Gå til innhold

I dag fikk mannen skriftlig permitteringsvarsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fra i morgen av er han permittert. Vi har litt penger på bufferkonto, men er litt usikker på hvordan vi skal prioritere.

Vi er flinke til å spare i hverdagen, det går egentlig greit. Før sommeren måtte vi ha en større reparasjon på bilen, så måtte bruke endel av bufferen. Det gjør at jeg blir litt usikker nå: Bør vi be om avdragsfrihet på lånet noen måneder fremover? Da vil vi kanskje kunne bygge opp bufferen noe igjen, slik at vi kan greie oss greit om dette blir langvarig. Eller bør vi tære på bufferen, og avdragsfrihet er siste utvei?

Anonymkode: 8660f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan fint be om avdragsfrihet, inntil 6 mnd. Det ville jeg gjort. Er usikkert når han vil få utbetalt dagpenger. 

Anonymkode: 399bd...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan fint be om avdragsfrihet, inntil 6 mnd. Det ville jeg gjort. Er usikkert når han vil få utbetalt dagpenger. 

Anonymkode: 399bd...4bc

Det er det jeg og tenker. Så tenker jeg videre at det er greit å ikke tømme bufferen helt. Ønsker å ha noe igjen, om feks vaskemaskinen skulle ryke🙈. For mannen sitter det langt inne å be om avdragsfrihet!

Anonymkode: 8660f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både helt vanlig og enkelt å be om avdragsfrihet når man kan vise til permittering. 

Anonymkode: 36f06...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra i morgen av er han permittert. Vi har litt penger på bufferkonto, men er litt usikker på hvordan vi skal prioritere.

Vi er flinke til å spare i hverdagen, det går egentlig greit. Før sommeren måtte vi ha en større reparasjon på bilen, så måtte bruke endel av bufferen. Det gjør at jeg blir litt usikker nå: Bør vi be om avdragsfrihet på lånet noen måneder fremover? Da vil vi kanskje kunne bygge opp bufferen noe igjen, slik at vi kan greie oss greit om dette blir langvarig. Eller bør vi tære på bufferen, og avdragsfrihet er siste utvei?

Anonymkode: 8660f...4dc

Er mye av lånet nedbetalt?

Anonymkode: 8a625...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, be om avdragsfrihet! Det hjelper på nå og i perioden fremover. At dere må betale noen måneder lengre på lånet kommer ikke dere til å merke noe til. 

Anonymkode: e22d6...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er mye av lånet nedbetalt?

Anonymkode: 8a625...5f0

Nei, vi kjøpte nytt for et år siden. Før vi i det hele tatt visste om korona🙈.

Anonymkode: 8660f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi kjøpte nytt for et år siden. Før vi i det hele tatt visste om korona🙈.

Anonymkode: 8660f...4dc

Vi har leilighet verdt 2,4 mill og boliglån på 2mill pluss billån på 240.000 vi fikk avdragsfrihet i 6 mnd da mannen min ble permittert i mars. Bankene er veldig hjelpsom nå for tiden pga corona så vil nok tro dere får de. 
Kan ta tid før han får dagpenger, men min mann fikk sånn forskudd fra nav hver mnd. Han er tilbake i jobb, har ikke fått dagpenger enda, men fikk forskudd hver mnd. Så nav skylder han vel noen tusenlapper, men det kommer etterhvert

Anonymkode: 1e8f2...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble kontaktet av banken i vår, med tilbud om avdragsfrihet i forb med koronakrisen. Der fikk vi vite at vi enkelt kunne søke om det i nettbanken. Vi benyttet oss av det kun i mai, for vi skulle betale eiendomsskatt/komm.avg den mnd, men jeg tror det kunne benyttes i 6 mnd.

Jeg har ikke tatt ut forskudd hos nav, selv om jeg ikke har fått dagpenger etter flere mnd, for jeg er redd de feilberegner, og at jeg sitter igjen med en regning når dagpengene blir innvilget.

Anonymkode: 6bea8...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fra i morgen av er han permittert. Vi har litt penger på bufferkonto, men er litt usikker på hvordan vi skal prioritere.

Vi er flinke til å spare i hverdagen, det går egentlig greit. Før sommeren måtte vi ha en større reparasjon på bilen, så måtte bruke endel av bufferen. Det gjør at jeg blir litt usikker nå: Bør vi be om avdragsfrihet på lånet noen måneder fremover? Da vil vi kanskje kunne bygge opp bufferen noe igjen, slik at vi kan greie oss greit om dette blir langvarig. Eller bør vi tære på bufferen, og avdragsfrihet er siste utvei?

Anonymkode: 8660f...4dc

Hvis han fikk permitteringsvarsel i dag kan han ikke permitteres fra i morgen! Normalt skal han ha varsel 14 dager før, 2 dager ved uforutsette hendelser.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/permittering-og-omstilling/permittering-og-oppsigelse

Anonymkode: 6c76d...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han fikk permitteringsvarsel i dag kan han ikke permitteres fra i morgen! Normalt skal han ha varsel 14 dager før, 2 dager ved uforutsette hendelser.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/permittering-og-omstilling/permittering-og-oppsigelse

Anonymkode: 6c76d...9a7

Takk for info!

Mulig det er fra torsdag, jeg har ikke fått snakket ordentlig med han. Har vært på jobb selv.

Anonymkode: 8660f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om avdragsfrihet, så lenge dere setter av pengene, kan du like gjerne ha de på sparekonto og heller betale det ned ekstra på lånet den dagen han er tilbake i jobb om dere ikke har hatt behov for å benytte det. Bankene er oppfordret til å være litt rause nå i unntakstilstanden vi er inne i. 
 

Regner med permitteringen er grunnet i korona, da det er kort varsel? Arbeidsgiver skal da betale de 2 første dagene og mannen din får det de kaller lønnskompensasjon fra nav fra dag 3-20 etter dette, dvs full lønn inntil 6 G i maks 18 dager. Husk at mannen din må registrere seg som arbeidsledig og sende meldekort. 

Anonymkode: d648b...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...