Gå til innhold

Avslutte et arbeidsforhold. Rydder du opp etter deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller forventer du at kollegaene dine skal ta over oppgaver som skal avsluttes i din oppsigelsestid? 
 

Er mildt sagt sjokkert, antok at voksne mennesker ryddet opp etter seg, men her var det visst en selvfølge at andre skulle steppe inn å ta over arbeidsmengden selv i oppsigelsestiden. 
 

Hvordan ville du reagert? 

Anonymkode: 05559...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier enten noe om arbeidstakeren eller arbeidsstedet. 

Mine kolleger har ordnet opp. Bortsett fra en som ble behandlet dårlig. Det medførte merarbeid for meg, men jeg unnet henne den lille gleden 😼

Anonymkode: b147e...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig spesielt, om vedkommende er der fortsatt hadde jeg sagt ifra. Jeg er i oppsigelsestid selv nå, og har allerede både ryddet i skuffer og skap, samt tømt køen min og er i ferd med å gjøre en skikkelig overlevering av de siste oppgavene. Det kommer ikke til å være en ting igjen etter meg.

Anonymkode: 80a3d...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller forventer du at kollegaene dine skal ta over oppgaver som skal avsluttes i din oppsigelsestid? 
 

Er mildt sagt sjokkert, antok at voksne mennesker ryddet opp etter seg, men her var det visst en selvfølge at andre skulle steppe inn å ta over arbeidsmengden selv i oppsigelsestiden. 
 

Hvordan ville du reagert? 

Anonymkode: 05559...308

Det normale er vel å forlate en jobb på ryddig vis og ha avsluttet alt som kan avsluttes, men det er vanskelig å skulle mene noe her uten mye mer info. Hva slags oppgaver er det snakk om? Hvorfor slutter den ansatte (er det feks på grunn av for stor arbeidsmengde eller sykdom). Hva sier den ansatte selv?

Anonymkode: dc2ca...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det normale er vel å forlate en jobb på ryddig vis og ha avsluttet alt som kan avsluttes, men det er vanskelig å skulle mene noe her uten mye mer info. Hva slags oppgaver er det snakk om? Hvorfor slutter den ansatte (er det feks på grunn av for stor arbeidsmengde eller sykdom). Hva sier den ansatte selv?

Anonymkode: dc2ca...07f

Den ansatte har vært spart for mye jobb, grunnet personlige problemer. Så arbeidsmengden er omtrent halvparten av normal stilling akkurat nå. Mye av grunnen var for at vedkommende skulle rydde opp etter seg, men ser ikke ut til at det skjer. Sitter på telefonen å krangler med mannen eller diskutere alle mulige privatsaker med barna i arbeidstiden. Suser med alt annet enn jobb.  Jeg har gitt beskjed til leder at jeg ikke har mulighet til å ta over oppgaver som skulle vært levert for lenge siden rett før siste frist. Men siden ingen tar tak, så jeg vet jo hvor dette ender. Vi er få, det er ikke mange å gi dette videre når kollegaen går ut døren for å ta ferie før ny jobb. 

Anonymkode: 05559...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den ansatte har vært spart for mye jobb, grunnet personlige problemer. Så arbeidsmengden er omtrent halvparten av normal stilling akkurat nå. Mye av grunnen var for at vedkommende skulle rydde opp etter seg, men ser ikke ut til at det skjer. Sitter på telefonen å krangler med mannen eller diskutere alle mulige privatsaker med barna i arbeidstiden. Suser med alt annet enn jobb.  Jeg har gitt beskjed til leder at jeg ikke har mulighet til å ta over oppgaver som skulle vært levert for lenge siden rett før siste frist. Men siden ingen tar tak, så jeg vet jo hvor dette ender. Vi er få, det er ikke mange å gi dette videre når kollegaen går ut døren for å ta ferie før ny jobb. 

Anonymkode: 05559...308

Da foreslår jeg at du tar det opp med kollegaen din, si at du bekymrer deg for at det vil havne på deg hvis ikke hun får det gjort.

Anonymkode: dc2ca...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da foreslår jeg at du tar det opp med kollegaen din, si at du bekymrer deg for at det vil havne på deg hvis ikke hun får det gjort.

Anonymkode: dc2ca...07f

Jeg ga beskjed etter en samtale med kollega hvor det kom frem i samtalen at det ville ligge flere oppgaver igjen, at dette har ikke jeg kapasitet til å ta over. Så kollegaen er klar over det. Dette er oppgaver som normalt burde vært ferdigstilt før sommerferien. Det er trenert til siste frist og vil være ganske omfattende å hoppe inn i helt på tampen, uten tid til å skaffe seg overblikk. Pr nå har jeg hatt et sted mellom 3-4 ganger så stor arbeidsmengde sammenlignet med kollegaen min, det var egentlig meningen at kollegaen skulle bidra med å løse de andre oppgavene også som nå har falt på meg. Vi er bare noen få her, så ingen andre å delegere dette til. 
 

Det skal bli helt fantastisk å få inn en ny person denne høsten, som faktisk møter på jobb og leverer i tide, men frem til dette er på plass, er vi avhengig av at alle gjør sitt ferdig. Jeg er utrolig frustrert akkurat nå. 

Anonymkode: 05559...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss jobber man dom vanlig i oppsigelsestiden. Klart klager på vedtak som personen har gjort i oppsigelsestiden må jo vi andre da behandle når vedkommende ikke er der lenger.

Anonymkode: 32d16...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det lagt tilrette for å rydde opp?

Én gang har jeg ikke klart det fordi sjefen fylte på med oppgaver. Å jobbe overtid i oppsigelsesperioden er uaktuelt, det må bli lagt tilrette for å klare å avslutte. 
De andre gangene har jeg avsluttet og overført oppgaver til rett person. 

Anonymkode: 59203...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har selv tatt over etter tidligere leder hvor det gjensto masse arbeid - alt fra ferielister som ikke var i orden til lønnskjøring er som var feil. 😏 Mitt inntrykk er at når man er i oppsigelsestid så har man allerede gått videre og gidder ikke mer. 

Personlig ville jeg vært for flau til å gå ifra noe på den måten. 

Anonymkode: 8c5e1...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...