Gå til innhold

Curlingforeldre - har du en historie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En av mine er pappa’n som møtte opp etter muntlig eksame på vgs og la frem en engasjert tale om hvorfor prinsessen hans burde få ta den om igjen. Hun kunne nemlig mye mer om emnet enn hun fikk frem og fortjente en ny sjanse. 

Anonymkode: a0051...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange 

Jeg har fire barn og curlingforeldre er det i alle klassetrinn 

Det er noe riv ruskende galt når mamma gjør lekser for 10.klassingen sin altså.... 

Anonymkode: 61a60...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen som stolt legger ut om sine forberedelser til sin sønns konfirmasjon. Bare det at gutten gadd ikke å konfirmere seg. Han hadde bare så lyst på pengegaver...

Anonymkode: d6a65...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor som ringte rektor og truet med å gå til avisene, fordi datteren hadde fått et skrubbsår på kneet da hun lekte sisten med vennene sine

Anonymkode: c44c9...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til barnet som alltid lager uro i alle sammenhenger både på skole og fritid. Er direkte slem, skriker, slår, sparker, kjefter og griner. Foreldrene mener han er høysensitiv og det er foreldrenes ansvar å ta hensyn til han og la andre barn ta i mot. 
 

Moren som gråter fordi mannen hennes kjeftet på henne. Sønnen hadde nemlig besøk av to kompiser, og kompisene ville spille et spill, men det ville ikke gullet til mor. Derfor ble de slemme guttene sendt hjem og mor kom etter og kjefter på foreldrene som ikke kan oppdra guttene sine. Og mannen hennes var selvsagt slem fordi han fortalte henne at det var galt. Det var også galt at barnehagen snakket til gutten når han gjorde noe galt. «Ingen kjefter på sønnen min!»

Anonymkode: 7521e...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninne som gjør det barna vil. Eller unngår å gjøre det barna ikke vil. Dusje og vaske håret, feks. Det slipper de. 
En gang kokte hun fire egg til et av barna. Fordi det første ble for bløtt, det andre for hardt, og siste ble også «feil»
De snakker så stygt til moren sin, at det svir i ørene. Men hun bare ignorerer det. Null irettesettelse. Ungene er heller ikke oppdratt til å hilse, takke for gaver o.l («hvis de ikke vil, skal de ikke presses til å gjøre det»

Fri barneoppdragelse, nærmest. Ungene får gjøre akkurat som de vil, og huset ser ut som et sjimpansebur, med tau, klatreutstyr, tomme pappesker, steiner, pinner, tape, fotballer, og alskens ting ungene «driver» med. Skole er vanskelig, fordi ungene ikke er vant til grenser. Og de får gjøre sine prosjekter, uten å måtte rydde, forholde seg til regler eller tid. Friminutt, regler og klokkeslett passer ikke for disse ungene, rett og slett. 

Anonymkode: 4cb64...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Venninne som gjør det barna vil. Eller unngår å gjøre det barna ikke vil. Dusje og vaske håret, feks. Det slipper de. 
En gang kokte hun fire egg til et av barna. Fordi det første ble for bløtt, det andre for hardt, og siste ble også «feil»
De snakker så stygt til moren sin, at det svir i ørene. Men hun bare ignorerer det. Null irettesettelse. Ungene er heller ikke oppdratt til å hilse, takke for gaver o.l («hvis de ikke vil, skal de ikke presses til å gjøre det»

Fri barneoppdragelse, nærmest. Ungene får gjøre akkurat som de vil, og huset ser ut som et sjimpansebur, med tau, klatreutstyr, tomme pappesker, steiner, pinner, tape, fotballer, og alskens ting ungene «driver» med. Skole er vanskelig, fordi ungene ikke er vant til grenser. Og de får gjøre sine prosjekter, uten å måtte rydde, forholde seg til regler eller tid. Friminutt, regler og klokkeslett passer ikke for disse ungene, rett og slett. 

Anonymkode: 4cb64...fd7

Dette er ikke fri barneoppdragelse, det er omsorgssvikt. 

Anonymkode: 9711f...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble mobbet de 2 siste årene på barneskolen. Var 2 jenter som var de verste, og ene dagen gjorde de noe ganske grovt, måtte da på rektors kontor, og rektor ringte foreldrene, men de ga seg jo ikke, så de måtte ny tur på rektors kontor samme dag, og rektor ringte foreldrene igjen. Da syntes mødrene til disse jentene, så synd på de, så de tok de med ut på shopping og middag. De sluttet å mobbe min datter, siden de måtte jo alltid på rektors kontor. Men spesielt hun ene fortsatte med mobbing i stor grad av andre, gjennom hele ungdomsskolen. Og videregående. 

Anonymkode: 95d2b...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være foreldre til studenter på jusstudiet som tok kontakt med advokatkontorer for å hjelpe deres håpefulle med hjemmeeksamen. 

Etterpå ringte de inn på universitetet for å klage på timeprisen de hadde måttet betale😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke fri barneoppdragelse, det er omsorgssvikt. 

Anonymkode: 9711f...f8b

Enig. 

Anonymkode: 4cb64...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter ble mobbet de 2 siste årene på barneskolen. Var 2 jenter som var de verste, og ene dagen gjorde de noe ganske grovt, måtte da på rektors kontor, og rektor ringte foreldrene, men de ga seg jo ikke, så de måtte ny tur på rektors kontor samme dag, og rektor ringte foreldrene igjen. Da syntes mødrene til disse jentene, så synd på de, så de tok de med ut på shopping og middag. De sluttet å mobbe min datter, siden de måtte jo alltid på rektors kontor. Men spesielt hun ene fortsatte med mobbing i stor grad av andre, gjennom hele ungdomsskolen. Og videregående. 

Anonymkode: 95d2b...ed5

Det der er så slitsomt! 😭 Dattern min har blitt mobbet. Jeg sa ifra til mor på en pen måte hva dette barnet har gjort mot mitt barn på skolen. Hun svarte :( ja, på sms, har snakket med henne face to face men ble så overkjørt.) Mitt barn har ikke gjort dette. Dattern min sier her at det er ditt barn som har gjort dette mot mitt. Arg.. Hun nekter å ta det innover seg at prinsessen, har hørt henne si prinsesse til henne, gjør noe galt. Heldighvis har skolen sett det jeg har sett. 

Anonymkode: 84350...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider


https://www.kk.no/mamma/a-vaere-snill-med-unger-er-ikke-et-problem/70105291

Barn av curlingforeldre klarer seg veldig bra

Resultatet viser at barn av såkalte curlingforeldre kjenner seg minst ensomme, har minst drop out fra skolen og har best psykisk helse. De har også godt forhold til foreldrene sine og færre har prøvd hasj sammenlignet med barn som har fått lite hjelp av foreldrene sine.

 

Barna som klarte seg dårligst på alle områdene, var de som ikke hadde fått mye hjelp av foreldrene sine. Mens barna som fikk mye hjelp og som måtte hjelpe til hjemme, klarte seg aller best.

Forskerne konkluderer med at curlingforeldre, slik de definerer dem, ikke er spesielt utbredt. Og at det ikke er grunn til å tro at et høyt nivå av foreldrehjelp har en negativ betydning for unges personlige og utdannelsesmessige trivsel.

Anonymkode: 92f88...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:


https://www.kk.no/mamma/a-vaere-snill-med-unger-er-ikke-et-problem/70105291

Barn av curlingforeldre klarer seg veldig bra

Resultatet viser at barn av såkalte curlingforeldre kjenner seg minst ensomme, har minst drop out fra skolen og har best psykisk helse. De har også godt forhold til foreldrene sine og færre har prøvd hasj sammenlignet med barn som har fått lite hjelp av foreldrene sine.

 

Barna som klarte seg dårligst på alle områdene, var de som ikke hadde fått mye hjelp av foreldrene sine. Mens barna som fikk mye hjelp og som måtte hjelpe til hjemme, klarte seg aller best.

Forskerne konkluderer med at curlingforeldre, slik de definerer dem, ikke er spesielt utbredt. Og at det ikke er grunn til å tro at et høyt nivå av foreldrehjelp har en negativ betydning for unges personlige og utdannelsesmessige trivsel.

Anonymkode: 92f88...9a5

Jeg tenker at det går en ganske klar linje mellom å hjelpe og støtte og å (prøve) å viske vekk alle hindringer og ubehagelige erfaringer. 

Jeg tror ikke jeg definerer begrepet curlingforeldre på samme måte som disse foreldrene. 

Anonymkode: a0051...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:


https://www.kk.no/mamma/a-vaere-snill-med-unger-er-ikke-et-problem/70105291

Barn av curlingforeldre klarer seg veldig bra

Resultatet viser at barn av såkalte curlingforeldre kjenner seg minst ensomme, har minst drop out fra skolen og har best psykisk helse. De har også godt forhold til foreldrene sine og færre har prøvd hasj sammenlignet med barn som har fått lite hjelp av foreldrene sine.

 

Barna som klarte seg dårligst på alle områdene, var de som ikke hadde fått mye hjelp av foreldrene sine. Mens barna som fikk mye hjelp og som måtte hjelpe til hjemme, klarte seg aller best.

Forskerne konkluderer med at curlingforeldre, slik de definerer dem, ikke er spesielt utbredt. Og at det ikke er grunn til å tro at et høyt nivå av foreldrehjelp har en negativ betydning for unges personlige og utdannelsesmessige trivsel.

Anonymkode: 92f88...9a5

Syns ikke de helt treffer i sin definisjon. De jeg kjenner hjelper ikke barna, de fjerner alt som kan oppleves ubehagelig for dem, også når det innebærer at de behandler andre barn dårlig.

Vi har en slik familie i nærmeste familie med barn som er ett år eldre enn våre og har opplevd svært mange episoder. Det er veldig trist fordi barna er glade i hverandre og vil treffes, men feriene ødelegges om vi står opp for dem fordi mor i den andre familien aldri gir seg. 
 
Yngste der er eldre enn vår yngste og er på tross av at han går på mellomtrinnet voldelig og gjør mye han ikke har lov til. Blir han avslørt skylder han på vår yngste og blir trodd hver eneste gang, selv når andre har sett hva han gjorde. Mor snakker da til vår sønn uten å lytte. Hun har aldri tålt at noen sier et knyst til hennes, selv om det så bare var for å hindre at han skadet andre barn og hun ikke kunne stoppe han.
 

De beste eksemplene går likevel på deling av leker da de var små. Hun hang over og fant andre løsninger så hennes barn ikke trengte å dele. Ofte var det bare at hun underslo hvor mye godteri som var kjøpt inn så hennes fikk spise ekstra Av fellesen når de andre ikke så. Det mest lysende er likevel dette:

Barna ankommer besteforeldrenes hytte og her er det gjort klar vannsklie på plenen. Hennes yngste går i gang og bruker den, de andre slipper ikke til. Hennes eldste er ikke interessert, så det løste seg selv, men jeg har da to barn som stiller seg i kø og ikke får prøve. De er fire, fem og seks år gamle.

Jeg bestemmer meg for å observere. Jeg ser at mor vrir seg, for det finnes ikke andre tilbud hun kan avlede de andre med. Til slutt må hun gi sønnen beskjed om å slippe de andre til, ikke fordi hun vil, men fordi det ikke finnes andre løsninger og urettferdigheten blir tydelig for alle. Barnet går fra konseptene og skriker i en time mens en desperat mor prøver å trøste.

Vi andre får beskjed om at vi må skjønne at femåringen selvsagt trodde at den vannsklien var en gave til ham. Noe som om det var sant tydeligvis hadde gjort det legitimt at ingen andre fikk prøve...

Oppdragerstilen fungerer helt greit så lenge en unngår andre jevnaldrende eller yngre barn. Da blir det logiske (å skjerme barnet fra alt ubehagelig) ulogisk fordi en ender med å skyve det ubehagelige over på andre barn som ideelt sett skulle hatt samme behandling.

Anonymkode: 6549e...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke de helt treffer i sin definisjon. De jeg kjenner hjelper ikke barna, de fjerner alt som kan oppleves ubehagelig for dem, også når det innebærer at de behandler andre barn dårlig.

Vi har en slik familie i nærmeste familie med barn som er ett år eldre enn våre og har opplevd svært mange episoder. Det er veldig trist fordi barna er glade i hverandre og vil treffes, men feriene ødelegges om vi står opp for dem fordi mor i den andre familien aldri gir seg. 
 
Yngste der er eldre enn vår yngste og er på tross av at han går på mellomtrinnet voldelig og gjør mye han ikke har lov til. Blir han avslørt skylder han på vår yngste og blir trodd hver eneste gang, selv når andre har sett hva han gjorde. Mor snakker da til vår sønn uten å lytte. Hun har aldri tålt at noen sier et knyst til hennes, selv om det så bare var for å hindre at han skadet andre barn og hun ikke kunne stoppe han.
 

De beste eksemplene går likevel på deling av leker da de var små. Hun hang over og fant andre løsninger så hennes barn ikke trengte å dele. Ofte var det bare at hun underslo hvor mye godteri som var kjøpt inn så hennes fikk spise ekstra Av fellesen når de andre ikke så. Det mest lysende er likevel dette:

Barna ankommer besteforeldrenes hytte og her er det gjort klar vannsklie på plenen. Hennes yngste går i gang og bruker den, de andre slipper ikke til. Hennes eldste er ikke interessert, så det løste seg selv, men jeg har da to barn som stiller seg i kø og ikke får prøve. De er fire, fem og seks år gamle.

Jeg bestemmer meg for å observere. Jeg ser at mor vrir seg, for det finnes ikke andre tilbud hun kan avlede de andre med. Til slutt må hun gi sønnen beskjed om å slippe de andre til, ikke fordi hun vil, men fordi det ikke finnes andre løsninger og urettferdigheten blir tydelig for alle. Barnet går fra konseptene og skriker i en time mens en desperat mor prøver å trøste.

Vi andre får beskjed om at vi må skjønne at femåringen selvsagt trodde at den vannsklien var en gave til ham. Noe som om det var sant tydeligvis hadde gjort det legitimt at ingen andre fikk prøve...

Oppdragerstilen fungerer helt greit så lenge en unngår andre jevnaldrende eller yngre barn. Da blir det logiske (å skjerme barnet fra alt ubehagelig) ulogisk fordi en ender med å skyve det ubehagelige over på andre barn som ideelt sett skulle hatt samme behandling.

Anonymkode: 6549e...8b9

Godt innspill, jeg er enig i tankerekka. Problemene er jo når de skyver ubehageligheter over på andre. Og forventer at verden rundt skal akseptere det. 
 

De fleste foreldre har en eller annen «tilpasning» i livet til barna i mindre eller større grad, uten at andre blir skadelidende for dette. De oppfører seg jo bra ovenfor andre, selv om de slipper å spise alle grønnsakene til middag. Forskjell på å fise og drite i buksa, for å si det på en mindre dannet måte 🤓. Det er frustrerende med mennesker som tror verden er til for å servere de, jeg jobber med en person som er slik, og de er særs lite sjarmerende i voksen alder.  

Anonymkode: 75fbc...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sann historie: Barnehagen skulle på tur i Tivoli en ettermiddag (vi bor i København). Dette var selvfølgelig stor stas. Lille Amalie Lysandra (ok, navnet er endret) var derimot invitert i bursdag den ettermiddagen, og sa til foreldrene at hun heller ville i bursdag. Helt i orden, ungen går i bursdag og barnehagen i Tivoli. Alle er glade, til Amalie Lysandras mor ringer barnehagen og bare vil vite hvilken dag erstatningsturen er? Erstatningsturen? Ja, siden lillegullet ikke fikk vært med i Tivoli, regnet hun da virkelig med at barnehagen arrangerte en tur til, så Amalie L kunne få den samme opplevelsen? 

Blir litt nysgjerrig på hva jeg hadde sagt hvis jeg hadde besvart den telefonen.

Anonymkode: 8808f...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en sann historie: Barnehagen skulle på tur i Tivoli en ettermiddag (vi bor i København). Dette var selvfølgelig stor stas. Lille Amalie Lysandra (ok, navnet er endret) var derimot invitert i bursdag den ettermiddagen, og sa til foreldrene at hun heller ville i bursdag. Helt i orden, ungen går i bursdag og barnehagen i Tivoli. Alle er glade, til Amalie Lysandras mor ringer barnehagen og bare vil vite hvilken dag erstatningsturen er? Erstatningsturen? Ja, siden lillegullet ikke fikk vært med i Tivoli, regnet hun da virkelig med at barnehagen arrangerte en tur til, så Amalie L kunne få den samme opplevelsen? 

Blir litt nysgjerrig på hva jeg hadde sagt hvis jeg hadde besvart den telefonen.

Anonymkode: 8808f...54c

Jeg blir alltid litt i tvil når noen starter historien med "dette er en sann historie." 

Anonymkode: 065c6...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir alltid litt i tvil når noen starter historien med "dette er en sann historie." 

Anonymkode: 065c6...320

En helsesykepleier i nærmiljøet som fortalte den. Jeg mente bare at det høres for utrolig ut til å være sant, men etter å ha hørt om danske foreldre som ikke bare følger tenåringene sine på jobbintervju, men noen ganger mener at de SELV kan ta intervjuet på ungens vegne (når ungen ikke gidder å møte opp), kan intet forbause meg lenger. 

Anonymkode: 8808f...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En helsesykepleier i nærmiljøet som fortalte den. Jeg mente bare at det høres for utrolig ut til å være sant, men etter å ha hørt om danske foreldre som ikke bare følger tenåringene sine på jobbintervju, men noen ganger mener at de SELV kan ta intervjuet på ungens vegne (når ungen ikke gidder å møte opp), kan intet forbause meg lenger. 

Anonymkode: 8808f...54c

OMG! Seriøst? Jeg har rett nok kjørt tenåringen til intervju som var langt unna og med kronglete buss, men det var utelukkende som sjåfør. Var ikke en gang med inn i bygget. Er det virkelig foreldre som blir med inn på intervjuet? Da hadde ikke jeg gitt vedkommende jobben, altså.

Anonymkode: ffcf2...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke de helt treffer i sin definisjon. De jeg kjenner hjelper ikke barna, de fjerner alt som kan oppleves ubehagelig for dem, også når det innebærer at de behandler andre barn dårlig.

Vi har en slik familie i nærmeste familie med barn som er ett år eldre enn våre og har opplevd svært mange episoder. Det er veldig trist fordi barna er glade i hverandre og vil treffes, men feriene ødelegges om vi står opp for dem fordi mor i den andre familien aldri gir seg. 
 
Yngste der er eldre enn vår yngste og er på tross av at han går på mellomtrinnet voldelig og gjør mye han ikke har lov til. Blir han avslørt skylder han på vår yngste og blir trodd hver eneste gang, selv når andre har sett hva han gjorde. Mor snakker da til vår sønn uten å lytte. Hun har aldri tålt at noen sier et knyst til hennes, selv om det så bare var for å hindre at han skadet andre barn og hun ikke kunne stoppe han.
 

De beste eksemplene går likevel på deling av leker da de var små. Hun hang over og fant andre løsninger så hennes barn ikke trengte å dele. Ofte var det bare at hun underslo hvor mye godteri som var kjøpt inn så hennes fikk spise ekstra Av fellesen når de andre ikke så. Det mest lysende er likevel dette:

Barna ankommer besteforeldrenes hytte og her er det gjort klar vannsklie på plenen. Hennes yngste går i gang og bruker den, de andre slipper ikke til. Hennes eldste er ikke interessert, så det løste seg selv, men jeg har da to barn som stiller seg i kø og ikke får prøve. De er fire, fem og seks år gamle.

Jeg bestemmer meg for å observere. Jeg ser at mor vrir seg, for det finnes ikke andre tilbud hun kan avlede de andre med. Til slutt må hun gi sønnen beskjed om å slippe de andre til, ikke fordi hun vil, men fordi det ikke finnes andre løsninger og urettferdigheten blir tydelig for alle. Barnet går fra konseptene og skriker i en time mens en desperat mor prøver å trøste.

Vi andre får beskjed om at vi må skjønne at femåringen selvsagt trodde at den vannsklien var en gave til ham. Noe som om det var sant tydeligvis hadde gjort det legitimt at ingen andre fikk prøve...

Oppdragerstilen fungerer helt greit så lenge en unngår andre jevnaldrende eller yngre barn. Da blir det logiske (å skjerme barnet fra alt ubehagelig) ulogisk fordi en ender med å skyve det ubehagelige over på andre barn som ideelt sett skulle hatt samme behandling.

Anonymkode: 6549e...8b9

Oi. Hun er jo sprute gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 10.37, Pashla skrev:

Oi. Hun er jo sprute gal. 

Hehe, ja det kan du si. Men flink å prate for seg, det tok mange år før besteforeldrene forsto dynamikken, for hun er veldig flink til å avlede og forklare.

Anonymkode: 6549e...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 trinn skulle pp overnatting i skogen. Fikk beskjed om at de måtte bære alt opp dit selv, utenom telt. Telt ble kjørt oppover. Ei mor ringer til skolen å spørr om hun kan bli med å kjøre oppover og ta med seg sovepose og ting i bila. Det kunne bli tungt å bære for barna 🙈

Anonymkode: 1f201...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabomammaen her var hjemmeværende når barna var små, de slapp å gå i barnehagen. Men hun fortsatte å være hjemmeværende etterhvert som de vokste til også.

Yngste barnet der er like gammelt som eldste vårt, og det har vært mange episoder oppgjennom. Men det mest fantastiske er at dette barnet ble kjørt til skolen, og hentet, hver dag i 10 år. Vi bor 600 meter fra skolen...

Anonymkode: 61a60...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som blir hentet og kjørt på skolen hver dag. Barn har gått den strekningen til skolen i alle år. Går heller aldri noen andre steder alene. Får ikke være fem minutter alene hjemme en gang, mens barn på samme alder er hjemme alene i flere timer. 

Har ikke trampoline i tilfelle hun skulle slå seg og skade seg. Listen er egentlig lang. Får kun være hos mor siden far ikke er like overbeskyttende. 

Anonymkode: 88a8b...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen var det fire gutter som over tid antastet jentene i klassen, tvang de til å kle av seg helt nakne osv. Da dette ble avslørt og guttenes foreldre fikk vite det tok tre av foreldrene skikkelig tak i det og disse tre guttene er flotte ungdommer idag. 

Moren til fjerdemann derimot syntes at det var urettferdig om hun skulle ta det med sin sønn i og med at det var et par dager siden sist hendelse. Sønnen hennes fortsatte og jeg tror nok det ble tatt tak i flere ganger, men mor beskytter uansett hva gutten gjør. Han er nå anmeldt for et seksuelt overgrep og en voldtekt. 

Anonymkode: 8fab5...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...