Gå til innhold

Hospitering i idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har fått tilbud om hospitering på trening med laget i aldersklassen over i idretten sin. Dette er en lagidrett.
Noen som kan dele erfaringer, positive og negative med hospitering? Er det stor forskjell på hvordan det gjøres på barne- og ungdomsnivå?

Anonymkode: 46578...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har gjort det i både barne- og ungdomsidretten. Han er sent fysisk utviklet, men har alltid vært modent mentalt og dyktig taktisk og teknisk. Vi har utelukkende gode erfaringer, og det blir bare bedre med årene. I barneidretten dominerer ofte de fysisk store, og da kan det lett bli skader på en liten pjokk (min har heldigvis sluppet unna), men det bedrer seg etter hvert som de vokser til. Mange som har stolt på fysikken faller fra etterhvert når de blir tatt igjen i vekst og mister fordelen sin (de har ofte ikke vært nødt til å utvikle teknikk, noe som blir tydelig når de blir eldre).

Anonymkode: 8c298...993

Skrevet

Jeg har to barn som hospiterer. Eldste har alltid hatt talent for egentlig alt av idrett. Er nå 14 og er på spillerutvikling på kretsnivå på både håndball og fotball. Har også utmerket seg innen friidrett.

Han har hatt godt utbytte av hospitering og ellers tror jeg han hadde kjeda seg litt. Spiller selvfølgelig også på eget lag, men er i stor grad via hospitering han har fått matching og har måtte pushe seg selv. Noe som må til for å utvikle seg. 

Yngste gutten skal nå opp i tredje klasse. Han er en liten tryllekunstner med ball. Har elsket fotball fra han var ca 3 år. Begynte på fotball da han var 4 år. Spiller nå på eget lag og med de som er et år eldre. Nå er det  prat om å flytte han opp to alderstrinn. 

Vi har bare gode erfaringer, men er strenge på at barna skal yte 100% på eget lag for å kunne hospitere. Å hospitere handler ikke bare om å være god i idretten sin, man skal også vise innsats og gode holdninger. 

Anonymkode: 74c55...8f5

Skrevet

Har jobbet som trener på idrettsskole og har både positive og negative erfaringer. 
de positive er at man pusher grenser og utvikler seg, noen er veldig flinke tidlig og trenger dette. 
de negative er at det kan lett bli for mye om ikke en person har ansvar for utøveren. Unge utøvere vil gjerne prestere for begge trenerne og det er ikke alltid disse snakker sammen og legger et løp for hva som er best for utøveren men kun «bruker» utøveren for det beste for laget. 

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Utøveren her er vel en «late bloomer», så kanskje derfor jeg som forelder er litt skeptisk og vil ha råd fra mer erfarne. 

Anonymkode: 46578...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...