Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Sønnen min på 15 bor mest hos faren sin. Avtalen er at han skal være her noen dager/netter annenhver uke. Men det blir ofte mye mas fra min side..Han vil ikke. Hos far er det bare dem 2, og han har større plass å være på etc. Her må han ta mer hensyn til småsøsken også.. Vi planlegger større plass å bo, og må planlegge litt ifht soverom. Jeg tenker at vi må ha et eget soverom til han, men samtidig føles det så bortkastet...om dere skjønner. Han er jo alltid velkommen her hos oss, og det er jo viktig at han vet. Men hadde det vært nok med for eks stue/sov i ett, for eks med en sovesofa? Men da føler han kanskje ikke at det er hans rom.. hva ville dere gjort? Anonymkode: e5507...be5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 At du i det hele tatt kan tenke på å ikke ha soverom til din 15 år gamle sønn gir meg frysninger, altså! Hvis dere ikke har økonomi til å gi ham eget kan han selv få velge om han vil ha kombinert stue/ rom eller dele med et søsken. Anonymkode: a8663...0fa
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Jeg ville strukket meg svært langt for at gutten skulle få et eget rom. Du kan si hva du vil, men det er hva du gjør som viser ham at han virkelig er hjemme hos deg. Anonymkode: dfbcb...12a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Hvis du ønsker at gutten din skal føle han har et hjem hos deg, da må du også få ham til å føle at det også er hans hjem. Han er så stor nå at han trenger et eget rom, få litt privatliv, kanskje kunne sitte der med kompiser eller en kjæreste når den dagen kommer. Helt ærlig, når du skriver at det føles bortkastet med eget rom til ham, da forstår jeg godt at han kanskje vegrer seg fra å komme til deg, for det er en holdning han nok merker (selv om du tror han ikke gjør det). Anonymkode: 036ee...11a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min på 15 bor mest hos faren sin. Avtalen er at han skal være her noen dager/netter annenhver uke. Men det blir ofte mye mas fra min side..Han vil ikke. Hos far er det bare dem 2, og han har større plass å være på etc. Her må han ta mer hensyn til småsøsken også.. Vi planlegger større plass å bo, og må planlegge litt ifht soverom. Jeg tenker at vi må ha et eget soverom til han, men samtidig føles det så bortkastet...om dere skjønner. Han er jo alltid velkommen her hos oss, og det er jo viktig at han vet. Men hadde det vært nok med for eks stue/sov i ett, for eks med en sovesofa? Men da føler han kanskje ikke at det er hans rom.. hva ville dere gjort? Anonymkode: e5507...be5 Mener du stuen som dere alle bruker, at han skal ha en sovesofa der? Anonymkode: 3a0de...16d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min på 15 bor mest hos faren sin. Avtalen er at han skal være her noen dager/netter annenhver uke. Men det blir ofte mye mas fra min side..Han vil ikke. Hos far er det bare dem 2, og han har større plass å være på etc. Her må han ta mer hensyn til småsøsken også.. Vi planlegger større plass å bo, og må planlegge litt ifht soverom. Jeg tenker at vi må ha et eget soverom til han, men samtidig føles det så bortkastet...om dere skjønner. Han er jo alltid velkommen her hos oss, og det er jo viktig at han vet. Men hadde det vært nok med for eks stue/sov i ett, for eks med en sovesofa? Men da føler han kanskje ikke at det er hans rom.. hva ville dere gjort? Anonymkode: e5507...be5 Han føler seg selvsagt ikke ønsket. Anonymkode: dc9ed...dc9
Gjest Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ønsker at gutten din skal føle han har et hjem hos deg, da må du også få ham til å føle at det også er hans hjem. Han er så stor nå at han trenger et eget rom, få litt privatliv, kanskje kunne sitte der med kompiser eller en kjæreste når den dagen kommer. Helt ærlig, når du skriver at det føles bortkastet med eget rom til ham, da forstår jeg godt at han kanskje vegrer seg fra å komme til deg, for det er en holdning han nok merker (selv om du tror han ikke gjør det). Anonymkode: 036ee...11a Dette.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Skjønner godt at han ikke vil til deg dessverre. På den alderen er privatliv viktig, og å sove på sovesofa i stua er ikke greit da. Har du ikke nok soverom får du sove på stua selv, og la 15 åringen få ditt soverom. Han trenger det mye mer enn deg. Anonymkode: c8d42...828
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 Bortkastet med eget rom til ditt eget barn? Du store verden! Anonymkode: 178aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 Oi. Dette var virkelig helt idiotisk hi. Skjønner godt han ikke vil til deg, og kjenner jeg er drit irritert på deg. Hva faen liksom, bortkastet med eget rom. Anonymkode: c7b54...6ee
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 Han har eget soverom hos oss nå :) men blir knapt brukt. Grunnen til at han velger å bo hos far er pga han har friere tøyler, og far ikke setter like mye grenser som meg. Samt han må ta hensyn til småsøsken her hos oss.. Jeg tenker han skal få eget rom. Men tenkte evt loftstue/kjellerstue med muligheter for å kunne sove. Så kan vi bruke den stua ellers når han ikke er der. mtp begrensinger på hva vi kan kjøpe, må vi tenke hva som er praktisk osv. Når det er begrenset med plass.. At jeg skriver at det er bortkastet er vel litt feil ord å bruke. Tenker bare at det er dumt å ha et soverom stående tomt omtrent hele året... Tenkte derfor på hva vi kunne gjøre som alternativ. Jeg undrer meg over hvor «frekke» tilbakemeldinger man får på svar her inne.. Fatter ikke hvorfor jeg gidder å være her inne.. Anonymkode: e5507...be5
Gjest Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har eget soverom hos oss nå men blir knapt brukt. Grunnen til at han velger å bo hos far er pga han har friere tøyler, og far ikke setter like mye grenser som meg. Samt han må ta hensyn til småsøsken her hos oss.. Jeg tenker han skal få eget rom. Men tenkte evt loftstue/kjellerstue med muligheter for å kunne sove. Så kan vi bruke den stua ellers når han ikke er der. mtp begrensinger på hva vi kan kjøpe, må vi tenke hva som er praktisk osv. Når det er begrenset med plass.. At jeg skriver at det er bortkastet er vel litt feil ord å bruke. Tenker bare at det er dumt å ha et soverom stående tomt omtrent hele året... Tenkte derfor på hva vi kunne gjøre som alternativ. Jeg undrer meg over hvor «frekke» tilbakemeldinger man får på svar her inne.. Fatter ikke hvorfor jeg gidder å være her inne.. Anonymkode: e5507...be5 Du la jo litt opp til det selv da. Med å antyde at det var bortkasta med soverom. Hovedinnlegget beskrev det som om du ikke har rom til ham pr. nå.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #13 Skrevet 11. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har eget soverom hos oss nå men blir knapt brukt. Grunnen til at han velger å bo hos far er pga han har friere tøyler, og far ikke setter like mye grenser som meg. Samt han må ta hensyn til småsøsken her hos oss.. Jeg tenker han skal få eget rom. Men tenkte evt loftstue/kjellerstue med muligheter for å kunne sove. Så kan vi bruke den stua ellers når han ikke er der. mtp begrensinger på hva vi kan kjøpe, må vi tenke hva som er praktisk osv. Når det er begrenset med plass.. At jeg skriver at det er bortkastet er vel litt feil ord å bruke. Tenker bare at det er dumt å ha et soverom stående tomt omtrent hele året... Tenkte derfor på hva vi kunne gjøre som alternativ. Jeg undrer meg over hvor «frekke» tilbakemeldinger man får på svar her inne.. Fatter ikke hvorfor jeg gidder å være her inne.. Anonymkode: e5507...be5 Det er vel nettopp bl. a. ordet «bortkastet» og hvordan du ordlegger deg som gjør at vi reagerer negativt og gir «frekke» svar... Anonymkode: ef226...27b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #14 Skrevet 11. august 2020 5 minutter siden, Pashla skrev: Du la jo litt opp til det selv da. Med å antyde at det var bortkasta med soverom. Hovedinnlegget beskrev det som om du ikke har rom til ham pr. nå. Det gjorde det aldeles ikke. Litt problemer med leseforståelsen? Anonymkode: 57fbb...d62
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #15 Skrevet 11. august 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde det aldeles ikke. Litt problemer med leseforståelsen? Anonymkode: 57fbb...d62 Jeg svarte tidlig i tråden. Hovedinnlegget ditt gir dessverre det inntrykket. Det er mulig du bare har vært veldig uheldig i måten du uttrykker deg i denne tråden, men hovedinnlegget ditt ga meg inntrykk av at de yngste og ny familie er viktigere enn 15-åringen. Det trenger selvfølgelig ikke stemme, og det kan også være det er sårt for deg at 15-åringen velger bort deg og søsknene sine. Men det var ikke noe som tydet på det i hovedinnlegget. Ser at du er mer reflektert i ditt litt lengre svar over her. Forstår mer av tankegangen din der enn hva hovedinnlegget ditt ga inntrykk av, for det var bare trist lesing. Det er dyrt å bo og jeg tror de fleste kan ha sympati med at det kan være vanskelig å finne noe som passer i både størrelse og pris. Tanken din om å gi 15-åringen en loftstue eller kjellerstue som rom kan jeg også forstå, den er på en måte løsningsorientert. Men jeg er redd for at du med det sender signaler til 15-åringen din at han er femte hjul på vognen i din nye familie, noe det virker som om han synes å føle på fra før siden han velger bort å være hos deg. Selv om han får et "eget rom" i en lofts- eller kjellerstue når han er hos dere, så tviler jeg på om han vil ha en følelse av at det er hans rom så lenge dere bruker den ellers. I så fall burde dere vurdere store og romslige og låsbare skap for hans ting, som bare han har nøkkel til, slik at han kan låse inne sine ting han ikke ønsker andre skal rote i (småsøsken snoker, sånn er det bare). Det vil i det minste være bedre, men fremdeles så blir det jo et stressmoment for ham å alltid måtte slette alle spor etter seg selv fra "sitt" rom hver gang han har vært hos deg og samme med å måtte rydde ut sine ting når han er hos deg. Det å måtte stadig veksle mellom ulike bosteder er stress nok i seg selv. Men om dere likevel går for en slik løsning, så tror jeg det bare er én måte å få den til å fungere på - og det er å involvere gutten i hele prosessen. Snakke sammen på forhånd, lytte ordentlig til hva han sier (og det han ikke sier!), få ham med på visninger slik at han også kan se om han kan forestille seg en ev. lofts- eller kjellerstue som sitt rom og kanskje se løsninger. La ham få en følelse av å ha en stemme i din nye familie, la ham være delaktig, gi ham en følelse av å være viktig. Det tror jeg ikke han har nå siden han velger dere bort. Det er lett å si at han velger å være mest hos far fordi han hos deg må ta hensyn, men jeg tenker at det mye trolig også er fordi han føler han ikke hører ordentlig til der lenger. Og det er signal du må ta på alvor, enten de stemmer eller ei. Han er 15 år. Om få år er han ute og lever sitt eget liv. Hvilket forhold du og han og han og søsknene får videre i fremtiden, det legges nå. Dere synes å være litt skjevt ute, jeg ville strukket meg langt for å gi ham en større følelse av å høre til hos dere. Ellers kan det jo kanskje også være en mulighet å ev. dele av en lofts- eller kjellerstue og lage et ekstra soverom der og la "stuen" bli mindre. En venninne av meg gjorde det da hun skilte seg for å få plass til et ekstra soverom og samtidig ta hensyn til at de trengte en ekstra plass for ungdommene å være (i loftsstuen) og også ekstra plass for overnatting ved ev. besøk. Det eneste hun måtte gjøre var å sette inn et takvindu i soveromsdelen og sette opp en lettvegg. Det å få et ekstra soverom på den måten økte også verdien av det lille huset hun kjøpte. Men hun involverte også barna sine veldig i prosessen for å gi dem eierskap til det nye hjemmet. Finn en god løsning for dere alle. Anonymkode: 036ee...11a
Amalies mamma Skrevet 11. august 2020 #16 Skrevet 11. august 2020 Hva med at han har lofts/kjellerrom som sitt eget privat soverom nå, også kan dere evt gjøre det om til fellesrom- leke/tvstue når han har flyttet for seg selv. Det er jo sannsynligvis ikke så mange år til. Da kan dere jo ha en sovesofa der til han (og til evt gjester).
Gjest Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde det aldeles ikke. Litt problemer med leseforståelsen? Anonymkode: 57fbb...d62 Nei, jeg syns det virker som om alle i tråden fikk det samme ut av innlegget.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde det aldeles ikke. Litt problemer med leseforståelsen? Anonymkode: 57fbb...d62 Når de fleste (alle?) oppfattet det som at 15 åringen er i veien er det neppe leseforståelsen vår som er problemet? Anonymkode: 178aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 Jeg synes det du tenker ikke er ille i det hele tatt! Hvis gutten faktisk ikke bruker rommet i det hele tatt kan han ikke forvente et eget rom som kun står til pynt. det går fint an å lage et rom som gutten benytter eksklusivt bår han er hos dere men som eller kan benyttes som gjesterom, kontor, TV-stue etc. Jeg ville nok gått for en ordentlig seng, feks en IKEA Dagseng. Da kan den fint gjøres om til sofa når gutten ikke er der. Anonymkode: 9a4b5...79e
Gardkjerringa Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det du tenker ikke er ille i det hele tatt! Hvis gutten faktisk ikke bruker rommet i det hele tatt kan han ikke forvente et eget rom som kun står til pynt. det går fint an å lage et rom som gutten benytter eksklusivt bår han er hos dere men som eller kan benyttes som gjesterom, kontor, TV-stue etc. Jeg ville nok gått for en ordentlig seng, feks en IKEA Dagseng. Da kan den fint gjøres om til sofa når gutten ikke er der. Anonymkode: 9a4b5...79e Det har ikke med guttens forventninger å gjøre, det har med at han skal vite at han er velkommen og betyr nok til å ha sitt eget rom. Hvis "hans" rom, skal være fellesareal når han ikke er der, vil han ikke føle at det er hans private område, og han kan ikke oppbevare egne ting der.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #21 Skrevet 11. august 2020 Jeg sjønnte hva du mente ivertfall. Jeg synst og hadde sikkert gjort selv og ha ei slik stue som du tenker🙂 siden han er der lite fra før av alikavell så😉 Anonymkode: 5b203...6ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #22 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: det går fint an å lage et rom som gutten benytter eksklusivt bår han er hos dere men som eller kan benyttes som gjesterom, kontor, TV-stue etc. Jeg ville nok gått for en ordentlig seng, feks en IKEA Dagseng. Da kan den fint gjøres om til sofa når gutten ikke er der. Anonymkode: 9a4b5...79e Dette er oppskriften på at han skal føle seg enda mer kun som en gjest og som om han ikke egentlig bor der, at det ikke er hans hjem. Blir noe annet når han flytter ut for å studere/jobbe. Anonymkode: 036ee...11a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2020 #23 Skrevet 11. august 2020 Datteren min flyttet til far da hun ble 16. Da fikk et av de andre barna rommet hennes, og de gangene hun kom, flyttet et barn inn til meg og hun fikk låne sitt gamle rom. Hun følte seg aldri uvelkommen til meg av den grunn. Hun bare synes det var kjipt med to søsken som var 10 år yngre og som synes hun var kul og ikke lot henne være i fred. Det er ganske bortkastet å ha et rom som nesten alltid står tomt når det kan brukes til noe annet. Nå er hun 20 og kommer fortsatt til meg annenhver helg selv om hun bor for seg selv. Jeg har pusset opp en TV-stue som har gjesteseng og der sover hun. Hun føler seg fortsatt velkommen til meg Anonymkode: c44ed...721
Anonym bruker Skrevet 12. august 2020 #24 Skrevet 12. august 2020 Skjønner gutten godt jeg Anonymkode: d92ea...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå