Gå til innhold

Apropos det å få dyre ting som barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av Gant tråden,

Ser mange skriver at de ikke vil la sine håpefulle bli vant med forbruk, med at de bare "får" dyre klær og telefoner osv fordi det vil føre til potensielle luksusfellenkandidater senere i livet.

Jeg er snart 50 og har da sett mange venner og bekjente opp i gjennom livet. Og de av mine venner som har fått mye og blitt litt bortskjemte hjemmefra er jevnt over de som har klart seg best. Akkurat som om de også har mer forventninger til livet sitt og hva de skal få til. Noen har selvfølgelig også fått hjelp til å etablere seg.

Jeg er slett ikke sikker på om det å være heldig og litt bortskjemt egentlig er noe problem i det hele tatt. Mange kommer med argumentet hva med når de flytter hjemmefra? Vel, de fleste studenter jobber endel, jeg selv hadde det helt utmerket som student økonomisk.

Tror egentlig at de barna som har foreldre som investerer både i fine ting og selvfølgelig er engasjerte og omsorgsfulle foreldre har alle forutsetninger i livet.

Anonymkode: 0db1e...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Kjenner to luksusfellen kandidater. Begge vokste opp med svært lite og foreldre med dårlig økonomisk sans. Når de oppdaget kredittkort gikk det til helvete. 
Viktigste er å lære ungene om penger, planlegge og disponere. Mine kan få dyre ting de, men ikke peke og få. Jeg sier alltid at det har vi ikke råd til nå og så må fe vente til «jeg får råd». Jeg har egentlig veldig god økonomi. Ungene vet ikke det. 

Anonymkode: 95455...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inspirert av Gant tråden,

Ser mange skriver at de ikke vil la sine håpefulle bli vant med forbruk, med at de bare "får" dyre klær og telefoner osv fordi det vil føre til potensielle luksusfellenkandidater senere i livet.

Jeg er snart 50 og har da sett mange venner og bekjente opp i gjennom livet. Og de av mine venner som har fått mye og blitt litt bortskjemte hjemmefra er jevnt over de som har klart seg best. Akkurat som om de også har mer forventninger til livet sitt og hva de skal få til. Noen har selvfølgelig også fått hjelp til å etablere seg.

Jeg er slett ikke sikker på om det å være heldig og litt bortskjemt egentlig er noe problem i det hele tatt. Mange kommer med argumentet hva med når de flytter hjemmefra? Vel, de fleste studenter jobber endel, jeg selv hadde det helt utmerket som student økonomisk.

Tror egentlig at de barna som har foreldre som investerer både i fine ting og selvfølgelig er engasjerte og omsorgsfulle foreldre har alle forutsetninger i livet.

Anonymkode: 0db1e...41a

Det blir klart synsing.., Så kan synse tilbake. Vi fikk dyre ting, ferier og merkeklær som bare det. Vi er 3 søsken. Av oss 3 har 2 stk 0 økonomisk forståelse og skjønner ikke at dyre ferier, klær og duppeditter ikke går overens med studietid/etableringsfase og deltidsjobb. 
 

De har kredittgjeld og får «hjelp» fortsatt av foreldrene våre. En på 23 og en på 31..... For mange er det ikke lett å gå fra «trenger ikke tenke på penger» til å spise nudler på hybel i en uke og jobbe i ferier.  Lurer på kår de noen gang skal bli voksne...

Anonymkode: 7461b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Foreldre med dårlig økonomisk sans finnes blant både rik, fattig og de midt i mellom. På samme måte kan de alle lære barna sine om økonomi på en måte som gjør at de alle klarer seg greit. Jeg har venner fra alle grupper økonomisk bakgrunn, og de aller fleste klarer seg fint. De som ikke klarer seg fint er de som ikke lærte noe om dette hjemme. En av de kommer fra en velstående familie og forventer fortsatt at det er foreldrenes jobb å forsørge han i en alder av 47 år. Min mor oppdro 3 barn i fattigdom, og alle klarer seg fint i dag med lederstillinger. Med dette er jeg delt

Anonymkode: 80800...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er delt. Foreldre med dårlig økonomisk sans finnes blant både rik, fattig og de midt i mellom. På samme måte kan de alle lære barna sine om økonomi på en måte som gjør at de alle klarer seg greit. Jeg har venner fra alle grupper økonomisk bakgrunn, og de aller fleste klarer seg fint. De som ikke klarer seg fint er de som ikke lærte noe om dette hjemme. En av de kommer fra en velstående familie og forventer fortsatt at det er foreldrenes jobb å forsørge han i en alder av 47 år. Min mor oppdro 3 barn i fattigdom, og alle klarer seg fint i dag med lederstillinger. Med dette er jeg delt

Anonymkode: 80800...4ff

Nettopp. Poenget er unge må forstå at ting ikke er gratis. Selv om jeg kan kjøpe en genser til 2000 kr til poden utenom jul og bursdag... Betyr ikke at han får den «gratis». Må læres litt i prosessen også.

Anonymkode: 7461b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir klart synsing.., Så kan synse tilbake. Vi fikk dyre ting, ferier og merkeklær som bare det. Vi er 3 søsken. Av oss 3 har 2 stk 0 økonomisk forståelse og skjønner ikke at dyre ferier, klær og duppeditter ikke går overens med studietid/etableringsfase og deltidsjobb.

Anonymkode: 7461b...f80

Hva er det som gjør at folk med normal IQ (?) ikke forstår at det må være sammenheng mellom inntekter og utgifter? Er ikke det åpenlyst?

Anonymkode: f5a95...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Det handler vel og om at mange som har foreldre med bra økonomi også får noe hjelp i etableringsfasen. Og at foreldre som har råd til å gi barna sine det beste også gjerne har jobber og utdannelse og formidler viktigheten av å lære seg å jobbe for ting.

Men det er klart det blir synsing og svogerforskning. Jeg synes likevel at det er et mønster blant mine bekjente at de som er heldig tidlig i livet også fortsetter å være blant de "heldige"

Anonymkode: 0db1e...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som gjør at folk med normal IQ (?) ikke forstår at det må være sammenheng mellom inntekter og utgifter? Er ikke det åpenlyst?

Anonymkode: f5a95...816

Poenget er vel mer at dersom du får mye, uten å måtte yte... Så gidder du vel ikke det når du blir voksen heller. Foreldrene mine hadde høye lederstillinger, søsknene mine har «normal» lønn og stillinger. Men de ønsker vel samme livsstil vi hadde hjemmefra. Hva vet jeg? Viktig å koooose seg... i tillegg « hjelper» jo foreldrene mine dem økonomisk hele tiden.. Så de kjenner ikke egentlig konsekvensen.

Så å være bortskjemt er ikke ensbetydende med å klare seg godt som HI har erfaring med.

Skjemm gjerne bort unga, men med litt forbehold. Vær ærlig om økonomi og det er ingen menneskerett å ha en genser til 1000 kr.

Anonymkode: 7461b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Inspirert av Gant tråden,

Ser mange skriver at de ikke vil la sine håpefulle bli vant med forbruk, med at de bare "får" dyre klær og telefoner osv fordi det vil føre til potensielle luksusfellenkandidater senere i livet.

Jeg er snart 50 og har da sett mange venner og bekjente opp i gjennom livet. Og de av mine venner som har fått mye og blitt litt bortskjemte hjemmefra er jevnt over de som har klart seg best. Akkurat som om de også har mer forventninger til livet sitt og hva de skal få til. Noen har selvfølgelig også fått hjelp til å etablere seg.

Jeg er slett ikke sikker på om det å være heldig og litt bortskjemt egentlig er noe problem i det hele tatt. Mange kommer med argumentet hva med når de flytter hjemmefra? Vel, de fleste studenter jobber endel, jeg selv hadde det helt utmerket som student økonomisk.

Tror egentlig at de barna som har foreldre som investerer både i fine ting og selvfølgelig er engasjerte og omsorgsfulle foreldre har alle forutsetninger i livet.

Anonymkode: 0db1e...41a

At dine rikeste venner klarer seg best er vel ikke akkurat rocket science. Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri forstått det med at «vi skal maks bidra med 200kr til en genser, resten får de spare til selv»! (Dersom de har økonomi til det vel og merke). 
For meg finnes det ingen korrelasjon mellom det å kjøpe en dyr genser til sønnen min, og at han dermed sagt forventer at livet skal være en vals på ei gullbelagt bru. 
Det er fullt mulig å eie (få) dyr genser og samtidig være veloppdragen og hardtarbeidende. 
Han vet godt hva høyere utdanning er, og ønsker dette selv, og jobber hardt med skolearbeid. Han vet godt at vi kan ha hytte og hus fordi vi har studert og jobbet hardt.

Anonymkode: 4d2f4...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pashla skrev:

At dine rikeste venner klarer seg best er vel ikke akkurat rocket science. Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig...

Ja du har selvfølgelig rett i det. 

Anonymkode: 0db1e...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...