den seksuelle lavalder, utnyttet sin maktstilling grovt. Det han gjorde var en bevisst handling hvor han ga fullstendig blaffen i følgene for den unge jenta, selv om han visste hva han gjorde. Det kan ikke sammenlignes med at en voksen mann som ikke fikser eget liv ruser seg for å slippe unna egne tanker og følelser. Konsekvensene av det han har gjort kunne potensielt tatt hans eller andres liv, men han har ikke gått bevisst inn for å ødelegge andres liv slik Søviknes gjorde. Forsvarer på ingen måte det Northug har gjort, for det er forkastelig å blande rus og kjøring. Men det han har gjort er noe helt annet enn den overlagte og bevisste handlingen den første gjorde for å utnytte et barn til egen vinning. At Søviknes ble tatt tilbake i politikken sier alt om det partiet han tilhører og det sier dessverre også svært mye om norske politikeres vilje til å beskytte seg selv og "sine". At folket gir slike stemmer er enda mer uforståelig. Anonymkode: 8e6da...266 Nå vet ikke du noe som helst om grunnen til at PN ruser seg, så det bør du la være å spekulere i. Jeg er forøvrig helt enig i at Søviknes aldri burde fått komme inn i varmen igjen, og at folk stemmer på ham og hans like er uforståelig. Anonymkode: 7913e...faa
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå vet ikke du noe som helst om grunnen til at PN ruser seg, så det bør du la være å spekulere i. Jeg er forøvrig helt enig i at Søviknes aldri burde fått komme inn i varmen igjen, og at folk stemmer på ham og hans like er uforståelig. Anonymkode: 7913e...faa Jeg har en del kjennskap til rus og rusproblematikk, også hos tidligere toppidrettsutøvere (men ikke PN). De som ruser seg i en slik situasjon har problemer med seg selv og eget liv. Det kan ikke sammenlignes med de som ruser seg en gang i ny og ne på en fest. Jeg håper inderlig at han får hjelp til hva enn han sliter med, for han er en mann med store ressurser som vil være viktig for mange andre i fremtiden, og enda mer om han nå lærer av det han har gjort. Anonymkode: 8e6da...266
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har en del kjennskap til rus og rusproblematikk, også hos tidligere toppidrettsutøvere (men ikke PN). De som ruser seg i en slik situasjon har problemer med seg selv og eget liv. Det kan ikke sammenlignes med de som ruser seg en gang i ny og ne på en fest. Jeg håper inderlig at han får hjelp til hva enn han sliter med, for han er en mann med store ressurser som vil være viktig for mange andre i fremtiden, og enda mer om han nå lærer av det han har gjort. Anonymkode: 8e6da...266 Men du vet uansett ingenting om PN, og gjør du det, mot formodning, vet du også at du holder kjeft om det du vet. Noe annet er sladder hvis du er privat, brudd på taushetsplikten om du er profesjonell. Anonymkode: 7913e...faa
Anonym bruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du vet uansett ingenting om PN, og gjør du det, mot formodning, vet du også at du holder kjeft om det du vet. Noe annet er sladder hvis du er privat, brudd på taushetsplikten om du er profesjonell. Anonymkode: 7913e...faa Som sagt, jeg vet ikke noe om PN. Men min kjennskap til de som misbruker rusmidler er at når de velger å ruse seg alene på denne måten, da har de det ikke godt. Festrus er ofte noe helt annet. Å si dette er ikke sladder, og jeg har ikke brutt noen taushetsplikt. Anonymkode: 8e6da...266
Blop Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du vet uansett ingenting om PN, og gjør du det, mot formodning, vet du også at du holder kjeft om det du vet. Noe annet er sladder hvis du er privat, brudd på taushetsplikten om du er profesjonell. Anonymkode: 7913e...faa Leser du det du siterer eller?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 På 15.8.2020 den 13.11, Anonym bruker skrev: Du ler så du griner? Av voldtekt og kjøring i ruset tilstand. Anonymkode: 8744f...e8d Enig, dette er jo sjukt. Jeg føler meg ikke særlig tilgivende overfor noen av dem. Anonymkode: 2763c...ccd
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 På 15.8.2020 den 13.25, Anonym bruker skrev: Jeg har en del kjennskap til rus og rusproblematikk, også hos tidligere toppidrettsutøvere (men ikke PN). De som ruser seg i en slik situasjon har problemer med seg selv og eget liv. Det kan ikke sammenlignes med de som ruser seg en gang i ny og ne på en fest. Jeg håper inderlig at han får hjelp til hva enn han sliter med, for han er en mann med store ressurser som vil være viktig for mange andre i fremtiden, og enda mer om han nå lærer av det han har gjort. Anonymkode: 8e6da...266 Han lærte ikke i 2014. Anonymkode: 2763c...ccd
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 På 15.8.2020 den 13.08, Anonym bruker skrev: Få litt perspektiv a. 😂😂😂 Anonymkode: 40142...428 Det var mye å le av du. Pinlig hi Anonymkode: 8d5f0...b8e
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han lærte ikke i 2014. Anonymkode: 2763c...ccd Nå vet jeg ingenting om PN, men det er ikke uvanlig med de som misbruker rus og som har andre problemer som ligger bak. Hvis man ikke tar tak i problemene som ligger bak rusmisbruket, da vil som regel også bruken fortsette, og dermed også de uheldige valgene de da tar, som dessverre ofte går utover andre. Nå bør det heller fokuseres på at han skaffer seg hjelp til å komme ut av rusmisbruket han har, at han får jobbet med hva det enn er han sliter med. Som tidligere nevnt, det er ikke helt uvanlig at en del toppidrettsutøvere kan få lignende problemer når de slutter med idretten. Det er da ofte en sammensatt problemstilling, en enormt livsendring og personlig sårbarhet som ofte ligger bak. Mange av dem går bl.a. fra en veldig tett oppfølging av et stort støtteapparat, ekstremt disiplinerte dager hvor absolutt alt er forhåndsplanlagt, hvor de blir "passet på" hele tiden - til at de står mer eller mindre alene, uten faste rammer for hverdagen, mye av annet nettverk forsvinner, ingen følger dem opp. Noen takler det helt fint, noen har tatt utdannelse underveis og har noe å falle tilbake på, noen har allerede jobbet bevisst mot en karriere på andre måter etter idretten, noen har et veldig tett nettverk privat utenom idretten. Men selv blant noen av disse er det noen som sliter. De som mangler en eller flere av disse faktorene kan få det enda tøffere. Ikke noe av dette unnskylder valg som setter andre personers liv og helse i fare. Men det er noe man bør ha i bakhodet, for det kan forklare det som uten slik informasjon kan synes kun som en egoistisk og dum handling. Min erfaring med de jeg kjenner og kjenner til er at de sliter med noe, men at de pga. sin tidligere posisjon ofte har høyere terskel for å søke hjelp for problemer av denne typen. Det er veldig synd. Mitt inntrykk er at Petter Northug er en person med store personlige ressurser, han har kunnskap både innen idretten og om annet han har lært og erfart gjennom idretten som har gode overføringsverdier til andre områder av folks liv og yrkesliv. Når han får jobbet seg ut av rusmisbruket vil han i tillegg sitte på en enorm personlig erfaring i tillegg, og alt dette tilsammen gjør at han kan bli en stor ressurs for andre på flere plan. Jeg håper han søker hjelp nå, for jeg tror han har mye å bidra med i årene fremover. (Og igjen, å sammenligne ham med den Frp-politikeren som utnyttet et barn for egen seksuelle vinning, det kan ikke sammenlignes!) Anonymkode: 8e6da...266
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Mine barn kunne vært på den veien der. Det PN gjorde var verre enn det søviknes gjorde, og jeg vil aldri tilgi ham. Anonymkode: ebbf9...0a2
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: (Og igjen, å sammenligne ham med den Frp-politikeren som utnyttet et barn for egen seksuelle vinning, det kan ikke sammenlignes!) Anonymkode: 8e6da...266 Nei, men PN risikerte faktisk andres liv. Både i 2014 og nå. Et hell at han ikke ble drapsmann begge gangene! Anonymkode: 2763c...ccd
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var mye å le av du. Pinlig hi Anonymkode: 8d5f0...b8e Jeg ler av idiotene her inne som elsker når noen driter seg ut så de kan velte seg rundt i velvære i egen moralske perfekte verden. Og å kjøre rusa uten skader er verre enn å ta med en drita mindreårig på rommet og ha sex mens man selv er gift. Nettopp mitt poeng, dere er idioter. Anonymkode: 40142...428
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ler av idiotene her inne som elsker når noen driter seg ut så de kan velte seg rundt i velvære i egen moralske perfekte verden. Og å kjøre rusa uten skader er verre enn å ta med en drita mindreårig på rommet og ha sex mens man selv er gift. Nettopp mitt poeng, dere er idioter. Anonymkode: 40142...428 Føles det godt? Fikk du et lite løft nå? Anonymkode: 8744f...e8d
Syngensang Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 Eg har ikkje tilgitt Søviknes. Northug strevar jo tydeligvis med eit eller anna, i midt hovud kan han få straffa si og gå vidare i livet. Men det bør vere i ei anna retning enn den han har hatt no.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ler av idiotene her inne som elsker når noen driter seg ut så de kan velte seg rundt i velvære i egen moralske perfekte verden. Og å kjøre rusa uten skader er verre enn å ta med en drita mindreårig på rommet og ha sex mens man selv er gift. Nettopp mitt poeng, dere er idioter. Anonymkode: 40142...428 Drap er verre enn voldtekt. Det var bare flaks at han ikke ble drapsmann. Når retten behandler skyldspørsmålet i en drapssak, ses det bort fra at gjerningsmannen var ruspåvirket - han dømmes som om han gjorde handlingene i fullt bevisst tilstand. Anonymkode: ebbf9...0a2
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 Jeg trenger vel ikke å tilgi Northug? Han er en kjendis ja, men en kriminell på lik linje med enhver straffedømt. Søviknes derimot, er en folkevalgt (huff) politiker. Han har påvirkningskraft i samfunnet. Og burde aldri fått komme tilbake Anonymkode: 38443...454
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 Det handler ikke om å tilgi eller ikke tilgi. Hvorfor skal vi, vidt fremmelde mennesker som ikke var involvert i dette tilgi noe? Jeg har ei venninne som kjørte i fylla, heldigvis gikk det bare utover henne selv. Jeg har aldri en gang tenkt tanken at det er noe jeg skal tilgi henne. Jeg har sagt til henne hva jeg mener om det, at det var en idiotisk ting å gjøre og at hun bør takke sin gud eller hva som helst hun tror på for at hun ikke traff noen andre og ikke ødela for noe andre enn seg selv. Men hun er fremdeles min venninne. Akkurat det samme ville jeg nok ha sagt til Petter Northug om jeg var i den posisjonen at jeg kunne sagt noe til ham. Men mens det for min venninne var en engangs-idiot-handling som følge av å ha drukket for mye der og da, og jeg er temmelig sikker på at hun aldri kommer til å gjøre det om igjen, er det mye som tyder på at for Petter N er det noe mer enn noe som "bare" skjedde der og da. Derfor håper jeg virkelig at han får hjelp, i tillegg til straffen han fortjener, fordi han tydeligvis har et problem som er dypere enn en engangshandling, og da hjelper det ikke bare med straff og følger, han må ha hjelp. Og så håper jeg at Norges Idrettsforbund også setter seg ned og ser hva som kan gjøres når det gjelder oppfølging av toppidrettsøvere (det samme kan jo gjelde artister og andre suksessrike personer som det plutselig blir still rundt) etter karrièren. For han er ikke den første og kommer ikke til å være den siste idrettsutøveren som havner i trøbbel når det stilner etter karrièren. Og jeg heier på både Petter og alle andre som har havnet i en sånn situasjon og håper virkelig at de kommer til å klare seg videre og ikke ende opp med å drikke seg ihjæl eller ta livet sitt i framtiden fordi de ikke takler overgangen. Men jeg har verken noe behov for å tilgi eller for å ikke tilgi en sak som denne. Anonymkode: 1270b...55a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #21 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Og så håper jeg at Norges Idrettsforbund også setter seg ned og ser hva som kan gjøres når det gjelder oppfølging av toppidrettsøvere (det samme kan jo gjelde artister og andre suksessrike personer som det plutselig blir still rundt) etter karrièren. For han er ikke den første og kommer ikke til å være den siste idrettsutøveren som havner i trøbbel når det stilner etter karrièren. Forskjellen på idrettsutøvere og artister (hvis du med artist mener musiker) er at hele apparatet duller med idrettsutøverne hvert minutt på døgnet mens de er aktive. De har trenere og coacher, dietister og idrettspsykologer. De får fysioterapi, samtaleterapi, kostholdsveiledning, massasje og til og med hypnose, for å hjelpe dem å prestere bedre. De blir veiledet i hvordan man jobber med konsentrasjonen sin, prestasjonsangsten sin, eller med hangen til avhengighets/ rusatferd. De blir voktet på ved hvert minste ubehag, en snue, en forstrukket muskel - alt er like viktig og skal dyrkes og kjæles med og pusles om. Og sponsorer og investorer betaler for hele bøtteballetten. Hvis det er sånn at «fallet» ned til et vanlig liv er for hårdt, så har de i alle fall fått tildelt verktøy nok til å håndtere det! En rockestjerne har ingen undervisere eller coacher, heller ingen som veileder dem i å passe på helsa si eller som gir dem dag-til-dag-oppfølging på instrumentet sitt. Ingen sponsorer betaler for reiser, øvingsrom og lærerkrefter. Ingen investerer i kroppen deres, ryktet deres eller kreativiteten deres. Dersom de har et uttrykksbehov vil de skrive låtene, men for å komme ut og bli hørt må de ha popularitet og gjennomslagskraft. Ingen PR-byrå får betalt med andres penger for å ta jobben med å promotere vedkommende. Artisten må selv bla opp der. Betale manager, betale markedsføring, betale for å reise på turneer og for å leie øvingslokaler, ingen sponsor stiller med nye gitarer og trommesett bare for å få publisitet. Hver kveld skal de utøve sin kunst - ikke bare løpe fort, men vise sitt sjeleliv! - og dersom de går på snørra etter noen år i bransjen, blir de avfeid som nytelsessyke og dekadente «sånn som alle i showbiz». Mens de bortskjemte persillebladene i idretten, de beholder sponsorene lenge etter at de har sluttet å være aktive - Northug signerte en avtale så seint som i fjor - og skulle alt annet slå feil, kan de sette navnet sitt på en sportstøykolleksjon og fortsatt tjene gryn. IKKE sammenlign de to tilværelsene! Anonymkode: 2763c...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå