Gå til innhold

Noen med sene «syklere» - er det håp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente som skal opp i 3dje klasse, litt ung og umoden men flink på skolen og veldig sosial. Hun nekter å lære seg å sykle, uten støttehjul, og vil ikke sykle på den sykkelen heller. Storesøster lærte å sykle i det hun fylte 6 år så ikke kjappest hun heller men snart 8 år og vil ikke lære/ øve.   
 

Føler ikke vi kan presse henne så håper jo nå at lysten vil komme av seg selv og vipps er koden knekt - er det håp? 🤔

Anonymkode: 24330...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er veldig vanlig i den alderen at de mister litt interesse for ting de ikke allerede kan. Man kan jo bare fortsette å oppmuntre. Får ikke gjort så mye mer enn det.

Min datter et år eldre enn din, syklet tidlig. Men har det på samme måte med svømming. Ikke vist interesse, og følte seg ikke trygg. Har til og med svømming på skolen. Plutselig nå så svømte hun når hun faktisk prøvde. Og da var det plutselig gøy, og hun følte mestring. 

Anonymkode: 430b0...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er veldig vanlig i den alderen at de mister litt interesse for ting de ikke allerede kan. Man kan jo bare fortsette å oppmuntre. Får ikke gjort så mye mer enn det.

Min datter et år eldre enn din, syklet tidlig. Men har det på samme måte med svømming. Ikke vist interesse, og følte seg ikke trygg. Har til og med svømming på skolen. Plutselig nå så svømte hun når hun faktisk prøvde. Og da var det plutselig gøy, og hun følte mestring. 

Anonymkode: 430b0...8bc

Er nok noe i det du sier, sier hun ikke vil men kan være at hun blir veldig bevisst på at hun ikke mestrer det og alle venninnene kan. Svømme var også nekt helt til vi var en uke på Kreta og lek i bassenget knakt svømmekoden. 
 

Vi bor et sted med litt avstand så sykling hadde vært så kjekt for å komme seg til og fra venner. HI 

Anonymkode: 24330...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var slik. Nektet plent og jeg ville ikke presse henne. Hun var og er litt sånn at «viss jeg ikke kan det vil jeg ikke lære det» type. Hun kan fortatt ikke sykle og er 13 år. Men hun er ei smart, sosial og oppegående jente som lærte seg å svømme tidlig blant annet. Men sykling og ski... nope. Yngstemann hadde null interesse heller før han var 5. Kjøpte først balansesykkel, så trehjulsykkel, men han var totalt uinteressert. Ville heller løpe og klatre i trær. Men så begynte de å «tvinge» litt forsiktig i bhg og plutselig fann han ut at han kunne mestre det og synst det var gøy. 

Anonymkode: d6b22...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det håp. Jeg var 7,5 da jeg lærte å sykle og suste rundt som bare det etter kort tid.

Anonymkode: dd2b5...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest yngste her ville ikke lære å sykle. Lillesøstra som er 3 år yngre, lærte det lenge før han. Først når han var 9-10 gikk han med på å prøve skikkelig, og lærte d ganske greit. Måtte bare ville det selv. Nå er han11,5 og elsker å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min (nesten) 10 åring klarer ikke sykle noe særlig, og aldri hatt interessen for det. 
Nå har han ADHD, og da er det som kjent at en gruppe kan henge etter motorisk, da gjerne med nettopp sykling, ski, balansering osv. Han er ikke flink/får ikke til noe av dette. Har ikke orket å bruke mer fokus på det, for jeg holdt på å bli gal av å forsøke å lære han 😅

Anonymkode: 3b500...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, greit å vite at det er håp! Vi avventer og ser og krysser fingre for at hun mest for sin egen del liker å sykle på sikt. Hun har sine egne meninger om det meste. Overtar storesøsters sykkel neste sommer så kan håpe det hjelper på motivasjonen. 😊 HI

Anonymkode: 24330...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ei jente som skal opp i 3dje klasse, litt ung og umoden men flink på skolen og veldig sosial. Hun nekter å lære seg å sykle, uten støttehjul, og vil ikke sykle på den sykkelen heller. Storesøster lærte å sykle i det hun fylte 6 år så ikke kjappest hun heller men snart 8 år og vil ikke lære/ øve.   
 

Føler ikke vi kan presse henne så håper jo nå at lysten vil komme av seg selv og vipps er koden knekt - er det håp? 🤔

Anonymkode: 24330...a0a

Sønnen min på var 8 år før han lærte å sykle :S  Nå elsker han å sykle :) Her kommer aldri lysten av seg selv så vi måtte pushe og bestikke han. Han er veldig forsiktig av seg så han må ofte pushes litt.

Anonymkode: ec74d...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestekameraten var faktisk også 8 år før han lærte å sykle,men der var det fysioterapaut som hjalp han til å lære å sykle. De har visst hatt med fysioterapaut å gjøre siden han var baby. 

Anonymkode: ec74d...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var 8 da hun syklet. Den andre datteren min var 4. Sønnen min er nå 10. Han sykler vinglete, og unngår det så langt det er mulig.

Anonymkode: ee58d...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min var 8 da hun syklet. Den andre datteren min var 4. Sønnen min er nå 10. Han sykler vinglete, og unngår det så langt det er mulig.

Anonymkode: ee58d...458

Sånn er sønnen min også,han sykler så vinglete at jeg kan ikke sykle med siden av han for da blir jeg plutselig presset ut i buskene med ett uhell. Sønnen min elsker å sykle da,men sliter med ganske vinglete sykling enda.

Anonymkode: ec74d...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er sønnen min også,han sykler så vinglete at jeg kan ikke sykle med siden av han for da blir jeg plutselig presset ut i buskene med ett uhell. Sønnen min elsker å sykle da,men sliter med ganske vinglete sykling enda.

Anonymkode: ec74d...62c

Min sønn sier selv at det er vanskelig å bruke både hender og føtter samtidig. Han skal muligens utredes for dyspraksi 

Anonymkode: ee58d...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke valgfritt. Unger må funke. Da må de kunne sykle, svømme, gå på ski og tilsvarende.

Anonymkode: 0ec6b...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke valgfritt. Unger må funke. Da må de kunne sykle, svømme, gå på ski og tilsvarende.

Anonymkode: 0ec6b...aa1

Og hvis de ikke kam det, så er de ødelagte da?

Anonymkode: ee58d...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det håp!

utfordringen er ofte at jo større barna blir jo vanskeligere er det å motivere for det de føler de ikke mestrer. Barnet ser jo at andre kan, og isteden for å innrømme manglende mestring blir det enklere å «ikke ville». 
 

Mange barn øver i smug på det de ikke kan. Da er nederlagene færre og man slipper all veiledning, motivasjon, velvillige læremestre osv. Alternativet kan være å forsøke å få til en avtale med barnet om at du og han øver sakene, uten tilskuere og heiere, på en plass/sted ingen andre er eller ser. Da er ofte terskelen lavere, ingen andre trenger å vite at man ikke kan osv

Anonymkode: d67cf...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene barnet her er på din sin alder og nekter å sykle. Har diagnose og bryr seg mindre om hva andre måtte mene om valget sitt. 

Prøver til tider å oppmuntre men er engstlig for å falle av sykkel o.l 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det å sykle var noe alle bare lærte seg lett.. husker enda den dagen jeg suste av gårde alene for første gang. Da jeg var liten kunne liksom alle ungene i gata sykle og gjorde det hele tiden. 
 

Helt til min sønn skulle beherske sykkelen. Jeg hadde dårlig tro for at mitt barn med ADHD og motoriske utfordringer skulle klare det da vi stod der sommer etter sommer, han forbannet sykkelen og gav opp med en gang omtrent. Det gikk ikke. Men vi prøvde. Han gav ikke opp. Vi presset litt, men ingen tvang og ikke for mye. Bare noen få runder, litt etter litt Hver eneste sommer tok vi frem sykkelen og han prøvde litt. Små steg. Vi motiverte! Sa det var ikke så farlig, men man kan prøve litt. 
 

I år fyller han 10 år og tidligere i sommer løsnet det! Plutselig suste han av gårde og mestringsfølelsen han opplevde da var til å ta og føle på! Nå suser han omkring, vil sykle hver dag og har virkelig funnet gleden i det. Han har vært på sykkelturer og tar seg gjerne en luftetur alene.  Det var en av grunnene til at vi pushet litt på for at han skulle lære det, vi trodde han ville like det veldig godt når han først klarte det. 
 

Så det finnes håp! Men det å sykle er ikke det viktigste i verden.. Finn en måte som passer ditt barn og husk at det ikke er noen konkurranse om å kunne det tidlig nok. Slapp av, ta det med ro og l henne prøve seg frem i eget tempo. Prøv å finne ut hva som hindrer henne. Er hun redd for å miste balansen? Er hun redd for å falle? Eller sliter hun med koordinasjon mellom hode-bein-armer? Hva kan trygge henne på sykkelen? 

Anonymkode: 5952d...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis de ikke kam det, så er de ødelagte da?

Anonymkode: ee58d...458

Ja. Sosialt sett så absolutt. De må også kunne føre seg, og en masse annet, men grunnleggende aktiviteter må selvsagt være på plass.

Anonymkode: 0ec6b...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Sosialt sett så absolutt. De må også kunne føre seg, og en masse annet, men grunnleggende aktiviteter må selvsagt være på plass.

Anonymkode: 0ec6b...aa1

Ingen barn MÅ sykle altså . Man klarer seg fint i livet uten å sykle

Anonymkode: d6b22...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis de ikke kam det, så er de ødelagte da?

Anonymkode: ee58d...458

Funksjonshemmede heter det.

Anonymkode: cf1c6...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er en grunnleggende egenskap som alle burde ha på plass. Du får slutte å kjøre henne rundt og la henne gå for å besøke venner. Kanskje hun gidder å lære seg å sykle da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en som slet med å lære seg å sykle. 
Vi brukte en søndag, tok sykkel i bagasjerommet og dro til en øde parkeringsplass. Der brukte vi dagen på å øve uten tilskuere. Det tok ikke lang tid før han klarte det. 
 

Endret av Ulldott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt hadde null interesse for sykling og det var i grunn ganske ødeleggende for han. Alle ungene syklet fra tidlig morgen til sen kveld i gata her. Vi bestemte oss for at han skulle lære å sykle. Dette var rett før skolestart og logistikken var sånn at jeg måtte sykle til jobb og først levere minste i bhg og største på skolen. Vi hadde kun en bil så største hadde å lære sykling. Vi  brukte hele sommeren på øving. Vi oppmuntret og lokket. Kom ingen vei. Siste helgen i sommerferien bestemte far seg for at nå skulle gutten sykle og de dro ned på ett flatt område for å få det til. Det var tårer, det var "tvang" og begge to var lei seg en periode. Etter ett par timer klarte han å sykle noen meter. Stolteste ungen på jord. Kom hjem med noen skrubbsår og stolt som en hane. Her skulle det litt tvang og push til. Han har elsket å sykle siden den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...