Gå til innhold

Hvis barna bare ikke hører - hva gjør dere da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barn 10+
 

Hører ikke på beskjed, er frekk over lengre tid og i verste fall begynner å heve stemmen 

Ikke ofte det skjer. Men når det skjer syns jeg det er vanskelig å ro det i havn på en rolig og behersket måte..

Anonymkode: 9e636...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gir du beskjeden da? Står du på avstand? Hvilke ord bruker du? Kan du endre på det? 

Anonymkode: 691fc...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn 10+
 

Hører ikke på beskjed, er frekk over lengre tid og i verste fall begynner å heve stemmen 

Ikke ofte det skjer. Men når det skjer syns jeg det er vanskelig å ro det i havn på en rolig og behersket måte..

Anonymkode: 9e636...caa

Hvorfor må du være rolig og behersket da? Er det galt å bli forbanna, hvis det er grunnlag for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Hvorfor må du være rolig og behersket da? Er det galt å bli forbanna, hvis det er grunnlag for det? 

Jeg vil helst ikke heve stemmen til barnet. Særlig vil jeg ikke at mannen skal gjøre det, for han er jo stor og har mørk stemme så det kan virke skummelt om han hever stemmen.

Jeg vet ikke, men jeg har et problem med det. 
 

Normalt sett så kan det løses ved å insistere med rolig stemme, og ikke vike. Men dersom barnet er oppjaget og ikke vil gi seg så er det vanskelig. Jeg lurer da på om det er noen hode alternativer til å heve stemmen. 
 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gir du beskjeden da? Står du på avstand? Hvilke ord bruker du? Kan du endre på det? 

Anonymkode: 691fc...f4f

Som regel fungerer det å gi beskjed i bestemt og rolig tone, og gjerne forklare hvorfor det er nødvendig. Det viktigste er at vi vare står i det og ikke viker.

Men noen ganger kan det låse seg helt.. og da er jeg litt rådvill, for jeg ønsker ikke å heve stemmen. Målet er jo egentlig å ikke komme dit at det låser seg - men ulike situasjoner kan jo føre til at det gjør det.. 
 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn må jeg si må se meg inn i øyne når jeg snakker til henne og hun må gjenta det jeg sier. Hun andre har sjeldent vært slik så hun kan jeg bare spørre om hun har glemt noe. Hun br meg også om å skrive det ned om det r noe hun holder på med, for hun vet ofte hun kan glemme det litt før hun kommer på at det var noe. 
 

Unger har faktisk godt av å høre vi hever stemmen. De ungene som aldri har hørt foreldrene sine heve stemmen, vil syns slikt er fryktelig skummelt når de er ett sted noen hever stemmen. Det er forskjell på å heve stemmen og å brøle. 

Anonymkode: 3d092...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer enn 3 beskjeder om det samme (med strengere stemme for gang nr 2 og 3 gang face to face) så blir det konsekvenser her. Konsekvensene er tatt opp på forhånd slik at han vet hva konsekvensene er. Nå er han faktisk medgjørlig 99% av tida og gjør som oftest ting på første beskjeden. Er glad og blid uten sutring eller sinne.

Anonymkode: f482e...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn 10+
 

Hører ikke på beskjed, er frekk over lengre tid og i verste fall begynner å heve stemmen 

Ikke ofte det skjer. Men når det skjer syns jeg det er vanskelig å ro det i havn på en rolig og behersket måte..

Anonymkode: 9e636...caa

Det går fint å være rolig og behersket og samtidig være fryktinngydende, iskaldt forbanna. Så veldig langt i den retningen går man aldri i mitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Det går fint å være rolig og behersket og samtidig være fryktinngydende, iskaldt forbanna. Så veldig langt i den retningen går man aldri i mitt hus.

Her også. Jeg har et eget blikk og en egen klang som sier "hør for fa** etter", den utfordres sjelden. Når det er sagt ser jeg ikke problemet med å heve stemmen, er det skummelt så kanskje de får høre da. (og skummelt at jeg hever stemmen? Hva skal de gjøre ute i den store verden når mors beskyttende pute ikke er der lenger?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil helst ikke heve stemmen til barnet. Særlig vil jeg ikke at mannen skal gjøre det, for han er jo stor og har mørk stemme så det kan virke skummelt om han hever stemmen.

Jeg vet ikke, men jeg har et problem med det. 
 

Normalt sett så kan det løses ved å insistere med rolig stemme, og ikke vike. Men dersom barnet er oppjaget og ikke vil gi seg så er det vanskelig. Jeg lurer da på om det er noen hode alternativer til å heve stemmen. 
 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Nytter ikke å være så konfliktsky og prøve puse en oppdragelse i havn altså....

Barn tåler at du reagerer, tåler tilsnakk og tåler konsekvenser.

Trenger ikke brøle eller banne for å få til det.

Anonymkode: 334fb...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nytter ikke å være så konfliktsky og prøve puse en oppdragelse i havn altså....

Barn tåler at du reagerer, tåler tilsnakk og tåler konsekvenser.

Trenger ikke brøle eller banne for å få til det.

Anonymkode: 334fb...07d

Tilsnakk og konsekvenser har jeg ikke noe problemer med.. men noen ganger pushes grensene ekstra, og hun møter oss med «Jeg bryr meg ikke om det dere sier, dere er idioter» 

Som sagt ikke ofte, men når det skjer så trengs et kraftigere punktum enn vanlig.. 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tilsnakk og konsekvenser har jeg ikke noe problemer med.. men noen ganger pushes grensene ekstra, og hun møter oss med «Jeg bryr meg ikke om det dere sier, dere er idioter» 

Som sagt ikke ofte, men når det skjer så trengs et kraftigere punktum enn vanlig.. 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Gjør deg selv en tjeneste og lær deg å heve stemmen.

Anonymkode: 2be77...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør deg selv en tjeneste og lær deg å heve stemmen.

Anonymkode: 2be77...9f6

Jeg fremstår sikkert dom veldig spak nå.. det Jan jeg forsikre om at jeg ikke er. Jeg er tydelig og bestemt, og har en tone som umulig kan misforstås når nok er nok. 
 

Men når barnet begynner å skrike til meg så må jo jeg skrike tilbake for å bli hørt - og det vil jeg helst slippe. Det var ikke sånn før - tror nok at det er noen hormoner som flyr rundt i kroppen for tiden og tuller med forstanden.. 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil helst ikke heve stemmen til barnet. Særlig vil jeg ikke at mannen skal gjøre det, for han er jo stor og har mørk stemme så det kan virke skummelt om han hever stemmen.

Jeg vet ikke, men jeg har et problem med det. 
 

Normalt sett så kan det løses ved å insistere med rolig stemme, og ikke vike. Men dersom barnet er oppjaget og ikke vil gi seg så er det vanskelig. Jeg lurer da på om det er noen hode alternativer til å heve stemmen. 
 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Jeg har en meget lav og meget T-Y-D-E-L-I-G sintestemme. Ingen av ungene mine har noengang vært i tvil om hva jeg mener, men det er ikke fordi følelsene er skjult. Man trenger ikke spille rollespill for å være mor. Man skal også være et ekte individ. Og det er faktisk ikke dødelig å være høymælt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fremstår sikkert dom veldig spak nå.. det Jan jeg forsikre om at jeg ikke er. Jeg er tydelig og bestemt, og har en tone som umulig kan misforstås når nok er nok. 
 

Men når barnet begynner å skrike til meg så må jo jeg skrike tilbake for å bli hørt - og det vil jeg helst slippe. Det var ikke sånn før - tror nok at det er noen hormoner som flyr rundt i kroppen for tiden og tuller med forstanden.. 

HI

Anonymkode: 9e636...caa

Tror ikke du må «skrike» tilbake. Men du må vise at din holdning ikke åpner for diskusjon, hvis det gjelder en kamp du akter å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...