Gå til innhold

Antrekk 1. Skoledag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har barn som skal starte på skolen nå, hva skal barnet ha på seg 1. Skoledag? Usikker på om det er vanlig å pynte seg mye?

Anonymkode: d62e7...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skal frøkna ha olaskjørt, Levis t-skjorte, olajakke og joggesko med silkelisser. 

Er alltid noen som pynter seg med lange kjoler, pensko osv. Men det er jo så upraktisk da de skal ut å leke osv. Må liksom finne en balansegang mellom hva som ser ok ut og hva som er praktisk. 

Anonymkode: 66e79...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten skal ha jeans shorts, blå t-skjorte og en vindjakke. Fine og nye hverdagsklær  

Har aldri sett noen som er stivpyntet fleste skoledag. 

Anonymkode: d9dc6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha på hverdagskjole og sandaler. Pene joggesko hvis det er litt dårligere vær.

Anonymkode: 4bf58...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos alle mine tre har så og si alle kommet i hele og pene (nye) hverdagsklær. Av rundt 50-60 elever på trinnet er det alltid noen få som kommer i slitte joggebukser, som er forståelig ut fra sosioøkonomiske forhold. Og det er ytterligere 2-3 som har kledd seg som om de skal til fotografen og ta bilde i penstasen, noe som et aldeles upraktisk. På skolen vår er det ikke lov med utesko inne, og ene jenta, stakkars, hadde nye conversesko med snøring til litt under knærne. 

Anonymkode: d775d...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her startet de i går.

Var et par-tre stykker som var stivpyntet, ser ut som de skal i selskap, men de fleste har pent hverdagstøy.

Litt penere tøy enn på en vanlig skoledag, hverdagskjoler på de fleste jentene og de fleste guttene hadde en litt pen bukse eller shorts og enten en ny t-skjorte eller en kortarmet skjorte.

Min jente hadde dongeriskjørt, en strikket topp og sandaler, collegejakke på morgenen som fort ble dyttet i sekken for det var fantastisk vær.

Anonymkode: d26a1...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.klassingen fikk velge seg nye klær på butikken i går. Han hater alt som kan stramme, så ble en relativt pen joggebukse, t-skjorte og nye sokker. Er meldt ganske varmt på mandag, så stor sjanse for at det blir shorts i stedet for bukse. 

Anonymkode: 4d75c...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får mine nye hverdagsklær som de har på seg første skoledag. Vi unngår joggedresser første skoledag og stivpyntet, men lander på en mellomting som er behagelig og som kan brukes på skolen til vanlig. 

Anonymkode: db9cb...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går for helt vanlige hverdagsklær, har handlet inn litt nytt og hun kan velge selv hva hun vil gå i. Hun skal ikke pynte seg, bare ha på seg som er helt og pent som hun trives i. F.eks en sommerkjole eller en 3/4 shorts med en søt t-skjorte til. Skal vaske joggeskoene og sandalene i helgen så de blir fine. 

Anonymkode: f3205...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt ar kjole og skjørt ansees som hverdagsklær. Må være svært upraktisk når man skal leke. 
Barna mine tar på hverdagstøy, men det er nytt (utenom sko og ytterjakke). 

Anonymkode: b7432...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri skjønt ar kjole og skjørt ansees som hverdagsklær. Må være svært upraktisk når man skal leke. 
Barna mine tar på hverdagstøy, men det er nytt (utenom sko og ytterjakke). 

Anonymkode: b7432...21f

Mine jenter har brukt hverdagskjoler utrolig mye, og ihvertfall første dag i 1.klasse, da hadde nesten alle jentene kjole. 

Ellers brukte de når de var yngre de billige bomullskjolene fra hm med en tights under, kort tights om sommeren og lang om vinteren. De har selvfølgelig alltid hatt bukser også, men synes kjole og tights var mye mer behagelig. 

Men de sluttet jo med det etter et par år på skolen da, nå som de er 11 og 13 år går de stort sett i shorts eller bukse, men skjørt og kjole innimellom. 

Anonymkode: d26a1...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjørt og fin singlet, og nye sko. Han har valgt alt selv når vi var å handlet i går. Også fått ny hårpynt og øredobber. Jeg har en jente som bare går i kjole eller skjørt, så det er fine hverdagsklær for henne.

Anonymkode: 58eeb...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten skal ha jeans shorts, blå t-skjorte og en vindjakke. Fine og nye hverdagsklær  

Har aldri sett noen som er stivpyntet fleste skoledag. 

Anonymkode: d9dc6...f5d

Har sett det én gang, på vgs. En pen ung mann i slips og skjorte. Men det viste seg at han går sånn kledd hver dag.

Anonymkode: e9626...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri skjønt ar kjole og skjørt ansees som hverdagsklær. Må være svært upraktisk når man skal leke. 
Barna mine tar på hverdagstøy, men det er nytt (utenom sko og ytterjakke). 

Anonymkode: b7432...21f

Kjole og skjørt er da ikke upraktisk å leke i, hvorfor mener du det? Det er ikke åletrange, korte skjørt eller fotsid kjole med 25 knapper i ryggen det er snakk om da. Barnekjoler/skjørt er stort sett myke, gode, knelengde og helt supert å leke og bevege seg i.

Anonymkode: f3205...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye hverdagsklær. Skjørt om det er varmt bukse om det er kaldt. Her er det mye lek første dagen så langt skjørt og pensko funker ikke for mitt barn. 

Anonymkode: 90109...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjole og skjørt er da ikke upraktisk å leke i, hvorfor mener du det? Det er ikke åletrange, korte skjørt eller fotsid kjole med 25 knapper i ryggen det er snakk om da. Barnekjoler/skjørt er stort sett myke, gode, knelengde og helt supert å leke og bevege seg i.

Anonymkode: f3205...e42

Min hater dette ved lek. Hun synes det er i veien. Mulig min er litt mer aktiv enn din da. Hun nekter kjoler, kan til nød ha skjørt om det er lårkort og ikke for mye sving. 

Anonymkode: 90109...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min hater dette ved lek. Hun synes det er i veien. Mulig min er litt mer aktiv enn din da. Hun nekter kjoler, kan til nød ha skjørt om det er lårkort og ikke for mye sving. 

Anonymkode: 90109...08f

Det er nok bare hva de liker, hva de er vant med osv.

Mine jenter brukte veldig mye sånne sett som dette da de var yngre, og det er ingenting å si på aktiviteten ;) Ikke noe problem å hverken løpe, turne, klatre eller leke aktivt på andre måter i slike klær. Mine synes de var mykere å leke i enn f.eks dongeribuker.

https://www2.hm.com/no_no/productpage.0912312011.html

Anonymkode: d26a1...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alltid vært chinos ( hvis varmt så shorts i chinos stil) med skjorte til. I år blir det visst rosa skjorte og beige shorts til 7 klassingen. 9 klassingen tar vel det han finner. De går nesten kun i skjorte begge to så blir vel skjorte og shorts der og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok bare hva de liker, hva de er vant med osv.

Mine jenter brukte veldig mye sånne sett som dette da de var yngre, og det er ingenting å si på aktiviteten ;) Ikke noe problem å hverken løpe, turne, klatre eller leke aktivt på andre måter i slike klær. Mine synes de var mykere å leke i enn f.eks dongeribuker.

https://www2.hm.com/no_no/productpage.0912312011.html

Anonymkode: d26a1...8e0

Tenker også at det er hva de liker. Har ei på 6 år, som kun går i kjole og skjørt, og ei på 5 år, som kun vil ha bukse eller shorts.

Anonymkode: 58eeb...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal begge de to som bor hjemme ha på seg nye hverdagsklær. Hun som skal begynne på 6.trinn skal ha sort tights og en Harry Potter hettegenser. Fikk nye lilla Adidas-sko i sommer. De skal få seg en vask. 😉 Hun er skaterjente, og bruker bare hoodies og myke tights eller joggebukser.

Han som skal begynne på ungdomsskolen skal ha svart Nike hettegenser og (hold dere fast!) Hummel treningsbukse og Adidas joggesko. (Ingen merke-matching her altså! 😂👍🏻)

Han som skal flytte hjemmefra ( 💔) for å gå andre året på videregående tar vel det han finner sånn i farta! 🤷🏼‍♀️
 

Da de begynte på 1. trinn var det lite stivpynting. Men jeg husker begge gutta hadde på seg skjorter og nye jeans. Jenta hadde på seg en enkel bomullskjole og Frozen-tights. Ser generelt lite stivpynta førsteklassinger her. Men vi bor på bygda, mulig det har noe med saken å gjøre? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er stivpyntet her, men de fleste jentene har kjole eller skjørt på og guttene har stort sett ny t- skjorte eller skjorte.

Anonymkode: e0671...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min hater dette ved lek. Hun synes det er i veien. Mulig min er litt mer aktiv enn din da. Hun nekter kjoler, kan til nød ha skjørt om det er lårkort og ikke for mye sving. 

Anonymkode: 90109...08f

Det kommer nok mer an på hva man liker mer enn at det er upraktisk med kjole eller skjørt. 

Min gutt har en venninne som er en skikkelig tøffing. Klatrer høyere og løper fortere enn gutta, og stiller i kjole og glitter nærmest hver dag. 

 

Anonymkode: d9dc6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok mer an på hva man liker mer enn at det er upraktisk med kjole eller skjørt. 

Min gutt har en venninne som er en skikkelig tøffing. Klatrer høyere og løper fortere enn gutta, og stiller i kjole og glitter nærmest hver dag. 

 

Anonymkode: d9dc6...f5d

Mitt svar var til en som mente det ikke var upraktisk.

Altså, bukse eller kjole er altså er personlig valg på hva man liker. Min liker det ikke. Jeg fortalte hva som gjelder hos oss, hun jeg svarte delte hva som foretrekkes hos seg. 
Utgangspunktet mitt var, hvorfor stille spørsmål ved hva enkeltindividet mener om skjørt liksom, det er bare en mening. 

Anonymkode: 90109...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har variert i skiktet «pent hverdagstøy» til «bursdagsklær». Hadde kjøpt inn penbukser til guttene i år, men det ser ut som vi må finne frem noen pene shorts☀️

Anonymkode: 4e200...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...