Gå til innhold

Tenåringer og sykkelhjelm.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser veldig mange tenåringer uten sykkelhjelm. Det jeg synes er rart er at disse ungene er vokst opp med hjelm og det burde være like naturlig som bilbelte.

Hvilke kamper velger man, mange som sykler avgårde med hjelm på slik at foreldre tror de sykler med. Men ser jo de har den hengende på rattet raskt.

Hvis din tenåring sykler uten....hva gjør man?

Anonymkode: dfb76...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hva gjør man? Man gir beskjed om hvilke regler som gjelder i heimen. 

Anonymkode: d5c07...dd8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, hva gjør man? Man gir beskjed om hvilke regler som gjelder i heimen. 

Og da tror du blindt på at hjelmen blir brukt uansett?

Skrevet
3 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Og da tror du blindt på at hjelmen blir brukt uansett?

På ingen måte! Når barna har blitt tenåringer er tiden forbi da man kan sette effektive ultimatum og komme fint fra det. Man gir tydelige  beskjeder og håper at oppdragelsen sitter noenlunde og at den tiden der man tenker på mors formaninger som noe fornuftig vender tilbake på et tudspunkt. Og man erkjenner at tenåringer opponerer for opponeringens del. Og man håper at de ikke har drept seg før teåringstrassen går over. 

Skrevet

Mine ser heldigvis viktigheten av hjelm, både på sykkel og sparkesykkel. 

Anonymkode: 0fc88...b7a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte! Når barna har blitt tenåringer er tiden forbi da man kan sette effektive ultimatum og komme fint fra det. Man gir tydelige  beskjeder og håper at oppdragelsen sitter noenlunde og at den tiden der man tenker på mors formaninger som noe fornuftig vender tilbake på et tudspunkt. Og man erkjenner at tenåringer opponerer for opponeringens del. Og man håper at de ikke har drept seg før teåringstrassen går over. 

Godt skrevet😃

Skrevet

Mine tenåringer bruker faktisk hjelm. Jeg er sikker fordi jeg innimellom kjører forbi dem når de sykler, f.eks. på vei til butikken, og da har de hjelmen på slik som da de gikk hjemmefra. 13 og 16 år. Vi har alltid hatt en retorikk rundt at bare idioter sykler uten hjelm, og selvfølgelig vært gode rollemodeller selv, så tror det har påvirket dem.

Anonymkode: 10837...03b

Skrevet

Uten hjelm er uaktuelt. Takk og lov (litt feil i si her men ikke misforstå) en kompis av sønnen var i en alvorlig ulykke med hjelm. Hjelmen gjorde jobben sin. Han ble alvorlig skadet men klarer seg fint. I etterkant av ulykken fikk de ambulansefolkene på skolen OG hjelmen som var sprekt og delt i to. De fikk se bilder av gutten (ned hans samtykke) DETTE KUNNE VÆRT HODESKALLEN DIN var budskapet. Det gjorde voldsomt inntrykk så her sykler ALLE med hjelm nå. Det er virkelig fint å se. De sier også fra til hverandre om de slurver. Hjelm redder liv. 

Anonymkode: 6d641...53c

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine ser heldigvis viktigheten av hjelm, både på sykkel og sparkesykkel. 

Anonymkode: 0fc88...b7a

Det sier mange foreldre. Likevel er det maaange tenåringer som kommer syklende til skolen med hjelmen på rattet. De gjorde nok ikke det da de sa hadet til foreldrene.....

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg ser veldig mange tenåringer uten sykkelhjelm. Det jeg synes er rart er at disse ungene er vokst opp med hjelm og det burde være like naturlig som bilbelte.

Hvilke kamper velger man, mange som sykler avgårde med hjelm på slik at foreldre tror de sykler med. Men ser jo de har den hengende på rattet raskt.

Hvis din tenåring sykler uten....hva gjør man?

Min MÅ ha sykkelhjem, han er 15, vi er veldig nøye med det, men både jeg og faren har sett han bare har hatt hjelmen på styre og ikke brukt det og sagt det flere ganger at han må bruke hjelm, men går ikke inn.

Anonymkode: b290c...b52

Skrevet

Her er det veldig varierende om de bruker eller ikke. 
De er flink med hjelm når det er litt mørkt om morran, da kommer den på og forblir på igjennom hele vinteren. Men i den lyse tiden er de ikke flinke. Jeg har gitt opp den  kampen, de vet hva jeg mener og jeg har sagt at om jeg ser eller får høre rykter om at der har hjelpen hengende på styret så gis sykkelen bort på finn. Dette syns jeg er enda værre enn å ikke ha den på seg. Jeg sykler til jobb rett ved en barneskole og en ungdomskole, det er ekstremt mange barn som har den på styret. Disse sykler ofte fortere og ikke like flinke i trafikken som de uten, så utifra detjeg har sett så virker det som ungene er mer forsiktige når de ikke har en hjelm på seg fra start. Sikkert ikke noe hold i dette, men det inntrykket jeg har fått. 

Jeg er heller ikke det beste eksemplet til tider. Jeg er ganske lik ungene som får på meg hjelpen når mørket begynnerr å komme. Var veldig flink i mange år, så glapp det. Tar meg i det flere ganger, så glemmes det igjen. 

Anonymkode: bcbc1...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...