Gå til innhold

Arbeidsgiver fortalte de andre ansatte at vi tok koronatest.. Er det lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi måtte koronateste oss pga mannen har en utsatt jobb og måtte testes pga fare for smitte via arbeidskollega. Våre barn hadde forkjølelsessymptomer så vi valgte å teste de også. 

Vi testet alle negativt og det er påvist én med smitte i hele samkommunen. 

Spørsmålet er om min arbeidsgiver hadde lov til å fortelle dette til mine kollegaer? Altså før vi fikk svar på prøvene også?

Anonymkode: 181d0...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Men er det så veldig viktig. Det er ganske mange som er testet for dette nå. Er jo ikke snakk om en chlamydiatest liksom. 
 

Lettåkrenke!!!!

Anonymkode: 9e792...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent juridisk har hn nok det, men det var ikke spesielt hyggelig hvis ikke dere ønsket det. 

Personlig ser jeg ikke helt problemet, men på jobben min testes folk nær sagt daglig og da er det naturlig at sjefen sier det hvis noen spør fordi da vet vi ca hvor lenge makkeren blir borte(24-48t). Men hvis det er pos så sier de ikke det. 

Anonymkode: 9c3bc...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Aner ikke. Men er det så veldig viktig. Det er ganske mange som er testet for dette nå. Er jo ikke snakk om en chlamydiatest liksom. 
 

Lettåkrenke!!!!

Anonymkode: 9e792...0ba

Man holder da seg heller ikke hjemme pga en chlamydiatest, ikke forteller man arbeidsgiver om det heller. Eller vel kanskje du gjør det siden du svarer så spydig. 

Anonymkode: 181d0...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Rent juridisk har hn nok det, men det var ikke spesielt hyggelig hvis ikke dere ønsket det. 

Personlig ser jeg ikke helt problemet, men på jobben min testes folk nær sagt daglig og da er det naturlig at sjefen sier det hvis noen spør fordi da vet vi ca hvor lenge makkeren blir borte(24-48t). Men hvis det er pos så sier de ikke det. 

Anonymkode: 9c3bc...95e

Har bare ikke noe lyst på rykter på oss i.o.m at vi bor på en alle-kjenner-alle plass..

Anonymkode: 181d0...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bare ikke noe lyst på rykter på oss i.o.m at vi bor på en alle-kjenner-alle plass..

Anonymkode: 181d0...089

Kom de i forkjøpet da vel... 

"ja forresten, jeg måtte ta sånn korona-test her om dagen vettu fordi vi ble forkjøla og pga Kjell sin jobb kunne vi ikke ta noen sjanser. Det skal jeg si deg var litt ubehagelig... He he så stalltips, husk avstand og håndvask så du slipper å måtte gjøre det." 

Så enkelt 🤷‍♀️

Anonymkode: 9c3bc...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man holder da seg heller ikke hjemme pga en chlamydiatest, ikke forteller man arbeidsgiver om det heller. Eller vel kanskje du gjør det siden du svarer så spydig. 

Anonymkode: 181d0...089

Og der. Enda mer krenka. 😂😂😂

INGEN bryr seg om at dere får en pinne opp i nesa, eller rumpa for den saks skyld. 
Tror du at du er kongelig eller? 🙄

Anonymkode: 9e792...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen. Og hos oss har vi fått streng beskjed om at helseopplysninger er taushetsbelagte, det innebærer testing og karantene også. 

Anonymkode: 62337...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bare ikke noe lyst på rykter på oss i.o.m at vi bor på en alle-kjenner-alle plass..

Anonymkode: 181d0...089

Men gjør det noe om alle vet det da? Viser jo bare at dere er ansvarlige mennesker. Og skulle det vise seg at dere tester positivt, får jo alle vite det, hvis det er så liten plass. De ser jo hvem som er i isolasjon.

Anonymkode: 00b5e...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss opplyser de som testes selv om det til alle de har jobbet med de siste dagene. Synes ikke du skal være redd for rykter. Testingen viser bare at dere er ansvarlige (selv om jeg vet alt om hvor grusomt det er å bo i bygdedyrland). 

Anonymkode: 28736...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bare ikke noe lyst på rykter på oss i.o.m at vi bor på en alle-kjenner-alle plass..

Anonymkode: 181d0...089

Ryjter om hva da? På sånne steder kan det fort bli mer rykter hvis folk tror at dere skjuler noe, hvis de får høre det andre steder fra.

Anonymkode: ddf66...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, arbeidsgiver kan ikke utgi slik informasjon. 

Det finnes noen unntak knyttet til smittevern, men ikke i det tilfellet du beskriver. 

Anonymkode: 1505f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i kommunen. Og hos oss har vi fått streng beskjed om at helseopplysninger er taushetsbelagte, det innebærer testing og karantene også. 

Anonymkode: 62337...72e

Arbeidsgiver har lojalitetsplikt, men ikke nødvendigvis taushetsplikt, ref AML. Så det skal mye til før det er direkte straffbart. Da må man inn på trakassering, og der er arbeidstilsynet tydelige. - Oppsumert, det skal mer til en å si at en ansatt har tatt korona test til kollegaene. 

 

"Arbeidsgiver har en klar lojalitetsplikt overfor hver enkelt ansatt, og denne innebærer blant annet at en leder skal være tilbakeholden med å dele personlige opplysninger om ansatte med andre ansatte. 

 

Anonymkode: 9c3bc...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Lov og lov .. men det er da ingenting å skamme seg over... så sant du ikke-arabiske vært i utlandet på ferie eller festet med vestkant ungdom ..... 

sorry at jeg er flåsete men nå må folk slutte å bli krenka av ingenting.

Anonymkode: 8937f...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og der. Enda mer krenka. 😂😂😂

INGEN bryr seg om at dere får en pinne opp i nesa, eller rumpa for den saks skyld. 
Tror du at du er kongelig eller? 🙄

Anonymkode: 9e792...0ba

Jeg håper du får chlamydia faktisk.  

Anonymkode: 181d0...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du får chlamydia faktisk.  

Anonymkode: 181d0...089

Sjarmerende....

Anonymkode: ddf66...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser andre har svart på spørsmålet ditt, Hi.

Men jeg lurer på - hvorfor tror du det blir rykter om dere fordi dere har koronatestet dere? Det er jo noe "alle" må regne med å måtte gjøre i tiden fremover, så jeg forstår ikke hvorfor du er redd for rykter om dere?

Anonymkode: 4d8fa...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du får chlamydia faktisk.  

Anonymkode: 181d0...089

Det er nok ikke coronatestingen som gjør at det går rykter om dere. 

 

Anonymkode: 1597c...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i utgangspunktet har ikke arbeidsgiver lov å informere om det. Men så tenker jo jeg at alt er litt unntak når det gjelder corona. Personlig hadde jeg ønsket at mine kollegaer fikk vite om jeg hadde symptomer og måtte testes. Arbeider tett på familier og barn og om det var fare for at jeg var smittet- og igjen hadde smittet kollegaer som møter mange i løpet av en arbeidsdag- tenker jeg det hadde vært greit at kollegaene viste om den eventuelle faren. 

Men syns at arbeidsgiver skulle snakket med deg om det.

Anonymkode: 7ef26...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...