Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 De anbefaler folk å holde seg borte fra uforsvarlig festing. Hva legger de i det? Også denne gangen opplever jeg at rådene og reglene er så utydelige og gir for stort rom for tolkning. Er vel kun påbudene som blir tydelige nok. Jeg kjenner mange festglade mennesker og opplever at de fleste velger å tolke sine fester som forsvarlige på forhånd. ‘Ikke for mange folk, ingen klemming og 1 meters’. Men hører jo ofte etterpå at de innrømmer det sklir litt ut utover kvelden med alkohol innabords. Jeg fester svært sjeldent selv og er ellers ganske usosial av meg. Særlig i år etter coronaen brøt ut har jeg vært det. Men planen var nå at jeg skulle på en stor bryllupsfest denne helgen. For første gang på 2 år skulle jeg endelig ut på noe skikkelig gøy og sosialt. Hadde gledet meg ekstremt mye, særlig fordi mange av mine nære og kjære venner fra gammelt av skulle samles her. Men ja, det blir ganske mange folk samlet på et sted. Usikker på hvor stort lokale, men det er snakk om minst 250 inviterte. Har fått fortløpende oppdatert informasjon om situasjonen og har fått vite at festen ikke er avlyst tross forholdene. De har brukt mye penger i forkant for leie av lokale, bestilling av mat, pynt osv osv. Arrangørene ønsker ikke å kansellere og returnere pengene. Så festen blir holdt og de håper fortsatt flest mulig kommer... Svært mange på festen jobber i helsebransjen. Jeg har vel egentlig allerede bestemt meg for at jeg nok bør holde meg hjemme fra denne festen selv. Tror jeg hadde slitt med dillemma ift hvem jeg skulle omgås etterpå de neste to ukene såfall. Gamle foreldre, besteforeldre og venner&kolleger i risikogrupper. Har også en jobb med mennesker der jeg til og med burde vært satt i karantene etterpå ved å deltatt på noe slik. Kanskje jeg også ville blitt nektet festen om jeg fortalte sjefen min om det i forkant. Og det får meg til å tenke på festdeltakerne som jobber på sykehus og sykehjem..? Hvorfor har folk som jobber i helsebransjen lov å delta på slike ting?! Og hvorfor er det egentlig lov å holde en slik som fest som dette nå midt i smitteoppbluss?? Og hvem betaler for karantenen om de som deltar på sånne fester til tross for at de innerst inne vet det ikke er så lurt, blir satt i karantene etterpå? Hva tenker dere om dette og hva ville dere gjort ift en slik bryllupsfest som dere hadde gledet dere til i over ett halvt år? Har noen her deltatt på noe eller reist steder dere innerst inne har kjent på som litt feil og gitt litt bismak mht situasjonen vi er i nå? Anonymkode: 1262b...899
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Vanskelig situasjon vi er i. Jeg tror dessverre ikke det er mulig å få folk til å følge disse reglene over tid, det er bare sånn det er. Vi klarte det en stund i begynnelsen, men så går ting etterhvert mer tilbake til normalen. Anonymkode: 9c8ad...572
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Eplet faller ikke langt fra treet, nei. Og så går den "kulturen" siden videre til neste generasjon igjen. Anonymkode: 89c56...197
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Enig at i at det mange regler og anbefalinger, og det kan være lett å bli forvirret eller å glemme. Men hvis man arrangerer et stort bryllup, er det ikke vanskelig å finne informasjon. I følge FHI faller bryllup inn under offentlig arrangement hvis det har en arrangør og arrangeres på et offentlig sted, typ grendehus, lokaler til utleie. Da er det lov med 200 deltakere, og arrangøren har ansvar for at alle smittevernsregler følges. Alt over 200 personer, er forbudt. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-og-informasjon-til-andre-sektorer-og-yrkesgrupper/anbefalinger-ved--store-arrangementer-knyttet-til-koronasmitte-i-norge/?term=&h=1 Utover det kan man jo si at selv om det er lov, så er det kanskje ikke lurt. Mange ser seg blind på regelen, men tenker ikke over om det egentlig er lurt. Virker som du har tenkt på det. Litt avhengig av hvor du er i landet, kan jo en slik fest som dette føre til et utbrudd a la Moss eller festene i Oslo, i hvert fall hvis arrangøren driter seg ut og ikke følger opp ansvaret sitt. Det er veldig leit at du ikke får dratt på festen du har gledet deg til, det mener jeg. Men hvis du går og tenker på det og kjenner på magefølelsen din at det er riktig å være hjemme, så er det sikkert lurt å følge magefølelsen. Anonymkode: 690be...b37
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Personlig så hadde jeg ikke reist, selv om jeg hsdde hatt lyst. Jeg har en jobb som betyr at jeg er mye i nærheten av folk, og folk er ikke noe flinke på smittervern omdagen. Så selv om jeg prøver å beskytte meg selv, slik at jeg ikke skal smitte noen andre så blir jeg ikke overrasket om jeg får det. Jeg vil ikke være den som har tatt med meg dette i ett bryllup. Det som jeg syns erlitt skremmende i disse tider, er at de som burde væreflinke på smittevern ikke er det. Jeg har kommelegen på facebook (vi har barn i samme klasse) hun postet festbilder, bilder uten avstand, endelig har vi lov å klemme igjen bilder osv. For meg så blir dette helt feil, når hun samtidig går ut i avisa og skriver at vi må skjerpe oss, vi må holde avstand, vi må følge reglene osv. Så jeg har ikke noe tro på de som er rundt meg, jeg stoler ikke på at noen gjør det de blr gjør så da må jeg holde avstand og gjøre mitt. Anonymkode: 20fa1...3de
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Det er ikke så vanskelig. I leid lokale er det max 200 personer og det skal være plass nok tol at alle kan overholde en meter avstand. Det vil si stor avstand ved bordet og ingen dansing med folk du ikke bor med, ingen klemming og minst en meters avstand i dokø. Legg på hyppig håndvask. Sansynlig vis bør alkoholserveringen holdes på et lavt nivå for at ikke folk skal glemme seg. Anonymkode: 2f934...e5e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Og det får meg til å tenke på festdeltakerne som jobber på sykehus og sykehjem..? Hvorfor har folk som jobber i helsebransjen lov å delta på slike ting?! Og hvorfor er det egentlig lov å holde en slik som fest som dette nå midt i smitteoppbluss?? Og hvem betaler for karantenen om de som deltar på sånne fester til tross for at de innerst inne vet det ikke er så lurt, blir satt i karantene etterpå? Hvordan vet du at de kommer til å gå på festen...? Anonymkode: d84fc...10f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har kommelegen på facebook (vi har barn i samme klasse) hun postet festbilder, bilder uten avstand, endelig har vi lov å klemme igjen bilder osv. For meg så blir dette helt feil, når hun samtidig går ut i avisa og skriver at vi må skjerpe oss, vi må holde avstand, vi må følge reglene osv. Så jeg har ikke noe tro på de som er rundt meg, jeg stoler ikke på at noen gjør det de blr gjør så da må jeg holde avstand og gjøre mitt. Anonymkode: 20fa1...3de Enda rarere at du ikke påpekte nettopp det da du så bildene hennes, da. Anonymkode: d84fc...10f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: De anbefaler folk å holde seg borte fra uforsvarlig festing. Hva legger de i det? Også denne gangen opplever jeg at rådene og reglene er så utydelige og gir for stort rom for tolkning. Er vel kun påbudene som blir tydelige nok. Jeg kjenner mange festglade mennesker og opplever at de fleste velger å tolke sine fester som forsvarlige på forhånd. ‘Ikke for mange folk, ingen klemming og 1 meters’. Men hører jo ofte etterpå at de innrømmer det sklir litt ut utover kvelden med alkohol innabords. Jeg fester svært sjeldent selv og er ellers ganske usosial av meg. Særlig i år etter coronaen brøt ut har jeg vært det. Men planen var nå at jeg skulle på en stor bryllupsfest denne helgen. For første gang på 2 år skulle jeg endelig ut på noe skikkelig gøy og sosialt. Hadde gledet meg ekstremt mye, særlig fordi mange av mine nære og kjære venner fra gammelt av skulle samles her. Men ja, det blir ganske mange folk samlet på et sted. Usikker på hvor stort lokale, men det er snakk om minst 250 inviterte. Har fått fortløpende oppdatert informasjon om situasjonen og har fått vite at festen ikke er avlyst tross forholdene. De har brukt mye penger i forkant for leie av lokale, bestilling av mat, pynt osv osv. Arrangørene ønsker ikke å kansellere og returnere pengene. Så festen blir holdt og de håper fortsatt flest mulig kommer... Svært mange på festen jobber i helsebransjen. Jeg har vel egentlig allerede bestemt meg for at jeg nok bør holde meg hjemme fra denne festen selv. Tror jeg hadde slitt med dillemma ift hvem jeg skulle omgås etterpå de neste to ukene såfall. Gamle foreldre, besteforeldre og venner&kolleger i risikogrupper. Har også en jobb med mennesker der jeg til og med burde vært satt i karantene etterpå ved å deltatt på noe slik. Kanskje jeg også ville blitt nektet festen om jeg fortalte sjefen min om det i forkant. Og det får meg til å tenke på festdeltakerne som jobber på sykehus og sykehjem..? Hvorfor har folk som jobber i helsebransjen lov å delta på slike ting?! Og hvorfor er det egentlig lov å holde en slik som fest som dette nå midt i smitteoppbluss?? Og hvem betaler for karantenen om de som deltar på sånne fester til tross for at de innerst inne vet det ikke er så lurt, blir satt i karantene etterpå? Hva tenker dere om dette og hva ville dere gjort ift en slik bryllupsfest som dere hadde gledet dere til i over ett halvt år? Har noen her deltatt på noe eller reist steder dere innerst inne har kjent på som litt feil og gitt litt bismak mht situasjonen vi er i nå? Anonymkode: 1262b...899 Dersom de ikke reduserer gjestelisten er ikke festen lovlig. Arrangørene kan få et problem, og jeg stiller jo spørsmålet om hvor ansvarlig den arrangøren er da.. Det er forskjell på om de har leid et klubbhus eller om de har leid lokale på et hotell, liksom. Med så mange gjester burde de definitivt leie lojale med betjening. Med mange gjester fra helsevesenet så kan jo denne festen havne i media etterhvert.. Anonymkode: df52a...618
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Personlig så hadde jeg ikke reist, selv om jeg hsdde hatt lyst. Jeg har en jobb som betyr at jeg er mye i nærheten av folk, og folk er ikke noe flinke på smittervern omdagen. Så selv om jeg prøver å beskytte meg selv, slik at jeg ikke skal smitte noen andre så blir jeg ikke overrasket om jeg får det. Jeg vil ikke være den som har tatt med meg dette i ett bryllup. Det som jeg syns erlitt skremmende i disse tider, er at de som burde væreflinke på smittevern ikke er det. Jeg har kommelegen på facebook (vi har barn i samme klasse) hun postet festbilder, bilder uten avstand, endelig har vi lov å klemme igjen bilder osv. For meg så blir dette helt feil, når hun samtidig går ut i avisa og skriver at vi må skjerpe oss, vi må holde avstand, vi må følge reglene osv. Så jeg har ikke noe tro på de som er rundt meg, jeg stoler ikke på at noen gjør det de blr gjør så da må jeg holde avstand og gjøre mitt. Anonymkode: 20fa1...3de Dette ville jeg tipset avisen om! Anonymkode: 94bdf...0a5
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 Hi, jeg hadde ikke deltatt på en slik fest, det er på ingen måte forsvarlig! Og jeg ville tipset både politi og kommunelege om at de planlegger fest med 250 deltakere. Anonymkode: 94bdf...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå