Gå til innhold

Dårlig selvbilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanskelig å starte dette innlegget. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med det, men må ha det ut et sted. De siste årene har det negative synet på meg selv blitt verre og verre. Da jeg var i tidlig 20-årene var livet mye bedre tross en del store utfordringer og problemer med helsen. Jeg var i et miljø hvor jeg trivdes godt med masse gode folk rundt meg, jobben var super og jeg var fornøyd med den jeg var. Etterhvert som jeg ble eldre har alle flyttet, fått familier, byttet jobber og miljøet er helt spredd. Kontakten er der fortsatt, men det er sjelden vi treffes ettersom alle er bosatt ulike steder i Norge. 

Jeg flyttet også, fikk familie og byttet jobb. I starten gikk det bra, men ettersom årene har gått er jeg mer og mer utilpass her jeg bor og med mange jeg omgås med. Alle er hyggelige, men jeg passer ikke inn her. Ethvert møte med nye mennesker fører til langvarige indre analyser av meg selv, og jeg kommer alltid ut som taperen. Jeg er ikke pen nok, trent nok, hyggelige nok, interessant nok, morsom nok osv. Følelsen av å bli sett på fordi noe er feil med meg er der hele tiden. Jeg har mest lyst til å gjemme meg inne, men av hensyn til barna mine må jeg omgås andre. Alle virker til å ha alt på stell hele tiden. 

Familien min er ganske kritisk til hverandre. Etterhvert valg jeg har tatt fra jeg var liten har vært under den kritiske lupen. Valg av utdanning, kjæreste, antall barn, alder på barna, jobb osv. Det er ikke unormalt å få høre kritikk fra familien min, og en del har veldig sterke meninger om hva som er best for andre. Dette gjør usikkerheten større, mister ofte motivasjonen til å gjøre noe fordi jeg vet det kommer reaksjoner hver gang jeg prøver noe. 

Anonymkode: cb723...d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler en tur til fastlege. Hør om henvisning til psykiatrisk sykepleier i kommunen. Tror det kan være godt for deg å få snakket om dette og få hjelp til å plassere ting der det hører hjemme. 

Anonymkode: 3c067...81b

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler en tur til fastlege. Hør om henvisning til psykiatrisk sykepleier i kommunen. Tror det kan være godt for deg å få snakket om dette og få hjelp til å plassere ting der det hører hjemme. 

Anonymkode: 3c067...81b

Hjelper ikke en dritt.

Anonymkode: 59748...c79

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke en dritt.

Anonymkode: 59748...c79

Er det noe du har bestemt deg for? 
Du må ta tak i deg selv. Spiller det virkelig noen rolle hva andre tenker om ditt liv? Ditt utseende? Hvor ofte du trener? Du LAR det påvirke deg, men du må bare drite i det. Ta kontroll. Det er ditt liv, du bestemmer hva som er best for deg! Å sammemligne seg selv med andre er et håpløst prosjekt. Men bare du kan snu tankene dine. Og få hjelp om du ikke klarer det på egenhånd. 

Anonymkode: 7336a...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...