Gå til innhold

Økonomi, demens, arv, konflikt.. Ble langt, men noen som har peiling eller innspill?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg har en bestemor med demens, bestefar er død. Min bestemor har solgt landstedet fordi hun ikke kan holde det lengre, og barna hennes er i en stor og langvarig konflikt og dermed klarer de ikke å samarbeide. Bestemor har endel penger, og hun fikk et par mill nå. Dette landstedet var min bestefars, han ble født der og min oldemor bodde der til hun døde og da overtok han det. 

Min tantes mann har tidligere pusset opp og oppgradert landstedet, dette har han fått betalt for av min bestefar, bestefar hadde full kontroll på økonomien. Han betalte for materialer og arbeid. I tillegg betalte han for verktøy til endel tusen, en gravemaskin, samt endel annet som gressklipper ol. Han visste at han ikke hadde lenge igjen og var opptatt av å ordne alt før han døde, bla pga konflikten mellom barna. Min tante og mannen hennes har alltid "mast" om penger, både å få og låne, bestefar sa mye nei, men han ga også litt, men han ville ikke forskjellsbehandle barna sine. Min mor har aldri spurt om penger, selv om økonomien til mine foreldre er dårligere enn min tante og de sin.

Men nå driver rett og slett og presser bestemor for penger, de har fått alt de har "krav på" og mere til, men de lurer henne og hun har derfor betalt dem flere ganger for det samme, og da har altså bestefar allerede betalt de det de skal. Til nå nærmer det seg en halv mill på et par mnd, men om min mor sier noe på det blir bestemor rasende og sier at det er min mor som har feil.. I tillegg har de tømt landstedet for alt av verdi, alt verktøy og utstyr, gravemaskin og absolutt alt. Når bestemor kommenterte det til dem sier de at de har betalt for det selv og da tror hun på det. Min mor er så utrolig lei og sint og føler det er veldig urettferdig, men hun kommer ingen vei med bestemor. Det er mine foreldre og jeg som hjelper henne i det daglige, hun er ikke i stand til å klare seg selv lengre, så vi er litt låst. Nå skal hun til kontroll ang demensen og vi skal prøve å ta det opp der, hun trenger en verge som kan bremse min tante og de, men jeg vet ikke hvor lett det er om hun selv ikke vil? Vi har prøvd å lete etter kvitteringer og sånt, men vi aner ikke hvor det er blitt av..

Men det må vel være mulig å gjøre noe med dette? Min tante og de kommer til å tømme henne for penger og det er ikke rett? De utnytter jo henne? Senere blir det jo også et spørsmål om arv og da ender jo min mor opp med ingenting. Og dette landstedet som var bestefars sitt til han døde, er det ok/lov at bestemor selger det og gjør som hun vil med pengene (hun kommer til å ende opp med å gi alt til tante)? Er det ikke regler for sånt? Farsarv, særeie el?

Anonymkode: a7109...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hun blir erklært dement vil hun få en hjelpeverge, om hun ikke blir det kan hun gjøre hva hun vil med sine penger. 

Om hun sitter i uskiftet bo er det noen regler for hva hun kan gi bort av farsarven til barna da. 

Anonymkode: 80475...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har Alzheimer-diagnosen, og hun har blitt verre det siste året. Det er medvirkende til at hun er så sinna, og at hun favoritiserer den ene datteren så "åpenlyst".

Jeg har tenkt på advokat, men har vært usikker på om det har noe for seg? Min mor har rettigheter mtp dette?

Anonymkode: a7109...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bestemor kan ikke forringe farsarven til din mor. Har de fått pengene kontant eller bankoverføring? Få tak i advokat,

Anonymkode: 86050...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kontakt advokat. Hvis hun har Alzheimers også så kan hun bli umyndiggjort også.

Anonymkode: 52700...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din bestemor kan ikke forringe farsarven til din mor. Har de fått pengene kontant eller bankoverføring? Få tak i advokat,

Anonymkode: 86050...f9e

Hva slags regler er det ang farsarven? Betalingen er overført via banken. Nå sist var det snakk om 250 000kr. 

Advokat skal kontaktes, men min mor vil vente til neste kontroll hos legen.. 

Anonymkode: a7109...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om hun blir erklært dement vil hun få en hjelpeverge, om hun ikke blir det kan hun gjøre hva hun vil med sine penger. 

Om hun sitter i uskiftet bo er det noen regler for hva hun kan gi bort av farsarven til barna da. 

Anonymkode: 80475...012

Det kommer ofte sent i sykdommen. En person blir ikke satt under vergemål fordi han/hun får en demensdiagnose. Det er først når man ser at samtykkekompetansen fører til at liv og helse står på spill.

Kan hun ikke skjøtte økonomien kan det være aktuelt med en økonomisk verge.. men dersom hun er samtykkekompetent så er det opp til henne om hun vil ta imot tilbudet eller ikke. Det er jo da ofte familie som må bidra til at personen ser at det blir riktig med en verge - men her ser det ut til at det er motstridende interesser innad i familien. 

Anonymkode: b6b2e...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja kontakt advokat. Hvis hun har Alzheimers også så kan hun bli umyndiggjort også.

Anonymkode: 52700...721

Det er fastlegen som må inn i bildet for at en person skal miste samtykke. En advokat kan ikke gjøre noe til eller fra i den forbindelse. 

Anonymkode: b6b2e...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bør skrive en fremtidsfullmakt, der din mor står oppført.

Anonymkode: 906bd...daf

Problemet er vel at det ikke er alle i familien som vil godta det.. og det kan bli trøblete

Anonymkode: b6b2e...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bør skrive en fremtidsfullmakt, der din mor står oppført.

Anonymkode: 906bd...daf

Det er for sent i sykdomsforløpet, dessuten er hun sint og mistenksom på min mor. Hun ser ikke at det er den andre datteren som utnytter henne, hun kunne fint ha valgt min tante..

 

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer ofte sent i sykdommen. En person blir ikke satt under vergemål fordi han/hun får en demensdiagnose. Det er først når man ser at samtykkekompetansen fører til at liv og helse står på spill.

Kan hun ikke skjøtte økonomien kan det være aktuelt med en økonomisk verge.. men dersom hun er samtykkekompetent så er det opp til henne om hun vil ta imot tilbudet eller ikke. Det er jo da ofte familie som må bidra til at personen ser at det blir riktig med en verge - men her ser det ut til at det er motstridende interesser innad i familien. 

Anonymkode: b6b2e...275

Ja, vi er ganske låst i situasjonen slik den er i dag. Vi er redd hele arven og alle pengene til bestemor forsvinner før noe blir gjort. Bestemor er ikke fratatt samtykke sitt, men hun ser heller ikke hva som skjer og husker ikke at hun har betalt dem flere ganger. 

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å umyndiggjøre noen? Jeg vet det kommer til å skje til slutt, men hvor langt må det gå? Bestemor selv er sta og er helt overbevist om at hun har full kontroll.

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bør kreve farsarven sin nå + sette en advokat på saken. 

Anonymkode: 6dc9a...e61

Kan hun det altså?

Anonymkode: a7109...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er for sent i sykdomsforløpet, dessuten er hun sint og mistenksom på min mor. Hun ser ikke at det er den andre datteren som utnytter henne, hun kunne fint ha valgt min tante..

 

Ja, vi er ganske låst i situasjonen slik den er i dag. Vi er redd hele arven og alle pengene til bestemor forsvinner før noe blir gjort. Bestemor er ikke fratatt samtykke sitt, men hun ser heller ikke hva som skjer og husker ikke at hun har betalt dem flere ganger. 

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å umyndiggjøre noen? Jeg vet det kommer til å skje til slutt, men hvor langt må det gå? Bestemor selv er sta og er helt overbevist om at hun har full kontroll.

Kan hun det altså?

Anonymkode: a7109...62f

Ja. Det kan hun når hun er redd for at moren gir verdier bort til andre.

Anonymkode: 6dc9a...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det kan hun når hun er redd for at moren gir verdier bort til andre.

Anonymkode: 6dc9a...e61

Og det er der advokaten kommer inn i bildet?

Anonymkode: a7109...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...