Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Min elskede mann er i risikosonen, og selvfølgelig pålagt hjemmekontor (takk og pris for at han har den muligheten) Det vil si, all levering og henting i barnehage og SFO, all handling, all kjøring av barna til aktiviteter, bursdager og lignende gjøres av meg. Dette kombinert med lang pendlervei til jobb slik at jeg må jobbe litt hver kveld for å få ting til å gå i hop. Neste uke starter skolen igjen, og enda flere aktiviteter for barna. Ja, jeg vet, og flere sier det når jeg sier dette gjør meg sliten, jeg er utrolig heldig siden mannen har en jobb som kan gjøres hjemmefra når situasjonen er som den er. Men kan ikke jeg får lov til å føle med sliten og lei likevel? Anonymkode: 6cc67...3cd
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Han kan vel kjøre barna, og bli sittende i bilen? Anonymkode: 04a2f...959
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 Det er ALLTID lov å være sliten når man har barn. Anonymkode: cc5da...377
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Jo, du har absolutt lov til å være sliten og lei. Da burde han gjøre alle innesysler, som matlaging, klesvask, pakking gym/treningstøy, husvask, bilvask, snømåking/plenklipping,lekser, rydde i skap og sjekke at barna har klær/sko som passer til vinteren/aktiviteter osv. slik at ligger til rette for at det er enkelt for deg å gjøre de tingene som du må. Anonymkode: 0ada7...057
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 Du får lov å føle deg sliten og lei, men er det fruktbart? Blir det færre kjøreetapper av det? Hva med å skjære ned på alle aktiviteter i hverdagen hvis du føler at altfor mye faller på deg? Og du: den som ikke tar henting, bringing, handling osv er neppe for skrøpelig til å lage mat, vaske tøy og støvsuge gulv. Samme hvilken risikosone han er i. Sett bort husarbeidet og hagen til ham! Anonymkode: a31a5...f4a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan vel kjøre barna, og bli sittende i bilen? Anonymkode: 04a2f...959 Slipper du ut barnehagebarn på parkeringsplassen og lar dem gå inn alene? Anonymkode: a31a5...f4a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slipper du ut barnehagebarn på parkeringsplassen og lar dem gå inn alene? Anonymkode: a31a5...f4a Det står at hun har skolebarn og fritidsaktiviteter. Vi får ikke være med inn på fritidsaktiviteter nå uansett, så han kan vel kjøre dit? Anonymkode: 6eb75...f30
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slipper du ut barnehagebarn på parkeringsplassen og lar dem gå inn alene? Anonymkode: a31a5...f4a Vi må levere ved porten. Slik har det vært siden gjenåpningen. Anonymkode: f6995...468
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Vi fordeler husarbeid likt, han tar rydding etter ungene er i seng på kvelden mens jeg jobber. Jeg støvsuger og vasker i helgen. Jeg tar meg av barne om morgenen, han legger dem Jeg lager mat, han rydder kjøkkenet. Jeg vasker klær, henger opp og putter i tørketrommelen, han bretter og legger inn i skap. Jeg handler, han rydder varer på plass. Også videre. Har ikke sagt at han ikke gjør noe, HI Anonymkode: 6cc67...3cd
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Jeg er også i risikogruppa, men jeg er da ikke fritatt fra all oppfølging av barn likevel. Hvorfor er han det? Nå har ikke vi barnehagebarn lenger, men all levering og henting på fritidsaktiviteter skjer på parkeringsplassen utenfor. Handling tar jeg gjerne tirsdag kveld etter at barna er i seng, få folk på butikken og jeg vasker/spriter hendene på vei ut og inn. Klesvask, pakking av sekker, matlaging, husarbeid, det kan da like gjerne jeg ta som han. Anonymkode: 6eb75...f30
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi fordeler husarbeid likt, han tar rydding etter ungene er i seng på kvelden mens jeg jobber. Jeg støvsuger og vasker i helgen. Jeg tar meg av barne om morgenen, han legger dem Jeg lager mat, han rydder kjøkkenet. Jeg vasker klær, henger opp og putter i tørketrommelen, han bretter og legger inn i skap. Jeg handler, han rydder varer på plass. Også videre. Har ikke sagt at han ikke gjør noe, HI Anonymkode: 6cc67...3cd Hvorfor skal du lage mat etter å ha jobbet full dag, pendlet hjem og hentet i både barnehage og sfo da? Burde ikke han som har hatt hjemmekontor både lage og rydde bort middagen? Etter en rolig dag hjemme er da det det minste han kan gjøre? Anonymkode: 6eb75...f30
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi må levere ved porten. Slik har det vært siden gjenåpningen. Anonymkode: f6995...468 Tror ikke du kan bli sittende i bilen likevel, og be en ett-toåring gå helt fram uten å bli fulgt... Anonymkode: a31a5...f4a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er også i risikogruppa, men jeg er da ikke fritatt fra all oppfølging av barn likevel. Hvorfor er han det? Nå har ikke vi barnehagebarn lenger, men all levering og henting på fritidsaktiviteter skjer på parkeringsplassen utenfor. Handling tar jeg gjerne tirsdag kveld etter at barna er i seng, få folk på butikken og jeg vasker/spriter hendene på vei ut og inn. Klesvask, pakking av sekker, matlaging, husarbeid, det kan da like gjerne jeg ta som han. Anonymkode: 6eb75...f30 Jeg tenker det kommer an på hva som er årsaken til at man er i risikogruppa. Er man nylig lungetransplantert eller gjennomgår kreftbehandling er det noe annet enn om men har en autoimmun sykdom. Mannen min har reumatisme artritt og går på lavdose cellegift og kortison. Han deltar selvfølgelig i (familie)livet som vanlig. Anonymkode: f6995...468
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi fordeler husarbeid likt, han tar rydding etter ungene er i seng på kvelden mens jeg jobber. Jeg støvsuger og vasker i helgen. Jeg tar meg av barne om morgenen, han legger dem Jeg lager mat, han rydder kjøkkenet. Jeg vasker klær, henger opp og putter i tørketrommelen, han bretter og legger inn i skap. Jeg handler, han rydder varer på plass. Også videre. Har ikke sagt at han ikke gjør noe, HI Anonymkode: 6cc67...3cd Nei, men hvis du pr. nå har overtatt mange av de oppgavene alene som dere før delte på (alle utenfor hjemmet) så blir det feil om ikke han overtar litt flere av dine. Anonymkode: a31a5...f4a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke du kan bli sittende i bilen likevel, og be en ett-toåring gå helt fram uten å bli fulgt... Anonymkode: a31a5...f4a Nei, men de fleste kan vel gå frem til en port utendørs? Man skal jo holde avstand der også. Anonymkode: f6995...468
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Jeg er og i risikogruppen, går på biologiske imundempende medisiner, opererer ofte og har alvorlig, komplisert sykdom. jeg går ikke på butikken, men vi har matkasse levert på døren. Dermed er det kun brødmat og meieriprodukt osv som skal handles. Dette gjør mannen en gang i uken. jeg kjører jo bil selv om jeg er i risikogruppen. Spesialistene har sagt at jeg bør holde 2 meter avstand til folk. Er jeg nærmere bruker jeg munnbind. Jeg følger barna på aktiviteter, men holder avstand til folk. hvorfor kan han ikke kjøre ungene og levere de rundt forbi? Antibac, håndvask, avstand og munnbind er stikkordene. nei, du har ikke lov å være sliten, dere planlegger hverdagen for dårlig. Mannen din må delta mer. Anonymkode: d6dfa...bdc
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Anbefaler kolonial eller lignende for å slippe handlingen. Vi har også robotgressklipper og robotstøvsuger som hjelper i en travel hverdag som småbarnsforeldre og fulltidsjobb. Alt som kan bidra til å gjøre hverdagen litt enklere. Se om det finnes noe annet du kan gjøre i tillegg til kolonial Anonymkode: 6e29a...b16
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker det kommer an på hva som er årsaken til at man er i risikogruppa. Er man nylig lungetransplantert eller gjennomgår kreftbehandling er det noe annet enn om men har en autoimmun sykdom. Mannen min har reumatisme artritt og går på lavdose cellegift og kortison. Han deltar selvfølgelig i (familie)livet som vanlig. Anonymkode: f6995...468 Ja, det er forskjell, enig i det. Selv er jeg hjerteoperert og derfor i risikogruppa. Men jeg mener fremdeles at du gjør for mye. Om du gjør alt utenfor hjemmet må han ta mer enn halvparten hjemme altså. Dropp butikken og bruk kolonial, Meny eller andre som leverer på døra. Noe dyrere, men de fleste sparer det inn igjen på at de ikke har noe impulshandling. Mannen må selvfølgelig både lage og rydde bort middagen. Om han jobber 7,5 time hjemme, og du 7,5 time borte og i tillegg har tiden det tar til pendling, henting i barnehage og sfo, handling, levering og henting på fritidsaktiviteter og bursdager, ja da har han ganske mye mer tid enn deg hjemme og bør gjøre mer hjemme. Fordeling av oppgaver bør være sånn at man har omtrent like mye fritid. Og selvfølgelig har du lov å være sliten, alle foreldre blir slitne, det følger liksom med Anonymkode: 6eb75...f30
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 Mannen kan fint kjøre og levere til bursdager. Han kjører, holder avstand ved levering på trappen og reiser igjen. Alt husarbeid inne kan han ta. Handling kan dere ta med hjemlevering, evt at han henter det selv på de ulike stasjonene rundt omkring. De er ubemannet ogSå. Det er lov å være sliten men det høres ut som du må gjøre alt og det er unødvendig. Han kan fint gjøre masse selv om han ikke omgås folk. Anonymkode: 1a718...ba4
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 Selvfølgelig er det lov å være sliten. Men mye av grunnen til at du er spesielt sliten nå er at du gjør for mye og han gjør for lite. - Han kan fint handle på nettet og få det levert på døra - han kan fint levere og hente på sfo og fritidsaktiviteter. Her trenger han ikke gå ut av bilen. - han kan lage mat og vaske/henge opp/brette klær på den tiden du bruker på å kjøre/hente i barnehage og pendle til og fra jobb. Anonymkode: ba8f1...ffd
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #21 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, men de fleste kan vel gå frem til en port utendørs? Man skal jo holde avstand der også. Anonymkode: f6995...468 Han har tydeligvis definert seg ut av de oppgavene. Men da må han definere seg inn i noen andre. Anonymkode: a31a5...f4a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #22 Skrevet 13. august 2020 Det er virkelig lov å være sliten, men det er også lov å stille krav til mannen. Du er sikker på at han ikke bruker smittefaren til å slippe unna de kjedelige tingene? Som andre sier, han kan kjøre og hente skolebarn, han kan ha maten på bordet og rydde etter middag osv. Han kan ikke følge inn i barnehagen og han kan ikke handle. Anonymkode: 64729...b7a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #23 Skrevet 13. august 2020 3 hours ago, Anonym bruker said: Min elskede mann er i risikosonen, og selvfølgelig pålagt hjemmekontor (takk og pris for at han har den muligheten) Det vil si, all levering og henting i barnehage og SFO, all handling, all kjøring av barna til aktiviteter, bursdager og lignende gjøres av meg. Dette kombinert med lang pendlervei til jobb slik at jeg må jobbe litt hver kveld for å få ting til å gå i hop. Neste uke starter skolen igjen, og enda flere aktiviteter for barna. Ja, jeg vet, og flere sier det når jeg sier dette gjør meg sliten, jeg er utrolig heldig siden mannen har en jobb som kan gjøres hjemmefra når situasjonen er som den er. Men kan ikke jeg får lov til å føle med sliten og lei likevel? Anonymkode: 6cc67...3cd Alle har lov til og være sliten og lei en gang i blant Anonymkode: e8f88...b69
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #24 Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Min elskede mann er i risikosonen, og selvfølgelig pålagt hjemmekontor (takk og pris for at han har den muligheten) Det vil si, all levering og henting i barnehage og SFO, all handling, all kjøring av barna til aktiviteter, bursdager og lignende gjøres av meg. Dette kombinert med lang pendlervei til jobb slik at jeg må jobbe litt hver kveld for å få ting til å gå i hop. Neste uke starter skolen igjen, og enda flere aktiviteter for barna. Ja, jeg vet, og flere sier det når jeg sier dette gjør meg sliten, jeg er utrolig heldig siden mannen har en jobb som kan gjøres hjemmefra når situasjonen er som den er. Men kan ikke jeg får lov til å føle med sliten og lei likevel? Anonymkode: 6cc67...3cd Dette hørtes veldig voldsomt ut. Han kan jo kjøre ungene til og fra, ringe inn til skolen/bhg. og be dem sende barnet til parkeringsplassen. Han kan bestille mat på kolonial, og sørge for levering. Eller så kan han kompensere deg ved å gjøre andre oppgaver. Han kan lage middag, vaske klærne, støvsuge, handle klær og utstyr ungene trenger til høsten på nett, merke klær, tørke støv, vaske kjøleskapet, holde gangen ryddig, ringe og avtale med andre foreldre om de kan hjelpe barna frem og tilbake til parkeringsplassen når han kjører de til/fra aktiviteter, osv osv osv. Det er nok av ting i et hushold som krever noe uten kontakt med andre. Så omdisponer oppgavene. Anonymkode: 36d51...42f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #25 Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nok av ting i et hushold som krever noe uten kontakt med andre. Så omdisponer oppgavene. Anonymkode: 36d51...42f Hun vil ikke ha løsningsforslag, hun vil ha «lov» til å være sliten og lei heller. Anonymkode: a31a5...f4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå