Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Jeg har 10 liter bær som skal renses. Jeg spurte fint 11 åringen min om å hjelpe til, men svaret jeg fikk var»neeei, jeg er ikke så glad i å gjøre slik».Sa til henne at det er ikke alltid jeg heller synes at alt jeg gjør er gøy, men at det går raskere om vi er to.»Nei jeg har ikke lyst, skal ut»(fortsetter å spille på ipad....) Hadde dere forventa å få hjelp av barnet når hun uansett ikke har andre planer enn å spille på ipad? Anonymkode: 25fc5...a0b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Tips jeg fikk fra min mor: hvis du forventer at de skal delta på det du ønsker, da skal du ikke spør om hjelp, men gi beskjed at de skal bli med. Har du ingen forventninger at de skal være med å delta, kan du spør. Anonymkode: a2f03...b87
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 10 liter bær som skal renses. Jeg spurte fint 11 åringen min om å hjelpe til, men svaret jeg fikk var»neeei, jeg er ikke så glad i å gjøre slik».Sa til henne at det er ikke alltid jeg heller synes at alt jeg gjør er gøy, men at det går raskere om vi er to.»Nei jeg har ikke lyst, skal ut»(fortsetter å spille på ipad....) Hadde dere forventa å få hjelp av barnet når hun uansett ikke har andre planer enn å spille på ipad? Anonymkode: 25fc5...a0b Ja, jeg hadde forventet hjelp, og jeg hadde ikke spurt. Husarbeid og diverse andre sysler knyttet til hjemmet er et felles prosjekt, ikke noe de skal hjelpe meg med. Anonymkode: 1f5b2...f8e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Nei, det hadde jeg ikke forventet. Jeg forventer at de hjelper til med vanlig husarbeid, men ikke rensk av bær. Det er ikke de som har valgt å plukke disse. Situasjonen hadde derimot vært en annen dersom det var barnet selv som spurte meg om jeg kunne plukke bær så h*n kan få hjemmelagd syltetøy e.l. Da hadde jeg forventet hjelp. Anonymkode: 88b9c...cd9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Okei, jeg hadde måtte gjort det hos min mamma🙈Synes det er mye latskap med henne bare... Anonymkode: 25fc5...a0b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tips jeg fikk fra min mor: hvis du forventer at de skal delta på det du ønsker, da skal du ikke spør om hjelp, men gi beskjed at de skal bli med. Har du ingen forventninger at de skal være med å delta, kan du spør. Anonymkode: a2f03...b87 Veldig enig i dette! Arbeid ungene skal hjelpe til med: de får beskjed om at det skal gjøres. Det blir gjort, og de får skryt. Arbeid de bør hjelpe til med: de får spørsmålet "kan du gjøre", og skryt hvis de gjør jobben. Arbeid de gjerne kan gjøre, men som ikke er forventet: Spørsmål om de vil hjelpe til. Gjør de ikke jobben: ok, ingen sure miner. Gjør de jobben: Tusen takk for hjelpen, det var flott at du ville hjelpe til! Etter hvert deltar de i de aller fleste oppgaver uten å bli verken beordret eller spurt. De blir vant til å delta, og gjør det på automatikk. Sånn vokste jeg selv opp, sånn oppdrar jeg ungene mine. Men, og det er et viktig men: Jeg er også alltid på tilbudssiden når de trenger min hjelp. Anonymkode: 5007d...9a1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Mine unger gjør det, men dette får de beskjed om i god tid slik at de er klar over at når bærtuen er ferdig eller kl da og da så skal de hjelpe til. Gøy syns de ikke det er, men de vet det skal gjøres, de kan planlegge hva de skal gjøre slik at jeg ikke kommer og sier nå skal dere hjelpe til mens de sitter og gjør noe gøy. Igår fikk de beskjed om at vi får ved man, tir eller ons, da må de hjelpe til å stable. Det kom tommel opp fra begge. Slik gjorde mine forldre det og jeg syns det var en grei måte å gjøre det på. Jeg har gjort mye kjedelig i mitt liv, men på denne måten så har jeg også lært veldig mye som jeg i ettertid har hatt bruk for. Bare det å sitte og rense bær sammen med mamma så har jeg lært meg prinsippet for å lage syltetøy og saft, slik at jeg syns ikke det var vanskelig når jeg plutselig skulle gjøre det alene engang. Snekkring lærte jeg også på denne måten. Nå som mine unger er tenåringer har de skjønt at de lører mye uten å lære det når de hjelper oss med kjedelige ting. I sommer så tok eldste frem sag og hammer for første gang i sitt liv. Aldri vært interessert, men hun fikk det til. Hadde hun bare sagd en planke og spikret de sammen så er det noe alle kan, men hun snekkret en kjempe tøff bar. Bruke veldig mye av verktøyet i boden. Hun har sett jeg har brukt det, så litt kunnskap uten å kunne har hun fått. Anonymkode: 6c079...456
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine unger gjør det, men dette får de beskjed om i god tid slik at de er klar over at når bærtuen er ferdig eller kl da og da så skal de hjelpe til. Gøy syns de ikke det er, men de vet det skal gjøres, de kan planlegge hva de skal gjøre slik at jeg ikke kommer og sier nå skal dere hjelpe til mens de sitter og gjør noe gøy. Igår fikk de beskjed om at vi får ved man, tir eller ons, da må de hjelpe til å stable. Det kom tommel opp fra begge. Slik gjorde mine forldre det og jeg syns det var en grei måte å gjøre det på. Jeg har gjort mye kjedelig i mitt liv, men på denne måten så har jeg også lært veldig mye som jeg i ettertid har hatt bruk for. Bare det å sitte og rense bær sammen med mamma så har jeg lært meg prinsippet for å lage syltetøy og saft, slik at jeg syns ikke det var vanskelig når jeg plutselig skulle gjøre det alene engang. Snekkring lærte jeg også på denne måten. Nå som mine unger er tenåringer har de skjønt at de lører mye uten å lære det når de hjelper oss med kjedelige ting. I sommer så tok eldste frem sag og hammer for første gang i sitt liv. Aldri vært interessert, men hun fikk det til. Hadde hun bare sagd en planke og spikret de sammen så er det noe alle kan, men hun snekkret en kjempe tøff bar. Bruke veldig mye av verktøyet i boden. Hun har sett jeg har brukt det, så litt kunnskap uten å kunne har hun fått. Anonymkode: 6c079...456 Nettopp! Anonymkode: 5007d...9a1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 Dette har med holdninger som hun lærer hjemme, Hi. Da jeg vokste opp var det klar beskjed - de som ville spise bær og syltetøy og drikke saft til vinteren, de måtte være med og plukke bær og hjelpe til med å rense bærene når vi kom hjem. Så satt vi hele familien og renset bær. Har masse gode minner fra samtalene rundt bærrensingen i min bestemors hjem da jeg var lita. Husker samholdet, det å jobbe om noe sammen. Og utover høsten og vinteren hadde vi felles minner fra både skogen og kjøkkenbordet fra da vi plukket og renset bærene. Det var aldri noe spørsmål, det var bare en selvfølge at vi bidro. I skogen fikk vi beholdere/bøtter som passet alderen, de minste fikk små som de skulle fylle opp, jo eldre, jo større. Ved rensingen så ble det differensiert med tiden, de yngste satt kortest tid og så måtte vi sitte litt lenger jo eldre vi ble. Det var også en selvfølge. Som andre sier, lærte mye av det. Anonymkode: 78de4...032
Superdolly Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Jeg synes det er en selvfølge at barn og ungdom hjelper til, men det er nå en gang slik at når du spør gir du henne et valg. Hun valgte feil, sett med dine øyne, men det var du som ga henne valget. Heretter tenker du at du spør når hun har et reelt valg, og så gir du en beskjed (ikke formulert som et spørsmål) når det egentlig ikke er et valg. Beskjeden kan gjerne gis på forhånd også, sånn at hun rekker å innstille seg på det hun skal bidra med.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Okei, jeg hadde måtte gjort det hos min mamma🙈Synes det er mye latskap med henne bare... Anonymkode: 25fc5...a0b Det er jo du som har stått for oppdragelsen... Anonymkode: 65b97...27b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Når du spør mens hun holder på med noe gøy, då nei. Som flere kommenterer, må du være tydelig på at du vil ha hjelp, og litt i forkant. Tenk deg at du selv er midt i en episode av en serie og mannen din spør om du vil være med å vaske bilen, nå! Ville du entusiastisk sprettet opp og blitt med? Sånn helt ærlig. En annen ting er om du visste at bilen måtte vaskes, og hadde avtalt å gjøre det sammen kl. 15. Anonymkode: ca49c...465
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Spør du må du akseptere et nei. Jeg hadde både forventet og fått hjelp, men hadde ikke gitt henne et valg om hun ikke hadde annet fornuftig å gjøre. Anonymkode: 69a77...bc8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 10 liter bær som skal renses. Jeg spurte fint 11 åringen min om å hjelpe til, men svaret jeg fikk var»neeei, jeg er ikke så glad i å gjøre slik».Sa til henne at det er ikke alltid jeg heller synes at alt jeg gjør er gøy, men at det går raskere om vi er to.»Nei jeg har ikke lyst, skal ut»(fortsetter å spille på ipad....) Hadde dere forventa å få hjelp av barnet når hun uansett ikke har andre planer enn å spille på ipad? Anonymkode: 25fc5...a0b Ja, men her i huset må jeg si: nå skal du gjøre dette, så sette henne i sving og evt vise henne hvordan. Vi måtte hjelpe til da vi vokste opp, både med ting vi ville og likte og ting vi ikke ville elller ikke synest noe om. Jeg synest at mange barn nå til dags er late og gjør lite hjemme, ihvertfall er det det venninnene mine sier. Jeg er alene med barn og lærer de opp til å bidra i hjemmet. I dag har jeg satt ungene i sving med å male noen kommoder, mens jeg selv maler vegger og tak. Alt går så mye fortere når man er flere om oppgavene i et hjem. Anonymkode: 517ab...cc3
Gjest Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 10 liter bær som skal renses. Jeg spurte fint 11 åringen min om å hjelpe til, men svaret jeg fikk var»neeei, jeg er ikke så glad i å gjøre slik».Sa til henne at det er ikke alltid jeg heller synes at alt jeg gjør er gøy, men at det går raskere om vi er to.»Nei jeg har ikke lyst, skal ut»(fortsetter å spille på ipad....) Hadde dere forventa å få hjelp av barnet når hun uansett ikke har andre planer enn å spille på ipad? Anonymkode: 25fc5...a0b Jeg skiller mellom "har du lyst til å hjelpe meg?" og "dette er en jobb som jeg har bestemt at du skal gjøre". En idé for deg også? I det første tilfellet er det ok å si nei. I det andre er det faktisk ikke det. Da kan jeg komme til å morske meg litt opp. (Og jeg hadde glatt helt opp en stor skål med bær og fløte og mesket meg med foran dem som ikke gadd å hjelpe til - tenk på den lille røde høna!)
sug lut Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 10 liter bær som skal renses. Jeg spurte fint 11 åringen min om å hjelpe til, men svaret jeg fikk var»neeei, jeg er ikke så glad i å gjøre slik».Sa til henne at det er ikke alltid jeg heller synes at alt jeg gjør er gøy, men at det går raskere om vi er to.»Nei jeg har ikke lyst, skal ut»(fortsetter å spille på ipad....) Hadde dere forventa å få hjelp av barnet når hun uansett ikke har andre planer enn å spille på ipad? Anonymkode: 25fc5...a0b Absolutt.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Hos oss har vi to typer spørsmål, de som faktisk er spørsmål og de som egentlig ikke er spørsmål, men en hyggelig måte å be om hjelp på. Faktiske spørsmål starter gjerne med "Har du lyst til å hjelpe til med...?" Hvis jeg egentlig forventet at de skal hjelpe begynner de med "Kan du hjelpe meg å...?" Stort sett er de flinke til å skjønne forskjellen, hvis ikke forteller jeg dem at spørsmålet var et sånn spørsmål som ikke egentlig var et spørsmål. Når det gjelder rensing av bær, hadde jeg forventet hjelp av det ene barnet som spiser mye bær, men han som ikke spiser bær og helst bare syltetøy fra butikken, hadde jeg ikke forventet hjelp av. Anonymkode: 6daef...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå