Gå til innhold

Noen som har flyttet middagstid til kveld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har alltid spist middag i 16-17-tiden, mest rundt kl. 16-16.30. Det har passet best med små barn, så litt større barn og treninger osv, og i forhold til at vi har jobbet litt fleksibelt for at det skal være en voksen hjemme fra kl. 15-15.30 av hver dag. Nå har derimot barna blitt store, minste er 11 år og den eneste som går på en aktivitet som krever at vi kjører. De andre ordner seg selv. Vi har gått tilbake til normal arbeidstid og er ikke hjemme før i 16-16.30-tiden, og da er det stress og gå rett i gang med middagen. Så vi lurte på å flytte hele måltidet til rundt 19-20 i stedet, altså bytte om på kvelds og middag. Fungerer det greit? Jeg tenker da på om det blir for mye mat for tett oppi leggetid og om det vil påvirke søvnen. Noen erfaringer?

Anonymkode: 051fb...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en mellomting mellom 16 og 20? Personlig liker jeg ikke å spise etter kl 18, særlig ikke tung mat, men det er klart det må være opp til hver enkelt hva som fungerer best. Ingen fasit på dette, dere må gjøre det som passer for dere

Anonymkode: 5a2da...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag når det passer. Noen ganger er det kl 16, andre ganger først kl 20, alt ettersom når vi kommer hjem fra jobb og når barna trener. Spiser vi middag kl16, spiser vi brød el før leggetid, spiser vi middag kl 20, spiser barna brød før trening.  Aldri tenkt at søvnen påvirkes av hva vi spiser når. 

Anonymkode: b76bc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle skrubbsultne når vi kommer hjem å er i dårlig humør alle sammen. Da ble det til dårlige løsninger som gikk veldig kjapt til middag. Nå har vi endret på dette å spiser heller skiver når vi kommer hjem også har vi middag ca 19.00 da har jeg mye mer energi til å lage skikkelig mat 

Anonymkode: 7376d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser aldri middag etter 18,syns ikke det er så all right. Men kan man ikke bare skyve litt på middagen da? Ta en frukt eller noe lett snacks i mellom, og så middag kl 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Spiser aldri middag etter 18,syns ikke det er så all right. Men kan man ikke bare skyve litt på middagen da? Ta en frukt eller noe lett snacks i mellom, og så middag kl 18?

Problemet er at ingen av oss blir skikkelig mett av frukt/snacks, og alle er skrubbsulten i 16-tiden. I tillegg rekker jeg å bli sulten igjen hvis jeg spiser f.eks. kl 17.30-18. Så da blir det for mange måltider (og kalorier) i stedet for å heller spise et par skiver i 16-tiden og så middag rundt 19.30. Vi får vel egentlig bare prøve et par uker og se om vi trives med det.

HI

Anonymkode: 051fb...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid spist "sen" middag. Ungene tar seg ei skive eller noe annet når de kommer hjem fra skolen, og vi når vi kommer hjem, om vi er sultne. Det kan være ei skive eller to, en banan eller noe annet. Så spiser vi middag senere på kvelden alt etter når det passer. Tror aldri vi har spist middag før klokka 18.00,  ofte kan den bli både sju og halv åtte, og åtte nå som ungene har blitt litt større. 

Anonymkode: 8956c...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller de jeg kjenner som har spist sene middager har vært litt overvektige. For meg er sen middag ikke et alternativ, jeg spiser sjelden etter 1800. 

Anonymkode: 190a1...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det i mange år. Middag er eneste måltider der vi prøver å være samlet alle sammen rundt bordet. Med voksne somjobber turnus,unger er med venner har besøk og ulike treninger fant vi ut at det var bedre å ta middagen som kveldsmat. Passet oss mye bedre enn at ungene måtte avbryte lek, forte seg med å spise før en trening osv. På denne måten samlet vi oss og det ble starten på kvelden. 
Jeg har laget middag noen ganger til normal tid nå som vi bar har blitt halvparten så mange som vi var da vi begynte med dette. Da har begge ungene spurt når vi skal ha middag når kvelden kommer, de vil ha varmmat. At vi hadde middag til «normaltid» hadde de glemt og vanen var der at middag var kveldsmaten. Det var starten på kveldsrutinene våre. Så i skrivende stund er pizzaen akkurat tatt ut av ovnen. Litt senere enn planlagt, men sofaen var veldig god etter en slitsom dag på jobb og eneste unge som er hjemme nå koste seg på rommet. Så tror vi tar middagen i sofaen med dyna rundt oss. Mulig jeg ellerr vi sovner der også.  (Skjer vel en gang i skuddåret akkurat det, men nå frista det)

Anonymkode: 66c55...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aller de jeg kjenner som har spist sene middager har vært litt overvektige. For meg er sen middag ikke et alternativ, jeg spiser sjelden etter 1800. 

Anonymkode: 190a1...d22

Vi byttet kvelds og middag. Ingen av oss er overvektige. Sjelden vi spiser før 19.

Anonymkode: fce14...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for flere år siden. Vi spiser rundt 18/19. Det er fordi vi ønsker å samle så mange som mulig av familiemedlemmene til middag. Syns det er helt topp!

Anonymkode: a0925...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid spist middag ca 18.00. Jeg er ikke hjemme fra jobb før 17.00. Før, da barna var små, var middag kveldsmat. Nå er de større og spiser ofte ei skive eller en youghurt med nøttemix før de legger seg

Anonymkode: 88bd6...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aller de jeg kjenner som har spist sene middager har vært litt overvektige. For meg er sen middag ikke et alternativ, jeg spiser sjelden etter 1800. 

Anonymkode: 190a1...d22

Haha dagens dummeste kommentar! Vi spiser middag ca 19-19.30 å både jeg og sønnen min er slanke. Sønnen min er nesten for tynn egentlig selv om han spiser normalt.

Anonymkode: 7376d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver sommer er vi flere uker i Spania, og da bytter vi om måltidene. Rett og slett fordi det er for varmt å lage og spise mat klokken 17. Og hvis vi skal spise ute på gode lokale restauranter åpner de ofte ikke middagsserveringen før kl 20.00.

Det har aldri vært noe problem for hverken barn eller voksne. Fungerer kjempe fint for oss. 

Anonymkode: 5a967...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha dagens dummeste kommentar! Vi spiser middag ca 19-19.30 å både jeg og sønnen min er slanke. Sønnen min er nesten for tynn egentlig selv om han spiser normalt.

Anonymkode: 7376d...0ef

Vi spiser middag om kvelden, ingen her som er overvektige. 

Anonymkode: 4aeb7...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alltid spist middag i 16-17-tiden, mest rundt kl. 16-16.30. Det har passet best med små barn, så litt større barn og treninger osv, og i forhold til at vi har jobbet litt fleksibelt for at det skal være en voksen hjemme fra kl. 15-15.30 av hver dag. Nå har derimot barna blitt store, minste er 11 år og den eneste som går på en aktivitet som krever at vi kjører. De andre ordner seg selv. Vi har gått tilbake til normal arbeidstid og er ikke hjemme før i 16-16.30-tiden, og da er det stress og gå rett i gang med middagen. Så vi lurte på å flytte hele måltidet til rundt 19-20 i stedet, altså bytte om på kvelds og middag. Fungerer det greit? Jeg tenker da på om det blir for mye mat for tett oppi leggetid og om det vil påvirke søvnen. Noen erfaringer?

Anonymkode: 051fb...70d

Jeg syns ikke middag kl 1900-2000 er seint. Jeg legger meg jo ikke FØR Kveldsnytt, liksom. 

Anonymkode: 0be1b...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aller de jeg kjenner som har spist sene middager har vært litt overvektige. For meg er sen middag ikke et alternativ, jeg spiser sjelden etter 1800. 

Anonymkode: 190a1...d22

Tror du blander «sen middag» med «for mye middag».

Anonymkode: 0be1b...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver alle med hest, så om vi skal rekke å ri før mørket om kvelden må middagen bli sen. Vi spiser noe kjapt etter skole og jobb, middag blir mellom 19 og 21. Det funker fint her 😊

Anonymkode: 11063...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...